@article { author = {Tamartash, Ali Asghar and Saberi, Ali and Khosravi, Abolfazl}, title = {The Examination of the Organizational Inertia on Organizational Laziness and Organizational Anomie in the University of Tehran}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {609-630}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.286767.1007928}, abstract = {Organizations are usually uninterested in change and evolution, and a kind of idleness and laziness is seen in them. The majority of necessary and critical changes of the organizations and their ability to adapt to environmental uncertainties get afflicted with organizational inertia and fail. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational inertia on organizational laziness and organizational anomie. This survey study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of research method. In the study, organizational inertia was the independent variable, while organizational laziness and anomie were the dependent variables. The statistical population was comprised of the employees of the University of Tehran. Based on the population size (i.e., 4000 individuals) and the sample size determination formula, the least sample size was determined to be 350 people, who were selected through stratified sampling method. The data collection instrument was a questionnaire whose reliability was determined using Chronbach’s alpha coefficient and whose validity was confirmed using content validity obtained from the opinions of experts familiar with the research question. Moreover, in order to run correlation and other analyses, SPSS 22 and AMOS22 software packages were used. The results of data analysis led to the confirmation of all research hypotheses: organizational inertia has a significant, direct, positive effect on organizational laziness, and organizational inertia has a significant, positive effect on organizational anomie.}, keywords = {organization,Organizational Inertia,Organizational laziness,Organizational anomie,University of Tehran}, title_fa = {بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی در دانشگاه تهران}, abstract_fa = {سازمان‏ها برای تغییر و تحول از خود بی‌علاقگی نشان می‏دهند و نوعی رخوت و بی‏حالی در سازمان‌ها دیده می‏شود. عمدة تغییرات ضروری و حیاتی سازمان و توان انطباق‌پذیری سازمان با عدم اطمینان‏های محیطی در باتلاق اینرسی سازمانی گرفتار می‏شوند و ناکام می‏مانند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در گروه تحقیقات کاربردی و از جهت روش تحقیقی توصیفی در زمرة تحقیقات پیمایشی قرار می‌گیرد. در این پژوهش اینرسی سازمانی متغیر مستقل و تنبلی و آنومی سازمانی متغیرهای وابسته‌اند. جامعة آماری پژوهش کارکنان دانشگاه تهران بودند. با توجه به حجم جامعة ما (4000 نفر) و فرمول نمونه‌گیری حداقل حجم نمونة انتخابی تعداد 350 نفر شد که به صورت طبقه‏ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از روایی محتوا بر اساس نظر متخصصان آشنا به موضوع پژوهش تأیید شد. همچنین، برای تعیین همبستگی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS22 و AMOS22 استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به تأیید همة فرضیه‌های پژوهش انجامید: 1. اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ 2. اینرسی سازمانی بر آنومی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.}, keywords_fa = {آنومی سازمانی,اینرسی سازمانی,تنبلی سازمانی,دانشگاه تهران,سازمان}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81352.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81352_84847c55588c8f73bf44e9a70c46179d.pdf} } @article { author = {Eshgarf, Reza and Hamidizadeh, Ali and Danaee Fard, Hasan}, title = {The Identification and Prioritization of Policy Entrepreneurs’ Motivations in the Public Policymaking Arena in Iran}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {631-653}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2020.295114.1007968}, abstract = {In this article, the results of the examination of the policy entrepreneurs’ motivations through a combination of Delphi strategies and analytic hierarchy process are given. Research method of the study was descriptive-survey, and the selection of experts was done through judgmental sampling. Based on the Delphi findings, the participating experts deemed 21 motivations effective on the manifestation of entrepreneurial behaviors in the public policymaking arena in Iran. Moreover, according to the analytic hierarchy process results, spiritual, doctrinal, and ideological (i.e., sublime) motivations, professional motivations, and individual motivations have been effective on motivating policymaking entrepreneurs in the public policymaking arena. Furthermore, throughout the system, “the policy entrepreneurs’ perception of God as the only real source of power as well as the importance of conscience” has had the highest effect and “professional progression, promotion, and administrative power” and “excessive self-esteem” have the least effect on motivating the policy entrepreneurs.}, keywords = {policy entrepreneurs’ motivations,public policymaking,Delphi,Analytical Hierarchy Process (AHP)}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌بندی انگیزه‌های کارآفرینان خط‌مشی در عرصة خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران}, abstract_fa = {در این نوشتار نتایج بررسی انگیزه‌های کارآفرینان خط‌مشی، با رویکرد ترکیبی از راهبردهای دلفی و فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی، ارائه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی‌ـ پیمایشی و انتخاب خبرگان به صورت نمونه‌گیری قضاوتی بود. بر اساس یافته‌های دلفی در این پژوهش، خبرگان در مجموع 21 انگیزه را در بروز رفتارهای کارآفرینانه در عرصة خط‌مشی‌گذاری عمومی ایران مؤثر تشخیص دادند. بر مبنای نتایج فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی، به ترتیب، انگیزه‌های معنوی و اعتقادی و ایدئولوژیک (متعالی)، انگیزه‌های حرفه‌ای، و انگیزه‌های فردی در انگیزش کارآفرینان خط‌مشی در خط‌مشی‌گذاری عمومی مؤثر است. ضمن اینکه در کل سیستم «ادراک کارآفرینان خط‌مشی از خداوند به عنوان تنها مرجع قدرت واقعی و اهمیت وجدان» دارای بیشترین تأثیر و «پیشرفت شغلی و ارتقای رتبه و قدرت اجرایی» و «خودمهم‌پنداری» دارای کمترین تأثیر در انگیزش کارآفرینان خط‌مشی بوده‌اند.}, keywords_fa = {انگیزه‌های کارآفرینان خط‌مشی,خط‌مشی‌گذاری عمومی,دلفی,فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_76936.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_76936_a45c5892fc16fd76fd7cd617f8394b1c.pdf} } @article { author = {Hosseini, Elahe and Saeida Ardekani, Saeid and Sabokro, Mehdi and Alhosseini Almodarresi, Seyed Mahdi}, title = {Developing a Model for Knowledge Employee Voice: The Case Study of Information Technology Enterprises}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {655-682}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.305993.1008085}, abstract = {The present study aimed to develop a model for the voice of knowledge employees who were working in information technology (IT) small and medium enterprises (SMEs) located in science and technology parks affiliated with Iranian universities. This qualitative research was conducted based on the grounded theory model. For this purpose, semi-structured in-depth interviews were performed with 13 individuals, including knowledge managers and employees as well as IT business experts in SMEs affiliated with science and technology parks of Iranian universities accredited by the Ministry of Science, Research, and Technology. The study was conducted in the autumn and winter of 2019. The inclusion criteria for the selection of experts were having three complete years of vocational experience in SMEs with at least 50 employees. Then, the data was analyzed using Atlas T software (version 8) in the three stages of initial, axial, and selective coding, which led to the identification of 8 categories, 16 axial concepts, and 50 final codes. The results showed that the knowledge employee voice could lead to the greater interaction with customers, the achievement of competitive advantage, and high productivity and performance in the intended companies. Moreover, the findings can help the managers improve decision-makings about the obstacles and challenges that the employees may face in the process of growth and development of their companies.}, keywords = {Employee voice,Knowledge Employees,Competitive Advantage,knowledge companies}, title_fa = {طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی (مطالعة موردی: شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری اطلاعات)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکت‏های دانش‌بنیان فناوری اطلاعات مستقر در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های ایران بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. در این پژوهش مصاحبه‏های نیمه‌ساختاریافته به صورت عمیق با 13 نفر متشکل از مدیران و کارکنان دانشی و متخصصان و کارشناسان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فناوری اطلاعات، زیرمجموعة پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های ایران، که دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند، در پاییز و زمستان 1398، انجام گرفت. معیار انتخاب خبرگان این بود که حداقل سه سال سابقة کار مفید در شرکت‏های دانش‏بنیان، با تعداد 50 نفر نیروی کار، داشته باشند. در این پژوهش تجزیه‌وتحلیل داده‏ها با استفاده از نرم‌افزار اطلس تی نسخة 8 در سه مرحلة کدگذاری اولیه و محوری و انتخابی صورت گرفت که به شناسایی 8 مقوله و 16 مفهوم محوری و 50 کد نهایی انجامید. نتایج تحلیل داده‏ها نشان داد آوای کارکنان دانشی به تعامل بیشتر با مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهره‌وری و عملکرد بالا در شرکت‏های مربوطه منجر می‌شود. همچنین نتایج این پژوهش می‌تواند به مدیریت در بهبود تصمیم‌گیری‌های در رابطه با موانع و چالش‏هایی که کارکنان دانشی در رشد و توسعة شرکت‌هایشان با آن مواجه‌اند کمک کند.}, keywords_fa = {آوای کارکنان,شرکت‌های دانش‌بنیان,کارکنان دانشی,مزیت رقابتی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81689.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81689_8d415ce08ac55862e31d13d5387177b7.pdf} } @article { author = {Panahi, Belal}, title = {A Meta-Analysis of the Variables Effective on Organizational Transparency and the Variables Affected by it in the Studies Carried Out in Iran}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {683-706}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.310114.1008134}, abstract = {Despite lack of studies on it, organizational transparency is an issue that has greatly attracted politicians and researchers. This concept refers to the free flow of information easily accessed by all stakeholders. The purpose of this study was to examine the variables that have been found to be effective on and affected by organizational transparency in the previous studies in Iran. This study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, and was conducted through meta-analysis method using Comprehensive Meta-Analysis software. The examination of 21 selected studies in this field led to the identification of 7 independent and 18 dependent variables. The results of the meta-analysis showed that appropriate strategy, public responsibility, genuine leadership, social capital, change-oriented leadership, and innovative leadership have the strongest effects on the formation and improvement of organizational transparency in the Iranian organizations. Moreover, the results of this study showed that organizational transparency affects important organizational variables such as empowerment, organizational communications, organizational spirituality, organizational health, organizational capital, organizational trauma management, organizational culture, organizational performance, employees’ organizational silence, customer satisfaction, job compatibility, organizational conflicts, administrative corruption, employees’ moral behaviors, organizational citizenship behaviors, job commitment, organizational loyalty, and organizational trust.}, keywords = {transparency,Organizational Transparency,Meta-analysis}, title_fa = {فراتحلیل متغیرهای مؤثر بر شفافیت سازمانی و متغیرهای تأثیرپذیر از آن در پژوهش‌های انجام‌شده در ایران}, abstract_fa = {شفافیت سازمانی از موضوعاتی است که به‌رغم اینکه مطالعات چندانی دربارة آن انجام نشده مورد توجه بسیاری از سیاسیون و پژوهشگران بوده است. این مفهوم به معنای جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان برای همة ذی‌نفعان در این زمینه است. هدف از این پژوهش بررسی متغیرهای مؤثر بر شفافیت سازمانی و تأثیرپذیر از آن در پژوهش‏های انجام‌شده در این حوزه در کشور ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که با به‌کارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرم‏افزار جامع فراتحلیل انجام شد. در این بررسی از تعداد 21 مطالعة منتخب تعداد 7 متغیر مستقل و 18 متغیر وابستة مختلف شناسایی شد. نتیجة بررسی فراتحلیل نشان ‏داد متغیرهای استراتژی مناسب، پاسخگویی عمومی، رهبری اصیل، سرمایۀ اجتماعی، رهبری تحول‌آفرین، رهبری نوآور بیشترین تأثیر را در شکل‏گیری و تشدید شفافیت سازمانی در سازمان‏های ایرانی داشته‏اند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد شفافیت سازمانی متغیرهای مهم سازمانی مثل توانمندسازی، ارتباطات سازمانی، معنویت سازمانی، سلامت سازمانی، سرمایة اجتماعی، مدیریت ترومای، فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمان، سکوت سازمانی کارکنان، خشنودی مشتریان، سازگاری شغلی، تعارضات سازمانی، فساد اداری، رفتارهای اخلاقی کارکنان، رفتارهای شهروندی سازمانی، تعهد شغلی، وفاداری سازمانی، اعتماد سازمانی را تحت تأثیر قرار می‏دهد.}, keywords_fa = {شفافیت,شفافیت سازمانی,فراتحلیل}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81690.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81690_85642626fdd47a7013d61a3a8dec40f1.pdf} } @article { author = {Jorjani, Neda and Vedadi, Ahmad and Gholamzadeh, Dariush}, title = {The Explanation and Provision of a Competency Model for the Internal Auditors of the Central Organization of Rural Cooperatives of Iran: A Qualitative Study}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {707-734}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.315846.1008200}, abstract = {The study at hand aimed at designing a competency model for the internal auditors of the Central Organization of Rural Cooperatives of Iran. This qualitative study was carried out based on the content analysis method. The data collection instrument was a set of semi-structured interviews with 12 experts working at the Central Organization of Rural Cooperatives of Iran. The participants were selected based on purposive snowball sampling method. The findings showed that the competency model of the internal auditors of the Central Organization of Rural Cooperatives of Iran was made of five factors, namely individual, knowledge, ability, skill, and credibility competencies. The results indicated that the factors identified for the competency model of the internal auditors of the Central Organization of Rural Cooperatives of Iran have had the highest priority due to the specific characteristics of this organization. Therefore, in order to decrease the organizational damages and prevent financial burdens, the selection and appointment of internal auditors in this organization should be beyond a simple substitution, and should be based on the competency model.}, keywords = {Competence,internal auditors,Central Organization of Rural Cooperatives of Iran}, title_fa = {تبیین و ارائة مدل شایستگی حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی ایران (یک مطالعة کیفی)}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی ایران انجام شد. این مطالعه به روش کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون بود. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان شاغل در سازمان تعاون روستایی ایران بود و نمونه‌ها به صورت هدفمند با روش گلولة برفی انتخاب شدند. یافته‌های این مطالعه نشان داد مدل شایستگی‌های حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی ایران از 5 مؤلفة شایستگی‌های فردی، دانش، توانایی، مهارت، اعتبار تشکیل شده است. نتایج این مطالعه گویای آن بود که مؤلفه‌های شناسایی‌شده برای مدل شایستگی حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی بر اساس ویژگی‌های خاص این سازمان دارای اولویت بیشتری هستند. بنابراین، جهت کاهش آسیب‌های سازمانی و جلوگیری از بروز فشارهای مالی انتخاب و انتصاب حسابرسان داخلی در این سازمان باید فرای از یک جایگزینی ساده و بر اساس مدل شایستگی انجام شود.}, keywords_fa = {حسابرسان داخلی,سازمان تعاون روستایی,شایستگی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81340.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81340_fd53908347ed05396a0fedf4663efa73.pdf} } @article { author = {Rahnavard, Farajollah and Taherpour Kalanteri, Habibullah and Raznahan, Firooz and Daniali, Mahsa}, title = {Designing a Tool to Assess Training Culture in the Iranian Public Organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {735-763}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.318328.1008225}, abstract = {The purpose of the present study was to design a tool to assess the training culture in the Iranian public organizations. The research method adopted in the study was descriptive-survey. The sample consisted of 112 Iranian public organizations that were selected based on Cochran formula through simple random sampling method. In order to collect the data, a researcher-made questionnaire with 68 questions was used, and to analyze the collected data, exploratory factor analysis and one-sample t-test were run in SPSS. The results of exploratory factor analysis demonstrated that the training culture in the Iranian public organizations can be explained in three dimensions – namely continuous learning, liability of learners, and morality-based interactions – and 9 factors – including learner’s commitment and propensity, training tuned to professional needs, avoidance of unhealthy behaviors, motivation for learning, showing respect to the instructor, friendly relationships, morality-oriented critical thinking, and mutual respect in class. Moreover, the results of the one-sample t-test showed that the training culture of the employees of Iranian public organizations is not good and plans should be made to improve and enhance it. }, keywords = {Training Culture,In-service training,Exploratory Factor Analysis}, title_fa = {طراحی ابزار سنجش فرهنگ آموزش در دستگاه‌های اجرایی کشور}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر طراحی ابزاری برای سنجش فرهنگ آموزش در دستگاه‌های اجرایی کشور بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و نمونة مورد بررسی 112 سازمان از بین سازمان‌های دولتی ایران بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامة محقق‌ساخته با 68 سؤال به عنوان ابزار جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و روش تحلیل عاملی اکتشافی و نیز آزمون t تک‌نمونه‌ای استفاده شد. در نهایت نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد فرهنگ آموزش دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب 3 بعد یادگیری مستمر و وظیفه‌شناسی فراگیران و مناسبات اخلاق‌گرا و 9 مؤلفة تعهد و تمایل فراگیر، آموزش مبتنی بر نیاز شغلی، مشارکت فعال فراگیر، اجتناب از رفتارهای ناسالم، انگیزة یادگیری، احترام به مدرس، روابط دوستانه، تفکر انتقادی اخلاق‌‌گرا، احترام متقابل در کلاس قابل تبیین است. همچنین نتیجة آزمون t تک‌نمونه‌ای نشان داد وضعیت فرهنگ آموزش کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور نامناسب است و نیاز است برای بهبود و تقویت آن برنامه‌ریزی شود.}, keywords_fa = {آموزش ضمن خدمت,تحلیل عاملی اکتشافی,فرهنگ آموزش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_82789.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_82789_a669b7b28a476ff75fc4271a0643f658.pdf} } @article { author = {Asad, Hamid Reza and Mahmodi, Amir Hossein and Shirzad Kebria, Baharak and Hamidifar, Fatemeh}, title = {Designing a Model for the Development of Managers’ Managerial Skills Through Grounded Theory (Case Study: Tehran Municipality University of Applied Science and Technology)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {765-788}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.212416.1006922}, abstract = {The purpose of this study was to design a model for the development of managers’ managerial skills in the form of a paradigmatic model through grounded theory. The study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method, and it was carried out using cross-sectional survey method. The statistical population was comprised of 300 experts, specialists, and informed people in the field of managers’ managerial skills. Out of these, 30 faculty members of Tehran Municipality University of Applied Science and Technology were selected as the study sample using non-random, purposive sampling method. The data collection methods were document analysis and field study, where semi-structured interviews and questionnaires were used through systematic grounded theory. The study validity was determined through triangulation and its reliability was assessed by inter-coder reliability. In order to analyze the qualitative data, meta-analysis, thematic analysis, and MAXQDA were used. Finally, 3 dimensions, 13 components, and 65 indices were achieved. The findings showed that managers’ managerial skills included personal (self-knowledge, stress management, and effective problem solving management), interpersonal (constructive communications skill, effective motivation skill, influence skill, and conflict management skill), and collective (delegation of authority skill, teamwork skill, skill to guide positive change, technology use skill, and application of managerial requirements) dimensions. According to the obtained results, the provided model has a fairly acceptable fitness.}, keywords = {Skills,managers' managerial skills,Grounded theory,Systematic approach}, title_fa = {طراحی الگوی توسعة مهارت‌های مدیریتی مدیران با روش نظریة داده‌بنیاد (مطالعة موردی: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه جامع علمی‌ـ کاربردی شهرداری تهران)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر طراحی الگویمهارت‌های مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی با روش داده‌بنیاد بود. این پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعة ‌آماری ‌‌شامل 300 نفر از خبرگان و متخصصان و افراد آگاه در زمینة مهارت‌های مدیریتی مدیران بود. روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند بود که 30 نفر از اعضای هئیت‌علمی دانشگاه جامع علمی‌ـ کاربردی شهرداری تهران که همگی جزء پرسنل متروی تهران بودند به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها سندپژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌سازمان‌یافته بود. پرسشنامة گردآوری داده‌ها به روش داده‌بنیاد با رهیافت نظام‌مند تهیه شد. روایی پژوهش به روش سه‌سویه‌سازی و پایایی آن به روش توافق بین کدگذاران تعیین‌ شد. برای ‌تحلیل داده‌های کیفی ‌از فراترکیب و تحلیل مضمون ‌و نرم‌افزار MAXQDA ‌استفاده ‌شد. در نهایت 3 بعد و 13 مؤلفه و 65 شاخص به دست آمد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد ابعاد مهارت‌های مدیریتی مدیران شامل بعد فردی (خودآگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مسئله)، بعد میان‌فردی (ارتباطات سازنده، انگیزش اثربخش، تأثیرگذاری، مدیریت تضاد)، و بعد گروهی (تفویض اختیار، مهارت کارتیمی ، هدایت تغییر مثبت، به‌کارگیری تکنولوژی، به‌کارگیری الزامات مدیریتی) است. بر اساس یافته‌های به‌‌دست‌آمده الگوی ارائه‌شده از برازش نسبتاً قابل ‌قبول برخوردار است که مورد تأیید قرار گرفت.  }, keywords_fa = {داده‌بنیاد,رهیافت نظام‌مند,مهارت,مهارت‌های مدیریتی مدیران}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81505.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81505_ef9926b739fd9d9570e9cc88ea850b72.pdf} } @article { author = {Hassanpoor, Akbar and Jafarinia, saeed and Vakili, Yousef and Mohazabi, Mehdi}, title = {Designing a Model for the Staff Envy Management in Public Organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {4}, pages = {789-821}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.319351.1008232}, abstract = {The purpose of the study at hand was to identify the pattern of the staff envy management in public organizations. Adopting a systematic, scientific research design, this study set out to answer the main research question, “How is the pattern of the staff envy management in public organizations?” Relying on the qualitative research approach, the study used Strauss and Corbin systematic grounded theory method. Data collection was done through semi-structured interviews with 24 participants. Based on the obtained results, the causal conditions were classified as four categories, namely individual, sociopolitical, structural, and administrative-managerial factors. The core theme was found to be comprised of emotional, cognitive, and behavioral categories. The related actions and interactions were named strategy categories; these eight categories were organizational transparency, enhancement of managers’ emotional intelligence, justice-orientedness, enhancement of the staff’s spirituality and professional morality in the workplace, cooperation-competition strategy, managers’ support of the staff, provision of job security, and reduction of distrust and dissimilarity among the members of a department. The contextual conditions were explained as the three categories of social factors, cultural factors, and materialism. The concepts obtained from intervening factors were classified as the work experience/contract and the staff’s behavioral traits. Finally, the consequences were divided into individual and organizational factors.}, keywords = {employee envy,employees’ envy management,Public organizations,Grounded theory}, title_fa = {طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان ‏های دولتی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‏های دولتی بود. پژوهشگران در این پژوهش بر آن بودند تا با طراحی یک پژوهش علمی و نظام‏مند به پرسش اصلی پاسخ دهند: الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‏های دولتی چگونه است؟ رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش داده‌بنیاد نظام‏مند استراوس و کوربین انجام شد. داده‏ها نیز به صورت مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با 24 مشارکت‏کننده در پژوهش گردآوری شدند. بر اساس نتایج، شرایط علّی در قالب 4 مقولة عوامل فردی، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل ساختاری، و عوامل اداری و مدیریتی دسته‏بندی شدند. پدیدة محوری در قالب 3 مقولة عاطفی و شناختی و رفتاری تبیین شد. تعاملات و کنش‏های مربوطه با عنوان طبقة راهبرد در قالب 8 مقولة شفافیت سازمانی، تقویت هوش هیجانی مدیران، عدالت‌محوری، تقویت معنویت و اخلاق کاری کارکنان در محیط کار، استراتژی همکاری‌ـ رقابت، حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، ایجاد امنیت شغلی، و کاهش عدم اطمینان و عدم تجانس اعضای یک واحد شناسایی شدند. شرایط زمینه‏ای در قالب 3 مقولة عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی و مادی‏گرایی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخله‌گر نیز در قالب 2 مقولة سوابق خدمتی و قراردادی کارکنان و ویژگی‏های رفتاری کارکنان دسته‌بندی شدند. در نهایت پیامدها شامل دو مقولة پیامدهای فردی و سازمانی به دست آمدند.}, keywords_fa = {حسادت کارکنان,داده‌بنیاد,سازمان‏های دولتی,مدیریت حسادت کارکنان}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81647.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_81647_c8314166a35e194da3e667dd7b68eca1.pdf} }