@article { author = {شاهبندرزاده, حمید}, title = {Formulation of a model in order to identify and rank the banking system strategic evaluation indexes using the new approach to the balanced score card model}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Balanced score card,Hierarchy analysis process,Sustainable balanced score card,weighted hierarchy sum technique}, title_fa = {تدوین مدلی به منظور شناسایی و رتبه بندی شاخص‌های ارزیابی استراتژیک سیستم بانکی با استفاده از رویکرد جدید به مدل کارت امتیاز متوازن}, abstract_fa = {چکیده امروزه سازمان‌ها، زمان، انرژی ومنابع قابل توجهی را صرف ارزیابی عملکرد خود در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک تعیین شده می‌کنند. اما بررسی‌ها حاکی از آن است که نظام‌های ارزیابی عملکرد سنتی با شرایط حاکم و ساز و کارهای ارزش‌آفرین مطرح در سازمان‌های مدرن امروزی تناسب ندارند و به ارزیابی ارزش حاصل از دارایی‌های نا مشهودی، مانند دانش کارکنان، روابط سازمان با مشتریان و تامین کنندگان و فرهنگ‌های نوآورانه وفادار نیستند. در این مقاله، دستاوردهای پژوهشی را در ارتباط با موضوع تدوین مدلی به منظور شناسایی و رتبه بندی شاخص‌های ارزیابی استراتژیک سیستم بانکی با استفاده از رویکرد جدید به مدل کارت امتیاز متوازن مورد بررسی قرارداده ایم. جامعه مورد بررسی شامل شعب مختلفی از بانک‌ها در یکی از شهرستان‌های کشور بوده است. این اطلاعات در طول یک سال جمع آوری و تجزیه وتحلیل شده است. در این رابطه 163 شاخص به طور کلی شناسایی شده که از این تعداد 16 شاخص اصلی به چهار چشم انداز از مدل کارت امتیاز متوازن مربوط بوده که چهار شاخص اصلی مربوط به چشم انداز یاد گیری و رشد، سه مورد به چشم انداز فرایند و یادگیری، پنج مورد مربوط به چشم انداز مشتری و چهارمورد به چشم انداز مالی مربوط بوده است. در این مقاله وزن و اهمیت شاخص‌های زیر مجموعه هر کدام از چشم اندازها نیز تحت عنوان شاخص‌های فرعی آورده شده است که از این تعداد 127 شاخص از مستندات مالی شعبه استخراج شده است و 36 شاخص نیز از نظر سنجی از خبرگان بانکی به دست آمده است.}, keywords_fa = {فرآیند تحلیل سلسله مراتبی,فن مجموع سلسله مراتبی وزین شده,کارت امتیاز متوازن,کارت امتیاز متوازن پایدار(SBSc)}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27600.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27600_4521331f7230816879b421bbff161d5f.pdf} } @article { author = {مقیمی, سید محمد and مقدم, رضا}, title = {Survey of the relationship between behavioral and communicative styles of entrepreneurs}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {behavioral characteristics,dynamic style,Entrepreneurship,equalitarian style,withdrawal style}, title_fa = {بررسی ارتباط بین ویژگی‌های رفتاری و سبک‌های ارتباطی کارآفرینان (در صنایع غذایی استان قم)}, abstract_fa = {چکیده موج گستردة فعالیت‌های اقتصادی توجه بسیاری از دولت‌ها را به کارآفرینی جلب کرده است. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرین قدرت ارتباطات آن می‌باشد. از همین رو شناسایی سبک‌های ارتباطی کارآفرینان هدف پژوهش حاضر می‌باشد. بنابراین، بررسی رابطة بین ویژگی‌های رفتاری کارآفرینانه (قاطعیت، اهل عمل، عزم راسخ، رؤیاپردازی، فداکاری، دلبستگی، موشکافی، کنترل سرنوشت کاری، ثروت‌اندوزی، توزیع ثروت) و سبک‌‌های ارتباطاتی کارآفرینان (شامل سبک‌های کنترلی، برابری، پویا، ساختاری، تفویضی و اجتناب) در صنایع غذایی استان قم, نتیجة تحقیق حاضر می‌باشد. این تحقیق برخلاف پژوهش‌های پیشین به این نتیجه رسید که جامعة مورد مطالعه نسبتاً کارآفرین بوده و ویژگی‌های کارآفرینی در آن زیاد است. همچنین بین ویژگی‌های رفتاری و سبک‌های ارتباطی کارآفرینان ارتباط وجود دارد، که البته از بین شش سبک ارتباطی مورد آزمون، فقط سبک تساوی با ویژگی‌های رفتاری کارآفرینان رابطة معنی داری داشت.}, keywords_fa = {سبک ارتباطی اجتناب,سبک ارتباطی پویا,سبک ارتباطی تساوی,کارآفرینی,ویژگیهای رفتاری کارآفرینان}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27601.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27601_a80a377b77c6c30e72ab0bccbf59c40f.pdf} } @article { author = {اسفیدانی, محمد رحیم and نوری, روح الله and دارمی, هادی and شریعتی, مسعود}, title = {Designing e-commerce standards training courses in Iranian firms}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Abstract Electronic commerce standards as a common business role play an important role in the business process cost reduction, improvement the speed electronic data interchange and the improvement of national competitiveness through trade facilitation. E-commerce standards will help the companies to integrate their business process with the global supply chain and markets. Most of Iranian companies aren’t familiar with the main issues of e-commerce standards and training of these companies can facilitate e-commerce development process. So, in this paper the training of e-commerce standard have been analyzed with the benchmarking in the other countries and companies and according to the roles of the e-commerce key players (such as guild, SMEs managers, public managers, e-commerce service providers, …) training objectives have been defined and the needed course specifications designed according to the courses information documents (CID)}, keywords = {Commerce Standards,e,ECTraining,Commerce}, title_fa = {طراحی و معرفی دوره‌های آموزش استاندارد تجارت الکترونیکی در ایران}, abstract_fa = {چکیده با ورود فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی به حوزه تجارت، استانداردهای تجارت الکترونیکی به یک زبان مشترک تجاری در سطح بین المللی تبدیل شده است تا از طریق کاهش هزینه‌های مربوط به فرایندهای تجاری، افزایش سرعت مبادله اطلاعات تجاری به بنگاه‌ها کمک نمایند تا با افزایش رقابت پذیری خود در سطح ملی و بین‌المللی موانع رشد و حضور خود را در بازارهای جهانی هموارتر نمایند. اما در کشور ما اجرای استانداردهای تجارت الکترونیکی و استفاده از آن‌ها موانع بسیاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها آموزش و آگاه سازی می‌باشد. از این رو لازم است که در خصوص توسعه استانداردهای تجارت الکترونیکی به مقوله آموزش این استانداردها توجه خاصی شود. در ابن مقاله تلاش شده است تا با شناسایی بازیگران تجارت الکترونیکی و استخراج نقش‌های آنان در حوزه تجارت الکترونیکی، اهداف آموزش آن‌ها استخرج شده و دوره‌های آموزشی آنان با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص هر یک از مخاطبین طراحی و ارایه گردد.}, keywords_fa = {آموزش تجارت الکترونیکی,استانداردهای تجارت الکترونیکی,تجارت الکترونیکی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27602.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27602_1bfe66d48becc6be9ebdb8a630cbd0e1.pdf} } @article { author = {زارعی‌متین, حسن and الیاسی, قنبر محمدی and صنعتی, زینب}, title = {Survey of the relationship between in- service training and employee empowerment}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Abstract Employee empowerment, as a modern approach for interior motivation of job, means to release employees' interior powers, to prepare groundwork, and to create opportunities for developing talents, abilities, and individuals' competences. This research, based on Whetten and Cameron model, is carried out according to the matter that empowerment is multilateral and five dimensions that are meaningfulness, choice (self-determination), competence, impact and trust are emphasized. With regard to the matter that the education of employees and development of their profession is the main part of empowerment program, the current research aims to study in-service training of Qom Agriculture Organization. To do this, statistic community of officials who have bachelor degree of higher degrees are selected and counted. The results of research reject all assumptions that there is meaningful relationship between in-service education and employee empowerment.(In this research all hypothesis’s P-Value are more than 0/05) However the secondary result that is gained and is very joyful is that the level of employees' capability in all dimensions of psychological empowerment is higher than the average.}, keywords = {Competency,Empowerment,In,meaningfulness,self,Determination,service Training}, title_fa = {بررسی رابطه بین آموزش‌های ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان (در سازمان جهاد کشاورزی استان قم)}, abstract_fa = {چکیده پژوهش‌ها نشان می‌دهند آموزش ضمن خدمت یکی از راه‌هایی است که قاعدتاً می‌بایست حس توانمندی کارکنان را پرورش دهد. در این پژوهش، ضمن بررسی رابطه بین آموزش‌های ضمن خدمت جاری سازمان و توانمندسازی کارکنان، سطح توانمندی کارکنان نیز سنجیده شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان رسمی دارای مدرک لیسانس و بالاتر سازمان جهاد کشاورزی استان قم، تشکیل می‌دهند. داده‌های مربوط به ساعات آموزش ضمن خدمت کارکنان از شناسنامه‌های آموزشی آنان استخراج شده، داده‌های مربوط به سطح توانمندی کارکنان نیز از طریق مصاحبه و پرسشنامه به دست آمده است. همچنین در این تحقیق، متغیر سابقه خدمت نیز به عنوان متغیر مداخله‌گر وارد معادله شده است که داده‌های مربوط به آن از طریق بررسی اسناد و مدارک سازمان جمع آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که سطح توانمندی کارکنان مورد بررسی در این سازمان، در تمامی ابعاد بالاتر از میانگین است؛ اما بین سطح توانمندی آنان و ساعات آموزشی ضمن خدمت طی شده، همبستگی مشاهده نشد.}, keywords_fa = {آموزش ضمن خدمت,توانمندسازی,خودساماندهی (حق انتخاب),شایستگی,معنادار بودن}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27603.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27603_6146079894b47a08f2b20bba499eb4bf.pdf} } @article { author = {درویش, حسن}, title = {Study of effective factors of employee's job satisfaction (research-analytical approach)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Abstract: Job satisfaction indicates the level in which people satisfied their job and like it. Some of the people enjoy their job and consider it as main bases of their life and the others hate their job and do that just because they have to do it. Studies about important reasons and results of employees attitude about job satisfaction is one of main aspect of organizational-industrial psychology. There are many studies about recognition and perception of effective factors of job satisfaction in compare with other organizational variable. In addition to the evaluation of employee's attitude in this regards, expressed as a public and common activity in organization which their managers follow psychological and physical welfare of their own employees. The purpose of this essay is study of effective factors of employee's job satisfaction whit theoretical-descriptive approach, which in addition to reviewing of the most important effective factors of employee's job satisfaction, pay attention to references and history in this subject. And express different professional's point of views in this part.}, keywords = {Assessment of Job Satisfaction,Environmental & Job Antecedents,Job satisfaction,Personal Characteristics of Job Satisfaction,Potential Effects of Job Satisfaction}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان (رویکردی تحلیلی ـ پژوهشی)}, abstract_fa = {چکیده «رضایت شغلی» نشان دهنده حدّی است که افراد از شغل خود راضی هستند و آن را دوست می‌دارند. برخی افراد از کار خود لذت می‌برند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می نمایند و برخی از کار خود متنفرند و فقط به خاطر این که مجبورند، آن را انجام می‌دهند. مطالعه در زمینه علل و پیامدهای مهم نگرش کارکنان در خصوص رضایت شغلی یکی از جنبه‌های اصلی روان‌شناسی صنعتی - سازمانی می باشد. مطالعات زیادی به منظور شناخت و درک عوامل موثر بر رضایت شغلی نسبت به سایر متغیرهای سازمانی صورت گرفته است. به علاوه ارزیابی نگرش کارکنان در این خصوص، به عنوان فعالیت عمومی و مشترک در سازمان‌هایی که مدیران به دنبال رفاه و بهزیستی جسمانی و روانی کارکنان خود می باشند، قلمداد گردیده است. هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان با رویکرد توصیفی ‌ـ ‌نظری است که ضمن مروری بر مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان به سوابق و پیشینه‌های این موضوع پرداخته، دیدگاه صاحب نظران مختلف را در این حوزه بیان می نماید.}, keywords_fa = {آثار بالقوه رضایت شغلی,رضایت شغلی,سنجش و اندازه‌گیری رضایت شغلی,ویژگی‌های فردی رضایت شغلی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27604.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27604_7e28b45fde042aa3c7fc9445a8db62ad.pdf} } @article { author = {خنیفر, حسین and اسلامی, حسن}, title = {Designing an effective public relations paradigm in public organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Abstract Regarding the incremental importance, role and effects of an effective public relations and the gap between current and ideal situations of public relation units as well as the necessity of designing public relations effective paradigm in public organizations, this article tries to achieve this aim. So, it is necessary to improve the conditions of such organizations fundamentally. Connoisseurs and researchers have found that effective public relations are the leading unit of the organizations. In the research resulted from an organizational survey, it is attempted to review public relations literature and to clarify its methodology. Finally, research findings gathered form public organizations are analyzed with regard to research assumptions and then some recommendations are provided to improve and represent an effective public relation.}, keywords = {Content Factors,Context Factors,Effective public relations,structural factors,Three dimensional model}, title_fa = {طراحی الگوی روابط عمومی کارآمد در سازمان‌های دولتی}, abstract_fa = {چکیده با توجه به اهمیت, نقش و تأثیرات روزافزون روابط عمومی کارآمد و اثربخش، و با عنایت به شکاف موجود میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب واحدهای روابط عمومی، و لزوم طراحی الگوی کارآمد روابط عمومی برای سازمان‌های دولتی، این پژوهش در صدد نایل شدن به این هدف بوده؛ لذا ضرورت تام دارد تا نسبت به بهبود وضعیت این سازمان‌ها اقدامات اساسی صورت پذیرد. صاحب‌نظران و محققین در مطالعات مختلف دریافته‌اند که روابط عمومی کارآمد، پیشانی و خط مقدم سازمان‌هاست. در این مقاله که برگرفته از پژوهشی سازمانی است، تلاش می‌گردد تا ضمن مروری بر ادبیات تحقیق در حوزه روابط عمومی، روش شناسی تحقیق را تبیین و در نهایت با توجه به فرضیات تحقیق، یافته‌های پژوهشی که از سازمان‌های دولتی منتخب گردآوری شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پیشنهادهایی برای بهبود و ارائه کارآمد روابط عمومی ارائه گردد.}, keywords_fa = {روابط عمومی کارآمد,عوامل زمینه‌ای,عوامل ساختاری,عوامل محتوایی,مدل شاخگی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27605.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27605_04388968afa3f1d6521c1b282c55fc95.pdf} } @article { author = {خانباشی, محمد}, title = {Public management and globalization: A comparative to international public management systems}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {5}, number = {16}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Abstract This article investigates globalization phenomenon in international context and its effects on public administration systems. Globalization despite pros and cons views and with all the advantages and limitations, is considering as a multidimensional phenomenon which affects on political, economic, cultural and social issues and in fact, it is inevitable movement that wouldn't be stopped in any way. The main question for scholars is that what will be happened to public administration in this global and dynamic arena in the future and what will be the reaction of public administration systems against this phenomenon? For finding the answers of this questions, in second part of this article, some evidences from managerial systems in developing countries is reviewing and their findings, realities, experiences and limitations of their public administration systems are compared due to emphasis the existing gaps between theory and practice of management in developed and developing countries. Obviously, these kinds of analyses intensify current theories and will have significant role in formation of models and theoretical frameworks due to reconstruct the global environment and will help to realize the effects of different variables of this environment on public administration systems.}, keywords = {Comparative Approach,Global Environment,Globalization,Governance,PublicAdministration}, title_fa = {مدیریت دولتی و جهانی شدن: رویکردی تطبیقی به سیستم‌ها‌ی مدیریت دولتی در عرصه بین‌المللی}, abstract_fa = {چکیده مقاله حاضر به بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه بین‌المللی و تاثیر آن بر سیستم‌های مدیریت دولتی می‌پردازد. جهانی‌شدن با وجود دیدگاه‌های موافق و مخالف و با همه مزایا و محدودیت‌هایش به عنوان پدیده‌ای چندوجهی و منشوری در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آثار و پیامدهای مهمی را بر جای می‌گذارد و جنبشی است که نمی‌توان آن را متوقف یا از آن احتراز کرد. سوال مطرح برای اندیشمندان این است که آینده مدیریت دولتی در این عرصه جهانی و پویا چه خواهد بود و نظام‌های مدیریت دولتی در برخورد با این پدیده از خود چگونه واکنش نشان می‌دهند؟ در پاسخ به این دست پرسش‌ها، در بخش دوم مقاله با ذکر مصادیقی از نظام‌های مدیریتی کشورهای در حال توسعه و مقایسه یافته‌ها، واقعیت‌ها، تجربیات و تنگناهای حاکم بر مدیریت دولتی آن‌ها، تلاش می‌شود تا شکاف‌های موجود میان تئوری و عمل مدیریت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه (کشورهای غربی و غیرغربی) مورد تاکید قرار گیرد. طبعا این گونه تحلیل‌ها بر غنای تئوری‌های کنونی می‌افزاید و به شکل‌گیری مدل‌ها و چارچوب‌های نظری جهت بازسازی محیط جهانی و درک چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای مختلف این محیط بر سیستم‌های مدیریت دولتی، کمک شایان توجهی خواهد نمود.}, keywords_fa = {جهانی شدن,حکمرانی,رویکرد تطبیقی,محیط جهانی,مدیریت دولتی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27606.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_27606_1806a6da0b2fe91afff5464609541035.pdf} }