@article { author = {Kheirandish, Mahdi and Abtahi, Seyed Hosein}, title = {Explanation of Cultural Factors in According with Knowledge Management Success in Organization: A Case Study in NIOPDC}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {5-28}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Successful advent to knowledge era requires that different structural, cultural, technological and human perquisites; the subject that has been neglected by many. Hence, this research deals with identifying the needed cultural factors in according with knowledge management success in organization. The main question is: what are cultural factors in according to knowledge management success in organization? How is the organization situation according to these dimensions and component. And which relation is there between mentioned components and knowledge management. The population of the research consists of staffs of the NIOPDC. Classified accidental method is used to determine the sample of this research. Data collection is done by in-person questionnaire and survey. The method research is field- descriptive. Finding results by using statistical methods indicate that the participation, sharing knowledge, trust, learning and knowledge productive leadership are the components of knowledge culture and there isa meaningful difference between present and appropriate situation of foregoing factors and these elements have positive effect on knowledge management. Finally, according to society research findings, some suggestions are presented to scientific and organizational.}, keywords = {Cultural dimensions,Knowledge Management,national Iranian oil products distribution company.,Organizational Culture}, title_fa = {تبیین عوامل فرهنگی در راستای موفقیت مدیریت دانش در سازمان (مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران)}, abstract_fa = {ورود موفق به عصر دانایی، مستلزم پیش‌نیازهای مختلف ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی و انسانی است؛ موضوعی که از دیدگاه بسیاری مورد غفلت واقع شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد فرهنگی مورد نیاز در راستای موفقیت مدیریت دانش می‌پردازد. سوال اساسی پژوهش عبارتست است از اینکه ابعاد فرهنگی مورد نیاز در راستای موفقیت مدیریت دانش کدام است؟ وضعیت جامعه آماری مورد بررسی از نگاه ابعاد و مولفه‌های فرهنگی پیش‌گفته چگونه است و چه رابطه‌ای بین ابعاد پیش‌گفته و مدیریت دانش وجود دارد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است؛ نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده تعیین شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی ـ میدانی استفاده شده است. نتایج حاصل از بهکارگیری روش‌های آماری حاکی از آن است که مولفه‌های مشارکت، یادگیری، اعتماد، تسهیم دانش و رهبری دانش‌پرور به‌عنوان مولفه‌های فرهنگی دانشی هستند، بین وضعیت موجود و مطلوب مولفههای پیش‌گفته تفاوت معنا‌داری وجود دارد و هم‌چنین این مولفه‌ها بر مدیریت دانش تأثیر مثبت دارند. در پایان با توجه به یافته‌های پژوهش، پیشنهادهایی به جامعه علمی و سازمانی ارایه شده است..}, keywords_fa = {ابعاد فرهنگی,شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران.,فرهنگ سازمانی,مدیریت دانش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29905.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29905_638af212f8d87803a1ad4587a459c217.pdf} } @article { author = {Moghimi, Seyed Mohammad and Emami, Farzaneh and Kazemi, Masoumeh}, title = {Assessment and Prioritization Indexes of Social Capital and its Effect on Organizational Performance in the University System}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {29-60}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {The present study aims at studying the relationship between social capital and organizational performance. This is an applied research and in terms of data collection method, it is an descriptive survey. Statistical population are official employees with diploma and upper certificate and faculty members of Zangan University. Sapmles were 115. Data collection tool is questionnaire. To analyze data, Smirnof Kolmogorov test as well as One-sample T Test and Friedman test and Spearman correlation test by SPSS software are used. Findings showed that social capital and its dimensions and organizational performance are not desirable. Also correlation test results show that there is a relationship between social capital and performance.}, keywords = {Cognitive dimension,Performance.,Relational dimension,Social capital,structural dimension}, title_fa = {ارزیابی و اولویت‌بندی شاخصه‌های سرمایه اجتماعی وتأثیر آن برعملکرد سازمانی در نظام دانشگاهی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی و عملکرد سازمانی صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی از گروه تحقیقات توصیفی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان رسمی با مدرک دیپلم به بالا و اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان می‌باشند که تعداد نمونه آماری به دست آمده با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای 115 نفر می‌باشند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه می‌باشد. به منظور تحلیل داده‌ها نیز از آزمون‌های کولموگروف اسمیرونوف، میانگین یک جامعه آماری و آزمون فریدمن و آزمون همبستگی اسپیرمن به وسیله نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی و ابعاد آن و عملکرد سازمانی در سطح مطلوبی قرار ندارند. هم‌چنین نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با عملکرد سازمانی ارتباط دارند.}, keywords_fa = {بعد ارتباطی,بعد ساختاری,بعدشناختی,سرمایه اجتماعی,عملکرد.}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29906.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29906_8a650fcc4a1553801d2ffbcd1c8aef5f.pdf} } @article { author = {Azimi, Hosein and Atafar, Ali and Shaemi Barzoki, Ali}, title = {Investigating the Direct and Indirect Effective of Managerial and Organizational Factors on Administrative- Financial Corruption in Government Organizations (Case Study: Government Organizations in Isfahan and Zanjan Provinces)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {61-82}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {This research that is adopted from a PhD thesis of writer entitled "design a model of effective organizational and managerial factors on administrative-financial corruption in government organizations, has been executed in order to investigate a direct and indirect effective managerial and organizational factors on corruption in government organizations. Correlation method along with metrical approach is applied in this research. Reliability of the verified questionnaire is confirmed according to the primary study with cronbach's alpha 0.9794 and validity of the questionnaire has been verified through content validity and factorial analysis. The sampling method is of judgment sampling type, so that questionnaires have been distributed among 934 relevant managers and experts of government organizations in Isfahan and Zanjan provinces. With attention to the main objective of research and by means of SPSS software, effective managerial and organizational factors on corruption in government organizations have been recognized and the amount of direct and indirect effective factors on corruption have been investigated through studying casual relationships between variables. Finally it showed that the weaknesses of control system, communication, leadership, supervision, mobilizing resources and possibilities, organizing and sin structural factors effect administrative financial corruption respectively.}, keywords = {Administrative-Financial Corruption,Direct and Indirect Factors.,Government Organizations,Managerial and Organizational Factors}, title_fa = {بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل مدیریتی و سازمانی بر فساد اداری ـ مالی (مطالعه موردی: سازمان‌های دولتی مراکز استان‌های اصفهان و زنجان)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر که برگرفته از نتایج رساله دکتری نگارنده تحت عنوان «طراحی الگوی عوامل سازمانی و مدیریتی موثر بر فساد اداری - مالی با آسیب‌شناسی در سازمان‌های دولتی» می‌باشد، با هدف بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل مدیریتی و سازمانی بر فساد اداری ـ مالی به اجرا در آمده است. روش تحقیق، همبستگی از نوع پیمایشی بوده و اعتبار پرسش‌نامه محقق‌ساخته با آلفای کرونباخ 9794/0 و روایی پرسش‌نامه از طریق روایی محتوا و آزمون تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، از نوع نمونه‌برداری هدف‌مند بوده و پرسش‌نامه‌ها در بین 934 نفر از نمونه‌های آماری مشتمل بر مدیران و کارشناسان ذی‌ربط فساد اداری ـ مالی در سازمان‌های دولتی موجود در مراکز استان‌های اصفهان و زنجان توزیع گردیده است. با توجه به هدف اصلی پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS ضمن شناسایی و تایید عوامل مدیریتی و سازمانی موثر بر فساد، میزان تأثیر مستقیم و غیرمستقیم و نیز تأثیر کل این عوامل بر فساد اداری - مالی در سازمان‌های دولتی مراکز استان‌های اصفهان و زنجان و روابط علّی بین متغیرها از طریق تحلیل مسیر بررسی گردید. بر اساس ضرایب تحلیل مسیر، نتایج نشان داد در بین 11 متغیر زیرمجموعه عوامل مدیریتی و سازمانی، 6 عامل به ترتیب شامل: 1. ضعف سیستم نظارت و کنترل، 2. ضعف ارتباطات، 3. ضعف مدیران در رهبری و هدایت، 4. ضعف مدیران در بسیج منابع و امکانات، 5. ضعف مدیران در سازماندهی و 6. ضعف عوامل ساختاری در اولویت تأثیرگذاری بر فساد اداری ـ مالی قرار دارند.}, keywords_fa = {تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم.,سازمان‌های دولتی,عوامل مدیریتی و سازمانی,فساد اداری ـ مالی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29907.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29907_99eace1fedcd07ce20466b35ea7fd44a.pdf} } @article { author = {Haghighi, Mohammad and Khalil, Maryam}, title = {Investigation of Green Marketing Position of in Consumer’s Buying behavior}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {83-102}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Since 1980, green marketing movement has been widely regarded by organizations consumers. Organizations- seeking social legitimacy produce environment friendly products, while try to influence environmental issues. Hence, this paper tries to know sensitivity level of consumers to environment issues, rate of participation in social programs related to green marketing and the level of attention and respect environmental issues. Therefore - to test the hypothesis the descriptive research was used. Population of study are the students of Tehran University (Qom Campus) and samples were determined 90. The results suggest that the consumers have environment sensitivity and pay attention to have caused concern among the intellectual. Also, considered the social projects related to green marketing and can participate in it. But they neglect environment issues in their buying havior.}, keywords = {Environment.,Green consumption,Green marketing,Green product,Social Responsibility}, title_fa = {بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف‌کنندگان}, abstract_fa = {جنبش بازاریابی سبز از دهه 1980 به شکلی گسترده مورد توجه سازمان‌ها و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. سازمان‌ها با تولید محصولات دوست‌دار محیط زیست به دنبال کسب مشروعیت اجتماعی، درحالی که مصرف‌کنندگان به دنبال تأثیرگذاری در بینش جامعه به مسایل زیست‌ محیطی هستند. در این راستا مقاله حاضر به دنبال آگاهی از سطح حساسیت مصرف‌کنندگان به مسایل زیست محیطی، میزان مشارکت در برنامه‌های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز و سطح توجه و رعایت مسایل زیست محیطی در مصارف خود می باشد. برای آزمون فرضیه‌ها از تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه مورد بررسی دانشجویان دانشگاه تهران(پردیس قم) و حجم نمونه 90 نفر تعیین گردید. نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که مصرف‌کنندگان به محیط زیست و مسایل ناشی از آن حساسیت داشته و به برنامه‌ها و طرح‌های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز توجه نموده و در آن‌ها مشارکت می‌نمایند. اما در رفتار خرید خود مسایل زیست محیطی را در نظر نمی‌گیرند.}, keywords_fa = {بازاریابی سبز,کالای سبز,محیط زیست.,مسؤولیت اجتماعی,مصرف سبز}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29908.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29908_cf0667544a70ac114f77aa770fb9c51b.pdf} } @article { author = {Gholipour, Rahmatollah and Danaii Fard, Hasan and Zareii Matin, Hasan and Jandaghi, Gholamreza and Fallah, Mohammadreza}, title = {A Model for Implementing Industrial Policies (Case Study in Qom Province)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {103-130}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {One of the most important steps in policy making process is the implementation phase. Unsuccessful implementation of complied policies especially industrial policies is one of the problems that almost all developing countries and developed ones, face with and they have paid irreparable costs for this problem too. The Model for Implementation of Industrial Policies in Qom Province presented in this paper has five stages which respectively include: culturalization of implementation, Capacity-building of Implementation, entrepreneurial Implementation, the synergy in the implementation and finally the successful implementation of industrial policies. The main purpose of this model, offers strategies for successful implementation of industrial policies in the province of Qom. In this research, exploratory interviews and grounded theory were used to collect data and modeling. Also in this study validated interview is used for testing the model.}, keywords = {Approaches for implementation of policies,Capacity-building for Implementation,Culturalization of implementation,Entrepreneurial Implementation synergy in the implementation Successful implementation of industrial policies.,Implementation of policies}, title_fa = {ارایه مدلی ‌برای «اجرای خط‌مشی‌های صنعتی» مطالعه موردی در استان قم}, abstract_fa = {مرحله اجرا یکی از مهم‌ترین و پر چالش‌ترین مراحل فرایند خط‌مشی‌گذاری می‌باشد. و در این خصوص اجرای ناموفق خط‌مشی‌های تدوین شده به خصوص در حوزه خط‌مشی‌های صنعتی از جمله مشکلاتی است که تقریباً تمامی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با آن مواجه‌اند و در این خصوص هزینه‌های غیرقابل جبرانی را پرداخت می‌نمایند. این مقاله در تلاش است ضمن بررسی مشکلات اجرای خط مشی، به ارایه مدل اجرای خط مشی‌های صنعتی در استان قم بپردازد. مدل ارایه شده در این مقاله دارای پنج مرحله بوده و بنا دارد تا از این طریق علاوه بر کم کردن مشکلات اجرای خط‌مشی‌های صنعتی در استان قم، فرایند آن را نیز در استان بهبود بخشد. این مراحل به ترتیب عبارتند از: "فرهنگ‌سازی اجرا"، "ظرفیت‌سازی اجرا"، "کارآفرینی اجرا"، "هم‌افزایی در اجرا" و در نهایت "اجرای موفق خط‌مشی‌های صنعتی". در این پژوهش طراحی مدل با رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل داده‌بنیاد (GT) و از طریق مصاحبه‌های اکتشافی انجام شده است و از طریق مصاحبه‌های روایی‌سنجی مدل مذکور تست شده است.}, keywords_fa = {رویکردهای اجرای خط‌مشی,ظرفیت‌سازی اجرا,فرهنگ‌سازی اجرا,هم‌افزایی در اجرا.}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29909.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29909_eb016f0e970fe570f4c80295b3624559.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Seyed Ali and Shekari, Hamideh and Afshari, Mohammad}, title = {Investigating the Relationships between Knowledge Inertia, Organizational Learning and Organizational Innovation in Yazd Higher Education}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {131-154}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Knowledge has become a significant asset both for individuals and organizations. Thus, successful knowledge management can be the chief determinant for the survival of an enterprise in a knowledge-based economy. Nevertheless, hurdles to efficient and effective knowledge management are many. Using the principles of inertia in physics to knowledge management, Liao states that knowledge inertia may inhibit an organization’s capability to learn and solve problems. However, when facing problems, people generally resort to their prior knowledge and experience for solutions. Such routine problem-solving strategy is termed "knowledge inertia". This study aims to establish the constructs of knowledge inertia and examine the relationships between knowledge inertia, organizational learning and organizational innovation. Structural equation modeling is employed to discuss the degree of influence of constructs on each other and whether their relationships vary in 3 different Universities in Yazd. A questionnaire survey was conducted to collect data from 3 different universities, And 495 valid responses were collected. Our results reveal that when a firm’s members have either less learning inertia or experience inertia, the performance of the organizational learning and organizational innovation will be better. Organization type has a moderate effect on the relationships of variables.}, keywords = {Knowledge inertia,Organizational Innovation,organizational learning,Structural Equation Modeling.}, title_fa = {بررسی رابطه رکود دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در مراکز آموزش عالی یزد}, abstract_fa = {امروزه دانش در سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته و مدیریت موفق دانش مشخصه اصلی بقای یک سازمان است. موانعی بر سر راه مدیریت موفق و مؤثر دانش وجود دارد. در این تحقیق، یکی از موانع مدیریت دانش تحت عنوان رکود دانش مطرح شده و ارتباط آن با یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در دانشگاه‌های سراسری، آزاد و پیام نور استان یزد مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین صورت که ابتدا با مطالعه و بررسی متون علمی، ادبیات تحقیق در زمینه رکود دانش سازمانی، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی تدوین شده است. سپس پرسش‌نامه‌ای برای سه دانشگاه آزاد، سراسری و پیام نور یزد فرستاده شد. برای هر دانشگاه 200 پرسش‌نامه ارسال گردید که در نهایت تعداد 172، 165 و 158 پرسش‌نامه به ترتیب از دانشگاه‌های سراسری، آزاد و پیام نور پاسخ داده شد. سپس اطلاعات لازم جهت بررسی رابطه این سه متغیر از طریق پرسش‌نامه، کسب شده و داده‌های جمع‌آوری شده از طریق نرم افزارهای Lisrel و Spss مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آمده از الگوسازی معادلات ساختاری حاکی است که رکود دانش، اثر منفی بر یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی دارد و از آنجا که مدل‌های معادلات ساختاری سه دانشگاه مورد بررسی با هم تفاوت دارند، نوع دانشگاه در این تحقیق اثر تعدیلگر دارد. هم‌چنین آزمون نیکویی برازش از تحلیل مسیر دانشگاه نشان می‌دهد که نوع دانشگاه بر رابطه متغیر‌ها تأثیرگذار است. در پایان نتیجه‌گیری و پیشنهادهایی کاربردی ارایه می‌گردد.}, keywords_fa = {رکود دانش,مدل معادلات ساختاری.,نوآوری سازمانی,یادگیری سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29910.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29910_7edaac7d37b4a300aaa6d54cda21bcd0.pdf} } @article { author = {Sobhani, Mohammad and Bagheri, Ebrahim and Bahrami, Mojtaba and Taherpour Kalantari, Habib –o – llah}, title = {Investigation the Validity of Performance Appraisal System of Iranian Custom}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {155-169}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Employee performance appraisal is one of the most powerful tools for measuring various figures in Human Resource Management. This will eventually help employees to recognize their, and their weaknesses. This research investigates the validity of performance appraisal system for the Iranian Customs Department using the Singer model. The research method is descriptive and is based on survey study. The population of this research consists of 470 custom experts. Having used simple random sampling; 140 were used as a sample size. The results indicated that performance appraisal system of Iranian Custom is not valid. This means that appraisal system is not effective in attaining goals and performing tasks. It is suggested to managers to consider training needs, salary and reward, communication and feedback in designing the performance appraisal system. It is only through this way that predetermined goals could be achieved.}, keywords = {Custom.,Effectiveness,performance appraisal,Validity}, title_fa = {بررسی اعتبار نظام ارزیابی عملکرد کارکنان گمرک ایران}, abstract_fa = {ارزیابی کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتقا، کارآمدی، توانمندسازی و بهسازی نیروی انسانی است که اگر به نحو صحیح، علمی و با حسن نیت مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند علاوه بر رضایت کارکنان، منجر به شناخت وضعیت آنان و رفع کاستی‌ها توسط مدیران شود. بدین منظور، پژوهش حاضر با استفاده از مدل نسبتاً بومی‌شده سینگر، اعتبار نظام ارزیابی عملکرد را در گمرک ایران مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری متشکل از 470 نفر از کارشناسان ستادی گمرک است. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده و حجم نمونه 140 نفر است. مهم‌ترین نتیجه تحقیق حاکی از آن است که نظام مذکور از دیدگاه کارکنان دارای اعتبار نمی‌باشد، یعنی این نظام فاقد اثربخشی لازم، جهت تحقق اهداف و انجام وظایف خود است و بیش‌تر جنبه تشریفاتی دارد. پیشنهاد شده است که مدیران در طراحی نظام ارزیابی عملکرد فاکتورهایی مانند نیازهای آموزشی، حقوق و پاداش، ارتباطات و بازخور و... را مد نظر قرار دهند تا بتوانند به اهداف از پیش تعیین‌شده و در نتیجه نظام کارآمد ارزیابی عملکرد، نایل گردند.}, keywords_fa = {اثربخشی,ارزیابی عملکرد,اعتبار,گمرک.}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29911.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29911_7e0188f4b81cc5f680b253c3683f02b6.pdf} }