@article { author = {}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {What we are following in this research is whether there is basically a one-to-one correspondence between Ministry Of Roads and Transportation executive employees’ prevailing needs levels and their common levels or not. Employees’ prevailing needs levels are, according to Mazelo’s hierarchy needs theory, divided into five levels: physiology, security, social, respect, self-analysis. Their common levels start from full non-participation to full participation and are respectively divided into non-participation, participation according to suggestion. mutual decision-making, and independent teams. To carry out this research we devised some theories and by doing field\4orks thai arc in line with theories and research aims we gathered data about theories and then by using Spearman hierarchical correlation test (on the whole 25 secondary tests) we analyzed and summarized data and existing information. And we concluded that there is not enough reasons for proving the theory that there is a one-to-one correspondence between employees’ prevailing needs levels and their common levels. By using chi - spuare (X2) test (on the whole 6 secondary tests), we are after this matter that employees with prevailing need (or needs) can prefer various levels of participation, therefore, with regards to the above tests, the deduction that there are multiple relations between employees’ prevailing needs and their common levels is valid. Moreover by using Freedman Variance Analysis Test we ranked research variables and prioritized common levels by planning and programming a computer model (that was done by researcher) of multiple-criterion decision-making with the approach MADM and with regards to models SAW and TOPSIS. Finally, emphasizing each theories of the research, we presented the achieved results, as the results of research and offered some suggestions about the carried out research, other studies and similar researches.}, keywords = {Common Levels,hierarchy of needs,Multiple-Criterion Decision-Making,One-to-one correspondence,Prevailing Needs Levels}, title_fa = {ارزیابی رابطه تناظر یک به یک بین درجات مشارکت با درجات نیازهای غالب و ارائه مدلی کامپیوتری مربوطه}, abstract_fa = {آنچه در این تحقبق به دنبال آن هستیم عبارت از این است که اصولا آیا این درجات نیازهای غالب کارکنان حوزه ستادی وزارت راه و.ترابری و درجات مشارکت آنها تناظر یک به یک برقرار است یا خیر؟ درجات نیازهای غالب کارکنان بر اساس نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو به پنج درجه نیازهای فیزیولوژیکی, ایمنی، اجتماعی، احترام و خود یابی تقسیم گردیده و درجات مشارکت آنها بر اساس طیفی که از عدم مشارکت کامل آغاز و به مشارکت کامل منتهی میگردد به ترتیب به درجات عدم مشارکت، مشارکت لر مبنای پیشنهاد، مشارکت بر مبنای مشورت، تصمیم گیری دو جانبه و بالاخره تیم های خود گردان تقسیم شده است. مشارکت بر مبنای پیشنهاد مشارکت بر کبنای مشورت تصمیم گیری دو جانبه و با لاخره تیم های خود گردلن تقسیم شده است . در راستلی انجام تحقیق حاضر ابتدا فرضیاتی تدوین گردیده و سپس با انجام مطالعاتی میدانی همسو با فرضیات و اهداف تحقیق به جمع آوری اطلاعات در مورد فرضیات پرداخته و پس از پردازش و تلخیص داده ها و اطلاعات موجود با استفاده از روش آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن ( جمعا بیست و پنج آزمون فرعی ) به این نتیجه می رسیم ه دلایلی کافی برای اثبات برقراری رابطه تناظر یک به یک بین درجات نیازهای کارکنان با درجات مشارکت آنها برقرار است وجود ندارد. با استفاده از آزمون کای دو ( جمعا شش آزمون فرعی ) هب دنبال این هستیم که کارکنان با نیاز غالب میتوانند درجات مختلفی از مشارکت را ترجیح دهند لذا با عنایت به آزمونهای فوق استنتاج اینکه بین نیازهای غالب کارکنان و درجات مشارکت آنها روابط چند گانه حاکم است معتبر میباشد.}, keywords_fa = {Common Levels,hierarchy of needs,Multiple-Criterion Decision-Making,One-to-one correspondence,Prevailing Needs Levels}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11401.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11401_a0c0a1bf8e42fc3f217365e1204658f0.pdf} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Up to now evaluative means have been abundantly innovated for measuring countries electronic readiness. These means use various definitions of electronic readiness as well as different methods of measurement, whose aims and results are considerably different. However no model has been up to now planned and developed for assessment of industries electronic readiness of a country and carried out measures in industries mostly include reports, in view of some certain criteria, about how Information and Communication Technology is used and it is not a model for evaluation and assessment of their electronic readiness. After studying and scrutinizing models and frames for evaluation of electronic readiness, a proper model that is in proportion to Iran economic social and technologic conditions has been developed so that Iran industries readiness for accepting and utilizing information and communication technologies is evaluated. This model consists of three factors; accessibilities to infrastructures related to Information and Communication Technology. usage capacities of Information and Communication Technology, and value creation opportunities. Each factor will be then studied. Dimensions of accessibilities to infrastructures related to Information and Communication Technology are as follows: Technical infrastructures, Human, Economic, Managerial, law, legal, Cultural, and Social resources. For testing conceptual frame a model is, with regard to the above-mentioned infrastructures, innovated in the field of industry built-in factors. Then by canvassing authorities and using method of Fazi average, the degree reliability of and amount of parameters measures are achieved. Then the model was tested as an example in the banking industry.}, keywords = {digital gap,Electronic Business,Electronic Readiness,Information and communication technology}, title_fa = {ارائه مدلی ارزیابی آمادگی الکترونیکی صنایع ایران}, abstract_fa = {برأی اندازه گیری میزان آمادگی الکترونبکی کشورها تا کنون طیف وسیعی ار ابزارهای ارزیابی ابداع شده اند. این ابزارها ار تعاربف بسیار متنوعی برای آمادگی الکترونبکی و نیز روش های اندازه گیری متفاوتی استفاده می کنند، که از نظر اهداف و نتایج حاصله بطور قابل ملاحظه ای با یکدیگر متفاوت می باشد. اما تا کنون مدلی جهت ارزیابی آمادگی الکترونیکی صنایع یک کشور توسعه و تدوین نیافته است و اقدامات انجام گرفته شده در زمینه صنایع، اکثرا شامل گزارش هایی از وضعیت بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در صنایع از منظرچندین معیار منتخب می باشد نه مدلی برای ارزیابی، سنجش آمادگی الکترونبکی آنها. در ابن.تحقیق پس از بررسی و ارزیابی چارچوب ها و مدل های موجود در زمینه ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، مدلی مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژی ایران توسعه داده شده است تا میزان آمادگی صنایع ایران جهت پذیرش بکار گیری و بهره گیری از فناوری های اطلاعات و ارتباطات را مورد سنجش قرار دهد. این مدل از سه عامل قابلیت های دسترسی به زیر ساخت های مرتبط با فاوا ظرفیت های بکار گیری فاوا و فرصت های ارزش زا تشکیل شده است که هر عامل از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرد ابعاد قابلیتهای دسترسی به زیر ساخت های مرتبط با فاوا عبارتند از زیر ساخت های فنی- منابع انسانی - اقتصادی - سیاسی مدیریتی - قانونی حققی و فرهنگی اجتماعی برای آزمون چهار چوب مفهومی مدلی در زمینه عوامل درون صنعتی با توجه به زیر ساختهای فوق توسعه داده شده است و پس از آن با نظر خواهی از صاحب نظران و بکار گیری رو ش میانگین فازی میزان روایی مدل و مقادیر اوزان پارامترها بدست آمد سپس مدل در صنعت بانکداری برای نمونه مورد آزمون داقع شد .}, keywords_fa = {digital gap,Electronic Business,Electronic Readiness,Information and communication technology}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11402.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11402_32ee66edb0256d687c79dc58bfd6bb10.pdf} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {It has been tried to plan a decision support system for programming production in the firm of Iran Factories of Cable Making for the sake of minimizing the cost price of products through decreasing cost of production delay, overtime, cost of inauguration, and delay of product deliverance to purchasers. Our final aim was to invent a proper plan for setting decision support system that maintains decision-making on the mentioned matters. To achieve such aims we analyzed current condition of firm programming and scheduling and then through studying results of this analysis we explained necessary hierarchy for creating mathematical models. We, later, presented a triple-level hierarchical model for programming the production of this firm. Using UML Charts we made a model of application cases and class chart for planning hierarchical decision support system for programming production and finally we would propose necessary architecture for putting this system into action.}, keywords = {decision support system,Production Programming,System architecture,UML}, title_fa = {طراحی سیستم پشتیبان تصمیم سلسله مراتبی برنامه ریزی تولید}, abstract_fa = {در این تحقیق سعی شده است تا با طراحی یک سیستم پشتیبان تصمیم برنامه ریزی تولید در " شرکت کارخانجات کابلسازی ایران" بهای تمام شده محصولات را از طریق کاهش هزینه تأخیرات تولبد، اضافه کاری، هزینه راه اندازی و همچنین زمان تأخیر تحوبل محصولات به مشتریان را حداقل سازیم، در نهایت هم به یک طراحی مناسب جهت پیاده سازی سیستم پشتیبان تصمیم که بتواند تصمیم گیری در موارد مذکور را پشتیبانی کند برسیم. برای رسیدن به این اهداف ما ابتدا وضعبت فعلی برنامه ربزی و زمانبدی شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و در مرحله بعد به واسطه نتایج این تجزبه و تحلیل، سلسله مراتب مورد نیاز برای ساخت مدلهای ریاضی را تشریح نمودیم و یس از آن یک مدل سلسله مراتبی سه سطحی برای برنامه ریزی تولید این شرکت ارائه می نماییم. با استفاده از نمودارهای زبان یکپارچه مدلسازی سیستم (uml) موردهای کاربرد و نمودار کلاس برای طراحی سیستم پشتیبان تصمیم سلسله مراتبی برنامه ریزی تولید را مدل نموده و در نهایت هم معماری مورد نیاز جهت پیاده سازی این سیستم را پیشنهاد خواهیم کرد.}, keywords_fa = {decision support system,Production Programming,System architecture,UML}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11403.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11403_33b33b7a4e74af1a2310a6185048cb8d.pdf} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {One of the problems that researchers will face in field researches is the choice of appropriate statistical methods to answer their research questions or test their hypotheses. In this paper, we review the application of the statistical tests. in terms of the type of data, the characteristics of the sample and the type of inference needed. by proposing on all goritmic method. The application of statistical tests is discussed in two different cotegories known as parametric and nonparamteric}, keywords = {non parametric statistics - test,parametric statistics}, title_fa = {کدام آزمون آماری را انتخاب کنیم؟}, abstract_fa = {یکی از مشکلات محققین در تحقبقات میدانی انتخاب روش تحلبل آماری مناسب برای بررسی سوالات یا فرضیات تحقیق می باشد. در این مقاله کاربرد انواع آزمون های آماری با توجه به نوع داده ها و وبژگیهای نمونه آماری و نوع تحلیل مورد نیاز بررسی می شود، چگونگی انتخاب آ زمون مناسب به روش الگوریتمیک و نموداری نشان داده شده و کاربرد آزمونهای آماری به تفکیک انواع پارامتری و ناپارامتری بررسی می گردد.}, keywords_fa = {non parametric statistics - test,parametric statistics}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11404.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11404_0e512138d89be6cd060fa724af56602b.pdf} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Organizational culture is a combination of common beliefs and values among individuals of an organization which constitute the essence of organizational behavior. The issue of organizational culture is most appreciated in such subjects as planning, leadership and change management. Culture is a major factor in supporting the strategic plan for any organization as it is virtually impossible for managers to successfully implement a given strategy without acquiring the support of individuals of the organization and paying due attention to its culture. In this study which is done on four major commercial banks of Iran, the current situation of their organizational culture has been assessed regarding the extent of the compatibility of their variables with customer oriented strategy in order to evaluate their readiness to adopt customer strategy as the main strategy of their organizations.}, keywords = {customer orientation,Customer - oriented Culture,Irnian Commercial Banks,Organizational Culture,Strategy}, title_fa = {بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی دربین بانکهای تجاری کشور ازنظر سازگاری با استراتژی مشتری مداری}, abstract_fa = {در این نوشتار وضعیت فرهنگ سازمانی در ببن بانکهای تجاری کشور از لظر مبزان سازگاری با استراتژی مشتری مداری مورد بررسی قرارگرفته است. از فرهنگ مشتری مداری و ویژگیهای آن سخن به میان آمده است پس از آن، متغیرهایی بعنوان متغیرهای فرهنگی انتخاب شده اند و میزان سازگاری آنها با استراتژی مشتری مداری بانکهاای تجاری کشور مورد سنجش، ارزیابی قرار گرفته است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی میزان آمادگی ( فرهنگ سازی )این بانکها برای اجرای مشتری مداری بوده است.}, keywords_fa = {customer orientation,Customer - oriented Culture,Irnian Commercial Banks,Organizational Culture,Strategy}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11405.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11405_c43aaea69b1db098169792b5236a009c.pdf} } @article { author = {}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {In this article »the role of organizational citizenship behavior in organizational performance« is reviwed. To realize the role of citizen chip behaveior , First we should determine that how this concept is objectively formed. Then should be, explained that how the behavior related to Performance. Therefore the citizenship behavior in This writing is defined and described. Finally discuss about the model that shows the relationship between citizenship behavior and performance.}, keywords = {Citizenship behavior,organization,organizational performance,Social capital}, title_fa = {نقش رفتار شهروندی سازمانی در عملکـرد سازمان}, abstract_fa = {در این نوشتار ((نقش رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد سازمان)) مورد بررسی قرار می گیرد. برای پی بردن به نقش رفتار شهروندی در عملکرد سازمان نخست بابد مشخص گردد که مفهوم رفتار شهروندی جگونه در دنیای بیرونی شکل می گیرد،به عبارت دیگر باید دید که شاخص های عملیاتی آن چه هستند؟ سپس باید چگونگی ارتباط رفتار با عملکرد تبیین گردد. یس در این نوشتار، رفتار شهروندی ، تعریف و تبیین خواهد شد ، با ارائه الگویی، نحوه ارتباط رفتار شهروندی و عملکرد را تشریح خواهبم کرد. درباره موضوع مورد بحث این مقاله، مباحث نظری بسیار کمی در زبان فارسی وجود دارد. به همین جهت برای پر کردن خلاء تئوریکی ناشی از آن تمرکز نوشتار ما بیشتر بر ادبیات موضوع است و با استفاده از متغیرهای ارائه شده، در فر صتی دیگر مطالعات میدانی آن ارائه خواهد شد.}, keywords_fa = {Citizenship behavior,organization,organizational performance,Social capital}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11406.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_11406_eebb47c220581a0a38cedeca8a3667f4.pdf} }