@article { author = {salmani, Davod and Radmand, Mahbobeh}, title = {The role of managerial and organizational factors in controlling deviant workplace behaviors}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {5-25}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Deviant workplace behavior is referred to voluntary behavior that violates significant organizational norms and therefor threatens the well-being of the organization and its members. Various kinds of these behaviors are recognized. In addition, many researches have been done regarding the relevant factors to these behaviors such as individual factors, group factors, leadership, managerial and organizational factors, etc. that among them, managerial and organizational factors have been focused in this research. In this respect, a sample 40-person population has been chosen and their opinions about three major factors of organizational factors have been appraised. In this evaluation, cultural weakness, unfair rules and improper structure of compensation and reward was stated as major factors in tendency toward deviant behaviors. Finally, some solutions have been suggested to overcome these difficulties and decrease deviant behaviors.}, keywords = {Compensation and Reward Structure,Deviant Workplace Behaviors,Organizational Culture,Organizational Fairness}, title_fa = {نقش عوامل مدیریتی و سازمانی در کنترل رفتارهای کاری انحرافی}, abstract_fa = {«رفتارهای کاری انحرافی»، به رفتاری اطلاق می‌شود که هنجارهای سازمانی را شکسته و سلامت سازمان و کارکنانش یا هر دو را تهدید می‌کند. انواع متعددی از این رفتارها شناسایی شده است. به علاوه، تحقیقات زیادی در مورد عوامل مرتبط با این رفتارها از جمله عوامل فردی، گروهی، رهبری، سازمانی و مدیریتی و... انجام شده که در این تحقیق به عوامل سازمانی و مدیریتی به طور ویژه پرداخته شده است. در این راستا، یک جمعیت نمونه 40 نفری انتخاب گردیده و نظر آن‌ها در مورد سه عامل مهم از عوامل سازمانی (فرهنگ، قوانین، ساختار پاداش و جبران خدمات) مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این نظر سنجی، ضعف فرهنگی، بی عدالتی در قوانین و ساختار نامناسب پاداش و جبران خدمات به عنوان عوامل مهم در گرایش به سمت رفتارهای انحرافی اعلام شد. در نهایت، راهکارهایی در جهت مقابله با این مشکلات و کاهش رفتارهای انحرافی ارائه گردید.}, keywords_fa = {رفتارهای کاری انحرافی,ساختار پاداش و جبران خدمات,عدالت سازمانی.,فرهنگ سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22762.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22762_7f3f524e419a5742c38654b22f8a3115.pdf} } @article { author = {mehrabi, Amir}, title = {Motivation in the Islam:Intertwine loops model}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {27-62}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {This article presents the ideas of scholars about factors of motivation and then introduces motivation theory in Islam under the title of " the intertwine loops model ". This model has been derived from Imam Ali's words, in which human beings according to their actions and worships, are categorized in three classes including traders, slaves and nobles. Combination of these three classes makes seven types of personalities are affected by the Environmental and Internal factors and therefore, it change their states in different times. Flexibility , intertwine loops instead of hierarchy, emphasis on human intention, accepting human complexity and having chaotic behavior, comprehensiveness and inclusion are some characteristics of this model. Generalizing of this anecdote to managerial issues, Feasibility study of grading factors, levels of model applications and clarification of model characteristics according to the main concepts of chaos theory, have been argued briefly.}, keywords = {Butterfly effect.,Chaos,intention,Motivation,worship}, title_fa = {انگیزش در اسلام مدل حلقه‌های متداخل}, abstract_fa = {مقاله پس از ارائه نظرات اندیشمندان راجع به انگیزش و عوامل مؤثر بر عمل انسان، به معرفی نظریه انگیزشی در اسلام تحت عنوان «مدل حلقه‌های متداخل» پرداخته است. این مدل بر گرفته از حدیثی از امام علی(ع) می‌باشد که در آن، انسانها در نوع عمل و عبادت به سه دسته «تجار»، «بندگان» و«آزادگان» تقسیم شده‌اند. با ترکیب این سه گروه، هفت نوع شخصیت بازشناسی شدند که متأثر از عوامل محیطی و درونی و در زمانهای گوناگون، تغییر حالت می‌دهند. انعطاف پذیری، حلقه‌ها متداخل به جای سلسله مراتب، تأکید بر نیت انسان ها، پذیرش پیچیدگی انسان و برخورداری از رفتاری آشوبناک، جامعیت و شاملیت؛ از جمله ویژگی‌های این مدل می‌باشد. جواز تعمیم مفاد حدیث به مباحث مدیریتی، امکان سنجی رتبه بندی عوامل، سطوح کاربرد مدل و تبیین ویژگی‌های این مدل بر اساس مفاهیم عمده تئوری آشوب در این مدل از جمله مباحثی هستند که باختصار مورد بحث قرار گرفته اند.}, keywords_fa = {آشوب,انگیزش,جاذبه‌های غریب.,سازگاری پویا,عبادت}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22763.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22763_9f17978eb7807461b6642a70bc388572.pdf} } @article { author = {moghimi, Seyed mohammad}, title = {Organizational ethics; The exxence of efficient organizational culture}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {63-87}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {In this article, we had attempted to analyze one of the most important organizational issues, which has scientific and religious significance. Creation and maintainance of ethical organizational culture is an unenaible necessity for today organizations. In this kind of organizational culture, the values, environmental ethical beliefs, and philosophical methods, in which the organization is established based upon them; influence the entire organization’s structural and behavioral processes and is crytalized into organizational operations various definitions of organizational ethics, sorts of ethics, organizational ethic model, surrey of the relationship between organizational ethics with organizational culture, understanding ethical organization culture in public organizations, evaluating ethical culture levels in organizations and studying different organizational ethical cultures, are among issues which will be explained in detail in this article. At the end, with regard to scientific nessecities in clarifying ethical culture, an Islamic ethical culture model is presented.}, keywords = {Cognitive moral development theory,Ethical organizational culture,Islamic ethics,Professional ethics.,Value-based management}, title_fa = {اخلاق سازمانی؛ جوهره فرهنگ سازمانی کارآمد}, abstract_fa = {مقاله یکی از مهم‌ترین مقولات سازمانی که از منظر علمی و عملی و اعتقادی توجه ویژه‌ای به آن مبذول گردیده؛ از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی اخلاقی ضرورتی انکار ناپذیر برای سازمان‌های امروزی است. دراین نوع فرهنگ سازمانی، ارزش‌ها، باورهای اخلاقی محیطی و روش‌های فلسفه‌ای که سازمان براساس آن تأسیس گردیده؛ کلیه فرآیندهای ساختاری و رفتاری سازمان را تحت تأثیر قرار داده و در قالب عملیات سازمانی متبلور می‌شود. تعاریف مختلف از اخلاق سازمانی، انواع اخلاقیات سازمانی، مدل اخلاق سازمانی، بررسی ارتباط اخلاق سازمانی با فرهنگ سازمانی، ارزیابی سطوح فرهنگ اخلاقی در سازمان‌ها و آشنایی با انواع فرهنگ اخلاقی سازمانی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در این مقاله به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند. در پایان نیز با عنایت به الزامات علمی در تبیین فرهنگ اخلاقی، مدل فرهنگ اخلاقی بر اساس متون دینی در مکتب الهام بخش اسلام ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {اخلاق اسلامی,اخلاق حرفه‌ای,تئوری توسعه اخلاقی شناختی,فرهنگ سازمانی اخلاقی,مدیریت ارزش‌مدار}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22764.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22764_020626338db2119b4fe7157d989c4a4a.pdf} } @article { author = {Mansori, Ali and Safari, Saeed and Abbasi, Davod and Salehi, Mahdi}, title = {The path analysis model application in explaining effective factors of job satisfaction (Case study: General custom office of Islamic republic of Iran)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {89-110}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {One of the most important factors that affects on Job Producitivity refers to personnel. Motivation and job satisfaction (J.S) explain the reason and cause of human behavior in organization. Then the study of this topic will be very important. In this paper Causal model of efficient factors of job satisfaction developed by path analysis model. In this paper path analysis model have explained direct and indirect effects of variables on independent variable (J.S). In addition the standardized Coefficient model used to compare the tension effects of variable on job Satisfaction. The result shows that job security with total standardized Coefficient of 0.389 has the most effects on J.S and Social needs with total standardized Coefficient of 0.036 has leat effects on personnel J.S in General Custom Office of Islamic Republic of Iran.}, keywords = {Job satisfaction,Path analysis,structural equations and direct and indirect Effects.}, title_fa = {کاربرد مدل تحلیل مسیر در تبیین عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران)}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین عواملی که بهره‌وری شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رضایت شغلی کارکنان می‌باشد. انگیزش و رضایت شغلی در واقع علت و سبب حرکت رفتارهای کارکنان را بیان می کند. از این رو بررسی عوامل اثر گذار بر رضایت شغلی از اهمیت فوقوالعاده‌ای برخوردار خواهد بود. برای این منظور کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مورد مطالعاتی تعیین و سپس نمونه‌ای به حجم 800 نفر از کارکنان این اداره انتخاب و پرسشنامه در بین آن‌ها توزیع و جمع آوری گردید. با استفاده از مدل تحلیل مسیر مولفه‌های غالب اثر گذار بر رضایت شغلی شناسایی و مدل علی طراحی شد. عوامل موثر بر رضایت شغلی آن‌ها بررسی شد. پس از آن با استفاده از مدل تحلیل مسیر، ضمن تحلیل آثار مستقیم متغیرهای اثرگذار بر متغیر وابسته، آثار غیر مستقیم آن‌ها نیز بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفت.}, keywords_fa = {آنالیز مسیر,رضایت شغلی,معادلات پارامتری و اثرات مستقیم و غیر مستقیم.}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22765.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22765_254756c9b44b77d5939423d6036980d2.pdf} } @article { author = {Gholipoor, Rahmat-allah and Madhoushi, Mehrdad and Jafarian, Vahid}, title = {Analysis of the relationship and effect of social capital on organizational extrepeneurship}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {111-129}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {From the view of social science scholars, entrepreneurship is a process that has been located in a volatile network of social relationships and these relations can facilitate or limit ties between entrepreneur with resources and opportunities. Already most of researches on organizational entrepreneurship have been about personality characteristics of entrepreneurs and these researches have neglected the social relationships network or Social Capital. Moreover, industrial organizations today do not pay serious attention to entrepreneurship because of different causes including weak communication networks inside organizations. Therefore this research considers relationship among social capital Intrapreneurship. For accomplishing this objective, main hypothesis of this research is: “There is significant relationship among social capital and Intrapreneurship”. This hypothesis analyzed with sampling and data collecting from statistical society by Pearson Correlation Test. Results of this research in Sadid Industrial Group indicate that there are significant and positive relationships among social capital (and its dimensions) with Intrapreneurship.}, keywords = {Intrapreneurship,Quality dimensions of social capital.,Social capital,structural}, title_fa = {تحلیل رابطه و تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی در گروه صنعتی سدید)}, abstract_fa = {کارآفرینی از دید دانشمندان علوم اجتماعی، فرآیندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است. این روابط اجتماعی می‌تواند رابطه کارآفرین با منابع و فرصت‌ها را محدود یا تسهیل نماید. اکثر تحقیقات صورت گرفته در مورد کارآفرینی سازمانی، از نوع تعیین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان بوده و توجه به شبکه روابط اجتماعی یا سرمایه اجتماعی نادیده گرفته شده است. در عین حال، امروزه نگاه جدی به مقوله کارآفرینی در سازمان های صنعتی وجود ندارد. این امر می‌تواند ناشی از دلایل مختلف از جمله نادیده گرفتن روابط و شبکه های اجتماعی باشد. از این رو هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه و تاثیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی است. جهت دستیابی به این هدف، فرضیه اصلی به صورت وجود رابطه معنی داری بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی و مبتنی بر مدل مفهومی تعریف شد.}, keywords_fa = {بعد ساختاری,بعد کیفیت سرمایه اجتماعی,سرمایه اجتماعی,کارآفرینی سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22766.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22766_4ebc8c74a0bcb06bb07d93989d337699.pdf} } @article { author = {Nouri, Rohollah}, title = {The explanation of indexes knowledge creation barriers in the research Organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {131-156}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {The opinion of many of economists, experts and futurists is that in the resent years has been happened the big change like as the industrial revolution. This revolution entered the world in to the "knowledge era". The positive and negative effects of this change that can be make the organizations have been succeeded or failured, are important issue in front of organizations and their desecion makers. Moving toward applying knowledge in the all of organizational processes and operations is one of the important issues of this change. In this paper is the conclusion of the research project, I tried to discuss about organizational knowledge. The first step was literature review of knowledge management include of definitions, organizational knowledge assessment models and knowledge creation barriers identification models. The second step was identifying of knowledge creation barriers in the research organization through delphi technic and ...}, keywords = {Knowledge creation barriers,Knowledge era,Knowledge Management,knowledge sharing}, title_fa = {تبیین شاخص‌های شناسایی موانع ایجاد دانش در سازمان‌های پژوهشی}, abstract_fa = {بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و آینده نگرها بر این عقیده‌اند که در سال‌های اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد ” عصر دانش و دانایی“ ساخته است. آثاری که این تغییر می‌تواند در موفقیت و احیاناً شکست سازمان‌ها ایفا نمایند، امری است که توجه تمامی سازمان‌ها را به خود معطوف نموده است یکی از این تغییرات حرکت سریع به سمت به کارگیری دانش در تمامی فرآیندها و عملیات سازمان‌هاست. در این مقاله که حاصل یک طرح پژوهشی است تلاش شده است تا به مقوله مدیریت دانش در سازمان پرداخته شود. ابتدا پیشینه مباحث و تحقیقات مربوط مدیریت دانش شامل تعاریف، مدل‌های ارزیابی دانش سازمانی و مدل‌های شناسایی موانع مدیریت دانش و سپس موانع مدیریت دانش در یک سازمان پژوهشی و ایجاد کننده دانش از طریق مختلف مورد شناسایی قرار گرفته و در پایان مدل عملیاتی و شاخص‌های شناسایی موانع مدیریت دانش در سازمان ارائه گردیده}, keywords_fa = {به اشتراک‌گذاری دانش.,عصر دانش,مدیریت دانش,موانع ایجاد دانش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22767.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22767_fb31697c76d19330fe0fc9c7f839db00.pdf} } @article { author = {Nargesian, Abbas}, title = {Looking back at the history of evolution of Public Adminstration}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {6}, number = {17}, pages = {157-195}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {The history of science has witness a good number of revolutions where a “new way of seeing “has superseded “an old one “, what Thomas Kuhn has called it paradigm shift. So, in public adminstration, there is not paradigm, because baseod on definition of paradigm (a paradigm is a way of seeing the world which is widely accepted in a certain era by the majority of scholars in a scientific community), various states and societies have not consensus in a certain era on sets of theories as dominant and unique model as, so better use quasi paradigm to paradigm. In this artcle, are described and compared quasi paradigm of public adminstration and branching quasi paradigms and theories of new public adminstration is produced minnowbrok vision.}, keywords = {Minnowbrok vision,New Public Adminstration,Paradigm,Public Adminstration,Quasi Paradigm}, title_fa = {نگاهی به سیر تطور مدیریت دولتی}, abstract_fa = {تاریخ علم، شاهد انقلاب‌های متعددی بوده که طی آن یک شیوه نوین دیدن، جایگزین شیوه قبل گردیده است؛ چیزی که توماس کوهن آن را تغییر پارادایم می‌نامد. لذا در تغییر پارادایم روشن است که وقتی پارادایم عوض می‌شود، اردک‌های جهان قبل از انقلاب دانشمند به خرگوش‌های دنیای بعد از انقلاب آن تبدیل می‌شوند. اما در مدیریت دولتی چیزی به نام پارادایم وجود ندارد؛ زیرا طبق تعریف پارادایم، دولت‌ها و جوامع مختلف در یک مقطع زمانی مشخص بر روی یک مجموعه ای از نظریات به عنوان الگوی واحد و غالب اجماع ندارند؛ چنان‌که در حال حاضر خیلی از دولت‌ها و جوامع از الگوها و رویکردهای متفاوت مدیریت دولتی برای اداره امور کشور خود بهره گرفته‌اند. بنابراین، بهتر است به جای واژه "پارادایم" از وازه "شبه پارادایم" استفاده شود.}, keywords_fa = {اداره امور عمومی سنتی,پارادایم,چشم انداز مینووبروک.,شبه پارادایم ها,نهضت اداره امور عمومی نوین}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22768.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_22768_cc69035bde274cda8c36445bac048ff5.pdf} }