@article { author = {Mobaraki, Mohammad Hassn and Zali, Mohammad Reza and Dehnad, Romina}, title = {Identification of behavioral barriers of corporate entrepreneurship (CE) in the airline of the Islamic Republic of Iran Airline company based on Q methodology}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {5-32}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35316}, abstract = {Today, survival and value creation in organizations depend on creative and innovative thinking as well as understanding and utilization of environmental opportunities. This research attempts to introduce the organization behavioral barriers which affect the development of corporate entrepreneurship. First, with the views of different experts, various behavioral barriers of corporate entrepreneurship are discussed. Then, using Q methodology - one of the mixed descriptive research methods of exploratory type, various mentalities of certified managers of Islamic Republic Airline Company (HOMA), will be identified regarding to behavioral barriers of corporate entrepreneurship and the data will be collected using Q questionnaire (The Cronbach's α of this scale was 0.95) with the sample consisted of 58 person. The results of factor analysis indicate that managers of commercial department believe that lack of adequate planning and tendency to try and error and short term profit are as the most important behavioral barriers of corporate entrepreneurship; but managers of planning and management services department believe that privation from benifits of their creative actions, promotion of opportunists and results-oriented appraisal are behavioral barriers and the third group who are managers of training and human resources development department expressed that managers rigid and formal control, job-oriented culture and organization’s inclination to employees’ proficiencies are the behavioral barriers of corporate entrepreneurship.}, keywords = {Corporate entrepreneurship,Behavioral barriers,Q methodology}, title_fa = {شناسایی موانع رفتاری کارآفرینی‌سازمانی در سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روش‌شناسی کیو}, abstract_fa = {امروزه رمز بقا و توان ارزش‌آفرینی سازمان‌ها در گرو تفکر خلاق و نوآورانه و درک فرصت‌های محیطی و بهره‌برداری از این فرصت‌هاست. پژوهش حاضر تلاشی در جهت شناسایی موانع رفتاری سازمان، که توسعه کارآفرینی سازمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌باشد، که طی آن ابتدا به بیان موانع رفتاری گوناگون کارآفرینی سازمانی از دیدگاه صاحب‌نظران مختلف پرداخته شده است. در ادامه با استفاده از روش کیو در صدد شناسایی ذهنیت‌های گوناگون مدیران خبره سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در ارتباط با موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در این سازمان می‌باشیم و با حجم نمونه 57 نفر و با توزیع پرسش‌نامه کیو(با آلفای کرونباخ 95درصد) به گردآوری اطلاعات پرداخته شده است. نتایج تحلیل عاملی نشان می‌دهد که مدیران معاونت بازرگانی سازمان هما مدعی هستند که مهم‌ترین موانع رفتاری کارافرینی سازمانی عدم برنامه‌ریزی کافی، گرایش به آزمون و خطا(تجربه) و تمایل به سودهای کوتاه‌مدت است، درحالی‌که مدیران معاونت برنامه‌ریزی و خدمات مدیریت سازمان هما مدعی هستند که عدم شراکت کارکنان در سود حاصل از خلاقیتشان، ارتقای افراد سازگار و تأکید بر نتایج از موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در این سازمان است و مدیران معاونت آموزش و بهسازی منابع انسانی سازمان هما، مدعی هستند که کنترل شدید و رسمی مدیران، فرهنگ مدیریت وظیفه‌ای در سازمان و گرایش سازمان به تخصص‌گرایی کارکنان مهم‌ترین موانع رفتاری کارافرینی سازمانی در سازمان هما به‌شمار می‌رود.}, keywords_fa = {Corporate entrepreneurship,Behavioral barriers,Q methodology}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35316.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35316_b0d9ca80e5d58663a1179a7580511d4b.pdf} } @article { author = {Moghadas Poor, Saeed and Danaee Fard, Hassn and Kordnaeij, Asadollah}, title = {Exploring key factors of some public policies failure in Islamic Republic Of IRAN: A case study of (national) tax policies}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {33-68}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35317}, abstract = {Publicpolicies are the functions of the political systems for the national sovereignty. Governments govern national wills under public policies. If the legislative version of these public policies be provided upon the scientific and political considerations it still remains useless unless it could pass the implementation stage successfully. The implementation of the public policies is the main function specified for public administration. The quality of the public administration can be recognized by the amount of implementation of these policies. The present research is proposed to identify and analyze the elements which are effective on the failure of some state public policies. The results show that inattention to the time value, wasting of opportunities in national policies implementation, administrative instability in the public sector responsible for policies implementation, misalignment of the public policy implementation instruments, internal and external crises influent on policies implementation, lack of executive structure suitable for national policies implementation etc. are the most important keys which prevent public policies implementation in Iran. }, keywords = {Public policies,political system,Policies failure,public administration}, title_fa = {واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خط‌مشی‌های عمومی در ج. ا. ایران: مطالعه خط‌مشی‌های مالیاتی کشور}, abstract_fa = {خط­مشی­های عمومی سازوکارهای حکمرانی ملی نظام­های سیاسی هستند. دولت­ها اراده ملی را در پرتو خط­مشی­های عمومی اداره می‌کنند. اگر نسخه تدوینی این خط­مشی­ها بر سیاق ملاحظات علمی و سیاسی دوراندیشانه تعبیه شده باشد، کماکان دردهای ملی را دوا نخواهد کرد، مگر آن که مرحله اجرای خود را با موفقیت طی کند. اجرای خط­مشی­های عمومی شاهکار ویژه مدیریت دولتی است. کیفیت مدیریت دولتی را می‌توان از قبل میزان اجرای این خط­مشی­ها تشخیص داد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر عدم موفقیت برخی از خط­مشی­های عمومی کشور طراحی شده است. نتایج نشان می­دهد که بی­توجهی به ارزش زمان و سپری شدن فرصت­ها در اجرای خط‌مشی‌های ملی، بی­ثباتی مدیریتی در بخش دولتی متولی اجرای خط­مشی­ها، نا­هم­سویی ابزارهای اجرای خط­مشی­های ملی، بحران­های داخلی و خارجی موثر بر اجرای خط­مشی­ها، فقدان ساختار اجرایی مناسب برای اجرای خط­مشی­های ملی و. . . . از مهم‌ترین عوامل کلیدی مانع­زای اجرای خط­مشی­های عمومی در ایران هستند.}, keywords_fa = {Public policies,political system,Policies failure,public administration}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35317.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35317_6efc0fe5c2063dc1c8b5fc09d6936dd2.pdf} } @article { author = {Fani, Ali Asghar and Aghaziarati, Mahdi}, title = {Identification of individual and organizational happiness Factors and assessment of this Factors}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {69-86}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35318}, abstract = {The importance of concerning happiness and happiness- making items in organizations and enterprises comes from the fact that it can positively affect productivity through increasing personnel positive emotions and decreasing their negative emotions. As such, the current research has been developed in order to evaluate the status of happiness in one of the research-oriented enterprises. In the course of this research, the happiness factors has been identified and gained validation from corresponding experts. Afterwards the designed questionnaires were distributed among the personnel and results were analyzed using SPSS software computing the value of each factor. Finally the happiness status has been evaluated in the average level, and recommended solutions were developed and presented to the enterprise to be applied in order to improve overall enterprise happiness status.}, keywords = {Happiness,Individual happiness,Organizational happiness,Performance Evaluation}, title_fa = {شناسایی مؤلفه‌های شادی فردی و سازمانی و سنجش وضعیت این مؤلفه‌ها}, abstract_fa = {ضرورت پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ایجادکننده آن در سازمان‌ها از آنجا ناشی می‌شود که شادی از یک طرف عواطف مثبت پرسنل را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد. در این راستا، تحقیق حاضر درصدد است تا به بررسی سطح شادی در یکی از سازمان‌های پژوهشی بپردازد. بدین منظور پس از مطالعه ادبیات تحقیق، مولفه‌های شادی شناسایی گردیده و مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پرسش‌نامه شادی در بین کارکنان توزیع گردید و با کمک نرم‌افزار spss وضعیت مولفه‌های مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت، وضعیت شادی در سازمان مذکور در حد متوسط ارزیابی گردید و راه‌کارهای پیشنهادی جهت بهبود وضعیت شادی در این سازمان ارایه شد.}, keywords_fa = {Happiness,Individual happiness,Organizational happiness,Performance Evaluation}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35318.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35318_f6b1aa1f7fcb6dd2172108c5aae731f2.pdf} } @article { author = {Abbasi, Rasul and Babashahi, Jabbar and Afkhafi Ardakani, Mahdi and Farahani, Davoud}, title = {Review the effect of human resource flexibility on organizational entrepreneurship}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {87-106}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35319}, abstract = {Organization’s obligation for responding to demand changes and creating strategic opportunity, drives focus toward entrepreneurship, so that scholars’ attention turns toward influential factors on entrepreneurship more and more. The objective of this paper is to investigate the effect of human resource flexibility on entrepreneurship at Research Institute of Petroleum Industry (RIPI). Research methodology includes both descriptive and correlation analysis based on Structural Equation Modeling. Data was collected by means of designed questionnaire that was distributed among RIPI personnel. Research results indicated that there is a positive correlation between adaptability culture and organizational entrepreneurship. While, there is a significant positive correlation between functional and behavioral flexibility with adaptability culture. There is not  correlation between skill flexibility and adaptability culture.}, keywords = {Organizational entrepreneurship,adaptability culture,Human resource flexibility}, title_fa = {بررسی تأثیر انعطاف‌پذیری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی: تبیین نقش میانجی فرهنگ انطباق‌پذیری}, abstract_fa = {الزام سازمان‌ها به پاسخ‌گویی سریع به تغییرات تقاضا و خلق فرصت­های استراتژیک، کانون توجهات را به سمت و سوی کارآفرینی سوق می­دهد، به نحوی که توجه اندیشمندان بیش از پیش بر عوامل مؤثر بر ارتقای کارآفرینی معطوف می­گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه تأثیرگذاری انعطاف‌پذیری منابع انسانی بر کارآفرینی در پژوهشگاه صنعت نفت ایران، انجام شده است. روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی و از شاخه همبستگی و مبتنی بر مدل­سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده کارمندان شاغل در پژوهشگاه صنعت نفت و ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه می‌باشد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رابطه مثبتی بین فرهنگ انطباق‌پذیری و کارآفرینی سازمانی وجود دارد. بین ابعاد انعطاف‌پذیری کارکردی و رفتاری با فرهنگ انطباق‌پذیری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. اما بین انعطاف‌پذیری مهارتی و فرهنگ انطباق‌پذیری رابطه معناداری مشاهده نشد.}, keywords_fa = {Organizational entrepreneurship,adaptability culture,Human resource flexibility}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35319.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35319_f7deb387611d59a1da6a0c87abb28c06.pdf} } @article { author = {Amiri, Ali Naghi and Gholipour, Rahmatola and Hassanzadeh, Hamid Reza and Rasaee Fard, Rasoul}, title = {Assessment of the variability of Technical Staff in the South Pars gas organization; Case Study: Tavanmand Company}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {107-124}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35320}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the variability of Tavanmand engineering firm, due to instrumental changing in the way of control equipment from manually install to technical.  In this way, the theoretical literature review explores change management and resistance to change and methodology is based on quantitative data collection and analysis. The results of data analysis indicate that the engineer’s Awareness of the need to change, Willingness to change and retrofitting (the support of) has a high average. But the engineer’s Knowledge about the Change and Changing skills has low average. At the end, recommendations are offered to improve the variability of engineers.}, keywords = {Change,variability,organization,staff}, title_fa = {ارزیابی تغییرپذیری کادر فنی سازمانی در منطقه گازی پارس جنوبی؛ مورد مطالعه شرکت توانمند}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی میزان تغییرپذیری مهندسان شرکت توانمند، نسبت به تغییر ابزاری صورت گرفته در شیوه نصب و کنترل تجهیزات از دستی به تکنولوژیکی می‌باشد. در این راه، ابتدا به بررسی ادبیات نظری مدیریت تغییر و مقاومت در برابر تغییر پرداخته شده، سپس بر مبنای روش‌شناسی کمی به جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها اقدام گردیده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، نشان می‌دهد که مهندسان در زمینه آگاهی از نیاز به تغییر، تمایل به تغییر و مقاوم‌سازی (حمایت از تغییر) میانگین بالا و در زمینه دانش در مورد تغییر و مهارت مورد نیاز تغییر، میانگین پایینی را کسب نموده‌اند. در پایان با توجه به نتایج حاصل شده، پیشنهاداتی جهت بهتر شدن تغییرپذیری مهندسان ارایه شده است.}, keywords_fa = {Change,variability,organization,staff}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35320.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35320_2504c38110709da599f72bd523830813.pdf} } @article { author = {Jandaghi, Gholam Reza and Irani, Hamid Reza and Afkhami, Ahmad}, title = {Review and Desinption of selected marketing management researches in Iran}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {125-148}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35321}, abstract = {The aim of this paper is to review the presented researches in marketing management in recent years. There is a vital need for a research to show trends and gaps of academic researches among Iranian universities. To answer this need, a comprehensive framework that covers marketing management is developed and is validated by experts. Secondly, 340 accepted papers which are passed 2 peer reviewprocess from 21 national and international marketing and related conferences since 2005 until summer 2009 in Iran are selected. Paper title, keywords, author biography (name, gender, education, affiliation) and conference information were added to database for analysis. Then based on title and keywords each paper was assigned assin to maximum 3 sections in the framework. Finally using descriptive statistics and qualitative meta-analysis, the information about authors and framework were analyzed. Relatedd to the contribution of universities in marketing management researches, Tarbiat Modarres University by 88 researcher has the upper level. Related to framework, with 561 cases, in the general level, marketing philosophy and concepts with 193 cases and in the second level, managing marketing efforts with 23 cases absorb minimum attention of scholars in Iran.}, keywords = {Marketing management,Meta-analysis,research Gap,descriptive statistic,Marketing map}, title_fa = {بررسی و توصیف تحقیقات منتخب در حوزه مدیریت بازاریابی در ایران}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق بررسی وضعیت تحقیقات صورت گرفته شده در حوزه مدیریت بازاریابی در چند سال اخیر است. خلا وجود تحقیقی که جهت‌دهی تحقیقات اخیر در دانشگاه‌های ایران را نشان دهد، بیش از پیش احساس می‌شد. برای انجام این مهم ابتدا مدل جامعی که تمام فضای مدیریت بازاریابی را در بر داشته باشد تهیه و مورد بررسی برخی خبرگان این حوزه قرار گرفت. در مرحله بعد اطلاعات 340 مقاله پذیرفته شده داوری شده از 21 کنفرانس داخلی در حوزه مدیریت بازاریابی از سال‌های 1384 تا تابستان 1388، شامل عنوان مقاله، نام محققان، جنسیت، تحصیلات، آخرین محل و رشته تحصیلی (دانشکده‌های اعضای هیأت علمی)، کلمات کلیدی و هم‌چنین نام و سال کنفرانس گردآوری شد و سپس با توجه به عنوان و کلمات کلیدی، هر مقاله به حداکثر 3 حوزه مدل تخصیص داده شد. در نهایت با استفاده از فراتحلیل کیفی و آمار توصیفی به تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو حوزه جمعیت شناختی محققان و توزیع ارجاعات در فضای مدیریت بازاریابی پرداخته شد. در زمینه سهم دانشگاه‌ها در تحقیقات از 560 تحقیق مربوط به دانشگاه‌های کشور، بیش‌ترین میزان محقق در کشور مربوط به دانشگاه تربیت مدرس به مقدار 88 نفر می‌باشد. از 561 ارجاع موضوعی، در سطح اصلی، فلسفه و مفاهیم بازاریابی با 193 ارجاع بیش‌ترین و مدیریت تلاش‌های بازاریابی با 23 ارجاع کم‌ترین توجه محققان را به خود اختصاص داده بودند.}, keywords_fa = {Marketing management,Meta-analysis,research Gap,descriptive statistic,Marketing map}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35321.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35321_8ad7dc6032ef1e0882eb20b48f4cb1ed.pdf} } @article { author = {Heidari, Mahdieh and Moghimi, Seyed Mohammad and Khanifar, Hossein}, title = {Review of the Effects of Factors which are Vital in the Implementation of Knowledge Management}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {149-184}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35322}, abstract = {KM[1], as a new approach and modern means and as a systematic and deliberate effort to expand, cultivate, and apply knowledge in ways that add value to the entity, has positive results in accomplishing objectives and fulfilling arganizortion’s purpose.    The present study tries to review critical factors in which affect implementation of KM in agri caltural organization according to the conceptual model of Huang and his colleagues, based on ten key factors. Including organization’s culture, commitment of senior managers, employee involvement, employee training, teamwork, empowerment, information system infrastructure, performance measurement, benchmarking, and knowledge structure. The results in 95% confidence level, show that all selected factors affect implementing knowledge management. The Friedman test showed that the influences of all factors are not equal and each has its rate. [1]. Knowledge Management}, keywords = {Knowledge Management,Knowledge,Agri cultureal,organization}, title_fa = {بررسی عوامل حیاتی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش}, abstract_fa = {مدیریت دانش، به عنوان یک رویکرد جدید و نوین به معنای تلاش آگاهانه و نظام‌مند یک نهاد برای نشر، پرورش و کاربرد دانش به نحوی که به ارزش آن نهاد بیفزاید و نتایج مثبتی را در دستیابی به آرمان‌ها به وجود آورد، می‌باشد. پژوهش حاضر سعی دارد تا میزان تأثیرگذاری عوامل حیاتی را در پیاده سازی مدیریت دانش سازمان جهاد کشاورزی بر طبق مدل مفهومی هونگ و همکارانش که مبتنی بر ده عامل اساسی یعنی فرهنگ سازمانی، تعهد مدیران ارشد، مشارکت، آموزش، کار تیمی، توانمند سازی، سیستم‌های اطلاعاتی، سنجش عملکرد، الگو سازی و ساختار دانش می‌باشد بررسی نماید. نتایج تحقیق در سطح اطمینان 95% حاکی از آن است که تمامی عوامل انتخاب شده منجر به پیاده سازی مدیریت دانش می‌شوند. هم چنین با آزمون فریدمن نشان دادیم که  میزان تأثیرگذاری همه عوامل بر مدیریت دانش برابر نیست و هر یک در رتبه‌ای قرار می‌گیرند.}, keywords_fa = {Knowledge Management,Knowledge,Agri cultureal,organization}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35322.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35322_773891afc9220490dd03f9863873bc19.pdf} } @article { author = {Shokri, Zeinab and Kheirgoo, Mansour}, title = {Public Accountability in Public Banking and Private Banking: A Comparative Research}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {1}, pages = {185-209}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35323}, abstract = {The main purpose of this research is to compare public accountability of public and private banking systems from customers’ point of views. By reference presented researches, related types, dimensions and variable were identified. The questionnaire based on 37 variables was distributed among customers who use the services of both banks simultaneously in Tehran. Findings reveal that there is a difference between public & private banking regarding to public accountability. In other words, there are differences  between public & private banking in regarding to legal accountability, performance, democratic, financial, ethical, and social accountability. }, keywords = {Public Accountability,Public banking,Private banking}, title_fa = {پاسخ‌گویی عمومی در بانکداری دولتی و بانکداری خصوصی}, abstract_fa = {هدف غایی این پژوهش، مقایسه پاسخ‌گویی عمومی بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی از منظر مشتریان آن‌هاست. بدین منظور با مراجعه به پژوهش‌های انجام گرفته در زمینه موضوع مقاله پاسخ‌گویی، انواع و مؤلفه‌های مرتبط با پاسخ‌گویی عمومی شناسایی شدند و بر مبنای این مؤلفه‌ها، پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر 37 مؤلفه طراحی گردید و در اختیار مشتریانی که به طور هم زمان از خدمات هر دو نوع بانک دولتی و بانک خصوصی استفاده می‌کنند، قرار گرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، مشتریان معتقدند از لحاظ پاسخ‌گویی عمومی، تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان دو سیستم بانکداری مشاهده می‌شود، به عبارت دیگر، در انواع پاسخ‌گویی عمومی همچون پاسخ‌گویی قانونی، پاسخ‌گویی دموکراتیک، پاسخ‌گویی عملکردی، پاسخ‌گویی مالی، پاسخ‌گویی اخلاقی و پاسخ‌گویی اجتماعی بین بانکداری دولتی و بانکداری خصوصی تفاوت معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {Public Accountability,Public banking,Private banking}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35323.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35323_bd78b0443d7e0913d0c23edbff151224.pdf} }