@article { author = {Faghihi, Abol Hassan and Naddaf, Bashir}, title = {Police Accountability: An Appropriate Model for Improving the Relationship between The Police and the People}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {5-31}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35484}, abstract = {Always, accountability has been a key concept in public administration; but accountability in street-level bureaucracies where people have a daily contact with bureaucrats is of particular importance. The police are among these organizations which their accountability plays a pivotal role in obtaining public trust. The purpose of this study, which was carried out in the police stations of the Semnan province, is to design an appropriate model for the police accountability. The experts participated in this research were specialists from NAJA (Islamic Republic Police Force) and Iranian university professors who filled out  two rounds of Delphi questionnaires and reached a proximal consensus. The results indicate that the final model which was accepted and confirmed by the experts, assigned accountability priority - in a descending order - to moral, legal, professional, organizational and social ?}, keywords = {Accountability,Appropriate model,Police,Street-level bureaucracy}, title_fa = {پاسخگویی پلیس: ارایه الگوی بومی برای ارتقای روابط مردم و نیروی انتظامی}, abstract_fa = {پاسخگویی همواره از مفاهیم کلیدی و مهم مدیریت دولتی بوده است؛ ولی پاسخگویی در سازمان‌هایی که مردم روزانه با آن سروکار دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. نیروی انتظامی در زمره این گونه سازمان‌ها محسوب می‌شود که پاسخگویی آن در جلب اعتماد عمومی نقش بسزایی دارد. هدف این مطالعه که در نیروی انتظامی استان سمنان انجام شد، ارایه الگویی بومی برای پاسخگویی پلیس می‌باشد. جامعه خبرگان این پژوهش را متخصصین ناجا و اساتید دانشگاهی صاحب­نظر تشکیل دادند که با تکمیل دو دور پرسشنامه دلفی در این مطالعه شرکت کرده­اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در الگوی آرمانی مورد تأیید خبرگان به ترتیب ابعاد پاسخگویی اخلاقی، قانونی، حرفه‌ای، سازمانی و اجتماعی در اولویت قرار دارند.}, keywords_fa = {Accountability,Appropriate model,Police,Street-level bureaucracy}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35484.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35484_20bf1205d587b92a05c47f2a8f1e21ea.pdf} } @article { author = {Abbasi, Mansureh and Feyzi, Tahereh}, title = {Ethical Organization and its Influence on Social Responsibility of Organization in Ministry of Agriculture Jehad}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {33-54}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35486}, abstract = {The purpose of this study is to survey ethical organization and its influence on social responsibility of organization in Ministry of agriculture jehad. Mediator factor in this research is organizational culture. Five hypotheses were explored. 313 statistical samples were selected from the staff of Ministry of agriculture jehad through multistage sampling. The method of research is descriptive and survey- correlational method. Two different questionnaires used to collect Data about ethical organization and social responsibility, and for analyzing the data, descriptive statistical method, structural equations model (SEM) and testing the hypotheses have been applied. The search results indicate that ethical organization has positive and significant effect on social responsibility.}, keywords = {Organizational Ethic,Social responsibility of organization,Ministry of agriculture jehad}, title_fa = {سازمان اخلاقی و تأثیر آن بر مسئولیت اجتماعی سازمان در ستاد وزارت جهاد کشاورزی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی سازمان اخلاقی و تأثیر آن بر مسئولیت اجتماعی سازمان در وزارت جهاد کشاورزی است. در این پژوهش پنج فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه پژوهش شامل 313 نفر از کارکنان ستاد وزارت جهاد کشاورزی است که با روش نمونه­گیری چند مرحله­ای انتخاب شده­اند. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های مختلف سازمان اخلاقی مسئولیت اجتماعی و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آمار توصیفی و روش مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که سازمان اخلاقی تأثیر مثبت و مستقیم بر مسئولیت اجتماعی سازمان دارد.}, keywords_fa = {Organizational Ethic,Social responsibility of organization,Ministry of agriculture jehad}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35486.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35486_6f6b9e94f87332372c10d4e99a150d71.pdf} } @article { author = {Poor Rostami,, Hamed}, title = {Crisis Management Strategy in Hazrat Zainab (A.S) Method}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {55-85}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35487}, abstract = {If crisis defined as time of danger or concern, and regard it as a situation which getting out of it is difficult, without a doubt, the most critical juncture of the history is the decade of the 60 AH. The model of crisis management demanded a comprehensive plan that would be observed the best insights and techniques to manage the crisis. We call this program, strategelogy of crisis management. Obviously, in this program, first must be identified the critical points and then map the goals, methods and approaches to be taken as appropriate. The most important crisis of that era can be named 1) the knowledge and belief crisis; 2) the behavioral and moral crisis and 3) the psychological and mental crisis. On the other hand, there are three strategic approaches in sirah Zainab Kubra (A.S) which goal the crisis earlier: 1) The destructive and humiliating approach in order to disgrace of Bani-omayyah and Yazydiyan. 2) The punitive and warning approach in order to awakening the people and consolidating and clarifying the nature of the uprising of Imam Hussain (A.S). 3) The soothing and defensive approach in order to reduce the psychological and mental pains and protection of the caravan of Imam Hossein.}, keywords = {Crisis Management,Crisis,Strategy,Hazrat Zainab (A.S),Psychological crisis}, title_fa = {راهبردشناسی مدیریت بحران در سیره زینب کبری(علیهاالسلام)}, abstract_fa = {اگر بحران را زمان «خطر» یا «نگرانی» تعریف کرده و آن را وضعیتی بدانیم که خارج شدن از آن مشکل است، بدون تردید فضای دهه 60 هجری قمری از بحرانی­ترین برهه­های تاریخ است و مدیریت این بحران، مدل و برنامه جامعی می­طلبید که در آن بهترین بینش­ها و روش­های اداره و کنترل بحران لحاظ می­شد که ما این برنامه را راهبردشناسی مدیریت بحران می­نامیم. بدیهی است در این برنامه ابتدا باید موارد بحران شناسایی و سپس، با ترسیم اهداف مورد نظر، شیوه­ها و رویکردهای مقتضی اتخاذ شود. از مهمترین بحران­های آن عصر می­توان به 1) بحران معرفتی و عقیدتی؛ 2) بحران رفتاری و اخلاقی و 3) بحران روحی و روانی اشاره نمود. از سوی دیگر، در سیره زینب کبری سلام الله علیها، سه رویکرد راهبردی، قابل استنباط و استخراج است که بحران­های پیش گفته را هدف قرار داده است: 1)رویکرد تخریبی و تحقیری با هدف رسوایی یزیدیان و بنی امیه؛ 2) رویکرد تنذیری و تنبیهی با هدف بیداری مردم و تثبیت و تبیین ماهیت قیام حسین(ع)؛ 3)رویکرد تسکینی و دفاعی با هدف کاهش آلام روحی و روانی و حفاظت از قافله حسینی. همچنین، این مقاله به عوامل بنیادین مدیریت بحران در سیره زینب کبری از چهار حیث 1)مبدأ شناختی 2)هستی شناختی 3)راهکار شناختی 4)شخصیت شناختی اشاره نموده است.}, keywords_fa = {Crisis Management,Crisis,Strategy,Hazrat Zainab (A.S),Psychological crisis}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35487.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35487_0cdb59b0b2fc4ae6e5a49535c4b809bd.pdf} } @article { author = {Moradi, Mahmoud and Yakideh, Keikhosro and Abdollahian, Farzaneh and Safardoust, Atiyeh}, title = {Investigation on the Effect of Error Management Culture on Organizational Innovation}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {87-114}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35488}, abstract = {Nearly two decades, organizational failures are considered as an effective source of promoting organizational learning. Error management culture in the organization is established as a mechanism to facilitate organizational learning from errors that improves long-term and sustainable innovation and organizational performance. The main objective of this study is to investigate the relation between error management culture and organizational innovation, and to explain the role of organizational learning in this regard. Pharmaceutical and insurance companies in Tehran Stock Exchange were selected to data collection. More than 200 questionnaires distributed in 16 pharmaceutical companies and 3 insurance companies, 151 questionnaires were returned. Using a one-sample T-test and correlation analysis proved that error management culture has good position in these companies. Furthermore, its relationship with organizational learning and innovation was confirmed. Hierarchical regression results suggest that organizational learning plays as mediator in the relationship between organizational innovation and error management culture.}, keywords = {Error management culture,Learning from error,organizational learning,Organizational Innovation}, title_fa = {بررسی تأثیر فرهنگ مدیریت خطا بر نوآوری سازمانی}, abstract_fa = {خطا و شکست‌های سازمانی نزدیک به دو دهه است که به عنوان منبعی مؤثر در ارتقا یادگیری سازمانی مورد توجه واقع شده است. استقرار فرهنگ مدیریت خطا در سازمان به عنوان راهکاری است که یادگیری از خطاهای سازمانی را تسهیل کرده و موجب بهبود بلندمدت و پایدار در نوآوری و عملکرد سازمانی می‌شود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه‌ی بین فرهنگ مدیریت خطا و نوآوری سازمانی و تبیین نقش یادگیری سازمانی در این رابطه می‌باشد و به آزمون پنج فرضیه می‌پردازد. جامعه آماری تحقیق شرکت‌های داروسازی و بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. از 200 پرسشنامه توزیع شده در 16 شرکت داروسازی و سه شرکت بیمه، تعداد 151 پرسشنامه بازگشت داده شد. با استفاده از آزمون‌های T تک نمونه­ای و همبستگی، ثابت شد که جایگاه فرهنگ مدیریت خطا در جامعه آماری از موقعیت مطلوبی برخوردار است. همچنین، رابطه‌ی آن با هریک از متغیرهای یادگیری سازمانی و نوآوری مورد تأیید واقع شد. نتایج حاصل از رگرسیون سلسله مراتبی حاکی از آن است که یادگیری سازمانی در رابطه بین فرهنگ مدیریت خطا و نوآوری سازمانی نقش متغیر میانجی را دارد.}, keywords_fa = {Error management culture,Learning from error,organizational learning,Organizational Innovation}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35488.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35488_ef740cfe2d7c70d32d1501915e8d202b.pdf} } @article { author = {Salimi, Maedeh and Zarei Matin, Hassan and Vazin, Mohammad and Jandaghi, Gholam Reza}, title = {The Survey Condition of Effective Factors of Agility in IRIB}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {115-132}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35489}, abstract = {The purpose of this study is to recognize the effective factores on agility of organization and to determine the rank of agility factors in broadcasting organization.. 210 statistical samples were selected from the executive and middle management of broadcasting organization through random sampling. The method of research is survey- descriptive method. Questionnaires used to collect Data, and for analyzing the data, descriptive statistical method and testing the hypotheses have been applied. The search results indicate that the all of factors in IRIB are agile and IRIB is an agile organization.}, keywords = {agility,Agile Manufacturing,Information Technology,process,Supply Chain}, title_fa = {بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر چابکی در سازمان صدا و سیما}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر چابکی سازمان و رتبه­بندی این عوامل در سازمان صدا و سیما انجام گرفت. روش تحقیق کاربردی بوده و به روش توصیفی/پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مدیران ارشد و میانی سازمان صدا و سیما می­باشند که نمونه­ای به حجم 210 نفر و به روش تصادفی ساده از میان آن­ها انتخاب شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها و آزمون فرضیه­های تحقیق از آزمون تی و برای رتبه­بندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که سازمان صدا و سیما از نظر تمامی ابعاد چابک است و فناوری اطلاعات و زنجیره تأمین دارای بالاترین رتبه و منابع انسانی دارای پایین­ترین رتبه در سازمان صدا و سیما می­باشد. در نهایت، پیشنهاداتی بر مبنای نتایج تحقیق ارائه گشت.}, keywords_fa = {agility,Agile Manufacturing,Information Technology,process,Supply Chain}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35489.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35489_b839b28a2f829f5fce909188b98083b0.pdf} } @article { author = {Gholipour, Rahmatollah and Amiri, Ali Naghi and Mahdizade, Mohammad Reza and Zamanifar, Mohsen}, title = {Identify the Factors Influencing the Turnover of Knowledge Workers}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {133-161}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35490}, abstract = {The aim of this study is to identify factors influencing the turnover of knowledge workers at the Iranian National Company of Oil Refining and Distribution.  The main question of this research is that view of KW is different from their managers. Therefore, after a thorough literature review, the researcher has chosen thefactors that effect on turnover. The personal, environmental and structural factors and job satisfaction, organizational commitment is consider to survey. The statistical sample of this study were the managers and employees of Iranian National Company of Oil Refining and Distribution, therefore, based on a random sampling method, we have survey 120 respondents. Instrument for measurement is questionnaire.  Based on the proposed research model, we have examined the research questions, which consisted of one main question and five sub questions. Conclusion demonstrate the differences between the views of KWs and their mangers about the factors that effect on their turnover. Knowledge workers’ preferences are the general training, autonomy, social support and pay. Managers’ preferences are job satisfaction, pay, social support and justice.}, keywords = {Turnover,Knowledge worker,Maintain,Organizational Commitment,Job satisfaction}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر ماندگاری کارکنان دانشی در شرکت پالایش و پخش فرآورده¬های نفتی ایران}, abstract_fa = {در مدیریت دانش حفظ و نگهداری کارکنان دانشی و پرورش ظرفیت یادگیری آن­ها نقش تعیین کننده­ای در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان دارد. در این پژوهش هدف شناسایی عواملی است که بر ماندگاری کارکنان دانشی تأثیر دارد. محققان و صاحب نظران عوامل مختلفی را بر ماندگاری این کارکنان تأثیرگذار می­دانند که می­توان آن­ها را در سه گروه عوامل محیطی، شخصی و ساختاری به اضافه رضایت شغلی و تعهد سازمانی قرار داد. جامعه آماری این پژوهش 170 نفر از کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده­های نفتی ایران می­باشد. نتایج نشان می­دهد که بین نظر کارکنان دانشی و مدیران آن­ها در مورد تأثیر عوامل در نظرگرفته شده اختلاف وجود دارد. در شرایطی که کارکنان متغیرهای آموزش­های عمومی، استقلال، حمایت اجتماعی و پرداخت را در اولویت­های اول خود قرار دادند. مدیران روی رضایت شغلی، پرداخت، حمایت اجتماعی و عدالت تأکید داشته­اند.}, keywords_fa = {Turnover,Knowledge worker,Maintain,Organizational Commitment,Job satisfaction}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35490.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35490_48de6776650c1b3fb03206713bad5cb3.pdf} } @article { author = {Taleghani, Gholam Reza and Mohamadi, Mostafa and Rostami, Hossein}, title = {Promoting Organizational Citizenship Behavior through Organizational Spirituality (Case: Mayoralty of Zahedan)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {163-188}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35492}, abstract = {Organizational Spirituality is a new paradigm that has emerged in organizational behavior district and finds very advocates. Spirituality in workplace is referred to an individual attempts for seeking purpose in working life, sense of solidarity with coworkers and alignment with organization's mission and values. Spirituality could involve religion viewpoint or not, however, historically intentions to spirituality have been rooted in traditional religions. Organizational Citizenship Behaviors (OCB) includes a set of discretionary and voluntary behavior which contributes to organizational productivity. In this study we spot organizational spirituality as a factor enhancing organizational citizenship behavior. This faith is found that spirituality in the workplace improves employees OCBs in an indirectly way through affecting on their job attitudes. The aim of this study is to survey significantly of relationship between workplace spirituality and organizational citizenship behavior in target society. Findings suggest that there is significant relationship between organizational spirituality and organizational citizenship behaviors by 99% level of significance.}, keywords = {organizational spirituality,Religious spirituality,Organizational citizenship behaviors}, title_fa = {معنویت سازمانی گامی مؤثر در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی (OCB)(مورد: شهرداری زاهدان)}, abstract_fa = {معنویت سازمانی از جمله دریچه­های نوینی است که در حوزه رفتار سازمانی گشوده شده و می­تواند مشتمل بر دیدگاه دینی باشد. معنویت می­تواند مشتمل بر دیدگاه دینی باشد. در هر صورت از لحاظ تاریخی علاقه به معنویت ریشه در مذاهب و ادیان سنتی داشته است. از طرفی، رفتار شهروندی سازمانی شامل مجموعه­ای از رفتارهای بصیرتی و اختیاری می­باشد که موجب بهبود بهره­وری سازمان می­شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی معناداری رابطه معنویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی می­باشد. روش تحقیق در این پژوهش، کاربردی و توصیفی/ پیمایشی می­باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شهرداری زاهدان می­باشند که از بین آن­ها 127 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است، که داده­های آن از طریق مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافته­های این پژوهش حاکی از آن است که رابطه معناداری بین معنویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان وجود داشته و تمام مؤلفه­های معنویت سازمانی در بروز رفتارهای شهروندی مؤثر هستند. از این میان، دینداری و معنویت فردی بیشترین همبستگی را با رفتار شهروندی سازمانی داشته است.}, keywords_fa = {organizational spirituality,Religious spirituality,Organizational citizenship behaviors}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35492.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35492_ac0e75b43dc9e87cb3815777b0575c85.pdf} } @article { author = {Kordnaeij, Asadollah and Bakhshizadeh, Ali Reza and Alipour, Mahdi and Jafarzadeh Kenari, Mahdi}, title = {Study of effect of obligation to religious functions on pedagogy employees’ organizational commitment (Case: pedagogy employees of Shahriar)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {11}, number = {2}, pages = {189-210}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2013.35493}, abstract = {Present study is conducted to measure the effect of obligation to religious functions on pedagogy employees’ organizational commitment in Shahriar. For this purpose, the variables of two aspects namely “worship” and “ethics” are considered as the constituents of obligation to religious functions and their impact on employees’ organizational commitment is studied. Two questionnaires were used to measure obligation to religious functions and organizational commitment. To analyze data, Pearson correlation, regression analysis, structural equation modeling and Freedman ranking were used. In the meantime, SPSS and LISREL software were also applied. Research findings reveal that obligation to religious functions and organizational commitment have a significant relationship with confidence level of 99% and in such confidence level, religious functions impacts on pedagogy employees’ organizational commitment positively and directly. Finally, the results show that pedagogy employees pay more attention to “ethics of interaction with nature” & “individual worship” than other aspects.}, keywords = {Religious functions,Individual and collective worship,Ethics of interaction with nature,Pedagogy}, title_fa = {بررسی تأثیر پایبندی به وظایف دینی بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش(مورد مطالعه: کارکنان آموزش و پرورش شهرستان شهریار)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر پایبندی یا التزام به وظایف دینی بر تعهد سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان شهریار انجام شد. برای گردآوری داده­ها از دو پرسشنامه استفاده شد. ضریب پایایی آن­ها بر حسب آلفای کرونباخ، به ترتیب، برابر مقدار قابل قبول 917/.و 798/. به دست آمد. به منظور تحلیل داده­ها از آزمون­های تحلیل همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، مدل­سازی معادلات ساختاری و رتبه­بندی فریدمن استفاده شد و از دو نرم­افزار آماری SPSSوLISREL بکار گرفته شد. نتایج نشان دادند که پایبندی به وظایف دینی و تعهد سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی­داری دارند و در این سطح اطمینان، پایبندی به وظایف دینی تأثیر مثبت و مستقیمی بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش دارد. در نهایت، نتایج آزمون رتبه­بندی فریدمن نشان داد که کارکنان آموزش و پرورش به دو بعد «اخلاق تعامل با طبیعت» و «عبادت فردی» از ابعاد پایبندی به وظایف دینی، توجه بیشتری نسبت به سایر ابعاد دارند.}, keywords_fa = {Religious functions,Individual and collective worship,Ethics of interaction with nature,Pedagogy}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35493.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_35493_91ece735f9d62d6ef154f34b7e438c9c.pdf} }