@article { author = {Sanobar, Naaser and Karami, Azhdar and Farghani Bejestani, Mahdi}, title = {The Moderating Effect of Cynicism on Middle Managers' Strategic Commitment}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {1-23}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.52932}, abstract = {Organizational culture and managers' personal attitudes play a crucial role in conducting change initiatives, especially strategic change. In this regard, middle managers' commitment to change is of great importance and cynicism is the biggest obstacle in forming this commitment. In the present study, it is investigated whether organizational justice dimensions, senior management support for change and participation in decision-making bear any relationship to middle managers' strategic commitment, and then the moderating effect of change cynicism on these relationships is explored. To this end, data were collected from 334 middle managers of ICT companies across Iran, and analyzed using structural equation modeling. According to the results, change cynicism fully moderated the relationships distributive and interactional justice bore to strategic commitment and partially reduced the positive effects of senior management support. Results also indicated cynicism had no effect on relationships procedural justice and participation bore to strategic commitment}, keywords = {Change cynicism,Organizational Justice,Middle Managers,participation,Strategic commitment}, title_fa = {اثر تعدیل‌کنندة بدبینی بر تعهد راهبردی مدیران میانی}, abstract_fa = {فرهنگ سازمانی و نگرش‌های فردی مدیران نقش بسزایی در پیشبرد برنامه‌های تغییر، به‌ویژه تغییرات راهبردی ایفا می‌کند. در این میان، تعهد مدیران میانی به تغییرات راهبردی بسیار اهمیت دارد و بدبینی مهم‌ترین مانع در شکل‌گیری این تعهد است. در تحقیق حاضر رابطة ابعاد عدالت سازمانی، حمایت مدیریت ارشد از تغییر، و مشارکت در تصمیم‌گیری با تعهد راهبردی مدیران میانی بررسی و سپس، اثر تعدیل‌کنندة بدبینی به تغییر بر روابط یادشده ارزیابی شده است. بدین منظور، داده‌های مورد نیاز از 334 نفر از مدیران میانی شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات سراسر کشور گردآوری شد و با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد. با توجه به نتایج، بدبینی به تغییر رابطة عدالت توزیعی و عدالت تعاملی با تعهد راهبردی را تعدیل می‌کند و آثار مثبت حمایت مدیریت ارشد را نیز به‌طور نسبی کاهش می‌دهد. نتایج تحقیق همچنین حاکی از آن است که بدبینی تأثیری بر رابطة عدالت رویه‌ای و مشارکت با تعهد راهبردی ندارد[1].    }, keywords_fa = {بدبینی به تغییر,تعهد راهبردی,عدالت سازمانی,مدیران میانی,مشارکت}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_52932.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_52932_2d5726aab1802ce3ffc3cd24c17b7e9b.pdf} } @article { author = {Mahmoudi, Seyed Mohammd and Danaeefard, Hassan and Amiri, Ali Naghi and Jandaghi, Gholamreza and Babaki Rad, Azam}, title = {Designing a Model for Intelligent Development}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {25-45}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53308}, abstract = {AbstractOne challenge face political system is implementation national development. There are various models for national development. Some countries have relied on import model, but other has emphasis on their indigenous, the purpose of this study is designing intelligence development model in Iranian national context. Based on the selected theory building methodology, we have theorized intelligence development, then have verified by expert opinion.The final model consisted of three dimensions: hard, soft and wet. The result is a model which can be categorized in comparison to progress pattern in its instrumental level (national management) and it clarifies development direction in hard, soft and wet dimensions to achieve life quality}, keywords = {Development paradigms,Development schools,Hard dimension,Intelligent development model,Soft dimension,Wet dimension}, title_fa = {طراحی مدل توسعه هوشمند}, abstract_fa = {یکی از چالش‌های فراروی نظام‌های سیاسی اجرای توسعة ملی است. مدل‌های مختلفی برای ایجاد توسعة ملی پیشنهاد شده است. برخی کشورها بر مدل‌های غیربومی وارداتی تکیه می‌کنند، ولی برخی دیگر بر مدل‌های بومی خود متکی‌اند. هدف این پژوهش طراحی مدل توسعة هوشمند در بستر ملی ایران است. بدین منظور روش نظریه‌پردازی منتخب که مراحل بسط مفهومی و تجربی نظریه را دارد، به‌کار گرفته شده است. در این پژوهش مدل توسعة هوشمند نظریه‌پردازی، و بر اساس نظرهای خبرگان و کارگزاران تأیید پژوهشی شده است. مدل حاصل متشکل از سه بعد اصلی نرم، سخت و وت است. نتیجه طراحی مدلی است که در مقایسة با الگوی پیشرفت در سطح ابزاری آن (مدیریت ملی) قابل تقسیم‌بندی است و جهت‌گیری به توسعه را در ابعاد سخت، نرم و وت برای نیل به کیفیت زندگی تبیین می‌‌­کند.}, keywords_fa = {ابعاد سخت,پارادایم توسعه,مدل توسعة هوشمند,مکاتب توسعه,نرم و وت}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53308.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53308_3a2a4a5af70157db64bb0f3b36a8975d.pdf} } @article { author = {Feiz, Davood and Akbarzadeh Safui, Morteza and Zangian, Somayeh}, title = {Designing Interactive Model of Organizational Culture and Organizational Citizenship Behavior and Its Impact on Organizational Effectiveness: Mediating Role of Knowledge Management}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {47-66}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.52933}, abstract = {The present study is going to investigate about the mediating role of knowledge management in the relationship between organiz­ational culture and organizational citizenship behavior with organizational effectiveness. This applied research has a correlational-descriptive aim. The sample included 148 staffs in National Iranian Gas Company who answered a questionnaire its validity and reliability were checked. The research hypothesis was tested using SEM. According to the results, mediating role of knowledge management regarding the relationship between organizational culture and organizational effectiveness, and organizational citizenship behavior with organizational effectiveness was approved. But this role is not so tangible than the direct relationship between these variables. The present study adds some new findings to the knowledge management literature and it emphasizes on the importance of the interactional role of organizational culture, organizational citizenship behavior, and knowledge management in affecting organizational effectiveness.  }, keywords = {Knowledge Management,Organizational effectiveness,Organizational Citizenship Behavior,Organizational Culture}, title_fa = {طراحی مدل تعاملی فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی با میانجی‌گری مدیریت دانش}, abstract_fa = {این مطالعه نقش میانجی مدیریت دانش را در ارتباط بین فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمان بررسی می‌کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است [j1] و از حیث روش توصیفی است. نمونة آماری پژوهش حاضر 148 نفر از کارکنان شرکت ملی گاز در شهر تهران است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است که روایی و پایایی آن بررسی شد. فرضیه‌های پژوهش به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج نقش میانجی‌ مدیریت دانش را در رابطة بین فرهنگ با اثربخشی سازمانی، و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمانی تأیید کرد. حال آن‌که این نقش در مقایسه با ارتباط مستقیم بین متغیرهای یادشده چندان ملموس نبود. این مقاله یافته­‌های جدیدی را به متون نظری مدیریت دانش می‌‌افزاید و بر اهمیت نقش تعاملی فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأکید می‌‌کند.  }, keywords_fa = {اثربخشی سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,فرهنگ سازمانی,مدیریت دانش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_52933.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_52933_c63966e9a1f849a89f1e523c8528e182.pdf} } @article { author = {mohsenin, shahryar and esfidani, mohammad rahim and Hassanzadeh, HamidReza and khanifar, hossein}, title = {The Relationships between Power and Dependence in Marketing Channels from Target Perspective: Case of Iran Handmade Carpet Art-Industry}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {67-89}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53294}, abstract = {One of the most important behavioral aspects in relationship among the main members of marketing channel is the issue of power and dependence that here we have looked through the source of power and countervailing power and we have considered Reputation independence, sale and profits and Marketing role dependence. In this research relationship between the two main marketing channel members in handmade carpet art - industry have been studied. In fact the main purpose of this research is the study of the relationship between power and dependence in this channel. Statistical sample of this research consists of 149 workshops that have been chosen randomly through multistage sampling method. The main instruments of gathering information in this research were questionnaire; also Structural equations modeling were used for testing assumption. The result has expressed that countervailing power has an opposite effect on source power and target’s sales and profit dependence and source power has a direct effect on marketing role dependence, the capability of replacement of source has an opposite effect on sales and profit dependence and marketing role dependence and direct effect on countervailing power; also marketing role dependence and reputational dependence have direct effects on sales and profit dependence.    }, keywords = {dependence,Handmade Carpet,Marketing channels,power}, title_fa = {رابطة قدرت و وابستگی در کانال‌های بازاریابی از دیدگاه عضو هدف مورد مطالعه: هنر - صنعت فرش دستباف ایران}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین ابعاد رفتاری در روابط درون کانال بازاریابی، قدرت و وابستگی است. در این پژوهش منابع قدرت و قدرت جبرانی، و سه بعد وابستگی شهرت، سود و فروش، و فعالیت تجاری مدنظر قرار گرفته است. در این پژوهش روابط دو عضو اصلی توزیع در هنر – صنعت فرش دستباف با قبول تجار فرش به عنوان عضو منبع کانال، و کارگاه‌های تولیدی به عنوان عضو هدف کانال مطالعه شده است. در واقع، هدف این پژوهش بررسی روابط بین قدرت و وابستگی از بعد ادراکی کارگاه‌های تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز در این کانال است. نمونة آماری این پژوهش 149 کارگاه تولیدی است، که به‌طور تصادفی با روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیه‌ها معادلات ساختاری به‌کار گرفته شد. نتایج نشان می‌دهد قدرت جبرانی بر قدرت منبع و وابستگی سود و فروش تأثیر معکوس، قدرت منبع بر وابستگی تجاری تأثیر مستقیم، قابلیت در جایگزینی بر وابستگی سود و فروش و وابستگی تجاری، تأثیر معکوس و بر قدرت جبرانی تأثیر مستقیم، وابستگی تجاری و وابستگی شهرت بر وابستگی سود و فروش تأثیر مستقیم دارد.}, keywords_fa = {فرش دستباف,قدرت,کانال بازاریابی,وابستگی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53294.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53294_63ff9f6abf2a8fc6a98feb9a1b0dbfa8.pdf} } @article { author = {Alavi, Moslem and Najafi Siahroudi, Mahdi Najafi Siahroudi}, title = {Investigating the Influence of Board leadership on Director's Strategic Involvement Through Team Production Culture}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {91-113}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53295}, abstract = {Nowadays in consequence of widespread changes of corporate governances, chairman of the board has more real authorities on company decisions and due to his significant role in board leadership, is under the pressure of performance expectations. However, these changers are not made as it deserves in Iran and in spite of various effects of Chairman Leadership on board culture – especially team production culture- and board of director's strategic engagement, it requires more researches. Based on this fact, in this survey, boards of production cooperatives (just active firms) in Rasht city using Questionnaire are studied. Results revealed that the effective leadership of chairman can set an effective culture in which team production is on higher priority and subsequently can influence the strategic involvement of board of directors. On the other hand it is proved that open atmosphere of board meetings; preparedness, creativity and cohesion among directors can mediate the relationship between effective leadership of chairman and strategic involvement of board of directors.}, keywords = {Board leadership,Board strategic involvement,Chairman,Team production culture}, title_fa = {بررسی تأثیر رهبری رئیس هیئت مدیره بر مشارکت راهبردی اعضا از طریق فرهنگ تولید تیمی}, abstract_fa = {امروزه در پی تحولات گستردة حاکمیت شرکتی، رئیس هیئت مدیره اختیارات واقعی بیشتری در اتخاذ تصمیم‌های شرکت دارد و به تناسب نقش مهمش در رهبری هیئت مدیره، انتظارات عملکردی بیشتر برای او تعیین شده است. البته این مسئله هنوز در کشور به جایگاه شایستة خود دست نیافته است و بر خلاف آثار متنوع رهبری رئیس هیئت مدیره بر فرهنگ هیئت مدیره - به‌ویژه فرهنگ تولید تیمی- و مشارکت راهبردی اعضای هیئت مدیره، نیازمند بررسی‌های بیشتر است. بنابراین، در این تحقیق پیمایشی، از میان اعضای هیئت مدیرة شرکت‌های تعاونی تولیدی فعال شهر رشت 52 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه تحقیق (با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی 4/94 درصد) پاسخ دادند. نتایج نشان می‌دهد رهبری اثربخش رئیس هیئت مدیره می‌تواند با ایجاد فرهنگی اثربخش که در آن تولید تیمی ارجح است، بر مشارکت راهبردی اعضا بیفزاید. از سوی دیگر، مشخص شد رهبری اثربخش رئیس هیئت مدیره از طریق ایجاد فضای باز و انتقادپذیر، آمادگی، خلاقیت و انسجام میان اعضا می‌تواند به مشارکت راهبردی اعضا منجر شود.}, keywords_fa = {رهبری هیئت مدیره,رئیس هیئت مدیره,فرهنگ تولید تیمی هیئت مدیره,مشارکت راهبردی هیئت مدیره}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53295.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53295_78bf0545df2d597cb3038ee232edfc51.pdf} } @article { author = {Damghanian, Hosein and Musavidavoodi, Seyyed Mahdi and Fartash, Kiarash}, title = {Investigating the Relationship between Organization Justice and Social Loafing: Case Study}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {115-133}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53296}, abstract = {The purpose of this research is to investigate the relationship between organization justice & social loafing in Melat bank employees of Mazandaran province. Statistical population includes 1100 personnel of Melat bank in Mazandaran province. According to Krejcie & Morgan (1970) table, the minimum statistical sample of this research should be 285 employees. The sampling method is random systematic, and 292 out of 363 dispersed questionnaires were suitable for further analysis. Analysis was done with structural equation modeling (SEM). Findings show the negative and significant relation between organization justice & social loafing. Further, Interactional justice is the most influential dimension of organizational justice that affects social loafing in Melat bank employees of Mazandaran province.    }, keywords = {Interactional justice,Melat bank,Mazandaran province,Organizational Justice,social loafing}, title_fa = {بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی در بین کارکنان بانک ملت استان مازندران است. جامعة آماری این تحقیق را همة 1100 نفر کارکنان شاغل در شعب این بانک ‌در استان مازندران تشکیل می‌دهد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، حداقل حجم نمونه برای اجرای این پژوهش 285 نفر است. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر تصادفی سیستماتیک و ابزار تحقیق پرسشنامه است. از 366 پرسشنامة توزیع‌شده، 292 پرسشنامة مناسب تحلیل به دست آمد. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی، و تحلیل داده‌ها به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد عدالت سازمانی با تنبلی اجتماعی کارکنان رابطة منفی و معنادار دارد،. همچنین، از بین مؤلفه‌های عدالت سازمانی، عدالت مراوده‌ای مهم‌ترین عامل در عدم بروز تنبلی اجتماعی کارکنان بانک ملت استان مازندران است}, keywords_fa = {بانک ملت,تنبلی اجتماعی,عدالت سازمانی,عدالت مراوده‌ای}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53296.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53296_b9b11f748b92a636a24ac4e4ac856675.pdf} } @article { author = {Yaghoubi, mohsen and Yaghoubi, Normohammad}, title = {An Investigation of the Relationship between Work Engagement and Proficiency}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {135-156}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53297}, abstract = {This study used proficiency as an effective personal resource on work engagement according to the job demand-resource model of Bakker and Demerouti (2008). This was a descriptive and cross-sectional survey. The sample includes 395 employees from four public organizations selected randomly. Descriptive statistic was used to examine the demographic variables and Inferential statistical such as independent samples t-test, one-way ANOVA and standard regression was used for hypothesis testing and answering to the research question. The result of Pearson correlation showed a significant association between work engagement and proficiency. Following, to determine how much of the variance of work engagement score could be predicted by proficiency dimensions, standard regression was performed. The results showed that 49.4% of the variance of work engagement was predicted independently by organization member proficiency while team member proficiency and individual task proficiency could not predict work engagement.            }, keywords = {Organization member proficiency,Proficiency,work engagement}, title_fa = {بررسی رابطه بین دلبستگی کاری و مهارت کارکنان}, abstract_fa = {در این پژوهش مهارت به عنوان منبع فردی مؤثر بر دلبستگی کاری بر اساس مدل تقاضا- منابع شغلی باکر و دیمروتی (2008) شده است[j1] .این پژوهش به روش توصیفی و پیمایشی از نوع مقطعی انجام گرفته است. نمونة آماری تحقیق، 395 نفر از چهار سازمان دولتی مشهد است که به روش تصادفی انتخاب شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، روش‌های آمار توصیفی برای بررسی داده‌های جمعیت‌شناختی و برای آزمون فرضیه‌ها و پاسخ به سؤال‌ها، روش‌های آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی نمونه‌های مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون رگرسیون چندمتغیری با به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS انجام گرفت[j2] . نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین دلبستگی کاری و ابعاد مهارت همبستگی معناداری وجود دارد. در ادامه، جهت مشخص‌کردن اینکه چه مقدار از واریانس نمره‌های [j3] دلبستگی کاری به‌وسیلة ابعاد مهارت تبیین می‌شود، رگرسیون چندگانه اجرا شد. نتایج نشان داد 4/49 درصد از واریانس متغیر دلبستگی کاری به‌وسیلة متغیر مهارت عضویت سازمانی به‌طور جداگانه تبیین شد،  در حالی که مهارت کار فردی و مهارت عضویت تیمی قادر به پیش‌بینی دلبستگی کاری نبودند.    }, keywords_fa = {دلبستگی کاری,مهارت,مهارت عضویت سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53297.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53297_438973765f6f01c43a35fc64ad6fd976.pdf} } @article { author = {Naderi, Jalal and Jamshidi, Naser and Zarei Matin, Hassan}, title = {The Survey on Effective Organizational Factors in Creating Cynicism Case: Staff of Standard Organization in Qom City}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {157-176}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53298}, abstract = {This paper studies effective organizational factors in creating cynicism. At first, we studied the literature of organizational cynicism, dimensions and components of cynicism at different approaches. Then among them six component include: perception of organizational support, perception of executives’ compensation, perception of organizational performance, perception of Distributive justice and job satisfaction are studied for measuring the rate of cynicism. Its statistical population in this research contains staff of standard organization in Qom city and all employees are tested. The tool to collect data was questionnaire and SPSS software was used to analyze data. Result shows average rate of cynicism in relation to all studied dimensions among staff at this organization}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر ایجاد بدبینی سازمانی: مورد مطالعه: کارکنان سازمان استاندارد استان قم}, abstract_fa = {این مقاله عوامل سازمانی مؤثر در ایجاد بدبینی را بررسی کرده است. ابتدا با مطالعة پیشینة بدبینی سازمانی، ابعاد و مؤلفه‌های بدبینی در رویکرد‌های مختلف بررسی شد و از بین آن‌ها شش مؤلفة ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از حقوق و مزایای مدیران اجرایی، ادراک از عملکرد سازمانی، ادراک از عدالت توزیعی و رضایت شغلی برای سنجش میزان بدبینی آزمون شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها توصیفی است. جامعة آماری تحقیق، کارکنان سازمان استاندارد شهرستان قم بود که همة کارکنان در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. داده‌های به‌دست‌آمده از پرسشنامه به وسیلة نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد هر شش عامل بدبینی در سطح متوسط است. رتبه‌بندی این عوامل از حیث تأثیر بر ادراک از بدبینی سازمانی در میان کارکنان این سازمان معنادار نبود.}, keywords_fa = {بدبینی سازمانی,حقوق و مزایای مدیران,حمایت سازمانی,رضایت شغلی,عدالت توزیعی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53298.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53298_174bba20764e0bfab55debfc962401e9.pdf} } @article { author = {zojaji, neda and dorani, kamal}, title = {Content Analysis of Educators University Statute for Investigating the Compliance of University Goals with Components of Educators Work Life Quality}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {177-205}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53299}, abstract = {The significant role of breeding and the effective responsibility of teachers in the future of society, highlights the need to procure and train them as the basis for education.Therefore, the quality of work life of educators which leads to several outcomes for themselves such as jobs at is faction, growth opportunities, psychological advantages and numerous achievements for the organization like participatory management, job enrichment and the confidence conditions, becomes crucial.The main objective of this paper is analyzing the goals’ content of educators’ university Statute in the scope of the quality of work life. Since, the content analyzing approach is a regular, numeric and intuitive method; we extracted the existed notions in goals and investigated their compliance with each of the five components of quality of work life, through statistical indicators like frequency and percentage frequency of notions of goals mentions to the work life components. In the university goals, comprehensive attention was paid to the components “skills and human capabilities development”, acceptable referring was made to the components “independence in performing duties” and “development of working capabilities and variety of activities”, however, the components “fair salary” and “” had low compliance with university goals, which needs extensive attention by}, keywords = {Content analysis,Educators’ university,Work life quality}, title_fa = {تحلیل محتوای اساسنامة دانشگاه فرهنگیان جهت بررسی میزان مطابقت اهداف دانشگاه با مؤلفه‌های کیفیت عمرکاری فرهنگیان}, abstract_fa = {    اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت و نقش سازندة معلمان در تعیین سرنوشت آینده‌سازان جامعه، تأمین و تربیت آنان را به عنوان اساس و مبنای آموزش‌وپرورش ضروری می‌کند. لذا کیفیت عمر کاری فرهنگیان که در برگیرندة نتایجی مانند رضایت‌مندی شغلی، فرصت‌های رشد و مسائل روان‌شناختی برای آنان، و دستاوردهایی مانند مدیریت مشارکتی، غنی‌سازی شغلی و شرایط مطمئن برای سازمان است، اهمیت می‌یابد. بدین منظور تحلیل محتوای اهداف بیان‌شده در اساسنامة دانشگاه فرهنگیان با مؤلفه‌های کیفیت عمر کاری مد نظر قرار گرفت. با توجه به روش تحلیل محتوا که رویه‌ای نظام‌مند، عینی و کمّی دارد، مقوله‌های موجود در اهداف استخراج، و میزان مطابقت آن با هر یک از پنج مؤلفة کیفیت عمر کاری بررسی شد. از طریق شاخص‌های آماری فراوانی و درصد فراوانی برحسب تعداد دفعات اشارة هر یک از مقوله‌های اهداف به هر یک از مؤلفه‌های کیفیت عمر کاری مشخص شد در اهداف دانشگاه به مؤلفة «پرورش مهارت‌ها و قابلیت انسانی»، « استقلال در انجام‌دادن وظایف» و «توسعة قابلیت‌های کاری و تنوع فعالیت‌ها» توجهی کامل و جامع شده است، ولی مؤلفه‌های «حقوق و دستمزد منصفانه» و «انسجام اجتماعی در محیط کار» با اهداف دانشگاه تطابق کمی دارند که توجه خاص سیاست‌گذاران را می‌طلبد}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,دانشگاه فرهنگیان,کیفیت عمر کاری}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53299.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53299_e9bb049f2920c70cd74c52a916774230.pdf} } @article { author = {barghamadi, ghasem and gholipor, arian}, title = {Investigating the Effect of Employer Branding in Attracting Talents in Refah Bank}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {207-227}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53300}, abstract = {Organizations and companies competing with each other try to attract talented individuals and keep them in themselves. Employer brand can attract talented and it is a set of internal factors related to the personnel which tries to induce individuals that this organization enjoys appropriate place, status and location for work by informing the individuals outside the organization. The talented also will be attracted to the organization which feels that that organization is suitable for them; the important issue is building this positive feeling or image in the talented individual's mind. The present study is to investigate how this image in the talented individual's mind is built for attracting to Refah Bank and its objective is to determine the factors of attracting the talented in Refah Bank. The research employs a qualitative method done in Refah Bank. The data collecting tool is questionnaire analyzed using thematic analysis. The results indicated that five internal factors of employer brand and a peripheral factor have influenced the form of informing and transferring talented individuals and also external factors has influenced the attraction of the talented in Refah Bank.}, keywords = {employer brand,Attracting talents,Management of talents,Refah Bank}, title_fa = {بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه}, abstract_fa = {سازمان‌ها و شرکت‌های رقیب، سعی می‌کنند افراد بااستعداد را جذب و حفظ کنند. برند کارفرما استعدادها را به سازمان جذب می‌کند. برند کارفرما مجموعه عوامل داخلی مربوط به پرسنل است که با اطلاع‌رسانی به افراد خارج سازمان، به افراد القا می‌کند این سازمان موقعیت، جایگاه و مکانی مناسب برای کارکردن است. استعداد‌ها نیز به سازمانی جذب می‌شوند که احساس کنند برایشان مناسب است، ایجاد احساس مثبت در ذهن فرد مستعد مهم است. در این تحقیق چگونگی ایجاد تصویر در ذهن فرد بااستعداد، برای جذب ‌شدن به بانک رفاه بررسی، و عوامل جذب استعدادها به روش کیفی در بانک رفاه مشخص شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه است. اطلاعات با روش تحلیل تم، تجزیه‌و‌تحلیل شد. نتایج نشان داد پنج عامل داخلی از برند کارفرما و یک عامل متفرقه، در صورت اطلاع‌رسانی و انتقال به افراد بااستعداد بر جذب آن‌ها مؤثر بوده است. همچنین، عوامل خارجی نیز بر جذب استعدادها در بانک رفاه مؤثر بوده است.}, keywords_fa = {بانک رفاه,برند کارفرما,جذب استعداد,مدیریت استعداد}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53300.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53300_e2d9a8e504d409ffb7d2f4e5035a5d9e.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Elham and Fathi, Mohammad Reza and Soltani, Morteza}, title = {Developing an Integrated Model for Intellectual Capital Evaluation Using Fuzzy Priority and Fuzzy Similarity Techniques}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {229-246}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53301}, abstract = {Abstract In today's competitive business environment, intellectual capital management is widely considered as the main factor in order to gain and maintain organization competitive advantage. The main purpose of this paper is presenting a model to evaluate intellectual capital capacity in organizations. In this regard, first by the survey of the related literature, nine criteria of the intellectual capital variable were identified. In the second step by means of judgmental sampling, a committee of 14 human resource experts of Tavanir and its three subsidiary companies was formed and Fuzzy priority method was applied for calculating the relative importance or the criteria weights. In the third step for demonstrating the applicability of the model three subsidiary companies were ranked by fuzzy similarity based on the idea of human resource experts of Tavanir which were selected by judgmental sampling.  }, keywords = {Fuzzy Priority technique,Fuzzy similarity technique,Intellectual Capital,multiple criteria decision making techniques}, title_fa = {طراحی مدل یکپارچة ارزیابی سرمایه‌های فکری با به‌کارگیری فنون اولویت‌بندی فازی و مشابهت فازی}, abstract_fa = { در محیط کسب‌وکار رقابتی امروزی، مدیریت سرمایه‌های فکری بیش‌ازپیش به عنوان عاملی اساسی در جهت کسب و حفظ مزیت رقابتی سازمان شناخته می‌شود. هدف اصلی این مقاله طراحی مدلی جهت سنجش قیاسی ظرفیت‌های سرمایة فکری در سازمان‌ها است. در این راستا در گام نخست، شاخص‌های نُه‌گانة متغیر سرمایه‌های فکری با مراجعه به متون نظری تحقیق شناسایی شد. در گام دوم،  با روش نمونه‌گیری قضاوتی کمیته‌ای چهارده‌نفره از میان متخصصان منابع انسانی شرکت توانیر و سه سازمان تابعة آن تشکیل شد و روش اولویت‌بندی فازی برای محاسبة اهمیت نسبی یا وزن شاخص‌ها به‌کار گرفته شد. در گام سوم، جهت نشان‌دادن کاربست‌پذیری مدل، با به‌کارگیری نظر 6 نفر از خبرگان منابع انسانی شرکت توانیر که به روش قضاوتی انتخاب شده بودند، سه شرکت تابعة شرکت توانیر از نظر قابلیت سرمایه‌های فکری،  با روش مشابهت فازی رتبه‌بندی شدند.          }, keywords_fa = {سرمایه‌های فکری,فن اولویت‌بندی فازی,فن مشابهت فازی,فنون تصمیم‌گیری چندشاخصه}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53301.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53301_830c0f81a6f6e44e890b049e1455b557.pdf} } @article { author = {Nasr Esfahani, Ali and Sobhani, Mohammad and khazaei pool, javad and amani, Mojtaba}, title = {Analyzing the Effect of Spiritual Leadership and Consequences on Organizational Performance Using the Balanced Scorecard in Small and Medium-sized Enterprise in the Isfahan City}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {247-265}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53302}, abstract = {   Today Business, are faced with global competition environment, and for be successful in this environment they always feel the need to radically change and creativity; and with entering spirituality into management and organizations, managers and leaders in organizations, 0should be required to deal with new phenomena. The role of spiritual leadership is to stimulating personnel by the use of spiritual vision and cultural fields based on human values to train and develop ​​ empowered workers with high productivity, committed and motivated. In this research we want to answer to this question that can spiritual leadership cause to high performance in small and medium-sized enterprise? The purpose of this study applied descriptive - correlational survey is based on a structural equation model. The article suggests that spiritual leadership on organizational performance makes a significant and positive impact. The results showed that the membership and Meaning as a consequence of spiritual leadership influence on the performance}, keywords = {balanced scorecard,organizational performance,Small and Medium-sized Enterprises,Spiritual leadership}, title_fa = {تحلیل تأثیر رهبــــری معنوی و پیامدهای آن بر عملکرد ســـازمانی با به‌کارگیری کارت امتیازی متوازن در بنگاه‌های کوچک و متوسط شهر اصفهان}, abstract_fa = {امروزه نقش رهبران معنوی تحریک و برانگیختن کارکنان با به‌کارگیری چشم‌انداز معنوی و ایجاد زمینه‌های فرهنگی بر اساس ارزش‌های انسانی است تا کارکنانی توانمند، با بهره‌وری بالا، متعهد و باانگیزه را پرورش دهند‌. هدف این پژوهش پاسخ به این سؤال است که آیا رهبری معنوی می‌تواند موجب افزایش عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط در شهر اصفهان شود؟ این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان شرکت‌های کوچک و متوسط شهر اصفهان است که نمونه‌ای به روش تصادفی ساده شامل 321 نفر از بین آن‌ها انتخاب شد. ابزار جمع‌‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، آزمون فرضیه‌ها و بررسی برازش مدل پژوهش، مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزارهایSPSS  و AMOS به‌کار گرفته شد. یافته‌های تحقیق نشان داد رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نتایج نشان داد عضویت و معناداری به عنوان پیامدهای رهبری معنوی بر عملکرد تأثیرگذارند.  }, keywords_fa = {رهبری معنوی,شرکت‌های کوچک و متوسط,عملکرد سازمانی,کارت امتیازی متوازن}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53302.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53302_b9fe5cea26593466e96dceb97970913b.pdf} } @article { author = {Mahmoodikia, Maryam and Arshadi, Nasrin and Ahmadi Chegeni, Sahar and Baharloo, Mostafa}, title = {Relationship of Eethical Leadership with Psychological Empowerment with Mediating of Procedural Justice and Interactional Justice}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {267-287}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53303}, abstract = {Empowerment employee is one of effective techniques to increase employee's productivity and efficient use of the capacity and capabilities of individual and group them in line with organizational goals. The aim of this study is to investigate the relationship of ethical leadership with psychological empowerment with mediating of procedural justice and interactional justice.Participants include 200 employees of Aghajari Oil and Gas Production Company was selected by stratified random sampling. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient, structural equation modeling and bootstrap method. The results indicated that the proposed model fit the data properly. According to these results ethical leadership directly and too by mediating procedural justice and interactional justice effect on psychological empowerment. The results showed that ethical leadership is associated with psychological empowerment. Also this style of leadership is to promote procedural justice and interactional justice and through these two types of justice can provide employees empowerment.      }, keywords = {ethical leadership,Interactional justice,Procedural Justice,Psychological Empowerment}, title_fa = {رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روان‌شناختی با میانجی‌گری عدالت رویه‌ای و عدالت تعاملی}, abstract_fa = {توانمندسازی کارکنان از فنون مؤثر افزایش بهره­وری کارکنان و به‌کارگیری بهینة ظرفیت و توانایی‌های فردی و گروهی آن‌ها در راستای اهداف سازمانی است. هدف پژوهش حاضربررسی رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روان‌شناختی با میانجی­گری عدالت رویه­ای و عدالت تعاملی است. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی وا زنظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. شرکت‌کنندگان پژوهش 200 نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری بودند که به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. داده­ها با به‌کارگیری ضریب همبستگی پیرسون، مدل‌یابی معادلات ساختاری و روش بوت‌استراپ تحلیل شد. یافته­ها نشان داد الگوی پیشنهادی برازشی خوب دارد. نتایج پژوهش نشان داد رهبری اخلاقی به‌طور مستقیم، و با میانجی­گری عدالت رویه­ای و عدالت تعاملی، به‌طور غیرمستقیم بر توانمندسازی روان‌شناختی اثر می‌گذارد. همچنین، رهبری اخلاقی با توانمندسازی روان‌شناختی ارتباط دارد و این سبک رهبری باعث ترویج عدالت رویه­ای و تعاملی می­شود و از طریق این دو نوع عدالت می­توان موجبات توانمندی کارکنان را فراهم کرد.  }, keywords_fa = {رهبری اخلاقی,عدالت رویه‌ای,عدالت تعاملی,توانمندسازی روان‌شناختی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53303.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53303_375cf3f1448893e0ab231d6dfb3243b1.pdf} } @article { author = {Balavi, Mahdi and Bayat Komitaki, Mahnaz}, title = {The Sociological Foundations and Cultural Requirements of the State Development in the Iranian Society}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {289-315}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.53304}, abstract = {The modern state is a renewable and evolutionary phenomenon and it cannot be evaluated so that it has Single Cause. Therefore none of the fields of the Human Sciences alone cannot fully explain the emergence of the modern state without interaction with other disciplines. Political superstructure in various countries, primarily influenced by the social and cultural systems of communities as the cornerstone of the governance structure and then it is based on political, legal, economic, and military approach. Sociological and cultural characteristics of each society in conjunction with the economic, political, legal, executive structures play a significant role in the development of the modern state. In other words, the form and content of the governance system has a meaningful relationship with sociological and cultural characteristics of its people and their historical attitude towards concepts such as the power, the government, and the legitimacy.In this article we will present a conceptual analysis of the state and explain development of state in the Iranian society and then we will analyze the evolution and transformation of the state from the perspective of most distinctive social features and cultural characteristics and mental components of Iranian people.}, keywords = {Cultural factors,Iranian society,Modern state,Sociological foundations,state}, title_fa = {مبانی جامعه‌شناختی و اقتضائات فرهنگی تکوین دولت در جامعة ‌ایرانی}, abstract_fa = {دولت مدرن پدیده‌ای تکاملی و تجدیدشونده است و نمی‌توان آن را به‌طور تک‌عاملی و تک‌ساحتی ارزیابی کرد، لذا هیچ‌یک از حوزه‌های متکثر علوم انسانی به‌تنهایی و بی‌کنشگری متقابل با حوزه‌های دیگر، نمی‌تواند پیدایش دولت مدرن را به‌طور کامل توضیح دهد. روبنای سیاسی دولت در کشورهای مختلف، در وهلة نخست تابعی از ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جوامع به مثابة سنگ‌بنای ساختار حکمرانی است، و در مرحلة بعد، بر ‌اندیشة خاص سیاسی، حقوقی، اقتصادی، نظامی‌ و جز آن بنا نهاده شده است. بر‌ این اساس، فقدان آمادگی لازم بافت اجتماعی و فرهنگی برای ‌ایجاد نهاد دولت- ملت، استقرار معیوب ‌اندام‌واره‌های اقتدار نظام سیاسی را به دنبال خواهد داشت. خصیصه‌های جامعه‌شناختی و فرهنگی مردم هر جامعه در تلفیق با ساختارهای اقتصادی، سیاسی، حقوقی و اجرایی، نقشی مهم در روند تکوین دولت ملی ‌ایفا می‌کند و تأثیری بسزا دارد. به بیان دیگر، شکل و محتوای نظام حکمرانی در هر کشور با خصلت‌های جامعه‌شناختی و فرهنگی مردم آن کشور و نحوة نگرش تاریخی آنان به مفاهیمی‌ مانند قدرت، حکومت، مبنای مشروعیت و جز آن ارتباط معنادار دارد. در ‌این نوشتار پس از تحلیل مفهومی ‌پدیدة دولت و تشریح روند تکوین و تکامل آن در جامعة ‌ایرانی، تطور و تحول دولت مدرن از منظر بارز‌ترین خصیصه‌های اجتماعی، مقوله‌های فرهنگی و مؤلفه‌های فکری و نظری مردم ‌ایران‌زمین بررسی و تجزیه‌وتحلیل شده است.}, keywords_fa = {دولت,دولت مدرن,جامعة ‌ایرانی,عوامل فرهنگی,مبانی جامعه‌شناختی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53304.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_53304_999c930c53348eccf023c09f78961f70.pdf} } @article { author = {}, title = {Abstracts}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_54707.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_54707_f3b2441a22afea43304589f0bbf3ca9d.pdf} }