@article { author = {Moghimi, Seyed Mohammad and Ghafari, Rahman}, title = {Managers‘ Obligation to Ethics and Rumors Management in Public Organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {1-26}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56504}, abstract = {Rumors regarding the nature and influence of social anxiety that can increase productivity and reduce production and social validity Employees, managers, agencies and organizations impair the. In this regard, we expect people who are ethics obligation, understand, analyze and manage rumors, have distinct behaviors. This study aimed to describe concepts such as gossip and review of management practices and control in organizations is moral. Two standard questionnaire (alpha = .82 manage rumors, and .91 to adhere to ethics) among managers, deputies and four senior ministers have been distributed. Results show that the overall correlation between adherence to the Code of Conduct by directors and managing their organizations rumored to exist. Additionally, the findings suggest that education, gender, experience and position in the management and adherence to ethical principles affect rumor.    }, keywords = {Ethics in Organizations,Gossip,Rumors,Rumor management}, title_fa = {پایبندی مدیران به اخلاق، و مدیریت شایعه در سازمان‌های دولتی ایران}, abstract_fa = {شایعه با توجه به ماهیت و قدرت تأثیرگذاری آن می­تواند اضطراب اجتماعی را افزایش و بهره­وری و تولید را کاهش دهد و حتی اعتبار اجتماعی کارکنان، مدیران، مؤسسات و سازمان­ها را خدشه­دار کند. در این زمینه انتظار می­رود افرادی که به اصول اخلاقی پایبندترند، در درک، تجزیه‌وتحلیل و مدیریت شایعه، رفتاری متمایز داشته باشند. هدف این پژوهش، تشریح مفاهیمی مانند شایعه و بررسی شیوه­های مدیریت و کنترل اخلاقی آن در سازمان­ها است. دو پرسشنامة استاندارد (با آلفای 82/0 برای مدیریت شایعه و 91/0 برای پایبندی به اخلاق) بین مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد چهار وزارتخانه توزیع شد. نتایج نشان می­دهد به‌طور کلی، بین پایبندی مدیران به اصول اخلاقی و مدیریت شایعه توسط آن­ها در سازمان­ها ارتباط معناداری وجود دارد. در ضمن، یافته­ها حاکی از آن است که تحصیلات، جنسیت، سابقه و سمت شغلی، بر مدیریت شایعه و پایبندی به اصول اخلاقی تأثیر دارند.    }, keywords_fa = {اصول اخلاقی در سازمان,سخن­چینی,شایعه,مدیریت شایعه}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56504.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56504_581811ee1afca0d2e4c151055e683c81.pdf} } @article { author = {Khassaf, Hossein and Bagheri Nasrabadi, Mohsen}, title = {The Desired Pattern of Organizational Culture, the Jihadi Approach Case: Holy Defense}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {27-46}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56505}, abstract = {The phenomenon of war has always caused redefining new scientific horizons and areas in societies, which next generations can use them too. Because of threatening the entity of a nation, it causes implementing all mental, intellectual and practical strengths of a community, to be used. One of the most used knowledge's in the war, has been management. On the other hand, the dominant organizational culture is the key criteria for success or failure of an organization. In this paper, by studding and analyzing the dominant culture of Iranian forces during the 8 year of imposed war, we try to reach to a desired organizational culture for Iranian institutions. The conceptual framework for this analysis is the three level model of Edgar Shein. The methodology of this research is a thematic analysis of numerous documents and different interviews. Results show that Jihadi organizational culture, in the most basic levels (beliefs, assumptions and intrinsic values) in different times is a driving force toward change and excellence although in the level of artifacts and instrumental values can vary according to the goal and mission of the organization.    }, keywords = {Beliefs and assumptions,Jihadi culture,Organizational artifacts,Three-level model of Shein,Values}, title_fa = {الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس)}, abstract_fa = {به‌دلیل آنکه جنگ هستی یک ملت را تهدید می‌کند، در جوامع مختلف همواره باعث بازتولید افق­های دانشی جدید در آن جامعه شده است، از جمله می­توان به دانش مدیریت اشاره کرد. از دیگر سو، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان را می‌توان از عوامل اصلی موفقیت یا شکست آن برشمرد. در این نوشتار با مطالعه و بررسی فرهنگ تشکیلاتی حاکم بر رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس و تجزیه‌وتحلیل آن، به الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب برای سازمان­های ایرانی با الگوگیری از مدل سه‌سطحی ادگار شاین دست می­یابیم. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل مقوله­های حاصل از مطالعة کتابخانه­ای و اسناد و نیز مصاحبه­های عمیق انجام‌گرفته بوده است. نتایج نشان داد الگوی فرهنگ سازمانی جهادی در مبنایی­ترین سطح خود، یعنی سطح باورها، مفروضات و ارزش­های غایی، می­تواند در همة دوره­ها منشأ تحول و پیشرفت سازمان‌های کشور باشد، هر چند در سطح نمودها، مصنوعات و ارزش­های ابزاری به اقتضای هدف و نوع سازمان متفاوت است.    }, keywords_fa = {ارزش­ها,باورها,فرهنگ جهادی,مدل سه‌سطحی شاین,نمودهای سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56505.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56505_e49960636bde55956b24b8ea517eb7dd.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Yousef and Khanifar, Hossein}, title = {An Examination of Culture Role in Managers "Belief and Commitment of Governmental Organizations toward Strategic Management (A Study of Distribution Department of Electrical Industry, The Manager of Electrical Distribution Companies: Qom, Zanjan, Yazd, & Kohkiluye va Boyer Ahmad)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {47-72}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56506}, abstract = {There is no doubt that Iranian organizations need efficient methods of management especially strategic management to gain excellence. However most of management‘s concepts and methods are based on western culture values. Basic assumption and values of Iranian community would have a great effect on the mind and efficiency of those managers whose awareness, belief, and commitment to scientific methods of management is not clear. What is intended in this survey is to examine the relation of national culture ,industry culture ,and senior managers' competence( organizational culture in managers 'level)with managers 'belief and commitment to strategy. In this survey, two quantitative and qualitative methods have been used. Firstly, quantitative out comes (correlate method) show that industry culture has a great effect on senior managers’ commitment toward strategy. Furthermore, both of these factors affect managers' commitment toward strategy greatly. Secondly, qualitative out comes (librarian study) examine cultural and comportment factors which are effective in managers "belief and their commitment toward strategy.      }, keywords = {Belief to the strategy,Commitment to the strategy,Culture industry strategic approach of senior management,Strategic Management}, title_fa = {بررسی نقش فرهنگ در اعتقاد و تعهد مدیران سازمان‌های دولتی به مدیریت راهبردی (مطالعة بخش توزیع صنعت برق، مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان‌های قم، زنجان، یزد وکهگیلویه‌وبویراحمد)}, abstract_fa = { بی‌شک سازمان‌های ایرانی به روش‌های کارآمد علم مدیریت، و به‌ویژه مدیریت راهبردی جهت تعالی نیازمندند. اما غالب مفاهیم و روش‌های علم مدیریت بر پایة ارزش‌های فرهنگ غربی استوار است. پیش‌فرض‌ها و ارزش‌های جامعة ایرانی تأثیر زیادی در ذهن و عملکرد مدیرانی خواهد گذاشت که آگاهی، باورمندی و التزام آن­ها به روش­های علمی مدیریت روشن نیست. در این مقاله با ابزار پرسشنامه سعی شده است ارتباط فرهنگ ملی، فرهنگ صنعت و شایستگی‌های مدیریت ارشد (فرهنگ سازمانی در سطح مدیران) با اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد بررسی شود. در این پژوهش دو روش کمی وکیفی به‌کار گرفته شده است. نتایج بخش کمی (روش همبستگی) نشان داد فرهنگ صنعت به میزان زیادی در تعهد مدیریت ارشد به راهبرد مؤثر است. همچنین، این دو عامل تأثیر زیادی بر تعهد و تأثیر کمی بر اعتقاد مدیران به راهبرد می‌گذارند. نتایج بخش کیفی (مطالعة کتابخانه‌ای) نیز عوامل خلقی فرهنگ ملی را که در اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد مؤثرند، مشخص کرده است.    }, keywords_fa = {اعتقاد و تعهد به راهبرد,رویکرد راهبردی مدیریت ارشد,فرهنگ صنعت,فرهنگ ملی,مدیریت راهبردی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56506.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56506_d4dd42b2652c70242d7652eeee30a15b.pdf} } @article { author = {Heidari, Hossein and Khashei, Vahid and Maroufani Asl, Morteza}, title = {Effect of Humor on Organizational Culture and Group Cohesion}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {73-96}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56507}, abstract = {It study examined the relationship between Humor on organizational culture and group cohesion Using factor analysis deals. The population of this studies all technical and professional staff, Kermanshah University has established who relative advantage of using random sampling of 181 individuals was selected Morgan and using questionnaire data collected, Amos and software tests. Results indicate that between humor and organizational culture (the culture of collaborative, flexible, mission and consistency) there is a significant positive relationship. Between humor and group cohesion (task cohesion and social cohesion) there is a significant relationship. Finally it can be said that executives accept humor as a form of communication, and should try to make a logical relationship between organizational goals and common standards - to establish social work.      }, keywords = {Group cohesion,Humor,Organizational Culture}, title_fa = {تحلیل تأثیر شوخ‌طبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی}, abstract_fa = { این مطالعه تأثیر شوخ‌طبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی را با روش تحلیل عاملی تحلیل کرده است. جامعة آماری این پژوهش را همة کارکنان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کرمانشاه تشکیل داده‌اند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نسبی و بهره‌گیری از جدول مورگان، 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با به‌کارگیری پرسشنامه جمع‌آوری و با نرم‌افزار آموس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که بین شوخ‌طبعی و فرهنگ سازمانی (فرهنگ مشارکتی، انعطاف‌پذیر، مأموریتی و سازگاری) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین شوخ‌طبعی و انسجام گروهی (انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی) رابطة معناداری وجود دارد. در نهایت، می‌توان گفت مدیران ملزم به پذیرش طنز به عنوان یکی از اشکال ارتباطات هستند، و باید نسبتی منطقی بین هدف‌های سازمانی و استانداردهای عمومی- اجتماعی کار برقرار کنند.  }, keywords_fa = {انسجام گروهی,شوخ‌طبعی,فرهنگ سازمانی,طنز}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56507.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56507_ba2e5ed9fcb4607798dde7744017ad10.pdf} } @article { author = {Afkhami, Mehdi Afkhami and Radmard, Seyed Ghader Radmard and Rajabpoor, Ebrahim}, title = {Examining the Moderator Role of Social support in Relation of Work-family Conflict and Job Satisfaction}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {97-116}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.57462}, abstract = {One of the major concerns of any organization, espically the knowledge based organizations, Is intention to leave. Turnover, in additionnaly, Direct and indirect costs, Causes Transfering Capabilities to Rival Company and finally loss of competitive advantage. Job satisfaction is one of the important factors for career success. It cause to staff more effort and personal satisfaction and higher productivity for the organization. Based on studies work-family conflict is an important factor in employee dissatisfaction. The present study examined the role of social support as a moderator in relationships between work–family conflict and job satisfaction of employees in RIPI. We address this issue by developing and testing a model that integrates role conflict theory. The present study in view of the method of data collection is the descriptive and correlational. The research population is ripi and Methods of data collection is questionnaire. Collected data analysis was performed by using SPSS and Smart PLS software. and the results show that time-, strain- and behavior-based conflict are negatively related to job satisfaction. In addition, social support moderates the relationship between conflict and job satisfaction.  }, keywords = {Job satisfaction,Social support,Partial Least squers,Work–family conflict}, title_fa = {بررسی نقش تعدیل‌‌گر حمایت اجتماعی در رابطة تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی}, abstract_fa = {با توجه به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ترک خدمت کارکنان دانشی، مانند انتقال قابلیت‌ها به شرکت‌های رقیب و ازدست‌دادن مزیت رقابتی، ترک خدمت به دغدغة اصلی مدیران منابع انسانی این سازمان‌ها تبدیل شده است به‌طوری که توجه سازمان‌ها را به افزایش رضایت شغلی کارکنان معطوف کرده است. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغل و عاملی است که تلاش و رضایت فردی بیشتر برای کارکنان و کارایی و بهره‌وری بالاتری را برای سازمان به ارمغان می‌آورد. بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، یکی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی کارکنان تعارض کار- خانواده است. هدف از انجام‌دادن تحقیق حاضر، بررسی نقش تعدیل‌‌گر حمایت اجتماعی ­در رابطة بین تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی کارمندان در پژوهشگاه صنعت نفت است. بدین منظور، این موضوع در قالب مدلی با درنظرگرفتن نظریة تضاد نقش، توسعه و آزمون شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است که با روش مدل­سازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت و ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. داده­های جمع­آوری‌شده با نرم‌افزارهای SPSS وSmart PLS  تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد تعارض کار- خانواده زمان‌محور، تنش‌محور و رفتارمحور ارتباط منفی با رضایت شغلی دارد. همچنین، حمایت اجتماعی، رابطة بین تعارض کار- خانواده با رضایت شغلی را تعدیل می‌کند.}, keywords_fa = {تعارض کار- خانواده,حداقل مربعات جزئی,حمایت اجتماعی,رضایت شغلی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_57462.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_57462_bd321f05a8a5122653755451e045e340.pdf} } @article { author = {Torkzadeh, Jafar and Mohammadi, Mehdi and Alagheband, Elahe}, title = {Prediction of Organizational Citizenship Behavior Prevalence Based on the Staff Perception of Type of Organizational Structure (A case Study of Fars Regional Electricity and Power Distribution Companies)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {117-136}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56509}, abstract = {The aim of this study was predict organizational citizenship behavior prevalence based on the staff perception of type of organizational structure in Fars Regional Electric and Power Distribution Companies (FREPDC). Statistical population consisted of the entire staff of Fars regional electric and power distribution Companies amongst 232 participants selected using random classification method. Research instruments consisted of Organizational Structure Scale Torkzadeh and Mohtaram and Organizational Citizenship Behavior scale Podsakov (2000) that reliability and validity of scales was approved. Results showed: 1) the dominant organizational structure type turned to be hindering 2) the prevalence of the organizational citizenship behavior was higher than the medium level 3) there is a positive significant relationship between organizational structure dimensions and organizational citizenship behavior. 4) Hindering and enabling structures are the positive significant predictors of the organizational citizenship behavior but enabling structure is further explanatory.        }, keywords = {Organizational behavior,Organizational Citizenship Behavior,Organizational structure}, title_fa = {پیش‌بینی میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی بر اساس ادراک کارکنان از نوع ساختار سازمانی (مورد مطالعه: شرکت‌ برق منطقه‌ای و توزیع نیروی فارس)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش پیش‌بینی میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی بر اساس ادراک کارکنان از نوع ساختار سازمانی در شرکت‌ برق منطقه‌ای و توزیع نیروی فارس بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان ستادی شرکت‌ برق منطقه‌ای و توزیع نیروی فارس بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ساده 232 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامة ساختار سازمانی ترک‌زاده و محترم و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (2000) بود که پس از بررسی روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و داده‌ها با آزمون تی وابسته، آزمون تی تک‌‎نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلة ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد ساختار سازمانی غالب در شرکت‌ برق منطقه‌ای و توزیع نیروی فارس از نوع بازدارنده بوده و میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی در حد متوسط است. همچنین، رابطة معناداری بین ابعاد ساختار سازمانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد و ساختار سازمانی تواناساز پیش‌بینی‌کنندة مثبت و معنادار رفتار شهروندی سازمانی است.  }, keywords_fa = {رفتار سازمانی,ساختار سازمانی,شهروندی سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56509.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56509_c5d0be9d3676aadb13962ba12eee863a.pdf} } @article { author = {منتخب یگانه, محمد and بشلیده, کیومرث and Shamsi, Marjan and Hazarian, Solmaz}, title = {Investigate of the Relationship between Ethical Leadership and Workplace Deviance Behaviors: Mediating Role of Affective Commitment and Ethical Climate}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {137-153}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56510}, abstract = { The aim of this research was to investigated or the relationship between ethical leadership and workplace deviance behaviors with mediating role of affective commitment and ethical climate. The statistical community was the employees of Jahad Agricultural Organization of Khozestan. The participants of this study included 220 employees who were selected by random sampling method. The instruments used in this study were questionnaires of Ethical Leadership, Workplace Deviance Behaviors, Affective Commitment and Ethical Climate. Structural equation modeling (SEM) through AMOS-18 and SPSS-18 was used for data analysis. Structural equation modeling analyses indicated that the proposed model fit the data properly. The results also supported the direct relationship of ethical leadership and workplace deviance behaviors and indirect relationship of ethical leadership and workplace deviance behaviors through affective commitment and ethical climate. Applying ethical leadership style is in relation with the deviance behaviors of employees in workplace. Therefore, with the use of this kind of leadership, the organization can outbreak this kind of behaviors in their employees and consequently increase the efficiency of their organization.    }, keywords = {Affective commitment,Ethical Climate,ethical leadership,Workplace deviance behaviors}, title_fa = {بررسی رابطة رهبری اخلاقی با رفتارهای انحرافی در محیط کار: نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة رهبری اخلاقی و رفتارهای انحرافی در محیط کار، همچنین، نقش میانجی­ تعهد عاطفی و جو اخلاقی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بود که از این تعداد 220 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­ها با به‌کارگیری پرسشنامه‌های رهبری اخلاقی، رفتارهای انحرافی در محیط کار، تعهد عاطفی و جو اخلاقی جمع‌آوری، و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و بوت‌استرپ تحلیل شد. تحلیل­های مدل‌سازی معادلات ساختاری، برازندگی مدل پیشنهادی را با داده­ها تأیید کرد. نتایج حاکی از اثر مستقیم رهبری اخلاقی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار و اثر غیرمستقیم رهبری اخلاقی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق تعهد عاطفی و جو اخلاقی بود. به‌کارگیری سبک رهبری اخلاقی با انجام‌دادن رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار ارتباط دارد. بنابراین، سازمان­ها می­توانند با به‌کارگیری این سبک از رهبری از بروز این رفتارها در محیط کار جلوگیری کنند و موجب افزایش بهره­وری سازمان شوند.  }, keywords_fa = {تعهد عاطفی,جواخلاقی,رفتارهای انحرافی در محیط کار,رهبری اخلاقی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56510.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56510_d7f32a73d7ac11f32a1fd55344c7285e.pdf} } @article { author = {Aghaz, Asal and Ziaie, Mahyar and Farzad, Golnaz}, title = {Counterproductive Work Behavior and Organizational Citizenship Behavior: An Individual Differences Approach}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {155-179}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56511}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the individual differences of employees (personality traits and demographic characteristics) as predictors of counterproductive work behavior (CWB) and organizational citizenship behavior (OCB). The population of this study included employees of Tehran Urban and Suburban Railway Operation Co. The research method adopted in this study was survey and the main tool for data collection was questionnaire. Data were analyzed using SPSS and Smart PLS. Results indicated that demographic characteristics (except educational level) as well as Personality traits impact on both CWB and OCB. We also found no relationship between CWB, extraversion and openness to experience but positive relationship between CWB and neuroticism, and negative relationship between CWB and conscientiousness. The results of this study also indicated positive relationship between OCB, extraversion and conscientiousness but no relationship between OCB and other personality traits. According to this study, since the covert CWBs and those who express such behaviors are hard to known, an examination of the antecedents of such behaviors was proposed.        }, keywords = {Counterproductive work behavior,individual differences,Organizational Citizenship Behavior,Personality Traits}, title_fa = {بررسی رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی از منظر تفاوت‌های فردی کارکنان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی تفاوت‌های فردی کارکنان (ویژگی‌های شخصیتی و عوامل جمعیت­شناختی) به عنوان عامل پیش­بینی‌کنندة بروز رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان شرکت بهره­برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) هستند. برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه و برای تحلیل داده­ها، نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS به‌کار گرفته شد. نتایج نشان داد ویژگی‌های جمعیت­شناختی (به‌جز تحصیلات) و همچنین، ویژگی‌های شخصیتی بر بروز رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی مؤثرند. بر اساس این پژوهش، رفتارهای مخرب کاری با برون‌گرایی و استقبال از تجربه‌های جدید رابطه ندارد، اما با روان‌رنجوری رابطة مثبت و با سازگاری و وظیفه‌شناسی رابطة منفی دارد. همچنین، رفتارهای شهروندی سازمانی، ارتباط مثبتی با برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی دارند، اما با سایر ویژگی‌های شخصیتی رابطة معناداری ندارند. نتایج این پژوهش نشان داد رفتارهای مخرب سازمانی را می­توان به دو نوع آشکار و پنهان تفکیک کرد و از آنجا که رفتارهای مخرب پنهان و کسانی که مرتکب چنین رفتارهایی می­شوند، به‌سختی تشخیص داده می‌شوند، پیشنهاد شده است عوامل مؤثر بر بروز چنین رفتارهایی در قالب پژوهش تجربی جداگانه بررسی شوند.    }, keywords_fa = {تفاوت‌های فردی,رفتارهای شهروندی سازمانی,رفتارهای مخرب کاری,ویژگی‌های شخصیتی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56511.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56511_78be52175cf9e5792ff98a5282d46df6.pdf} } @article { author = {Hosseini Amiri, Seyed Mahmoud and Hosseini, Mirza Hassan and Karimi, Ozhan and Rahmani, Zeinolabedin}, title = {Examining the Relationship of Perceived Islamic Teachings with Ad Effectiveness Variables in Advertising of Consumer Pproducts}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {181-201}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56512}, abstract = {The strategies of message attractiveness of Ad reflect the customers' responses and ad effectiveness which in turn, potentially increase the audiences' attitudes and purchase intentions. On the other hand, the holy Quran does not inhibit advertising and indeed ad should be applied in promoting Islamic teachings. In this research, applying perceived Islamic teachings in the content of ad message of consumer products and their effects on ad audiences is examined on the viewpoint of ad experts. A questionnaire is designed and distributed to 305 managers of ad agencies in all over the country by using a random systematic sampling. According to the results of structural education modeling, perceived Islamic teachings have positive and meaningful effect on positive emotions. Also perceived Islamic teachings also have indirect effect on purchase intention. Also attitude to ad has been considered as the most important mediator on the casual relations of exogenous and endogenous variables in the research structural equation modeling.      }, keywords = {Ad message effectiveness,Perceived Islamic teachings,Purchase intention}, title_fa = {بررسی رابطة آموزه‌های اسلامی قابل ادراک با متغیرهای اثربخشی پیام تبلیغاتی در حوزة تبلیغ کالاهای مصرفی}, abstract_fa = {استراتژی‌های جذابیت پیام تبلیغاتی منعکس‌کنندة واکنش‌های مشتری و در نهایت اثربخشی پیام تبلیغاتی است که به‌طور بالقوه قصد خرید را افزایش می‌دهد و نگرش‌های در حال تغییر مخاطبان آگهی را بهبود می‌بخشد. از طرفی، قرآن کریم آگهی و تبلیغات را ممنوع نمی‌کند، در حقیقت باید تبلیغات را برای ترویج باورها و شعائر اسلامی به‌کار گرفت. در این تحقیق، به‌کارگیری آموزه‌های اسلامی قابل ادراک در محتوای پیام تبلیغاتی کالاهای مصرفی و تأثیرگذاری آن بر مخاطبان آگهی از دیدگاه رؤسای کانون‌های تبلیغاتی بررسی شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه است. برای اجرای تحقیق 305 نفر از رؤسای کانون‌های تبلیغاتی سراسر کشور با روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند انتخاب شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد آموزه‌های اسلامی قابل ادراک تأثیر مثبت و معنادار بر احساس مثبت پاسخگویان ، و تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر قصد خرید آنان می‌گذارد. ضمن اینکه نگرش نسبت به آگهی به عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین متغیر میانجی بر رابطة علی متغیرهای برونزا و درونزای مدل اثربخشی پیام تبلیغاتی حاوی آموزه‌های اسلامی قابل ادراک محسوب می‌‌شود.    }, keywords_fa = {آموزه‌‌­های اسلامی قابل ادراک,اثربخشی پیام تبلیغاتی,قصد خرید}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56512.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56512_a774fc5f5d39eb81cf975bebf698ab31.pdf} } @article { author = {Naqipurfar, Vali Allah and Musavi Moqaddam, Seyed Mohammad}, title = {Divine Rationality Approach to Selection of Managers and Staff from the Viewpoint of Islam as a Maco Index Meritocracy}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {203-226}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56513}, abstract = {In Islam, all worldly and otherworldly competencies are defined on the basis of Divine Rationality. "Reason" in its universality is the origin of science, power, spirituality, and use of will by permission of God that it is called "Compassionate Reason". In contrast, it is rebellious "Evil Reason". "Divine Rationality" is divided into two sections: 1. Valuable Rationality, 2. Professional and Practical Rationality. Valuable Rationality consists of three portions: 1. Theoretical Reason; knowledge of religious and practical values, 2. Tendentious Reason: tendency to religious and practical values, 3. Practical Reason: commitment to practical values. Professional and Practical Rationality also includes three products: expertise, experience and wisdom. In Islamic culture, based on Quran and Sunnah, basis of competency is in these three characteristics: reason, ethics, and religion. Subject of Practical Rationality deals with degrees of religiosity from the viewpoint of Islam. In the Holy Quran, three degrees for religious requirements are defined: 1. Religiosity of Muslims, that it remembers commitment to jurisprudential-legal requirements. 2. Religiosity of Believers, that it concerns ethical requirements together with Muslim requirements. 3. Religiosity of Benefactors, that it regards theosophical requirements in addition to Muslim and Believer requirements.    }, keywords = {Islam,Managers,Meritocracy,Rationality,staff}, title_fa = {گزینش مدیران و کارکنان از منظر اسلام با رویکرد به مؤلفة عقلانیت الهی به عنوان شاخص کلان شایسته‌سالاری}, abstract_fa = {در اسلام، همة شایستگی­های دنیوی و اخروی، بر اساس و محوریتِ عقلانیت الهی، تعریف می­شود. «عقل» در جامعیتش، «منشأ علم، قدرت، معنویت، و اعمال اراده به اذن خدا» است که از آن به «عقل رحمانی» یاد می­شود. در مقابل، «عقل شیطانی» طغیان‌گر است. «عقلانیت الهی»، به دو بخش تقسیم می‌شود: 1. عقلانیت ارزشی و 2. عقلانیت حرفه­ای و کاربردی. «عقلانیت ارزشی»، شامل سه دسته است: 1. عقل نظری: معرفت به ارزش­های اعتقادی و عملی، 2. عقل گرایشی: گرایش به ارزش­های اعتقادی و عملی، و 3. عقل عملی: التزام به ارزش­های عملی. «عقلانیت حرفه‌ای و کاربردی» نیز، شامل سه محصول است: تخصص، تجربه و قدرت تدبیر. در فرهنگ اسلامی، مبتنی بر قرآن و سنت، اساس شایستگی در سه ویژگی جمع شده است: عقل، حیا و اخلاق، و دین. مبحث عقلانیت عملی، به مراتب دیانت از منظر اسلام ناظر است. در قرآن کریم، سه مرتبه برای الزامات دینی تعریف شده است: 1. دیانت مسلمین: که تلبس به الزامات فقهی- حقوقی را تذکر می­دهد، 2. دیانت مؤمنین: که به الزامات اخلاقی، علاوه بر الزامات مسلمین، نظر دارد، و 3. دیانت محسنین: که به الزامات عرفانی، علاوه بر الزامات مسلمین و مؤمنین نظر دارد.    }, keywords_fa = {اسلام,شایسته­‌سالاری,عقلانی,کارکنان,مدیران}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56513.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56513_df588fa121891cc109f11e63229161a5.pdf} } @article { author = {سیاف زاده, علیرضا and Mirehei, Mohammad and Mousavi, Seyed Ali}, title = {Identifying and Explaining the Islamic Principles of urban Management based on the Teachings of the Qur'an: Principle of Security}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {227-248}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56514}, abstract = {More than half of the world population are living in the cities, and the measure of urbanization will been increasing daily, especially in developing countries, including Islamic countries. Many of Islamic countries often referred the West to solve urban problems in theory and imitative patterns, and they have failed to resolve their issues. While, according to the Muslim’s beliefs, God commands in the Holy Quran present solutions for human problems. According to this, the current research efforts to researching the Islamic solutions and patterns of urban management in the Quran. The purpose of this study is theoretical research and its nature is analytical - exploratory research based on data collecting documents. The results of this study show the security is one of the main important properties of the desirable city, so that in the Quran has been repeated this word 67 times. Also in this paper were mentioned types, dimensions, results and reasons of the security in the community, and finally it has presented the fulfillment of its preconditions.      }, keywords = {The Islamic city,the Quran,security,Urban Management}, title_fa = {شناسایی و تبیین اصول اسلامی مدیریت شهری بر اساس آموزه‌های قرآن: اصل امنیت}, abstract_fa = {در قرن حاضر بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها ساکن‌اند و هرروزه بر حجم شهرنشینی بالاخص در کشورهای در حال توسعه، و از جمله در کشورهای اسلامی افزوده می‌شود. در این میان بسیاری از کشورهای اسلامی برای حل مشکلات شهری خویش به نظریه‌ها و الگوهای تقلیدی غرب مراجعه کرده‌اند و غالباً در حل مسائل خویش ناکام مانده‌اند؛ در حالی که با توجه به اعتقادات مسلمانان و فرمان‌های خداوند، راه حل بسیاری از مشکلات بشر در قرآن کریم موجود است. با توجه به این موضوع در تحقیق جاری تلاش شده است با سیری در قرآن به راه‌حل‌ها و الگوهای مدیریت شهری اسلامی پرداخته شود. بر این اساس، تحقیق حاضر به لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ ماهیت، تحقیق اکتشافی- تحلیلی و بر مبنای روش گردآوری اطلاعات، اسنادی است. نتایج بررسی‌های این تحقیق نشان داد یکی از صفات مورد تأکید در قرآن کریم برای یک شهر مطلوب امنیت است؛ به‌طوری که این واژه 67 بار در قرآن تکرار شده است. همچنین، در این مقاله به انواع و ابعاد امنیت، نتایج ایجاد امنیت در جامعه، علل و عوامل ایجاد امنیت و پیش‌شرط‌های تحقق آن اشاره شده است.    }, keywords_fa = {امنیت,شهر اسلامی,قرآن کریم,مدیریت شهری}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56514.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56514_276f98ef54113e651827edc5aa854afe.pdf} } @article { author = {Hadavinejad, Mostafa and Amirkhanloue, Maryam}, title = {Hypocrisy in Organization Unveiled Through Phenomenography: An Understanding of Triangulated Understandings}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {249-278}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56515}, abstract = {The purpose of this study is to explore and classify the perceptions of the phenomenon of hypocrisy in organization from viewpoint of employees in a university using phenomenography, so that achieving to a deeper understanding of this phenomenon. Sampling was done by maximum variation method and sample size was determined 30 people using theoretical saturation. Some open semi-structural interviews were done among participants; then data was coded using Maxqda. After analyzing interviews, five perspectives were created: concepts based on impression management techniques (ingratiation and blasting), the person’s hidden benefit-seeking continuous intention (protecting post, promoting post, and attracting benefits), person’s active hypocritical properties (self-monitoring and learning dysfunctional political behaviors), managerial flattering-culture, and political voice and silence culture. Thereafter, those mentioned classes were located on a triple-level hierarchy (behavioral techniques, individual and organization). Findings were validated through credibility, transferability, dependability, and conformability indexes.    }, keywords = {Hypocritical behaviors,Hypocrisy in organization,Ingratiation,phenomenology,Hypocrisy}, title_fa = {پرده‌برداری از نفاق در سازمان با به‌کارگیری پدیدارنگاری: فهمی از دریافت‌های متکثر}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی و طبقه­بندی دریافت­های اعضای یک دانشگاه­ از پدیدة نفاق در سازمان، بر پایة پدیدارنگاری، برای نیل به درکی عمیق­تر از مفهوم این پدیده نزد افراد مورد مطالعه انجام گرفته است. نمونه‌گیری به روش بیشینة تنوع انجام‌ گرفت و حجم نمونه با درنظرگرفتن قاعدة اشباع نظری تا 30 نفر مشخص شد. با مشارکت­کنندگان مصاحبه­های نیمه­ساختاریافتة باز انجام گرفت. سپس، با نرم‌‌افزار Maxqda داده‌ها کدگذاری شد. پس از تحلیل مصاحبه­ها، پنج دیدگاه به دست آمد که عبارت بودند از مفاهیم مبتنی بر فنون رفتاری مدیریت تصویرپردازی (خودشیرینی و سعایت)، نیت نفع­طلبانة مستتر فرد (حفظ مقام، ارتقای مقام و جلب منافع مادی)، ویژگی­های فعال سالوسانة فرد (خودپایشی و یادگیری رفتارهای غیرکارکردی سیاسی)، چاپلوس­پروری مدیریتی و فرهنگ سوت و سکوت سیاسی. در ادامه، طبقات روی سلسله­مراتبی با سه سطح فنون رفتاری، فرد و سازمان قرار گرفتند و فضای نتیجه­ای سلسله­مراتبی را برای شیوه­های متفاوت ادراک پدیدة نفاق در سازمان رقم زدند. برای اعتبار و اعتمادبخشی به داده‌ها قابلیت­های اعتبار، انتقال و اعتماد به‌کار گرفته شد.    }, keywords_fa = {پدیدارنگاری,خودشیرینی,رفتار منافقانه,نفاق در سازمان,نفاق}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56515.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56515_4e6677bfcd9b54c2870f6b7ad99012e0.pdf} } @article { author = {Soltani, Abolhassan Soltani}, title = {Analysis of the Position and Validity of Written Communication in View of Islam}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {279-299}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56516}, abstract = {Today the most common formal communication tool in social systems is writing so that formalization as one of the main structural dimensions of organization is measured in terms of the written rules level. Confidence-building of writing in administrative relationships is so that lawyers consider written documents as one of evidences in courts. As far as the validity of written documents exceeded spoken words. However, in Shiite jurisprudence, there is disagreement on the validity of Writing in making administrative decisions and contracts. In this study, taking a qualitative content analysis approach, we examined the position of writing in the Holy Quran and the traditions of Imams (as), and discussed the reasons for writing validity in administrative relations. Findings show that writing and written communication has juridical validity because of trust and confidence building in interrelationships. Besides, traditions of Imams (as) confirm it. Analysis of contrary evidences shows that writing may not be essentially valid but since it is a means of intention discovery, receive validity. Compared with spoken words, even higher validity of writing can be inferred from some juridical reasons.  }, keywords = {Juridical validity,Writing,Written communication,Written documents}, title_fa = {بررسی جایگاه و اعتبار ارتباطات مکتوب از منظر اسلام}, abstract_fa = {امروزه رایج‌ترین ابزار ارتباط رسمی در نظام‌های اجتماعی مکتوبات است، به‌طوری که رسمیت به عنوان یکی از ابعاد اصلی ساختاری سازمان با معیار میزان مقررات مکتوب سنجیده می‌شود. اعتمادسازی مکتوبات در روابط اداری به‌طوری است که امروزه از نظر حقوق‌دانان یکی از ادلة اثبات‌کننده در محاکم قضایی اسناد مکتوب است تا جایی که از نظر آنان اعتبار نوشتار و اسناد مکتوب از کلام شفاهی فراتر رفته است. با این حال در فقه شیعه، بر سر اعتبار مکتوبات برای اعلام قصد و نیت و اتخاذ تصمیم‌ها و عقد قراردادهای اداری اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق با رویکرد تحلیل محتوای کیفی متون دینی، جایگاه مکتوبات در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و واکاوی ادلة اعتبار مکتوبات در روابط اداری بررسی شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد حداقل پنج دلیل برای اثبات اعتبار مکتوبات در روابط اداری و سازمانی قابل بیان است که عبارت‌اند از تأکید قرآن کریم بر نوشتن و تنظیم سند مکتوب در روابط تجاری و مالی، سیرة عقلایی متصل به عصر معصومین (ع)، دلیل فحوی و اولویت، نفی احتمال تقلب و در نهایت، اصل اعتماد و اطمینان در ارتباطات. برخی از این ادله حتی اعتبار بالاتر ارتباطات مکتوب بر ارتباطات شفاهی را نشان می­دهند.    }, keywords_fa = {ارتباطات مکتوب,اعتبار شرعی کتابت,مکتوبات,نوشتن,نوشتار}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56516.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56516_7c4dfeec33a892e29d2ed2f8ca169e2c.pdf} } @article { author = {Hamidizadeh, Ali and Babashahi, Jabbar and Mohamadnezhad Fadardi, Mansoure}, title = {Identification, Validate and Prioritize "Employer Brand Attractiveness" (Case: Job Seekers in the City of Qom)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {301-321}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56517}, abstract = {A large part of the proposed values by employers in the labor market are provided through a special kind of brand called "Employer Brand" which leads to the creation of an attractive image of the employer and appliance for a job by job seekers. This research intends to prioritize the employer brand attractiveness to offer suggestions on employer branding. This is a survey descriptive research of which its data has been collected from a random sample of 273 job seekers in the city of Qom. The survey instrument is a questionnaire including the 'employer attractiveness' scale developed by Breton et al. (2005). Data has been analyzed by exploratory factor analysis in SPSS software. The results show that 21 items of the employer brand attractiveness are included six dimensions. These dimensions are innovation values, educational values, personal development values, human-oriented values, social values and economical values. These dimensions are ranked in terms of the Friedman test. Analyses results shows significant differences between the perceived importance levels of employer attractiveness dimensions. Respondents attribute the highest importance to economical values and the least importance to human-oriented values.      }, keywords = {employer brand,Employer Brand Attractiveness,Job Seekers}, title_fa = {شناسایی، اعتباریابی و رتبه‌بندی ابعاد جذابیت‌های برند کارفرما (مورد مطالعه: جویندگان کار در شهر قم)}, abstract_fa = {بخش اعظم ارزش‌های پیشنهادی کارفرمایان در بازار کار، از طریق نوع خاصی از برند با عنوان «برند کارفرما» به ایجاد تصویری جذاب از کارفرما و درخواست کار از سوی جویندگان کار منجر می‌شود. پژوهش حاضر با اولویت‌بندی جذابیت‌های برند کارفرما، پیشنهادهایی در زمینة برندسازی کارفرما مطرح کرده است. این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و به روش کمی اجرا شده است. جامعة آماری جویندگان کار در شهر قم هستند که از بین آن‌ها 273 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‌‌­ها، پرسشنامة استاندارد برتون است. داده‌های جمع‎آوری‎شده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد 21 گویه از جذابیت‌های برند کارفرما در شش بعد شامل ارزش‌های نوآوری، آموزشی، توسعة شخصی، انسان‌مداری، اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرند. ابعاد به‌دست‌آمده با آزمون فریدمن رتبه‌بندی شد که نتایج تفاوت‌های معناداری را بین اهمیت ابعاد مختلف برند کارفرما نشان داد. در این بین ارزش‌های اقتصادی در بالاترین سطح اهمیت و ارزش‌­های انسان‌مداری در پایین‌ترین سطح قرار می‌گیرند.  }, keywords_fa = {برند کارفرما,جذابیت‌های برند کارفرما,جویندگان کار}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56517.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56517_e4f6d1c27192d85029a34e44f8ca66b8.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abatracts}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_57791.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_57791_06b667645cff8e6d9851c6aecdd9511a.pdf} }