@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {1-3}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.70546}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_70546.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_70546_2e987323d3881ff7785d4d4b5ccb1f74.pdf} } @article { author = {Ebrahimi Moghadam, Neda and Dorrani, Kamal}, title = {Teleological Evaluation Contents of Social Skills in Document of Fundamental Reforms in Education}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {283-304}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.223179.1007088}, abstract = {Children and teenagers learn norms, motivation, attitudes, and behaviors, and maintain interpersonal relationships to adapt to social needs through the acquisition of social skills. Schools have an important role in the development of these skills. Owing to the importance of the issue and the role of Document of Fundamental Transformations in Education in this institution’s policies, this study conducted a quantitative analysis of the contents of Document of Fundamental Transformations in terms of attention to the categories of social skills from the goal setting of teleological perspective. After sorting and counting covert and overt statements, and calculating descriptive statistics, to estimate the degree of importance of Indicators, Shannon entropy method was employed. For calculating the reliability and validity of research, re-encoding was used by other researchers in Chapter 4 of the document, and the agreement coefficient obtained 92.75 percent. Results showed that the highest amount of attention and the importance were about Relationship skills (41 percent), the responsibility (27 percent), and the coping skills (20 percent), respectively. Finally, Empathy (0.5 percent) and Assertiveness (0/68 percent) had received little attention.}, keywords = {Content analysis,Teleology,Document of fundamental transformations in education,Social Skills}, title_fa = {تحلیل تلئولوژیک مهارت‌های اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش}, abstract_fa = {کودکان و نوجوانان‏ از طریق کسبِ مهارت‏های اجتماعی‏ـ هنجارها، انگیزه‏ها، نگرش‏ها، و رفتارهای لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و نیز حفظ روابط بینِ‏فردی را فرامی‏گیرند. مدارس، به‏منزلة مهم‏ترین پایگاه آموزشی، نقش بسزایی در پرورش این مهارت‏ها در دانش‏آموزان دارند. با توجه به اهمیت موضوع و نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سیاست‏های این نهاد، در تحقیق حاضر، محتوای سند تحول از نظر میزان توجه به مقوله‏های مهارت‏های اجتماعی از دیدگاه هدف‏گزینی تلئولوژیک تحلیل محتوا شد. برای این کار، پس از دسته‏بندی و شمارش گزاره‏های آشکار و پنهان و محاسبة شاخص‏های آمار توصیفی، به منظور برآورد میزان درجة اهمیت شاخص‏ها، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. برای محاسبة ضریب قابلیت اعتماد و پایایی پژوهش، پژوهشگران فصل چهارم سند را مجدداً کُدگذاری کردند و ضریب توافق 75/92درصد به‏دست آمد. یافته‏ها نشان داد که بیشترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفة مهارت‏های ارتباطی (41درصد) و پس از آن مسئولیت‏پذیری (27درصد) و مهارت‏های مقابله‏ای (20درصد) است و به مؤلفه‏های همدلی (5/0درصد) و جرئت‏ورزی (68/0درصد) کمترین توجه صورت گرفته است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,تلئولوژی,سند تحول بنیادین آموزش و پرورش,مهارت‏های اجتماعی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66856.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66856_1873466975c04a747f9005213c4378e8.pdf} } @article { author = {Eshgarf, Reza and Amiri, Alinaghi}, title = {Identifying and Ranking the Factors Affecting Hypocritical Behavior in State-owned Companies and Providing Solutions Based on Islamic Texts (Case Study: Parsian Gas Refinery Company)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {305-325}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.211944.1006909}, abstract = {In this paper, the results of the key factors affecting the hypocritical behavior of the Iranian state-owned companies and solutions based on Islamic texts are presented by the analytic hierarchy process approach. The methodology is descriptive-scrolling and experts were chosen based on judgmental sampling. Based on the findings, experts identified that 14 factors affect the detection of hypocritical behaviors. Based on the Analytical Hierarchy Process, individual factors, in comparison to organizational factors, have a higher impact on detecting hypocritical behaviors in the organization. In addition, "high Machiavellianism" has the greatest impact and "managers` lawbreaking behaviors," along with "Organizational silence" have the least impact on the incidence of such behavior in the organization. Solutions based on Quran verses and hadith and Islamic texts that have been prioritized are: the use of meritocracy-based selection and promotion system of human resources; promoting a culture of criticism and avoiding ceremony and praise based on promoting virtue and preventing vice; using appropriate performance appraisal system based on avoidance of unfair reward and punishment; and anti-praise and the decisive and violent encounter with hypocrisy and flattery..}, keywords = {Hypocritical behavior,Flattery,Organizational hypocrisy,Ingratiation,Analytical Hierarchy Process (AHP)}, title_fa = {شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای ریاکارانه در شرکت‌های دولتی ایران و ارائۀ راهکارهای مبتنی بر متون اسلامی: موردکاوی شرکت پالایش گاز پارسیان}, abstract_fa = {در این نوشتار نتایج بررسی عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای ریاکارانه در شرکت‏های دولتی ایران ارائه و راهکارهای مبتنی بر متون اسلامی با رویکرد فرایند تحلیل سلسله‏مراتبی ارائه شده است. روش تحقیق مقاله از نوع توصیفی- پیمایشی و انتخاب خبرگان به صورت نمونه‏گیری قضاوتی است. بر اساس یافته‏های این پژوهش، خبرگان، درمجموع، چهارده عامل را در بروز رفتارهای ریاکارانه مؤثر تشخیص داده‏اند. بر مبنای نتایج فرایند تحلیل سلسله‏مراتبی، عوامل فردی، نسبت به عوامل سازمانی، تأثیر بیشتری در بروز رفتارهای ریاکارانه در سازمان دارد. ضمن اینکه در کل سیستم، «ماکیاولیسم بالا» دارای بیشترین تأثیر بوده است و «قانون‏گریزی مدیران» و «جو سکوت سازمانی»  دارای کمترین تأثیر بر بروز چنین رفتارهایی در سازمان بوده‏اند. در خصوص راهکارهای مبتنی بر آیات و روایات و متون اسلامی نیز اولویت‏بندی انجام گرفته است که به‌ترتیب اولویت عبارت‏اند از: بهره‏گیری از سیستم گزینش و ترفیع نیروی انسانی مبتنی بر شایسته‏سالاری؛ ترویج فرهنگ نقادی و نقدپذیری و پرهیز از تکلف و ثناگویی مبتنی بر امربه‏معروف و نهی از منکر؛ بهره‏گیری از نظام ارزیابی عملکرد مطلوب مبتنی بر پرهیز از پاداش و تنبیه ناروا؛ و مبارزه با ثناگویی و برخورد قاطع و قهرآمیز با ریاکاران و چاپلوسان.}, keywords_fa = {چاپلوسی,خودشیرینی,رفتار ریاکارانه,فرایند تحلیل سلسله‏مراتبی,نفاق سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66857.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66857_8721e0a3a6539bfab06912380c42fed4.pdf} } @article { author = {Bagherzadeh khodashahri, Razieh and Hassanzadeh Pasikhani, Mohammad Sadegh and Moazen Jamshidi, Mir Hadi}, title = {The Effect of Leader Trust on Employees Voice: Investigating the Moderating Role of Empowering Leader Behaviors}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {327-346}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.135840.1006613}, abstract = {Nowadays, many organizations ask their employees to express their ideas and opinions to achieve organizational goals in the ever-changing world. The purpose of this study is to investigate the effects of leader trust on employee voice with the moderating role of empowering leader behaviors in the technical and vocational organization of Guilan. In this applied research, the method was descriptive, and data gathered through the questionnaires and survey. All employees (N=459) considered as statistical population, and 210 persons were chosen as the sample based on simple stratified sampling (Quota) and Cochran formula. The results of the questionnaires analyzed and the hypotheses tested by SMART PLS2 and SPSS 20. Data gathering tools were Trust in supervisor questionnaire of McAllister, Employee Voice of Van Dyne, and LePine and empowering leadership of Arnold et al. Content validity and convergent validity evaluation were conducted. For reliability evaluation, Cronbach's alpha and composite reliability were calculated. Analyzing the questionnaires and testing hypotheses indicated that Leader trust has a significant positive effect on employee voice and only the interacting effect of employee voice and informing went to a negligible level, whereas the interaction effects of employee voice with participative decision making and coaching were significant. }, keywords = {Employee voice,Empowering leader behaviors,Leader trust}, title_fa = {تأثیر اعتماد به مدیران بر آوای کارکنان: بررسی نقش تعدیل‌کنندۀ رفتارهای توانمندساز مدیران}, abstract_fa = {امروزه، بسیاری از سازمان‏ها بیش از پیش از کارکنان خود می‏خواهند در دنیای مدام در حال تغییر، که رقابت در آن شدید است، برای پیشبرد و دست‏یابی به اهداف سازمانی به ابراز ایده و آرای خود بپردازند. از این رو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اعتماد کارکنان به مدیران بر آوای کارکنان با نقش تعدیل‏کنندة رفتار‏های توانمندساز مدیران در سازمان فنی و حرفه‏ای استان گیلان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة جمع‏آوری داده‏ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری، کلیة کارکنان سازمان فنی و حرفه‏ای استان گیلان (459 نفر) است که با روش نمونه‏گیری سهمیه‏ای نمونه‏ای به حجم 210 نفر با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. برای گردآوری داده‏ها، پرسش‏نامة اعتماد به سرپرست مک آلیستر، توانمندسازی رهبر آرنولد و همکاران، و آوای کارکنان ون داین و لیپاین به‏کار گرفته شد. روش تجزیه و تحلیل داده‏ها شامل دو روش توصیفی و استنباطی بود که با استفاده از نرم‏افزارهای Spss 20 وSmart Pls 2  انجام گرفت. بر اساسا نتایج این پژوهش، اعتماد به مدیران بر آوای کارکنان تأثیر مثبت (504/0=β) و معنادار (96/1 t>) دارد و همچنین تأثیر سازه‏های تعدیلی تصمیم‏گیری مشارکتی و مربیگری معنادار و با ضریب مسیر استاندارد به‏ترتیب (22/0 =β) و (282/0 =β بوده است؛ درحالی‏که سازة اطلاع‏رسانی در تأثیرگذاری اعتماد به مدیران بر آوای کارکنان معنی‏دار نیست و نقش تعدیل‏کننده ندارد. همچنین، شدت اثر تعدیل‏کنندگی دو سازة تعدیلی تصمیم‏گیری مشارکتی (086/0 = F2) و مربیــگری (12/0 =F2) تأیید شد.}, keywords_fa = {آوای کارکنان,اعتماد کارکنان به مدیران,رفتارهای توانمندساز مدیران}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66077.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66077_4d16490c88c4846ffa622d2cfcf0621e.pdf} } @article { author = {Asadzadeh, Saltaneh and Hadavinejad, Mostafa}, title = {Designing an Interpretive Structural Model of Toxic Organization’s Antecedents}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {347-367}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.210980.1006895}, abstract = {The purpose of this study was designing the interpretive structural model of toxic organization’s antecedents. In this regard, having studied literature and identified antecedents of a toxic organization, a half-closed questionnaire embodied antecedents based on the Likert scale was developed and distributed among 26 experts from administrative organizations in Rafsanjan, using concept and snowball sampling. Based on the fuzzy analysis, the questionnaires statements were screened. Then, the other identified antecedents of toxic organization were screened and after categorizing, the measure for ISM was developed and distributed among mentioned experts. Finally, data were analyzed, and interpretative structural model of the studied phenomenon was drawn. The model possessed 12 variables in six different levels: firstly, toxic external environment; secondly, toxic leadership; thirdly, toxic human resource management and toxic processes; fourthly, toxic physical, job, and organizational structures, fifthly, toxic organizational climate and toxic personal perception; and finally, toxic public ethics, toxic interpersonal communication, and toxic organizational behaviors.}, keywords = {The dark side of organizational behavior,Toxicity,Toxic organization,Antecedents,Interpretive Structural Modeling (ISM)}, title_fa = {طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشران‌های سازمان شرنگ‌آلود}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشران‏های سازمان شرنگ‏آلود برآمده از تجارب خبرگان سازمان‏های اجرایی رفسنجان است. برای این کار، پس از شناسایی پیشران‏های سازمان شرنگ‏آلود از دل ادبیات پژوهش و گنجاندن آن‏ها در پرسش‏نامة نیمه‏بسته‏ای مبتنی بر طیف لیکرت، با استفاده از روش نمونه‏گیری مفهوم و گلوله‏برفی، 26 خبره شناسایی و پرسش‏نامه میان آن‏ها توزیع شد. با استفاده از تحلیل فازی، گویه‏های پرسش‏نامه غربال‏ شد و پس از مقوله‏بندی در پرسش‏نامة متناسب با مدل‏یابی ساختاری تفسیری گنجانده شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از تحلیل داده‏ها و ترسیم مدل، برای پیشران‏های سازمان شرنگ‏آلود در مجموع 12 متغیر در شش سطح شناسایی شد: سطح اول، محیط شرنگ‏آلود برون‏سازمانی؛ سطح دوم، رهبری شرنگ‏آلود؛ سطح سوم، مدیریت منابع انسانی و فرایندهای شرنگ‏آلود سازمانی؛ سطح چهارم، ساختارهای شرنگ‏آلود فیزیکی، شغلی، و سازمانی؛ سطح ششم، جو شرنگ‏آلود سازمانی و ادراک شرنگ‏آلود فردی؛ سطح ششم، اخلاق شرنگ‏آلود عمومی، ارتباطات شرنگ‏آلود بین‏گروهی، و رفتارهای شرنگ‏آلود سازمانی.}, keywords_fa = {پیشران,سازمان شرنگ‏آلود,شرنگ‏آلودگی,لبة تاریک رفتار سازمانی,مدل‏یابی ساختاری تفسیری}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66858.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66858_3030dd579fd6b39c5f1c762faa6f1b9d.pdf} } @article { author = {Daneshvar Deylami, Mohammad Reza and Dehghanan, Hamed and Adibpour, Mohammad Reza}, title = { The Effect of E-leadership on Employees Job Attitudes in Virtual Teams with an Emphasis on the Role of Online Communication Channels and Conceptual Satisfaction of Communication}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {369-391}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.205369.1006814}, abstract = {Today, many leaders and their team members are interacting with groupware such as e-mail, social networks, newsgroups, online conversations, and video conferences. In such circumstances, the mutual relationship between leadership and technology has increased rapidly. This study examines the effect of e-leadership on employee attitudes and answers to the question, "Can different types of communication channels and conceptual satisfaction of communication modify this relationship?" The philosophy of the research is positivism, the approach is deductive, and the strategy is surveying. This study performed at Niroo Research Institute in Tehran. Through a simple random sampling, the sample of the research is selected and, the data were gathered via a standard questionnaire. The results of the data analysis show that e-leadership has a direct impact on job attitudes, and communication channels and Conceptual satisfaction of communication moderates relationship between e-leadership and job attitudes.}, keywords = {E-leadership,Virtual teams,Communication channels,the conceptual satisfaction of communication Niroo Research Institute}, title_fa = {تأثیر رهبری الکترونیکی بر نگرش‌های شغلی کارکنان در تیم‌های مجازی با تأکید بر نقش کانال‌های ارتباطی آنلاین و رضایت ارتباطی ادراک‌شده}, abstract_fa = {امروزه بسیاری از رهبران و اعضای تیم آن‏ها به‏ وسیلة گروه‏افزارهای ارتباطی نظیر پست‏ الکترونیک، شبکه‏های اجتماعی، صفحات خبری، محاوره‏های آنلاین، و ویدئوکنفرانس با یکدیگر ارتباط دارند. در چنین شرایطی رابطة دوسویة رهبری و تکنولوژی به‏سرعت افزایش ‏یافته است. در این مطالعه به بررسی تأثیر رهبری الکترونیکی بر نگرش‏ شغلی کارکنان پرداخته شده است و به این پرسش پاسخ داده می‏شود که آیا گونه‏های مختلف کانال‏های ارتباطی و رضایت ادراکی از ارتباطات می‏تواند این رابطه را تعدیل کند. فلسفة پژوهش اثبات‏باوری، رویکرد آن قیاسی، و استراتژی آن پیمایش است. این پژوهش در پژوهشگاه نیرو در شهر تهران انجام ‏شده است. از طریق روش تصادفی ساده، نمونة تحقیق انتخاب و اطلاعات موردنیاز پژوهش از طریق پرسش‏نامة استاندارد جمع‏آوری‏ شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده‏ها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان می‏دهد که رهبری الکترونیکی بر نگرش شغلی کارکنان تأثیر مستقیم معنی‏داری دارد و کانال‏های ارتباطی و رضایت ادراکی از ارتباطات رابطة میان رهبری الکترونیکی و نگرش‏های شغلی کارکنان تیم‏های مجازی را تعدیل می‏کند.}, keywords_fa = {پژوهشگاه نیرو,تیم‏های مجازی,رضایت ارتباطی ادراک‏شده,رهبری الکترونیکی,کانال‏های ارتباطی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66859.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66859_16c513d45d1d4e3467371f018609b252.pdf} } @article { author = {Asgari Dehabadi, Hamidreza and Ahmadi, Seyed Ali Akbar and Darvish, Hassan and Azar, Adel}, title = { Designing the Model of Stakeholders’ Smart Trust to Organization (Case Study: Customers of Iranian Car-Manufacturing Companies)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {393-410}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.205054.1006809}, abstract = {The purpose of this study is designing and describing the model of customer's smart trust for Iranian automobile manufacturers because management scientists believe that smart trust is advanced-level trust, and it is very necessary for organizational success in the market. Data collected using a questionnaire that carefully designed by researchers. The questionnaires were distributed among customers of Iranian automobile manufacturers, in Tehran. We used Confirmative Factor Analysis (CFA) and Structural Equation Modeling (SEM) for evaluating and testing the research hypotheses. Finally, the improved and final model of customer's smart trust for Iranian automobile manufacturer was produced. This paper has useful implications for managers.}, keywords = {Smart trust,Propensity to trust,Company Analysis,Iranian automobile manufacturer}, title_fa = {طراحی مدل اعتماد آگاهانۀ ذی‌نفعان به سازمان (مورد مطالعه: مشتریان شرکت‌های خودروسازی داخلی)}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر طراحی و تبیین مدل اعتماد آگاهانة مشتریان به شرکت‏های خودروسازی داخلی است؛ زیرا علمای مدیریت بر آن‏اند که اعتماد آگاهانه سطح پیشرفته و تکامل‏یافتة اعتماد است و برای موفقیت سازمان ضرورت دارد. داده‏های مورد نیاز از طریق پرسش‏نامه‏هایی که محققان طراحی کرده بودند گردآوری شد. این پرسش‏نامه‏ها در میان مشتریان شرکت‏های خودروسازی داخلی در شهر تهران توزیع شد. از تحلیل عامل تأییدی و مدل‏سازی معادلات ساختاری برای ارزیابی و آزمون فرضیات استفاده شد. در نهایت نیز مدل اصلاح‏شدة اعتماد آگاهانة مشتریان ارائه شد. این تحقیق همچنین کاربست‏های عملی مفیدی برای مدیران در بر دارد.}, keywords_fa = {اعتماد آگاهانه,تمایل به اعتماد,تجزیه و تحلیل,شرکت‏‏های خودروسازی داخلی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66860.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66860_2b706c2531654671ab9af8c8ffd6d0cf.pdf} } @article { author = {Soltani, Mohammad Reza and Nikookar, Gholam Hossein and Pashaei Houlaso, Amin and Khalili, Ahmad Reza}, title = {Pathology of Organizational Training in one of the Military bases of the Armed Forces by Using the "FPSS"}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {411-438}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.141753.1006732}, abstract = {Today, corporate training has become one of the most modern necessities for survival in the current dynamic world. Organizational dynamics, structural flexibility, efficiency and effectiveness of all education system depends on having an efficient and effective organization. We can identify the weaknesses and flaws of courses through educational pathology. The present study wanted to evaluate training courses in one of the military bases of the armed forces by using the FPSS to find a way to identify the weaknesses and injuries on the course and provide recommendations for moving towards the ideal situation. The method is descriptive through survey and the statistical population of the study is of all managers and experts, which was estimated 120 persons according to Morgan Sample Size Determination Table. To collect data, a researcher-made questionnaire consisting of 32 questions was used. The reliability calculated and result revealed 964/0. Then, since the data were normalized, to analyze them the confirmatory factor analysis using LISREL software and One-sample T-test using SPSS software were employed. The results showed that the studied organizations in both the functional and process model in two patterns of FPSS were fairly well, but they were not appropriate regarding the systems and structures of the FPSS pattern.}, keywords = {Pathology training,organizational learning,Pattern FPSS}, title_fa = {آسیب‌شناسی آموزش‌های سازمانی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی «FPSS»}, abstract_fa = {امروزه، آموزش سازمانی به یکی از مهم‏ترین ضروریات سازمان‏های نوین برای بقا در شرایط متغیر کنونی درآمده است. پویایی سازمانی، انعطاف‏پذیری ساختاری، افزایش بهره‏وری، و اثربخشی همگی در گرو داشتنِ نظام آموزش سازمانی کارآمد و مؤثر است. از طریق آسیب‏شناسی آموزشی است که می‏توان نقاط ضعف و معایب دوره‏های آموزشی را شناسایی کرد. در تحقیق حاضر به ارزش‏یابی دوره‏های آموزشی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی FPSS ‏پرداخته شده است. این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی است و جامعۀ آماری آن کلیۀ مدیران و کارشناسان سازمان مورد مطالعه است و با استفاده از جدول مورگان تعداد آنان 120 نفر برآورد شد. برای جمع‏آوری اطلاعات، از یک پرسش‏نامۀ محقق‏ساخته، متشکل از 32 سؤال، استفاده و پایایی آن 964/0 محاسبه شد. از آنجا که داده‏ها نرمال بودند، برای تجزیه ‏و ‏تحلیل آن‏ها از آزمون تحلیلی عاملی تأییدی و تیِ تک‏نمونه‏ای بهره‏جویی شد. بر اساس نتایج این تحقیق، سازمان مورد مطالعه در دو بُعد کارکردی و فرایندی الگوی FPSS وضعیت نسبتاً خوبی دارد؛ ولی در دو بُعد سیستمی و ساختاری الگوی FPSS وضعیت مناسبی ندارد.}, keywords_fa = {آسیب‏ شناسی آموزشی,آموزش‏های سازمانی,الگوی FPSS}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66861.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66861_950f5c7c02effeb1ad659a7a8bf6a299.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh, kazem and Sohrabi, Arezo and Fayyazi, Marjan}, title = {Investigating the Organization's Ethical Climate on Burnout with Emphasis on the Attitudes of the Employees of the Maskan Bank of Tehran Province}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {439-460}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.221765.1007069}, abstract = {The lack of ethical space in the banks will reduce the quality of customer service. Considering the importance of customer satisfaction in banks, this study seeks to investigate the extent of organizational economic impacts on burnout in Maskan Bank. This research is descriptive in terms of purpose, application and data collection method. It is a correlation type based on the modeling of structural equations. To assess the attitude of employees and the extent of organizational eco-impact on burnout, standard questionnaires with Likert scale with a minimum Cronbach alpha of 0/60 were used. Based on the Morgan table, according to the population of 450, 208 persons were considered as the statistical sample, and eventually, 314 questionnaires were completed. The statistical population was the members of Maskan bank, Tehran province. Data were analyzed using SPSS16 and AMOS22 software. The results of the research indicate that anxiety has a positive effect on job satisfaction and has an adverse effect on the willingness to leave the service. On the other hand, anxiety does not have a significant effect on burnout. Besides, the results showed that the effect of job satisfaction on inversion is an inverse relationship. As job satisfaction increases, job burnout decreases. The effect of the desire to quit serving burnout is also confirmed.}, keywords = {Intention to quit,Organizational ethical climate,Job satisfaction,Job Burnout}, title_fa = {بررسی تأثیر جواخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی با تأکید بر نگرش کارکنان بانک مسکن استان تهران}, abstract_fa = {نبود فضای اخلاقی در بانک‏ها موجب کاهش کیفیت خدمات به مشتریان خواهد شد. با توجه به اهمیت رضایت مشتری در بانک‏ها، در این تحقیق به بررسی میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی در بانک مسکن پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و شیوة گردآوری داده‏ها توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل‏سازی معادلات ساختاری است. برای سنجش نگرش کارکنان و میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی از پرسش‏نامه‏های استاندارد با مقیاس لیکرت با حداقل آلفای کرونباخ 60/0 استفاده شد. بر اساس جدول مورگان، با توجه به جامعة آماری 450نفری، 208 نفر نمونة آماری مدنظر بود که در نهایت 314 پرسش‏نامة کامل به‏دست آمد. جامعة آماری کارکنان بانک مسکن استان تهران است. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزارهای SPSS16 و AMOS22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان‏ داد جو اخلاقی در رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد و در تمایل به ترک خدمت تأثیر معکوس دارد. از طرفی، جو اخلاقی در فرسودگی شغلی تأثیر معناداری ندارد. همچنین، نتایج ‏نشان داد رضایت شغلی بر فرسودگی تأثیر معکوس دارد و با افزایش رضایت شغلی فرسودگی شغلی کاهش می‏یابد. همچنین، تأثیر تمایل به ترک خدمت بر فرسودگی شغلی نیز تأیید می‏شود.}, keywords_fa = {تمایل به ترک خدمت,جو اخلاقی سازمانی,رضایت شغلی,فرسودگی شغلی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66862.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66862_de3ddac53856cb25ec53716453fc6eda.pdf} } @article { author = {Mirarab Razi, Reza and Dibaei Saber, Mohsen}, title = {Predicting Organizational Citizenship Behavior based on Cultural Intelligence and Conflict Management}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {461-484}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.206452.1006825}, abstract = {The aim of this research is to predict the citizenship behavior of teachers, based on cultural intelligence and conflict management. To do this, a descriptive-scrolling method was employed. Our population consisted of 186 teachers of Azadshahr` schools. We utilized stratified and then simple random sampling strategy. Besides, the Ang et.al cultural intellectual questionnaire (2004), Robbin conflict management questionnaire (1998), and Podsacoff et.al. Organizational citizenship behavior questionnaire was used. To assess the reliability of our tools, Cronbach`s alpha was calculated and we reached 0.86, 0.85, and 0.89, respectively. The information obtained from these questionnaires were analyzed using SPSS software with descriptive and inferential statistics of correlation coefficient and regression test and the following results obtained: there was a significant positive relationship between strategic intelligence or meta-cognition and conflict management; there was a significant positive relationship between intelligence quotient, motivational intelligence, behavioral intelligence (or cognition) and conflict management. Thus, in order to have a better conflict management existed in the workplace, the cultural intelligence of teachers should be improved. }, keywords = {Cultural Intelligence,Conflict management,Organizational Citizenship Behavior}, title_fa = {پیش‌بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق پیش‏بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض است. روش پژوهش توصیفی‏- پیمایشی است. جامعة نمونه 186 نفر از معلمان شهرستان آزادشهر است که به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. از پرسش‏نامه‏های هوش فرهنگی آنگ و همکاران، مدیریت تعارض رابینز، و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکارانش استفاده شد. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و به‏ترتیب 86/0، 85/0، و 89/0 محاسبه شد. از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، بین هوش راهبردی، هوش دانشی، هوش انگیزشی، هوش رفتاری، و مدیریت تعارض رابطة معنی‏داری وجود دارد که از بین متغیرها، هوش رفتاری در مجموع بیشترین تأثیر را در پیش‏بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد و از قدرت پیش‏بینی‏کنندگی بسیار زیادی برخوردار است. به منظور مدیریت بهتر تعارض‏های موجود در محیط کار، باید هوش فرهنگی معلمان را تقویت کرد. بر اساس نتایج این تحقیق، می‏توان در دوره‏های تربیت معلم و ضمن خدمت دربارة هوش معلمی از منظر رفتار شهروندی سازمانی بحث کرد.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,مدیریت تعارض,هوش فرهنگی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66863.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66863_880ca8e35319e5b3766b7dfdfcb7ab83.pdf} } @article { author = {Amini, Alireza and Rahimnia, Fariborz}, title = {Validating the Model of Stewardship Behavior of the Servants of Hajj and Pilgrimage Organization}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {485-502}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.206924.1006835}, abstract = {This study was performed with a mixed exploratory approach – tool creation model – aiming to model the contextual factors on the stewardship behavior of Hajj and pilgrimage organization servants in the holy places of Mecca and Medina using the conventional content analysis in qualitative section. Semi-structured interviews were performed with 18 top servants to achieve the qualitative data from the purposive sampling method according to criteria of the code of conduct performance evaluation of the Hajj pilgrimage organization servants to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes and intra-subject agreement methods of two coders were used to validate it. The research qualitative findings explain the servants' stewardship behavior in the form of four behaviors: Humanitarian, pioneering, service-orientation, and self-orientation behaviors, and contextual factors affecting it in terms of personal background factors and role-related background factors. After discovering the category of the model presented in the qualitative stage, a 112-item questionnaire was designed and regulated to qualitatively validate the extracted model, and it was provided for 205 servants by available sampling method and the validity of the model was qualitatively verified.}, keywords = {Stewardship Behavior,contextual factors,Hajj and Pilgrimage Organization,Mixed Exploratory}, title_fa = {اعتبارسنجی مدل زمینه‌ای اثرگذار بر رفتار خادمانۀ کارگزاران سازمان حج و زیارت}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با رویکرد آمیختة اکتشافی‏ـ مدل ایجاد ابزار‏ـ به‏منظور شناسایی اثر عوامل زمینه‏ای بر رفتار خادمانة کارگزاران سازمان حج و زیارت در اماکن متبرکة مکه و مدینه با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی در بخش کیفی انجام شده است. داده‏های کیفی با استفاده از نمونه‏گیری هدفمند بر اساس معیارهای نظام‏نامة ارزیابی عملکرد کارگزاران خادم سازمان حج و زیارت از طریق 18 نفر از خادمان برتر تا اشباع نظری مصاحبه‏های نیمه‏ساختاریافته جمع‏آوری شد. متن مصاحبه‏های انجام‏شده در قالب واحدهای فکر کدگذاری، مقوله‏بندی، و در نهایت در طبقات مضامین طبقه‏بندی و اعتباریابی شد. یافته‏های کیفی تحقیق ویژگی‏های رفتار خادمانة کارگزاران را در قالب چهار رفتار انسان‏دوستانه، رفتار پیش‏قدمانه، رفتار وظیفه‏گرایانه، و رفتار خودگرایانه و عوامل زمینه‏ای مؤثر بر آن را در قالب دو زمینة شخصی و زمینه‏های مرتبط با نقش تبیین می‏کند. پس از کشف مقوله‏های مدل ارائه‏شده در مرحلة کیفی، به‏منظور اعتبارسنجی کمّی مدل استخراج‏شده، پرسش‏نامه‏ای مشتمل بر 123 گویه طراحی و تنظیم شد و در اختیار 205 نفر از کارگزاران به‏صورت نمونه‏گیری در دسترس قرار گرفت و اعتبار مدل به‏صورت کمّی نیز تأیید شد.}, keywords_fa = {آمیختة اکتشافی,رفتار خادمانه,سازمان حج و زیارت,عوامل زمینه‏ای}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66864.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66864_6cc26d86eb295f746f3515efd3a0b7e3.pdf} } @article { author = {Razmi, Ali and Gholipour, Aryan and Pirannejad, Ali}, title = {Study of Effective Cyberloafing Antecedents}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {503-519}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.219712.1007034}, abstract = {Cyberloafing as one of the widespread phenomena in workplace has been brought many consequences such as reducing HR productivity and raising organizational costs. Many scholars have shown interest in exploring its antecedents to address this issue. To this, the current study aims to examine effective cyberloafing antecedents including job attitudes (job and intrinsic involvements), managerial support for use of the Internet, perceived cyberloafing of coworkers, non-Internet loafing, and the Internet self-efficacy. We conduct our research based on descriptive-correlation method. Our data were collected through designed questionnaire from 296 employees in Tabriz Petrochemicals Company who had access to the Internet. To analyze the gathered data, we used Stepwise Regression. Results elicited by Regression test showed that non-Internet loafing (β=0.371, p<0.00) Internet self-efficacy (β=0.296, p<0.00), positive attitude toward cyberloafing (β=0.172, p<0.00), and perceived coworkers cyberloafing (β=0.133, p<0.00) are meaningful predictions for cyberloafing.  Hence, participants involved in cyberloafing behaviors tend to have a high level of Internet self-efficacy and non-Internet loafing. Further, they have a positive attitude toward cyberloafing and perceive it as a general norm in the organization.  }, keywords = {Cyberloafing,Internet,Attitude,Non- related work internet,Antecedents}, title_fa = {بررسی پیشایندهای مؤثر بر سایبرلوفینگ}, abstract_fa = {سایبرلوفینگ اپیدمی نسبتاً جدیدی در سازمان‏ها و اثر جانبی فناوری‏های جدید است؛ این پدیده، با کاهش بهره‏وری کارکنان، هزینه‏های سازمانی را افزایش می‏دهد. محققان سازمانی علاقه‏مندند تا با یافتن پیشایند‏های سایبرلوفینگ آن را کاهش دهند. هدف از این پژوهش نیز بررسی پیشایند‏های مؤثر بر سایبرلوفینگ است. نگرش‏های شغلی، حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت، سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران، طفره‏روی غیراینترنتی، و خودکارآمدی اینترنتی به‏عنوان پیشایندها بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی‏‏- همبستگی انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطة رفتار سازمانی و منابع انسانی قرار می‌گیرد. جامعة پژوهش کارکنان یک شرکت پتروشیمی است که 296 نفر از کارکنان شرکت نمونة آماری را تشکیل داده‏اند. برای جمع‏آوری اطلاعات از پرسش‏نامه و برای تحلیل داده‏ها نیز از رگرسیون گام‏به‏گام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل نهایی نشان می‏دهد که متغیرهای طفره‏روی‏ غیر‏اینترنتی (371/0=β ،0.00p<)، خودکارآمدی اینترنتی (296/0=β ،0.00p<)، نگرش مثبت به سایبرلوفینگ (172/0=β ،0.00p<)، و سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران (133/0=β ،0.00p<) پیش‏بینی‏کننده‏های معناداری برای سایبرلوفینگ‏اند. این مطلب مؤید آن است که مشارکت‏کننده‏هایی که درگیر رفتارهای سایبرلوفینگ‏اند خودکارآمدی اینترنتی و طفره‏روی ‏غیر‏اینترنتی بسیار زیادی دارند و همچنین نگرش مثبت به سایبرلوفینگ داشته و سایبرلوفینگ را به‏منزلة هنجار عمومی سازمانی پذیرفته‌اند.  }, keywords_fa = {اینترنت,اینترنت غیرکاری,پیشایند‏ها,سایبرلوفینگ,نگرش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66865.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66865_6a4fce79fc37a9971a51c17c6ec08cfa.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {1-11}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.70545}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_70545.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_70545_f62630afd1a0cd0b35cb5779a7bf9321.pdf} }