@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {1-3}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.73487}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_73487.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_73487_e5eb0a68d8ed4cd622a2487d22a9dec4.pdf} } @article { author = {Arshadi, Nasrin and Eslami, Armaghan and Neisi, Abdul Kazem}, title = {Designing and Testing a Model of Some Antecedents and Outcomes of Workplace Envy}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {337-358}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.223595.1007239}, abstract = {The purpose of this study was designing and testing a model of some antecedents and outcomes of workplace envy. The participants of the study were 304 employees of NISOC in Ahvaz (215 male and 74 females) that were selected by stratified random sampling method. The instruments used in this study were workplace envy, leader-member exchange (LMX), core self-evaluation (CSE) pro-social behavior, social undermining, and moral disengagement questionnaires. The fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling (SEM) using SPSS-23 and AMOS-23 software packages. The indirect effects were tested using the bootstrap procedure in Preacher and Hayes (2008) SPSS Macro program. Findings indicated that the proposed model fits the data and all hypotheses were confirmed. The effect of leader-member exchange (LMX) and core self-evaluation (CSE) on workplace envy and the effect of workplace envy on pro-social behavior, social undermining, and moral disengagement were significant. Moral disengagement also mediated the relationship between workplace envy and social undermining.}, keywords = {Workplace envy,Core self-evaluation,Pro-social behavior,Social undermining,Moral disengagement}, title_fa = {طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای غبطه در محیط کار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای غبطه در محیط کار بود. نمونة این پژوهش شامل 304 نفر از کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ـ منطقة اهواز بود که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه‌های غبطه در محیط کار، مبادلة رهبر ـ عضو، خودارزشیابی محوری، رفتار اجتماع‌یار، تخریب اجتماعی، و گسستگی اخلاقی استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS ویراست 23 و AMOS ویراست 23 انجام گرفت. جهت آزمودن آثار غیرمستقیم در الگوی پیشنهادی از روش بوت استراپ در برنامة ماکرو پریچر و هیز (2008) استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با داده‌ها برخوردار است. همچنین، اثر خودارزشیابی محوری و مبادلة رهبر ـ عضو بر غبطه در محیط کار و غبطه در محیط کار بر رفتار اجتماع‌یار، تخریب اجتماعی، و گسستگی اخلاقی معنی‌دار بود. نقش واسطه‌ای گسستگی اخلاقی نیز در رابطة بین غبطه در محیط کار با تخریب اجتماعی تأیید شد.}, keywords_fa = {Workplace envy,Core self-evaluation,Pro-social behavior,Social undermining,Moral disengagement}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72636.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72636_b1fc4f96df78a2881e7dfc455cbfa689.pdf} } @article { author = {Sheikhesmaeili, Saman and Hazbavi, Sana}, title = {The Manifestation of Confucian Philosophy in Iranian Businesses: Cultural Consequences and Judgments}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {359-375}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.244806.1007371}, abstract = {Nowadays, the observance of moral and social issues in businesses is considered as part of the added value which can be offered to the customers. There has been developed a novel approach to oriental business management in this regard – called “Confucian principles” – which is based on the human attributes and spirit. The purpose of this study is to investigate the effect of these principles on the creation of multidimensional values and sustainable market for the stakeholders and to evaluate the resulting consequences and judgments. To this end, Mahak charity fund was selected and studied as the research population. In terms of methodology, this study is an applied research projects based on the descriptive-survey methods of data collection. Accordingly, the data was collected using a questionnaire. The content validity of factors was confirmed through expert opinion, and the measure structure validity was confirmed using factor-analysis-based convergent and divergent validity types. The reliability of the questionnaire was measured and confirmed using Chronbach’s alpha index. In addition to the clarification of the realization of the variables under study, the findings of the study at hand revealed that the suggested Confucian principles are appropriate predictors of customer equity, sustainable marketing, as well as moral and social judgments, in a way that based on the goodness of fit model, we can acknowledge that moral and social judgments are significantly impacted by independent variables suggested in this study.}, keywords = {Social and moral judgments,Confucian principles,sustainable marketing,Customer equity}, title_fa = {پیدایی فلسفة کنفسیوسی در کسب‌وکارهای ایرانی؛ پیامدها و قضاوت‌های فرهنگی}, abstract_fa = {امروزه رعایت مسائل اخلاقی و اجتماعی در کسب‏وکارها بخشی از ارزش افزودة قابل ارائه به مشتریان به شمار می‏آید. در این زمینه رویکردی نوین در کسب‏وکار شرقی، تحت عنوان اصول کنفسیوسی، مطرح شده و مبتنی بر صفات و روح انسانی توسعه یافته است. هدف این پژوهش بررسی اثر این اصول بر خلق ارزش‏های چندبعدی و بازار پایدار برای ذی‌نفعان و ارزیابی پیامدها و قضاوت‏های ناشی از آن است. برای این منظور مؤسسة خیریة محک به عنوان جامعة آماری مطالعه شد. از نظر روش‌شناسی، این مطالعه از نوع کاربردی و مبتنی ‌بر روش‌های توصیفی ـ پیمایشی است. داده‌ها از طریق پرسشنامه‏ جمع‌آوری شد. اعتبار محتوای عوامل با نظر خبرگان و اعتبار سازة آزمون با استفاده از روایی همگرا و روایی واگرا، مبتنی بر روش‏های تحلیل عاملی، تأیید شد. پایایی آزمون نیز با توجه به آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. یافته‏های پژوهش، علاوه بر مشخص کردن میزان تحقق متغیرهای مورد مطالعه، نشان داد که اصول کنفسیوسی مطرح‏شده پیش‏بین‏های مناسبی از ارزش ویژة مشتری، بازاریابی پایدار، و قضاوت‏های اخلاقی و اجتماعی‌اند؛ به گونه‏ای که بر اساس الگوی برازش‏یافته می‌توان اذعان کرد قضاوت‏های اخلاقی و اجتماعی به طور قابل توجهی تحت تأثیر متغیرهای مستقل پیشنهادشده در این پژوهش‌اند.}, keywords_fa = {Social and moral judgments,Confucian principles,sustainable marketing,Customer equity}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72637.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72637_9bdad92c9827b4be8f7770c58eeaa8a7.pdf} } @article { author = {Abbasi, Tayebeh and Pourezzat, Ali Asghar and Saify, Alireza}, title = {Explaining the Corruption Diffusion in Public Organizations by Analyzing the Individual and Organizational Variables and Using the Bandwagon Effect}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {377-398}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.238197.1007299}, abstract = {This inquiry has attempted to explain the diffusion of corruption in public organizations by the Bandwagon Effect and the individual and organizational factors that affect it. For this purpose, the qualitative approach has been pursued and the data has been collected using the interviews conducted with the employees of public organizations and organizational experts. Accordingly, Grounded Theory has been adopted as the methodology of the research through which the data has been analyzed in three phases: open coding, axial coding and selective coding. In open coding phase, the ideas of interviewees were conceptualized and categorized; in axial coding phase, the phenomenon, casual conditions, contexts, intervening conditions, action strategies and consequences were determined; finally, the relationships among these elements, the core category and the storyline of the corruption diffusion by the Bandwagon Effect were introduced in selective coding stage. In conclusion, the main questions of this inquiry are answered.}, keywords = {Administrative corruption,Bandwagon Effect,Public organizations,Grounded theory}, title_fa = {تبیین فرایند شیوع فساد در سازمان‌های دولتی با بررسی متغیرهای فردی و سازمانی مؤثر و پدیدۀ هم‌رنگ جماعت شدن}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، با استفاده از پدیدة «هم‌رنگ جماعت شدن» و بررسی متغیرهای فردی و سازمانی مؤثر در شکل‌گیری این پدیده، شیوع فساد اداری در سازمان‌های دولتی تبیین می‌شود. رویکرد این پژوهش کیفی است و داده‌ها از طریق مصاحبه گردآوری شده‌اند. استراتژی پژوهش طرح نظام‌مند نظریة داده‌بنیاد است که از طریق کدگذاری باز مقوله‌ها و مفاهیم موجود در مصاحبه‌ها استخراج شد. سپس با استفاده از کدگذاری محوری ارتباط این مقوله‌ها با یک‌دیگر و نقش آن‌ها در شکل‌گیری پارادایم محوری پژوهش در قالب شرایط علّی، شرایط مداخله‌گر، راهبردها، پیامدها، و پدیدة محوری مشخص شد. پس از کدگذاری محوری نیز با استفاده از کدگذاری انتخابی نحوة تأثیرگذاری هر یک از اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و نظریة پژوهش خلق شد. در نهایت، با استفاده از نتایج مراحل مختلف کدگذاری، پاسخ‌ سؤالات پژوهش به دست آمدند.}, keywords_fa = {Administrative corruption,Bandwagon Effect,Public organizations,Grounded theory}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72638.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72638_cc592af51b73772db66f43071d3e7a59.pdf} } @article { author = {Moshabaki Esfahani, Asghar and Nejat, Soheil and Khalili Palandi, Fereshteh}, title = {Corporate Citizenship and its Role in Creating Organizational Trust and Organizational Identification}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {399-419}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.242265.1007338}, abstract = {Corporate citizenship includes the ability of the company to manage its relationships with the community in such a way as to minimize the negative effects and maximize its productivity. The purpose of this study is to investigate corporate citizenship and its impact on organizational trust and organizational identification. This study is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of research type. The statistical population of this research was comprised of the staff of Mazandaran University. Through simple random sampling, 269 individuals were selected as the sample. Data were collected through a standard questionnaire. Also, for reliability, Cronbach's alpha coefficient was used to verify the reliability and the first and second order confirmatory factor analyses were used to examine the validity of the questionnaire. To test the hypotheses, Structural Equation Modeling was used with the help of LISREL8.8 software. The results showed that corporate citizenship has a positive and significant effect on organizational trust and organizational identification. Also, organizational trust has a positive and significant effect on organizational identification.}, keywords = {Corporate citizenship,Organizational trust,Organizational identification,Structural Equation Modeling}, title_fa = {شهروندی شرکتی و نقش آن در شکل‌گیری اعتماد و هویت سازمانی}, abstract_fa = {شهروندی شرکتی به معنای توانایی شرکت برای مدیریت روابطش با جامعه است؛ به گونه‏ای که نتیجة آن به حداقل رساندن آثار منفی و به حداکثر رساندن بهره‏وری آن باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی شهروندی شرکتی و تأثیر آن بر هویت و اعتماد سازمانی بود. این پژوهش، که از نوع کاربردی و دارای صبغة کمی است، با هدف بیان همبستگی به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری پژوهش کارکنان دانشگاه مازندران بودند که از طریق نمونه‏گیری تصادفی ساده تعداد ۲۶۹ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‏ها از طریق پرسشنامة استاندارد جمع‏آوری شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و از تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و مرتبة دوم جهت بررسی روایی پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیه‏ها از مدل‏سازی معادلات ساختاری به کمک نرم‏افزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان دادند شهروندی شرکتی بر هویت سازمانی و اعتماد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، اعتماد سازمانی بر هویت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.}, keywords_fa = {Corporate citizenship,Organizational trust,Organizational identification,Structural Equation Modeling}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72639.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72639_8ca006d6be0f47c9075120d88444f957.pdf} } @article { author = {Ghaffari, Rahman and Rostamniya, Yahya}, title = {Organizational Hypocrisy Derived from Machiavellian Ethics and Influence Tools (Case Study: Ilam Provincial Government)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {421-443}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.244290.1007363}, abstract = {The purpose of this study was to identify the causes of the undesirable culture of disruptive organization in governmental organizations. Consequently, new foundations in management and behavioral research of the organization, such as the managers’ Machiavellian ethics, managers’ tactics to influence their subordinates, and self-image management have been considered as factors affecting organizational dilemmas. The statistical population of this study included 210 employees of Ilam provincial government, 140 of whom were selected as the statistical sample. Data was collected using a questionnaire through a randomized distribution method. The results of the data analysis, which was carried out using Structural Equation Modeling with partial least squares method through Smart-PLS software, confirmed the proposed model of the study in which the managers’ ethics positively affects their influence tactics and their management of their self-image , while image manipulation tactics have a positive and significant effect on organizational dilemmas. Also, the variables of intrusion tactics and self-image manipulation play a role in mediating the relationship between managerial ethics and organizational dilemmas.}, keywords = {Managers’ Machiavellian ethics,Organizational hypocrisy,Influence tactics,Impression management}, title_fa = {نفاق سازمانی متأثر از اخلاق ماکیاولی و ابزارهای نفوذ مدیران (مورد مطالعه: استانداری ایلام)}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر اخلاق ماکیاولی مدیران بر نفاق سازمانی، با توجه به نقش متغیر میانجی روش‏های نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود، در استانداری ایلام بود. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده‏ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخة همبستگی است. جامعة ‏آماری این پژوهش 210 نفر از کارکنان استانداری ایلام بود که 140 نفر به ‏عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‏های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول انتخاب تصادفی بین اعضای جامعة پژوهش صورت گرفت. نتایج تحلیل داده‌‏ها، که از مدل‏‌سازی معادلات ‌ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار PLS انجام شد، نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش تأیید می‌شود که در آن اخلاق ماکیاولی مدیران بر روش‏های نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود تأثیر مثبت و معنادار دارد و روش‏های نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود نیز بر نفاق سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، متغیرهای روش‏های نفوذ و مدیریت تصویرپردازی از خود در رابطة بین اخلاق ماکیاولی مدیران و نفاق سازمانی نقش میانجی ایفا می‌کند.}, keywords_fa = {Managers’ Machiavellian ethics,Organizational hypocrisy,Influence tactics,Impression management}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72640.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72640_164adec9fbbd3bdfe42b44a865e8781a.pdf} } @article { author = {Ebadpoor, Bahram and Ebrahimi Sarvolya, Mohammad Hasan and Babajani, Jafar and Hanafizadeh, Payam}, title = {A Study of Cultural, Social and Psychological Factors Influencing Individual Investors’ Behavior in Stock Exchange}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {445-467}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.243188.1007352}, abstract = {This study has attempted to develop the scientific literature on cultural, social and psychological factors influencing individual investors’ behavior and offer a clear strategy to know their decisions in stock exchange market. Since our society is affected by cultural and social affairs, studying these factors and their effects on individual investors’ behavior (which account for up to to %50 of stock exchange trading volume and %90 of the total number of trades, respectively) can come to a framework for future modeling and to clarify stock exchange atmosphere more. In this research, after studying the related literature and the theoretical background using meta-syntheses, the theoretical saturation was reached. Applying Delphi research method in three rounds, the whole comments and ideas of experts were collected and used to achieve the required convenient questionnaire. This questionnaire was distributed among four hundred people (as the survey stage) and the collected data was analyzed using confirmatory factor analysis (CFA). Based on the obtained results about dimensions, components, and indices, this study approved and measured the effect of these factors on individual investors’ decision making, and suggested more convenient advices to control the stock exchange market atmosphere as well.}, keywords = {Behavior,Behavioral Factors,Individual investors,Stock exchange}, title_fa = {بررسی تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، و روانی بر رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی بورس اوراق بهادار}, abstract_fa = {این پژوهش بر توسعة پیشینة علمی در خصوص تبیین عوامل فرهنگی و اجتماعی و روانی اثرگذار بر رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی متمرکز است تا رهیافتی برای شفاف‌سازی تصمیم‌گیری ایشان در بورس اوراق بهادار از این منظر ارائه کند. با توجه به نقش پررنگ مسائل فرهنگی و پدیده‌های اجتماعی در جامعة ایران، طبیعتاً تبیین این عوامل و بررسی تأثیر آن‌ها بر رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی (که بالغ بر پنجاه درصد حجم معاملات و نود درصد تعداد معاملات بورس را به خود اختصاص داده‌اند) در کنار عوامل روانی می‌تواند چارچوبی برای طراحی آتی و شفاف‌سازی بیشتر فضای بورس اوراق بهادار ترسیم کند. در این تحقیق، پس از بررسی عمیق پیشینة نظری، با کمک روش فراترکیب، چارچوب مفهومی اولیه به نظرخواهی خبرگان به روش دلفی سپرده شد و پس از آن پرسشنامة لازم برای پیمایش تهیه شد. پرسشنامه میان نمونة آماری تحقیق، که شامل چهارصد نفر بود، توزیع و سپس جمع‌آوری شد و اطلاعات حاصل، با استفاده از تکنیک‌های آماری، تجزیه‌وتحلیل شد تا چارچوب نظری تحقیق حاصل شود. در نهایت، تأثیر عوامل مزبور بر رفتار سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تأیید و میزان تأثیر هر یک بررسی شد.}, keywords_fa = {Behavior,Behavioral Factors,Individual investors,Stock exchange}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72641.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72641_4c3e675a9ed13e59c1c43af465dbbfe7.pdf} } @article { author = {Rangriz, Hasan and Bakhshandeh, Somayeh and Shaabany, Esmaeil}, title = {A Critique of the Quality of Work Life Studies in Iran Using Meta-Analysis}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {469-489}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.252142.1007462}, abstract = {To date, the quality of work life has been studied as a basis for employees’ well-being in a variety of categories. Accordingly, the present study combines the results of quantitative studies in quality of work life with the aim of identifying and prioritizing the appropriate factors to the biomass context of Iran. This research is descriptive in terms of purpose and is applied in terms of its type. The statistical population consisted of 79 papers and theses reporting studies conducted in Iran. Using the Judgment method, 40 studies were entered into the meta-analysis process in CMA2 software. Identification reliability was obtained through the agreement of the judges in the selection and classification of studies, the coding reliability was achieved through the agreement of referees on the use of specific concepts for encoding variables, and the significance level and effect size was attained through an agreement in measuring the effect size between the two meta-analyzers. The results showed that social relationships in work, opportunity for growth, overall atmosphere of life, the level of control applied in work, work satisfaction, lawfulness, stress at workplace, safe and healthy working conditions, work-life balance, social integration, and sufficient payment are considered to be the most important components of the quality of work life.}, keywords = {Quality of work life,Employees’ well-being,Quality of work life components,Meta-analysis process}, title_fa = {نقدی بر پژوهش‌های کیفیت زندگی کاری در ایران با استفاده از فراتحلیل}, abstract_fa = {تا امروز، کیفیت زندگی کاری، به منزلة اساسی برای بهروزی کارکنان، در دسته‌بندی‏های گوناگون بررسی شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با ترکیب کمّی نتایج تحقیقات کیفیت زندگی کاری به دنبال آن است که با شناسایی و به دست آوردن اندازة اثر مؤلفه‏های کیفیت زندگی کاری استفاده‌شده در تحقیقات مختلف در ایران به نقد و بررسی این تحقیقات بپردازد. این تحقیق از نظر هدف توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است. جامعة آماری شامل 79 مقاله و پایان‌نامه‏هایی بود که در ایران انجام گرفته بود. تعداد 40 تحقیق با استفاده از روش قضاوتی در نرم‌افزار CMA2 وارد فرایند فراتحلیل شدند. پایایی شناسایی از طریق توافق داوران در انتخاب و طبقه‌بندی تحقیق‌ها، پایایی کدگذاری از طریق توافق داورها در مورد استفاده از مفاهیم خاص برای کدگذاری متغیرها، و پایایی سطح معناداری و اندازة اثر از طریق توافق در محاسبات اندازة اثر بین دو فراتحلیل‌گر به ‌دست آمد. نتایج نشان داد به ترتیب روابط اجتماعی در کار، فرصت برای رشد، فضای کلی زندگی، میزان کنترل اعمال‌شده در کار، رضایت از کار، قانون‌گرایی، استرس در محل کار، شرایط ایمنی و بهداشتی محیط کار، توازن بین کار و زندگی، یکپارچگی اجتماعی، و پرداخت مناسب مهم‌ترین مؤلفه‏ های کیفیت زندگی کاری‌اند.}, keywords_fa = {Quality of work life,Employees’ well-being,Quality of work life components,Meta-analysis process}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72642.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72642_d0ab2ed9667a0f619efb231d7ab988dd.pdf} } @article { author = {Moslemi, Maryam and Baneshi, Ebadollah and Koushkie Jahromi, Alireza}, title = {Identification and Evaluation of the Factors Effective on Workplace Bullying (Case Study: Bandar Abbas Administrative Agencies)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {491-510}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.249385.1007430}, abstract = {One of the main purposes of industrial psychologists and organizational practitioners is to describe and depict the organizational behaviors. Meanwhile, workplace bullying is a widespread issue in the work life and it is also a part of work hazards in workplace. Moreover, neglecting it may lead to its intensification. The purpose of this study was to detect and evaluate the factors effective on workplace bullying. In terms of method, the study at hand adopted an exploratory mixed-mixed research. The statistical population of the study was Bandar Abbas administrative agencies. In the qualitative part, 12 people were interviewed and effective factors were identified using content analysis method, while for thequantitative part240 questionnaires were collected, and the data was assessed using SPSS. The test- retest measure of reliability was used to compute reliability of interviews, while the Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the questionnaire. The results revealed five main categories of effective factors, for each of which a number of sub-indicators were determined. The main factors included: contextual factors, individual-psychological factors, occupational-professional factors, organizational factors, and behavioral-attitudinal factors. Among the identified factors, the contextual factors had the largest effect on bullying and the occupational factors had the least impact on bullying.}, keywords = {Workplace bullying,Destructive organizational behavior,Organizational bullying,mixed method,Administrative agencies}, title_fa = {شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر قلدری در محیط کار (مورد مطالعه: دستگاه‌های اجرایی شهر بندرعباس)}, abstract_fa = {یکی از هدف‏های مهم روان‌شناسان صنعتی و دست‏اندرکاران سازمانی توصیف و تبیین رفتارهای سازمانی است. در این میان قلدری در محل کار مشکلی گسترده در زندگی کاری و یکی از خطرهای شغلی مربوط به محیط کار است که اگر نادیده گرفته شود، تشدید می‏شود. هدف از این پژوهش شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر قلدری در محل کار و روش تحقیق به‌کاررفته آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعة آماری پژوهش دستگاه‏های اجرایی شهر بندرعباس بودند. در بخش کیفی، با 12 نفر مصاحبه شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا عوامل مؤثر شناسایی شدند. در بخش کمّی، تعداد 240 پرسشنامه گردآوری و برای ارزیابی داده‌ها از نرم‌افزار Spss استفاده شد. پایایی بازآزمون برای محاسبة پایایی مصاحبه‏های انجام‌گرفته به کار رفت و برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد پنج عامل اصلی بر قلدری در محیط کار تأثیر می‌گذارند که برای هر یک از آن‌ها تعدادی زیرشاخص نیز شناسایی شد. این پنج عامل عبارت‌اند از: عوامل زمینه‌ای، عوامل فردی ـ روان‌شناختی، عوامل شغلی ـ حرفه‌ای، عوامل سازمانی، و عوامل رفتاری ـ نگرشی. بین عوامل شناخته‌شده، عوامل زمینه‌‌ای بیشترین تأثیر و عوامل شغلی کمترین تأثیر را در بروز قلدری دارند.}, keywords_fa = {Workplace bullying,Destructive organizational behavior,Organizational bullying,mixed method,Administrative agencies}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72643.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_72643_bd727ec23f44f4019fc5e1ed23672768.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {17}, number = {3}, pages = {1-8}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2019.73486}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_73486.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_73486_4b6b3e853ad911caef4e9c46d5454895.pdf} }