@article { author = {فرهنگی, دکتر علی اکبر and تربتی, دکتر سروناز}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {3}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {In the age of computer communications, VR as a technological innovation affects on idividual' s recognition and this at last leads to the individual recognition of himself or self esteem, that is very important in human relationships. Therefore, this is a question that what is the effect of VR on the individual recognition of himself (self esteem). In this article, we review this subject practivally among the social science students of Azad university, the east Tehran department. The results show the significant relationships between VR and self esteem.}, keywords = {Knowledge,new,New Technological Relationship,self esteem,Virtual reality}, title_fa = {شناخت و تأثیر واقعیت مجازی در ارتباطات نوین انسانی}, abstract_fa = {در عصر ارتباطات کامپیوتر واسط،واقعیت مجازی بعنوان یک نوآوری تکنولوژیکی تأثیراتی بر شناخت فرد می گذارد . بحث از ماهیت واقعیت و شناخت آن در انتها منجر به شناخت فرد از خود و یا عزت نفس می گردد که در ارتباطات انسانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد . بنابراین ، این سوال مطرح می شود که واقعیت مجازی چه تأثیری بر شناخت فرد از خود یا عزت نفس می گذارد ؟ تأثیر واقعیت مجازی بر شناخت از واقعیت به طور عام و شناخت فرد از خود (عزت نفس) به طور خاص در بخش عملی این پژوهش با در نظر گرفتن ویژگی های شخصیتی درون گرایی و برون گرایی با طرح دو گروهی پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت . برای اندازه گیری تأثیر واقعیت مجازی بر عزت نفس از مقیاس های عزت نفس کوپراسمیت،مقیاس درون گرایی و برون گرایی آیزنگ و نرم افزار کامپیوتری به شکل بازی کامپیوتری برای شکل دادن به یک زندگی مجازی استفاده شد . با در نظر گرفتن جنسیت ، عادت به بازیهای کامپیوتری ،سن و ترتیب تولد به طور تصادفی 32 نفر از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه آزاد (واحد تهران شرق) انتخاب شدند که 16 نفر گروه آزمایش در معرض بازی کامپیوتری (واقعیت مجازی)قرار گرفتند و پرسشنامه های پیش آزمون و پس آزمون را تکمیل کردند و 16 نفر دیگر گروه کنترل بودند که پیش آزمون و پس آزمون را بدون قرار گرفتن در معرض بازی کامپیوتری تکمیل کردند. بررسی نتایج تحقیق رابطه ی معناداری را میان تجربه ی واقعیت مجازی و عزت نفس پاسخگویان نشان نداد.}, keywords_fa = {ارتباطات نوین انسانی,تکنولوژیهای نوین ارتباطی,شناخت,عزت نفس,واقعیت مجازی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_14230.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_14230_966820e27849345029f8b1097eb28eef.pdf} }