@article { author = {قلی‌پور, رحمت‌اله and طهماسبی, مجتیی}, title = {-}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {The topic of privatization and downsizing of government has been one of the most important issues in developing countries' structural reform plans, in the last two decades. Experiences and scientific evident show that public companies had not a good financial and managerial performance, so that their goods or services, with regard to its great cost, hasn’t had the required quality, and some kinds of inefficiency exists in their performance. Although privatization is utilized as one of the most important methods of building a more efficient government, but there still remains some questions about governments public responsibilities and accountability after that the sectors are privatized. In our country, also, this process has increased rapidly (specially contracting out). This paper had attempted to review scientific text regarding this issue and according to the field research wants to answer this question that whether or not there has been a progress in public responsibility status after outsourcing in the organizations? To answer this question, descriptive research method and comparison of the two population means, thru questionnaires and interviews is used the results of the research proves the hypothesis which means that after the outsourcing is done. The public responsibilities status will improved.}, keywords = {Accountability,Countractingout,Ethical accountability,Functional accountability,legal accountability,New public management,Outsourcing,Privatization}, title_fa = {تحلیل روابطه پاسخگویی عمومی وبرون‌سپاری در سازمان عمومی}, abstract_fa = {موضوع خصوصی سازی و کوچک سازی دولت در طول دو دهه گذشته یکی از مهمترین مباحث در برنامه های اصلاح ساختاری کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته بوده است. تجربیات و شواهد علمی نشان می دهند که شرکت های دولتی از عملکرد مالی و مدیریتی خوبی برخوردار نبوده ، به طوری که کالاو یا خدمات تولید شده با وجود هزینه های زیاد از کیفیت خوبی برخوردار نیست و نوعی ناکارآمدی و کم بازدهی در عملکرد این گونه شرکت ها مشاهده می شود. لذاخصوصی سازی به عنوان ابزاری برای کارآتر کردن دولتها مورد استفاده قرارمی گیرد. هر چند خصوصی سازی به عنوان یکی از مهمترین روشهای معمول برای کارآترکردن دولتها به کارگرفته می شود لیکن هنوز سوالاتی در مورد مسئولیت عمومی دولتها در مقابل عامه و پاسخگویی به ایشان پس از این واگذاری ها باقی می ماند. در کشور ما نیز این روند (خصوصی سازی و به ویژه پیمان سپاری) رو به افزایش است. از این رو این مقاله سعی دارد ضمن بررسی متون علمی در این زمینه، بر اساس تحقیق میدانی انجام شده به این سوال پاسخ دهدکه آیا وضعیت پاسخگویی عمومی بعد از پیمان سپاری در سازمانهای مورد نظر بهتر شده است؟ به منظور پاسخ به این سوال از روش تحقیق توصیفی ومقایسه میانگین دو جامعه آماری با ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است،که نتیجه حاصل از یافته های پژوهشی، اثبات فرضیه ها را نشان می دهد. به این معنا که پس از پیمان سپاری، وضعیت پاسخگویی عمومی بهبود یافته است.}, keywords_fa = {برون سپاری,به پیمان دادن,پاسخگویی,پاسخگویی اخلاقی,پاسخگویی عملکردی,پاسخگویی قانونی,خصوصی‌سازی,مدیریت دولتی نوین}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_18310.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_18310_726a7fe4e2cdb61acb39d9836253e544.pdf} }