@article { author = {Danaee Fard, Hasan and Shekari, Hamideh}, title = {Promoting Interpretive Paradigm in Organizational Theory: A Reflection on Organizational Storytelling Approach}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {8}, number = {21}, pages = {33-62}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Burrell and Morgan offered an analysis of paradigms in terms of four broad worldviews, characterized as functionalist, interpretive, radical humanist and radical structuralist. Recently, interpretive paradigm has received major attention in the academic fields. The interpretive paradigm rests on a precarious, socially-constructed web of symbolic relationships. The interpretive theorist’s difficulty is to understand the meaning and significance of this web of relationships and how it exists as such. Stories are one of the components of organizational web. Stories transfer the meanings. They also form and facilitate social transactions. In this paper, storytelling is considered as one of the approaches of generating knowledge and its evolution, importance, functions and benefits will be discussed.}, keywords = {Interpretive Paradigm,organizational knowledge,organizational story,storytelling}, title_fa = {ارتقای پارادایم تفسیری در نظریه سازمان: تأمّلی بر رویکرد داستان‌سرایی سازمانی}, abstract_fa = {یکی از پارادایم‌های اصلی در نگاه بورل و مورگان پارادایم تفسیری است. پارادایم تفسیری برعکس پارادایم کارکردگرایی که در پی علت کاوی است به معنا کاوی می‌اندیشد. این پارادایم سازمان را وبی از معانی (فرهنگ) می‌داند و هنر مدیر را فهم معانی سازمانی تصور می‌کند. داستان‌ها یکی از عناصر اصلی وب سازمانی هستند. داستان‌ها معانی را انتقال و مبادلات اجتماعی سازمانی را شکل داده، بازسازی کرده و آن را تسهیل می‌کنند. در این مقاله رویکرد داستانسرایی به عنوان یکی از رویکرد‌های تولید دانش در پارادایم تفسیری موشکافی می‌شود. با بحث از خاستگاه شکل‌گیری آن، چرایی و اهمیت داستان‌سرایی، کارکردها و مزایای آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {پارادایم تفسیری,داستان سازمانی,داستان‌سرایی,دانش سازمانی.}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_24010.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_24010_19bfb0540e3ef59e9727d601eb9a9f93.pdf} }