@article { author = {Abtahi, Seyed Hussein and Shareefzadeh, Fattah and Ebrahimpour, Habib}, title = {A Survey of Social Entrepreneurship Concepts, Theories and Models and Designing Conceptual Model}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {8}, number = {21}, pages = {87-110}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {The concept of entrepreneurship has derived much attention to itself from scientific boards and public and private organizations in the recent decades. A brief review on the literature of entrepreneurship reveals that due to the economic approaches taken, entrepreneurship is setting forth to find out new ways to maximize the benefit and income. At the other hand, social organizations, too, must use this concept to under go changes in their old structures. So, it is obvious that using this concept in non-economical sectors is in need of a different approach. For this reason, this article seeks to overview the basic concepts of entrepreneurship and differentiates its economical and social approaches in order to achieve to its social grounds. In addition, by exploring its typology and presenting a new model of entrepreneurship, this article criticizes the traditional view held toward private institutions and organizations. Then it discusses the main grounds in which social entrepreneurship can emerge, plus its challenges, its current issues, its theories and models in an appropriate structure, so as to elaborate on the basics of social entrepreneurship. At the end, according to typology and models of social entrepreneurship is suggested an integration typology ... .}, keywords = {Economic Entrepreneurship,Entrepreneurship,Entrepreneurship Models.,Social Entrepreneurship,Social mission}, title_fa = {بررسی مفاهیم، نظریه‌ها و مدل‌های کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی}, abstract_fa = {مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای حداکثر سازی سود و کسب درآمد بوده است. سازمانهای اجتماعی نیز بایستی با استفاده از مفهوم کارآفرینی تحولی در ساختار سنتی خود بوجود آورند. بدیهی است روش استفاده از این مفهوم در بخش های غیر اقتصادی ویژگی خاص خود را طلب می کند. نوشته حاضر جهت دستیابی به زمینه های اجتماعی استفاده از این مفهوم و توجه به ابعاد غیر اقتصادی آن، به بررسی مفاهیم کارآفرینی و مقایسه کارآفرینی اقتصادی و اجتماعی پرداخته و با معرفی نوع شناسی و مدل های جدید از کارآفرینی اجتماعی نگاه سنتی به موسسات، نهادها و سازمانهای غیر انتفاعی را مورد نقد قرار می دهد. سپس زمینه های ظهور کارآفرینی اجتماعی، چالشها و مسائل موجود و تئوریها و مدلها آن را جهت ارائه چارچوب مناسب و گسترش مبانی نظری کارآفرینی اجتماعی مورد بحث قرار می دهد. در پایان با توجه به طبقه بندیها و مدلهای مختلف کارآفرینی اجتماعی، نوع شناسی ترکیبی و مدل جامع کارآفرینی اجتماعی استخراج شده و برای استفاده .... .}, keywords_fa = {کارآفرینی,کارآفرینی اجتماعی,کارآفرینی اقتصادی,مدل مفهومی کارآفرینی اجتماعی.,مدل‌های کارآفرینی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_24012.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_24012_732ca21d1171e2056f296f7fce860670.pdf} }