@article { author = {Kheirandish, Mahdi and Abtahi, Seyed Hosein}, title = {Explanation of Cultural Factors in According with Knowledge Management Success in Organization: A Case Study in NIOPDC}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {9}, number = {24}, pages = {5-28}, year = {2011}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {}, abstract = {Successful advent to knowledge era requires that different structural, cultural, technological and human perquisites; the subject that has been neglected by many. Hence, this research deals with identifying the needed cultural factors in according with knowledge management success in organization. The main question is: what are cultural factors in according to knowledge management success in organization? How is the organization situation according to these dimensions and component. And which relation is there between mentioned components and knowledge management. The population of the research consists of staffs of the NIOPDC. Classified accidental method is used to determine the sample of this research. Data collection is done by in-person questionnaire and survey. The method research is field- descriptive. Finding results by using statistical methods indicate that the participation, sharing knowledge, trust, learning and knowledge productive leadership are the components of knowledge culture and there isa meaningful difference between present and appropriate situation of foregoing factors and these elements have positive effect on knowledge management. Finally, according to society research findings, some suggestions are presented to scientific and organizational.}, keywords = {Cultural dimensions,Knowledge Management,national Iranian oil products distribution company.,Organizational Culture}, title_fa = {تبیین عوامل فرهنگی در راستای موفقیت مدیریت دانش در سازمان (مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران)}, abstract_fa = {ورود موفق به عصر دانایی، مستلزم پیش‌نیازهای مختلف ساختاری، فرهنگی، تکنولوژیکی و انسانی است؛ موضوعی که از دیدگاه بسیاری مورد غفلت واقع شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد فرهنگی مورد نیاز در راستای موفقیت مدیریت دانش می‌پردازد. سوال اساسی پژوهش عبارتست است از اینکه ابعاد فرهنگی مورد نیاز در راستای موفقیت مدیریت دانش کدام است؟ وضعیت جامعه آماری مورد بررسی از نگاه ابعاد و مولفه‌های فرهنگی پیش‌گفته چگونه است و چه رابطه‌ای بین ابعاد پیش‌گفته و مدیریت دانش وجود دارد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است؛ نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده تعیین شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی ـ میدانی استفاده شده است. نتایج حاصل از بهکارگیری روش‌های آماری حاکی از آن است که مولفه‌های مشارکت، یادگیری، اعتماد، تسهیم دانش و رهبری دانش‌پرور به‌عنوان مولفه‌های فرهنگی دانشی هستند، بین وضعیت موجود و مطلوب مولفههای پیش‌گفته تفاوت معنا‌داری وجود دارد و هم‌چنین این مولفه‌ها بر مدیریت دانش تأثیر مثبت دارند. در پایان با توجه به یافته‌های پژوهش، پیشنهادهایی به جامعه علمی و سازمانی ارایه شده است..}, keywords_fa = {ابعاد فرهنگی,شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران.,فرهنگ سازمانی,مدیریت دانش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29905.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_29905_638af212f8d87803a1ad4587a459c217.pdf} }