@article { author = {ghasemi, Ahmadreza}, title = {Mediation Effects of Organizational Citizenship Behaviors in the Relationships between Organizational Justice and Job Performance (One of the Chain Stores in Tehran)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {12}, number = {1}, pages = {63-82}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2014.50183}, abstract = {Nowadays employees have unique role in achieving goals and gaining competitive advantages in service oriented organizations. Meanwhile human capitals are very important in chain stores. Previous studies implied that job performance (JP) was derived by constructs such as organizational citizenship behaviors (OCB) and organizational justice (OJ). So this research tries to investigate OJ on OCB and consequently on JP. So in this research we are tried to investigate the role of OCB on mentioned variables. Hypothesis of research is assessed by indigenous questionnaires approaches. The method of research was casual (Partial Least Square). To assessing mentioned hypotheses, 124 questionnaires distributed among employees of one of chain stores located in Tehran by systematic sampling methods. Results reveal that the construct of justices (expect distributed justice), OCB and job performance are in satisfying level. In addition there’s no evidence to reject casual hypotheses (impact of justice on OCB and consequently job performance) in 95% confidence interval. Finally to improving OCB and OJ‘s contributors some offers proposed.}, keywords = {: Job Performance,Organizational Citizenship Behavior,Organizational Justice,Path analysis}, title_fa = {بررسی نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی بر عدالت سازمانی و عملکرد شغلی (بررسی یکی از فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای شهر تهران)}, abstract_fa = {امروزه کارکنان در سازمان‌های خدماتی نقش بی‌بدیلی را در تحقق اهداف و کسب مزیت رقابتی بر عهده دارند. در این میان، سرمایه‌های انسانی درسازمان‌های خدماتی، مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بسیار بااهمیت است. نتایج پژوهش‌های پیشین نشان داده است عملکرد شغلی کارکنان تحت تأثیر عواملی همچون رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی قرار می‌گیرد. بنابراین، پژوهش حاضر قصد دارد بر اساس مطالعات پیشین نقش عدالت سازمانی در رفتارهای شهروندی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی کارکنان را تببین کند. آزمون فرضیه­های پژوهشی با به­کارگیری داده­های حاصل از پرسشنامة بومی‌سازی شده انجام­گرفته است. روش تحقیق، از نوع پیمایشی و علی (روش کم‌ترین مجذور مربعات جزیی) ‌است. بدین منظور از 124 نفر کارکنان یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر تهران با روش نمونه‌گیری نظام­مند نظرسنجی شد. نتایج گویای سطح قابل قبولی از سازه‌های عدالت (به­جز عدالت توزیعی)، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی است. همچنین، فرضیه­های علی (تأثیر عدالت بر رفتار شهروندی سازمانی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی) در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شد. در پایان، برای بهبود تأثیرگذاری عوامل مؤثر بر رفتارهای شهروندی و عدالت سازمانی پیشنهادهایی مطرح شد.}, keywords_fa = {تحلیل مسیر,رفتارهای شهروندی سازمانی,عدالت سازمانی,عملکرد شغلی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_50183.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_50183_72ca61319cad7a50ff45a3afd59f8f92.pdf} }