@article { author = {Zarghamifard, Mojgan and Behboudi, Mohammad Reza}, title = {The Glass Cliff Phenomenon: Women Experiences and Challenges in Leadership Position}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {12}, number = {2}, pages = {191-211}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2014.51180}, abstract = {Recent studies indicated that women face extra and invisible barriers beyond glass ceiling which is called glass cliff. This study researches the glass cliff phenomenon in Iran whereby women are more likely than men to be placed in precarious leadership positions. Qualitative grounded theory has been conducted to identify and categorized the antecedents and consequence of glass cliff. Data has been collected through 20 in-depth semi-structured interviews with male and female managers in Bandar-Abbas city. Sample is chosen based on the purpose of the study and with snowballing method until saturation. Data were analyzed and coded based on the coding system of Struss and Corbin (1998). Findings show that Iranian women similar to foreign counterparts face the glass cliff. Women characteristics in leadership, in-group favaurism, lack of women tendency to enter male networks, lake of social support, organizational and cultural factors are found as causes of class cliff. Moreover result of study indicates that glass cliff lead to lack of women competency in managerial positions, and some negative individual and organizational consequences. Through the aggregation of the findings, the research introduced a research framework as a contribution of the study.}, keywords = {glass ceiling,glass cliff,Leadership,Women executives}, title_fa = {پدیده صخره شیشه‌ ای: بررسی تجربه‌ها و چالش‌های زنان در پست‌های رهبری سازمان}, abstract_fa = {نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می­دهد زنان با مانع نامرئی دیگری، فراتر از سقف شیشه‌ای مواجه می‌شوند که به «صخرة شیشه‌ای» معروف شده است. صخرة شیشه‌ای در برگیرندة همة حواشی انتصاب زنان به مشاغل مدیریتی متزلزل (ناامن) و چالشی است. در پژوهش حاضر، این پدیده و مؤلفه‌های مؤثر در آن، و پیامدهایش در ایران با به‌کارگیری روش تحقیق کیفی،از نوع نظریة داده‌بنیاد بررسی می‌شود. یافته‌ها نشان می­دهد زنان مدیر در کشور ایران نیز با پدیدة صخرة شیشه‌ای مواجه‌اند. با به‌کارگیری داده‌های حاصل از مصاحبه، مدل صخرة شیشه‌ای طراحی شد، که در آن عوامل مسبب و تقویت‌کنندة صخرة شیشه‌ای تبیین شده است. این عوامل عبارت‌اند از ویژگی‌های زنان در رهبری، طرفداری درون‌گروهی مردان، عدم تمایل زنان برای ورود به شبکه‌های مردانة سازمان، فقدان شبکه‌های حمایتی برای زنان، عوامل سازمانی و عوامل فرهنگی. همچنین، مدل نشان می­دهد صخرة شیشه‌ای به ناکارآمدی زنان در مشاغل مدیریتی منجر شده است که خود، پیامدهای فردی و سازمانی در پی دارد.}, keywords_fa = {رهبری سازمان,زنان مدیر,سقف شیشه‌ای,صخرة شیشه‌ای}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_51180.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_51180_59d392956e4f23ed9f613afe07080c76.pdf} }