@article { author = {Ramazanian, Mohammadrahim and Moradi, Mahmoud and Soltani, Fatemeh}, title = {Analysis of cultural barriers to interoperability in the automotive supply chain using interpretative structural modeling approach}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {369-391}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2015.54106}, abstract = {Cooperation between companies in the supply chain of different industries is essential to achieve ultimate customer satisfaction, but according to several studies that have been conducted, many cooperation projects will not be successful. One of the most important reasons for this is the lack of attention to issues of cultural differences in the creation of partnerships between organizations. Considering the importance of this issue, in this study, the major barriers of cultural interoperability between cooperating organizations in the automotive supply chain have been identified and then graded using interpretive structural modeling approach. Data required for this study have been gathered from the automotive industry experts in the city of Rasht using the questionnaire which has been designed by researcher according to the method of ISM for grading cultural barriers of interoperability. The results show that the removal of four barriers “difference between the strategic orientation of the organizations”, “personnel differences -in terms of knowledge, experience and capacity to learn”, “difference in language of organizations” and “the difference in interest of organizations to learn” are the foundation stone in the supply chain to remove cultural barriers to interoperability.  }, keywords = {interoperability,Culture,Cultural Interoperability,Interpretive structural modeling}, title_fa = {تحلیل موانع تعامل‌پذیری فرهنگی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با به کارگیری رویکرد مدل‌سازی ساختاری-تفسیری( ISM)}, abstract_fa = {همکاری بین شرکت­ها در زنجیره تأمین صنایع مختلف برای دستیابی به رضایت مشتریان نهایی ضروری است، اما طبق تحقیقات مختلفی که انجام شده است، بسیاری از پروژه­های همکاری توفیق لازم را نمی­یابند. یکی از مهم­ترین دلایل این امر عدم توجه به مسائل و اختلافات فرهنگی در ایجاد همکاری بین سازمان­هاست. نظر به اهمیت موضوع، در این تحقیق ابتدا موانع مهم تعامل­پذیری فرهنگی بین سازمان­های همکاری­کننده در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شد و سپس این موانع با استفاده از رویکرد مدل­سازی ساختاری تفسیری، سطح­بندی گردیدند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از خبرگان و متخصصین صنعت خودرو در شهر رشت با استفاده از پرسشنامه سطح­بندی موانع تعامل­پذیری فرهنگی که توسط محقق بر طبق روش­شناسی مدل­سازی ساختاری تفسیری طراحی شده، گردآوری شده است. مطالعه نشان می­دهد که رفع چهار مانع «تفاوت در جهت­گیری استراتژیک سازمان­ها»، «تفاوت پرسنل سازمان­ها از لحاظ دانش، تجربه و ظرفیت یادگیری»، «تفاوت در زبان گفتاری سازمان­ها» و «تفاوت در میزان توجه سازمان­ها به یادگیری» سنگ زیربنای رفع موانع تعامل­پذیری فرهنگی در زنجیره تأمین می­باشند.}, keywords_fa = {interoperability,Culture,Cultural Interoperability,Interpretive structural modeling}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_54106.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_54106_1ab411f45eef78209eca415d5c5917de.pdf} }