@article { author = {Moghimi, Seyed Mohammad and Ghafari, Rahman}, title = {Managers‘ Obligation to Ethics and Rumors Management in Public Organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {1}, pages = {1-26}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.56504}, abstract = {Rumors regarding the nature and influence of social anxiety that can increase productivity and reduce production and social validity Employees, managers, agencies and organizations impair the. In this regard, we expect people who are ethics obligation, understand, analyze and manage rumors, have distinct behaviors. This study aimed to describe concepts such as gossip and review of management practices and control in organizations is moral. Two standard questionnaire (alpha = .82 manage rumors, and .91 to adhere to ethics) among managers, deputies and four senior ministers have been distributed. Results show that the overall correlation between adherence to the Code of Conduct by directors and managing their organizations rumored to exist. Additionally, the findings suggest that education, gender, experience and position in the management and adherence to ethical principles affect rumor.    }, keywords = {Ethics in Organizations,Gossip,Rumors,Rumor management}, title_fa = {پایبندی مدیران به اخلاق، و مدیریت شایعه در سازمان‌های دولتی ایران}, abstract_fa = {شایعه با توجه به ماهیت و قدرت تأثیرگذاری آن می­تواند اضطراب اجتماعی را افزایش و بهره­وری و تولید را کاهش دهد و حتی اعتبار اجتماعی کارکنان، مدیران، مؤسسات و سازمان­ها را خدشه­دار کند. در این زمینه انتظار می­رود افرادی که به اصول اخلاقی پایبندترند، در درک، تجزیه‌وتحلیل و مدیریت شایعه، رفتاری متمایز داشته باشند. هدف این پژوهش، تشریح مفاهیمی مانند شایعه و بررسی شیوه­های مدیریت و کنترل اخلاقی آن در سازمان­ها است. دو پرسشنامة استاندارد (با آلفای 82/0 برای مدیریت شایعه و 91/0 برای پایبندی به اخلاق) بین مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد چهار وزارتخانه توزیع شد. نتایج نشان می­دهد به‌طور کلی، بین پایبندی مدیران به اصول اخلاقی و مدیریت شایعه توسط آن­ها در سازمان­ها ارتباط معناداری وجود دارد. در ضمن، یافته­ها حاکی از آن است که تحصیلات، جنسیت، سابقه و سمت شغلی، بر مدیریت شایعه و پایبندی به اصول اخلاقی تأثیر دارند.    }, keywords_fa = {اصول اخلاقی در سازمان,سخن­چینی,شایعه,مدیریت شایعه}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56504.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_56504_581811ee1afca0d2e4c151055e683c81.pdf} }