@article { author = {Dilmaghani, Mitra and Fahimnia, Fatima and Abooyee Ardakan, Mohammad}, title = {Conceptual Model for Assessing Knowledge Culture}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {2}, pages = {389-407}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.57622}, abstract = {The study aimed at presenting an appropriate framework for designing & implementing knowledge management projects within research & knowledge-based organizations while focusing on the knowledge culture. First, the available literature was reviewed & the influential indices & factors regarding the knowledge culture were extracted. Then, a conceptual model for evaluating the knowledge culture was designed. Finally, in order to measure the validity of the test instrument, expert judgment & interview were employed. To measure the validity of the data-gathering instrument, a questionnaire was distributed to the researchers & employees at the central library of the University of Tehran. It was examined through content validity & factorial analysis. To assess the reliability of the instrument, internal consistency & Cronbach alpha were considered. The results of the evaluation revealed a significance relationship between & among all the factors under the study. This confirmed high internal consistency of several dimensions of the questionnaire. Obtaining a Cronbach alpha coefficient of more than 0.7 also pointed to the reliability of the instrument.    }, keywords = {Knowledge -based organization,Knowledge culture,Knowledge culture dimensions,Knowledge Management}, title_fa = {طراحی مدل مفهومی برای سنجش فرهنگ دانش سازمانی}, abstract_fa = {هدف مطالعة حاضر ترسیم چارچوب مناسب برای طراحی و اجرای پروژه‌های مدیریت دانش در سازمان‌های تحقیقاتی و دانش‌بنیان با تأکید بر فرهنگ دانش است. ابتدا به روش کتابخانه‌ای متون نظری تحقیق بررسی شد. سپس، با استخراج شاخص‌‌ها و مؤلفه‌های مؤثر بر فرهنگ دانش، مدل مفهومی برای سنجش فرهنگ دانش طراحی شد. در پایان برای اعتبارسنجی ابزار تحقیق از طریق نظرسنجی و مصاحبه با خبرگان و در مرحلة بعد به منظور اعتبارسنجی ابزار جمع‌‌آوری اطلاعات، پرسشنامه بین محققان و کارکنان کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران توزیع و به روش‌ اعتبار محتوا و اعتبار عاملی بررسی شد. برای پایایی ابزار اندازه‌گیری دو معیار همسازی درونی و آلفای کرونباخ به‌کار گرفته شد. از طریق مطالعة متون نظری و تحقیقات حوزة مدیریت دانش، اجزا، ابعاد، و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش شناسایی شده، سپس، مدل مفهومی فرهنگ دانش طراحی شد. نتایج ارزیابی متغیرهای ابزار نشان داد بین همة مؤلفه‌های مورد بررسی رابطة معناداری وجود دارد که نشان‌دهندة همسازی درونی بالای ابعاد پرسشنامه است. از طرفی، معیار آلفای کرونباخ با ضریب بالای 7/0 نشان‌دهندة پایایی ابزار بود.    }, keywords_fa = {ابعاد فرهنگ دانش,سازمان دانش بنیان,فرهنگ دانش,مدیریتدانش}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_57622.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_57622_a2c3142be12591fc360c805947b0d6e1.pdf} }