@article { author = {Mostafazadeh, Masoomeh and Sadeghi, Mohammad Reza and Tahmasebi, Reza}, title = {Typology of Employees’ Subjectivities in Public Organizations about Training: Research Based on Q Method}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {14}, number = {3}, pages = {721-744}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2016.58899}, abstract = {Having competence employees has been considered as a competitive advantage by a lot of successful companies. Therefore, they expend a lot of money for employment, preservation and promotion of their personnel. One of the most important methods for achieving this goal is training people constantly to make them familiar with new work methods and procedures and encourage them to create new methods. The object of this paper is diagnosing perceptions and subjectivities of public organizations’ employees about training. Therefore, the research uses Q research method. The results of factor analysis determine three types of subjectivities in Public organizations. One group is named enthusiasts, another named profiteers and last group named critics. This research has been done in Iran Power Development Company (IPDC) that is a public organization.      }, keywords = {Organizational Training,Public Employees,Q Method,Subjectivity Typology}, title_fa = {نوع‌شناسی ذهنیت های کارکنان سازمان های دولتی نسبت به آموزش های سازمانی: پژوهشی بر مبنای روش کیو}, abstract_fa = {برخورداری از کارکنان شایسته مزیت رقابتی مورد توجه بسیاری از سازمان‌های موفق دنیا است و در این زمینه سازمان­ها هزینه‌های بسیار زیادی را برای جذب، نگه­داشت و ارتقای چنین کارکنانی صرف می‌کنند. یکی از مهم‌ترین روش‌های تحقق این هدف، آموزش­ افراد به‌طور مداوم است به‌طوری که با شیوه­های جدید کار آشنا شوند و خود نیز به ایجاد نوآوری در روش­های انجام‌دادن کار بپردازند. هدف مقالة حاضر شناسایی ادراک و ذهنیت‌های کارکنان سازمان‌های دولتی دربارة دوره‌های آموزشی است و بدین منظور پژوهش حاضر با به‌کارگیری روش کیو  انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی در مطالعة سازمان توسعة برق ایران وجود سه نوع ذهنیت علاقه­مند، منفعت‌طلب، و منتقد به آموزش­های سازمانی را در میان کارکنان تأیید کرد. کلیدواژگان}, keywords_fa = {‌ آموزش­­های سازمانی,روش کیو,کارکنان دولتی,نوع‌شناسی ذهنیت}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_58899.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_58899_4ddcc1f0921cf9b0dbe47656449ece57.pdf} }