@article { author = {Karimi, Milad and khanifar, Hossein}, title = {A comparative Study of Marketing Mix Decisions from the Perspective of Islam and the West}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {15}, number = {1}, pages = {225-247}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2017.61836}, abstract = {One of the demands of Iranian society after the victory of the Islamic Revolution is the establishment of Islamic values in all aspects of society, especially economic and commercial decisions. Looking at the theoretical literature, marketing mix decisions that include product, price, promotion, and place show that these resources are full of Western doctrines, which in many cases are in fact the cornerstone of the actions of business executives. The main goal in Western teachings is to maximize profits and market share. The present study is carried out with qualitative approach and using content analysis method. In this study, by studying the verses of the Holy Qur'an and the Syrah of the Prophet (PBUH) and the Imams (AS) and the views of the Islamic thinkers, the values set forth in the decisions of the marketing mix based on the principles of Islam, including the principle of monotheism, justice, trust and Hypocrisy Have been extracted to assist them in introducing marketing mix policies.}, keywords = {Islamic marketing,Marketing ethics,Marketing Mix,Principles and values of the West}, title_fa = {بررسی تطبیقی تصمیمات آمیخته بازاریابی از دیدگاه اسلام و غرب}, abstract_fa = {یکی از مطالبات جامعة ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار ارزش‌های اسلامی در همة شئون جامعه به‌ویژه تصمیم‌گیری‌های حوزه‌های اقتصادی و بازرگانی است. با نگاهی به متون نظری تصمیم‌های آمیختة بازاریابی که شامل محصول، قیمت، ترفیع و توزیع است، مشاهده می‌شود این منابع آکنده از آموزه‌های غربی است که در اغلب موارد در عمل نیز سرلوحة اقدامات مدیران بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. هدف اصلی در آموزه‌های غربی کسب حداکثر سود و سهم بازار است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحلیل محتوا انجام گرفته است.  در این پژوهش با مطالعة آیات قرآن کریم و سیرة پیامبر (ص) و ائمة معصومین (ع) و نظرهای اندیشمندان اسلامی، ارزش‌های مطرح در تصمیم‌های آمیختة بازاریابی که بر پایة اصول اعتقادی اسلام از جمله اصل توحید، عدالت، امانت و حلیت قرار دارند، استخراج شد، تا با معرفی آن‌ها در سیاست‌گذاری‌های آمیختة بازاریابی مساعدت شود.  }, keywords_fa = {Islamic marketing,Marketing ethics,Marketing Mix,Principles and values of the West}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_61836.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_61836_887877613af6e441cf2c5a7dac8971b0.pdf} }