@article { author = {Roknijo, Seyed Mohammad and Jafari, Seyed Mohammad Bagher and Yazdani, Hamid Reza and Alvani, Seyed Mehdi}, title = {Study of Barriers for the Successful Implementation of Knowledge Management in Universities and Providing Guidelines}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {15}, number = {2}, pages = {445-464}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2017.62527}, abstract = {As universities are at the top of the institutions producing Knowledge, and the Knowledge, similar to other resources of an organization, must to be managed, it is expected that the universities make their initiative role to achieve the competitive privilege of the Knowledge management and establish its mechanisms. For this aim, the prerequisite is to assess the level of the university capability to establish the Knowledge management. This research by 38 Items, based on survey method, using questionnaire measure, has examined restrictions (elements) preventing the implementation of Knowledge management in the selected universities (Tehran-Qom paradise, holy Masoomeh (S), Qom university) of Qom county. The sample volume contains 261 individuals selected within the faculty and expertise of the universities by the stratified random sampling method. The validity of the research has assessed to be up to 95% by using content validation methods, as well as the research Justifiability by using Cronbach's alpha coefficient. The findings suggest that these universities’ factors of Infrastructures of IT (all of the elements), structure (decentralization and informality elements), and the factor of human resources (the element of IT staff) for implementing the Knowledge management have a pleasant condition now. All elements of the management factors, other staff's element of the human resources factor, Team structure element of the structure factor, however, have an unpleasant conditions and appear as an obstacle in front of implementing the Knowledge management. By regarding to the results, eventually, some proposals are made to improve the conditions of these factors and elements in the universities.}, keywords = {human resources,Infrastructure of IT,Knowledge,Knowledge Management,Management Factors,Organizational structure}, title_fa = {واکاوی موانع پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {از آنجا که دانشگاه­ها در صدر سازمان­های تولیدکنندة دانش می­باشند، انتظار می­رود برای کسب مزیت رقابتی در مدیریت دانش و استقرار سیستم­های مربوط به آن پیش‌قدم باشند. هدف این پژوهش بررسی و مطالعة موانع پیاده­سازی مدیریت دانش در دانشگاه­های منتخب استان قم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه به بررسی و شناسایی موانع پیاده­سازی مدیریت دانش در جامعة هدف پرداخته است. حجم نمونة تحقیق 261 نفر بود که از میان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه­ها به روش نمونه­گیری طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده­ها با به‌کارگیری آزمون تی ‌تک‌نمونه نشان داد ساختار سازمانی و زیرساخت فناوری اطلاعات موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش محسوب نمی‌شوند، اما منابع انسانی و عوامل مدیریتی مانع پیاده­سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه­ها هستند. در پایان، با توجه به نتایج پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود و رفع موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش مطرح شد.}, keywords_fa = {دانش,زیرساخت فناوری اطلاعات,ساختار سازمانی,عوامل مدیریتی,مدیریت دانش,منابع انسانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_62527.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_62527_176e0d525352c11cbb9ed76e469c15b0.pdf} }