@article { author = {Rangriz, Hassan and Sheidani, Sorour}, title = {The Effects of Transfer Mechanisms of Knowledge on Performing the Transfer, through Cooperative Competency, in Tehran Educational Organizations}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {15}, number = {3}, pages = {625-645}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2017.124617.1006410}, abstract = {The aim of the present study is examining transfer mechanisms effects on knowledge transfer performance through the cooperative competency mediate factor. Transfer mechanisms include replication and adaptation, and cooperative competency includes trust, communication, and coordination. This is an applied research based on the aim and a correlational research based on the data collection method. Three hypotheses about transfer mechanisms, cooperative competency, and knowledge transfer performance relations were selected by selecting 52 transfer knowledge samples from educational organizations in Tehran. The sampling method was accidental and the data were collected by questionnaire. The data have been also analyzed by SPSS and Amos software. The findings indicate that transfer mechanisms are straightly related to cooperative competency, and cooperative competency is straightly related to knowledge transfer performance. So developing transfer mechanisms and cooperative competency may develop knowledge transfer performance. The results of Sobel test and bootstrap analysis support the mediating role of cooperative competency, as well.}, keywords = {Transfer mechanisms,Cooperative competency,Performing Knowledge transfer}, title_fa = {تأثیر سازوکار‌های انتقال دانش بر اجرای انتقال آن با میانجی توانایی مشارکت، در سازمان‌های آموزشی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف تحقیق پیش رو، بررسی تأثیر سازوکار­های انتقال دانش بر اجرای انتقال آن با درنظرگرفتن توانایی مشارکت به‎عنوان عاملی میانجی است. سازوکار­های انتقال شامل همانندسازی و سازگارسازی، و توانایی مشارکت شامل اعتماد، مراوده، و سازش در نظر گرفته شده است. این پژوهش براساس هدف از نوع کاربردی و براساس شیوة گردآوری داده­ها توصیفی- همبستگی است. در این تحقیق سه فرضیه دربارة روابط سازوکار­های انتقال، توانایی مشارکت، و اجرای انتقال دانش با انتخاب 52 نمونة انتقال دانش از سازمان­های آموزشی شهر تهران آزمون شد. روش نمونه­گیری به صورت اتفاقی بوده، و داده­ها با ابزار پرسشنامه جمع­آوری شده است. تجزیه‌وتحلیل داده­ها نیز با نرم‌افزارهای SPSS و Amos انجام گرفت. یافته­ها نشان داد سازوکارهای انتقال تأثیر مستقیمی بر توانایی مشارکت می‌گذارد. همچنین، توانایی مشارکت تأثیر مستقیمی بر اجرای انتقال دانش دارد. بنابراین، بهبود سازوکارهای انتقال و توانایی مشارکت می­تواند به بهبود اجرای انتقال دانش منجر شود. نتایج آزمون سبل و تحلیل بوت‌استرپ نیز تأییدکنندة نقش میانجی توانایی مشارکت است.}, keywords_fa = {Transfer mechanisms,Cooperative competency,Performing Knowledge transfer}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_63412.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_63412_f3edbe898d2e3b6101b2a47f11344a87.pdf} }