@article { author = {Soltani, Morteza and Nejat, Soheil and Khamoie, Farshid and Pasandidieh, Pourya}, title = {Turnover Intention Antecedents (A study in a Public Hospital)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {15}, number = {3}, pages = {551-573}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2017.128093.1006469}, abstract = {Human resources are the most important organizational capital and competitive advantage. So reducing their turnover rate is critical for organization to stay in competition scene and achieve higher levels of performance. The purpose of this study is to investigate the influence of organizational identity, perceived organizational support, job engagement and affective commitment on turnover intention. Data obtained from 250 employees of a public hospital in Mazandaran Province. Measuring models examined and hypotheses tested using SPSS22 and Lisrel8.8 softwares and statistical techniques including confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Results showed that organizational identity has a significant positive impact on job engagement and affective commitment. Perceived organizational support has a significant positive impact on job engagement and a significant negative impact on turnover intention. Job engagement has a significant positive impact on affective commitment and a significant negative impact on turnover intention. Moreover, impact of affective commitment on turnover intention is rejected.}, keywords = {Affective commitment,Job engagement,organizational identity,Organizational Support,Turnover intention}, title_fa = {بررسی پیشایندهای قصد ترک خدمت (مطالعه‌ای در یک بیمارستان دولتی)}, abstract_fa = {منابع انسانی مهم‌ترین مزیت رقابتی و سرمایة سازمانی‌اند. از این ­رو، کاهش میزان ترک خدمت آنان برای باقی‌ماندن سازمان در شرایط رقابتی و دستیابی به سطوح عالی عملکرد حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هویت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک‌شده، اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان یک بیمارستان دولتی در استان مازندران است. برای جمع‌آوری داده‌ها 250 پرسشنامه توزیع شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق نرم­افزارهای SPSS22 و Lisrel8.8 تجزیه‌وتحلیل شد. پایایی پرسشنامه با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن نیز از طریق تحلیل عاملی مرتبۀ اول و دوم بررسی شد. نتایج نشان داد هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معناداری دارد. حمایت سازمانی ادراک­شده بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، اشتیاق شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت، و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت تأیید نشد.}, keywords_fa = {Affective commitment,Job engagement,organizational identity,Organizational Support,Turnover intention}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_63634.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_63634_b822757c80388198cf04d4655637abc0.pdf} }