@article { author = {Poorkarimi, Javad and Gharloghi, Sajad and Homayni Damirchi, Amin and Karami, Mohammad Reza}, title = {Mediating Effect of Professional Commitment on the Relationship between Professional Competency and Job Performance (Case Study: The Educationalists in University of Tehran)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {15}, number = {4}, pages = {833-856}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.136661.1006636}, abstract = {The present study was done by survey to study the mediating effect of professional commitment on the relationship between professional competency and job performance. Research method was descriptive-correlational with an emphasis on structural equations. Statistical population of the research consists of all educationalists in University of Tehran (N=340). Cochran formula was used to determine the sample size and 180 individuals were selected as the sample that their selection was done by proportional stratified method. Data collection based on the three questionnaires of researcher-made professional competency, Meyer, Allen and Smith’ s professional commitment (1993) and Hersey and Goldsmith’ s job performance (1981) was performed which their Cronbach's alpha coefficient were obtained respectively, 0.92, 0.91, and 0.95, and face and content validity of the questionnaire were confirmed by experts. The method results showed that professional competency on professional commitment and job performance has a positive and significant impact and professional commitment has a positive and significant impact on job performance. Also, the mediator role of commitment was confirmed in the relationship between professional competency and job performance.}, keywords = {Competence,Competency,professional competency,Professional Commitment,Job performance}, title_fa = {اثر میانجی تعهد حرفه‌ای در رابطۀ بین صلاحیت حرفه‌ای و عملکرد شغلی (مورد مطالعه: کارشناسان آموزش دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر میانجی تعهد حرفه‌ای در رابطۀ بین صلاحیت حرفه‌ای و عملکرد شغلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارشناسان آموزش دانشگاه تهران (340 نفر) تشکیل می‌دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 180 نفر به‌منزلۀ نمونه انتخاب شدند که گزینش آن‌ها با استفاده از روش طبقه‌‌ای متناسب صورت گرفت. جمع‌‌آوری داده‌‌ها براساس پرسش‌نامه‌‌‌‌‌‌‌های محقق‌ساختۀ صلاحیت حرفه‌‌ای، تعهد حرفه‌‌ای مایر، آلن و اسمیت (1993) و عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (1981) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن‌ها به ترتیب 95/0، 91/0 و 92/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آن‌ها با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد: صلاحیت حرفه‌‌ای در تعهد حرفه‌‌ای و عملکرد شغلی و تعهد حرفه‌‌ای نیز در عملکرد شغلی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین، نقش میانجی تعهد حرفه‌‌ای در رابطۀ صلاحیت حرفه‌‌ای و عملکرد شغلی تأیید شد.}, keywords_fa = {تعهد حرفه‌‌ای,شایستگی,عملکرد شغلی,صلاحیت,صلاحیت حرفه‌‌ای}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_64495.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_64495_be294ba5964e44ae2047f83c11f1d9df.pdf} }