@article { author = {Mirarab Razi, Reza and Dibaei Saber, Mohsen}, title = {Predicting Organizational Citizenship Behavior based on Cultural Intelligence and Conflict Management}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {461-484}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.206452.1006825}, abstract = {The aim of this research is to predict the citizenship behavior of teachers, based on cultural intelligence and conflict management. To do this, a descriptive-scrolling method was employed. Our population consisted of 186 teachers of Azadshahr` schools. We utilized stratified and then simple random sampling strategy. Besides, the Ang et.al cultural intellectual questionnaire (2004), Robbin conflict management questionnaire (1998), and Podsacoff et.al. Organizational citizenship behavior questionnaire was used. To assess the reliability of our tools, Cronbach`s alpha was calculated and we reached 0.86, 0.85, and 0.89, respectively. The information obtained from these questionnaires were analyzed using SPSS software with descriptive and inferential statistics of correlation coefficient and regression test and the following results obtained: there was a significant positive relationship between strategic intelligence or meta-cognition and conflict management; there was a significant positive relationship between intelligence quotient, motivational intelligence, behavioral intelligence (or cognition) and conflict management. Thus, in order to have a better conflict management existed in the workplace, the cultural intelligence of teachers should be improved. }, keywords = {Cultural Intelligence,Conflict management,Organizational Citizenship Behavior}, title_fa = {پیش‌بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق پیش‏بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض است. روش پژوهش توصیفی‏- پیمایشی است. جامعة نمونه 186 نفر از معلمان شهرستان آزادشهر است که به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. از پرسش‏نامه‏های هوش فرهنگی آنگ و همکاران، مدیریت تعارض رابینز، و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکارانش استفاده شد. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و به‏ترتیب 86/0، 85/0، و 89/0 محاسبه شد. از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، بین هوش راهبردی، هوش دانشی، هوش انگیزشی، هوش رفتاری، و مدیریت تعارض رابطة معنی‏داری وجود دارد که از بین متغیرها، هوش رفتاری در مجموع بیشترین تأثیر را در پیش‏بینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد و از قدرت پیش‏بینی‏کنندگی بسیار زیادی برخوردار است. به منظور مدیریت بهتر تعارض‏های موجود در محیط کار، باید هوش فرهنگی معلمان را تقویت کرد. بر اساس نتایج این تحقیق، می‏توان در دوره‏های تربیت معلم و ضمن خدمت دربارة هوش معلمی از منظر رفتار شهروندی سازمانی بحث کرد.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,مدیریت تعارض,هوش فرهنگی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66863.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66863_880ca8e35319e5b3766b7dfdfcb7ab83.pdf} }