@article { author = {Amini, Alireza and Rahimnia, Fariborz}, title = {Validating the Model of Stewardship Behavior of the Servants of Hajj and Pilgrimage Organization}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {485-502}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.206924.1006835}, abstract = {This study was performed with a mixed exploratory approach – tool creation model – aiming to model the contextual factors on the stewardship behavior of Hajj and pilgrimage organization servants in the holy places of Mecca and Medina using the conventional content analysis in qualitative section. Semi-structured interviews were performed with 18 top servants to achieve the qualitative data from the purposive sampling method according to criteria of the code of conduct performance evaluation of the Hajj pilgrimage organization servants to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes and intra-subject agreement methods of two coders were used to validate it. The research qualitative findings explain the servants' stewardship behavior in the form of four behaviors: Humanitarian, pioneering, service-orientation, and self-orientation behaviors, and contextual factors affecting it in terms of personal background factors and role-related background factors. After discovering the category of the model presented in the qualitative stage, a 112-item questionnaire was designed and regulated to qualitatively validate the extracted model, and it was provided for 205 servants by available sampling method and the validity of the model was qualitatively verified.}, keywords = {Stewardship Behavior,contextual factors,Hajj and Pilgrimage Organization,Mixed Exploratory}, title_fa = {اعتبارسنجی مدل زمینه‌ای اثرگذار بر رفتار خادمانۀ کارگزاران سازمان حج و زیارت}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با رویکرد آمیختة اکتشافی‏ـ مدل ایجاد ابزار‏ـ به‏منظور شناسایی اثر عوامل زمینه‏ای بر رفتار خادمانة کارگزاران سازمان حج و زیارت در اماکن متبرکة مکه و مدینه با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی در بخش کیفی انجام شده است. داده‏های کیفی با استفاده از نمونه‏گیری هدفمند بر اساس معیارهای نظام‏نامة ارزیابی عملکرد کارگزاران خادم سازمان حج و زیارت از طریق 18 نفر از خادمان برتر تا اشباع نظری مصاحبه‏های نیمه‏ساختاریافته جمع‏آوری شد. متن مصاحبه‏های انجام‏شده در قالب واحدهای فکر کدگذاری، مقوله‏بندی، و در نهایت در طبقات مضامین طبقه‏بندی و اعتباریابی شد. یافته‏های کیفی تحقیق ویژگی‏های رفتار خادمانة کارگزاران را در قالب چهار رفتار انسان‏دوستانه، رفتار پیش‏قدمانه، رفتار وظیفه‏گرایانه، و رفتار خودگرایانه و عوامل زمینه‏ای مؤثر بر آن را در قالب دو زمینة شخصی و زمینه‏های مرتبط با نقش تبیین می‏کند. پس از کشف مقوله‏های مدل ارائه‏شده در مرحلة کیفی، به‏منظور اعتبارسنجی کمّی مدل استخراج‏شده، پرسش‏نامه‏ای مشتمل بر 123 گویه طراحی و تنظیم شد و در اختیار 205 نفر از کارگزاران به‏صورت نمونه‏گیری در دسترس قرار گرفت و اعتبار مدل به‏صورت کمّی نیز تأیید شد.}, keywords_fa = {آمیختة اکتشافی,رفتار خادمانه,سازمان حج و زیارت,عوامل زمینه‏ای}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66864.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66864_6cc26d86eb295f746f3515efd3a0b7e3.pdf} }