@article { author = {Razmi, Ali and Gholipour, Aryan and Pirannejad, Ali}, title = {Study of Effective Cyberloafing Antecedents}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {16}, number = {2}, pages = {503-519}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2018.219712.1007034}, abstract = {Cyberloafing as one of the widespread phenomena in workplace has been brought many consequences such as reducing HR productivity and raising organizational costs. Many scholars have shown interest in exploring its antecedents to address this issue. To this, the current study aims to examine effective cyberloafing antecedents including job attitudes (job and intrinsic involvements), managerial support for use of the Internet, perceived cyberloafing of coworkers, non-Internet loafing, and the Internet self-efficacy. We conduct our research based on descriptive-correlation method. Our data were collected through designed questionnaire from 296 employees in Tabriz Petrochemicals Company who had access to the Internet. To analyze the gathered data, we used Stepwise Regression. Results elicited by Regression test showed that non-Internet loafing (β=0.371, p<0.00) Internet self-efficacy (β=0.296, p<0.00), positive attitude toward cyberloafing (β=0.172, p<0.00), and perceived coworkers cyberloafing (β=0.133, p<0.00) are meaningful predictions for cyberloafing.  Hence, participants involved in cyberloafing behaviors tend to have a high level of Internet self-efficacy and non-Internet loafing. Further, they have a positive attitude toward cyberloafing and perceive it as a general norm in the organization.  }, keywords = {Cyberloafing,Internet,Attitude,Non- related work internet,Antecedents}, title_fa = {بررسی پیشایندهای مؤثر بر سایبرلوفینگ}, abstract_fa = {سایبرلوفینگ اپیدمی نسبتاً جدیدی در سازمان‏ها و اثر جانبی فناوری‏های جدید است؛ این پدیده، با کاهش بهره‏وری کارکنان، هزینه‏های سازمانی را افزایش می‏دهد. محققان سازمانی علاقه‏مندند تا با یافتن پیشایند‏های سایبرلوفینگ آن را کاهش دهند. هدف از این پژوهش نیز بررسی پیشایند‏های مؤثر بر سایبرلوفینگ است. نگرش‏های شغلی، حمایت مدیریت برای استفاده از اینترنت، سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران، طفره‏روی غیراینترنتی، و خودکارآمدی اینترنتی به‏عنوان پیشایندها بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی‏‏- همبستگی انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطة رفتار سازمانی و منابع انسانی قرار می‌گیرد. جامعة پژوهش کارکنان یک شرکت پتروشیمی است که 296 نفر از کارکنان شرکت نمونة آماری را تشکیل داده‏اند. برای جمع‏آوری اطلاعات از پرسش‏نامه و برای تحلیل داده‏ها نیز از رگرسیون گام‏به‏گام استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل نهایی نشان می‏دهد که متغیرهای طفره‏روی‏ غیر‏اینترنتی (371/0=β ،0.00p<)، خودکارآمدی اینترنتی (296/0=β ،0.00p<)، نگرش مثبت به سایبرلوفینگ (172/0=β ،0.00p<)، و سایبرلوفینگ ادراک‏شده از همکاران (133/0=β ،0.00p<) پیش‏بینی‏کننده‏های معناداری برای سایبرلوفینگ‏اند. این مطلب مؤید آن است که مشارکت‏کننده‏هایی که درگیر رفتارهای سایبرلوفینگ‏اند خودکارآمدی اینترنتی و طفره‏روی ‏غیر‏اینترنتی بسیار زیادی دارند و همچنین نگرش مثبت به سایبرلوفینگ داشته و سایبرلوفینگ را به‏منزلة هنجار عمومی سازمانی پذیرفته‌اند.  }, keywords_fa = {Cyberloafing,Internet,Attitude,Non- related work internet,Antecedents}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66865.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_66865_6a4fce79fc37a9971a51c17c6ec08cfa.pdf} }