@article { author = {Golban, Javad and Rezghi Shirsavar, Hadi}, title = {The Application ISM Model to Rate the Components of Organizational Culture and AHP Method to Rank the Obtained Factors}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {18}, number = {4}, pages = {775-798}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2020.294957.1007963}, abstract = {Since this study aimed to rate and rank the dimensions and characteristics of organizational culture, it was a developmental research project, and descriptive-analytical in terms of purpose. At the rating section, the ISM pairwise comparison questionnaire was used, and the interpretive structure model with EXCEL2013 software was used for analysis. Moreover, the AHP comparative questionnaire was used in the ranking section with an emphasis on the importance level. The statistical population in both sections was 20 organizational culture experts who were selected through snowball sampling method. The results  obtained from ISM model show that the dynamic targeting, development and promotion of pro-change values, performance management appropriate to change, and management of organizational behaviors appropriate to the behavioral goals of change are the most important factors affecting organizational culture. Moreover, strategic approaches, change-oriented performance management, change-appropriate organization, employees supporting change, transformational leadership, organizational value management, and change knowledge and information management were ranked first to seventh, respectively.}, keywords = {Culture,Organizational Culture,structural interpretation modeling,Hierarchical Analysis}, title_fa = {کاربرد مدل ISM جهت سطح‏بندی مؤلفه‌های فرهنگ‌ سازمانی و رتبه‏ بندی مؤلفه‌ها با استفاده از روش AHP}, abstract_fa = {با توجه به اینکه هدف این پژوهش سطح‌بندی و رتبه‌بندی ابعاد و شاخص‌های فرهنگ‌ سازمانی بود، پژوهشی توسعه‌ای از نوع توصیفی‌ـ تحلیلی است. در بخش سطح‌بندی از پرسشنامة مقایسات زوجی ISM استفاده شد و برای تحلیل از روش مدل ساختار تفسیری و نرم‌افزار EXCEL2013 بهره گرفته شد. همچنین، در بخش رتبه‌بندی از پرسشنامة مقایسه‌ای AHP با تأکید بر میزان اهمیت استفاده شد. جامعة آماری در هر دو بخش ۲۰ نفر از خبرگان فرهنگ ‌سازمانی بودند که بر اساس روش گلولة برفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد شاخص هدف‌گذاری پویا، توسعه و ترویج ارزش‌های حامی تغییر، مدیریت عملکرد متناسب با تغییر، و مدیریت رفتارهای سازمانی متناسب با اهداف رفتاری تغییر بنا بر پیشنهاد مدل ISM مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر فرهنگ‌ سازمانی هستند. رویکردهای راهبردی، مدیریت عملکرد تغییرمدار، سازمان‌دهی متناسب با تغییر، کارکنان حامی تغییر، رهبری تحول‌گرا، مدیریت ارزش‌های سازمانی، و مدیریت دانش و اطلاعات تغییر به ترتیب دارای رتبة اول تا هفتم در این پژوهش بودند.}, keywords_fa = {تجزیه‌وتحلیل سلسله‌مراتبی,فرهنگ,فرهنگ‌ سازمانی,مدل‌سازی تفسیر ساختاری}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_76316.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_76316_2167febf4a66d7d52bf59ce9ddfaf7e7.pdf} }