@article { author = {Jabbari Maraghoush, Gholamreza and Yari Haj Atalou, Jahangir and Maleki Avarsin, Sadegh}, title = {The Model of the Impact of Organizational Socialization on Responsibility and Ethical Behavior Through the Mediation of Organizational Identity: A Case Study of Faculty Members}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {2}, pages = {227-250}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2020.301461.1008027}, abstract = {Faculty members play an essential role in university and society and cannot be ignored. The purpose of this study was to assess the causal relationships between organizational socialization and ethical behavior and responsibility with the mediating role of organizational identity among faculty members of Islamic Azad University branches in the West Azarbaijan. The study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature and method. The statistical population was comprised of all 695 full-time faculty members in 13 university branches. The Krejcie-Morgan table was used to select 263 people for data collection through proportional stratified random sampling.  Four standard questioners were used to gather data, including Taormina’s organizational socialization, Ashforth and Mail’s organizational identity, Swanson and Hill's ethical behavior, and Hatchwar’s Responsibility questionnaires. The content and construct validity of the questionnaires were confirmed and their reliability was found to be at an adequate level using Cronbach's alpha. The results showed a significant and positive relationship between organizational socialization and responsibility and ethical behavior through the mediating role of organizational identity. As a result, organizational socialization, both directly and indirectly through the mediation of organizational identity, can affect the responsibility and ethical behavior of faculty members.  }, keywords = {Organizational Socialization,organizational identity,responsibility,Ethical Behavior,Faculty Members}, title_fa = {مدل تأثیر جامعه‌پذیری سازمانی در پاسخگویی و رفتار اخلاقی با میانجیگری هویت سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی)}, abstract_fa = {اعضای هیئت‌علمی نقش اساسی در دانشگاه و جامعه دارند که نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علّی بین جامعه‏پذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی، با نقش میانجی هویت سازمانی، میان اعضای هیئت‌علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی‌ـ همبستگی است. جامعة آماری همة استادان تمام‌وقت 13 واحد دانشگاهی و در مجموع 695 نفر بود که با روش نمونه‏گیری طبقه‏ای نسبی حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان 263 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامة‏ استاندارد (جامعه‏پذیری سازمانی تائورمینا، هویت سازمانی آشفورث و مائل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل، پاسخگویی هاچوارتر) استفاده شد. روایی محتوایی و روایی سازه‏ای پرسشنامه‏ها تأیید شد و پایایی نهایی با آلفای کرونباخ مناسب بود. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌دهندة رابطة مثبت و معنادار بین جامعه‏پذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی با نقش میانجی هویت سازمانی بود. در نتیجه، جامعه‌پذیری سازمانی هم به طور مستقیم هم به طور غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی می‌تواند پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضای هیئت‌علمی را تحت تأثیر قرار دهد.}, keywords_fa = {اعضای هیئت‌علمی,پاسخگویی,جامعه‌پذیری سازمانی,رفتار اخلاقی,هویت سازمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_76937.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_76937_c5a1cbf9271310b1044eb2859203ebff.pdf} }