@article { author = {Aidi, Mohammad and Toulabi, Zeynab and Sayadi, Samaneh}, title = {Analyzing the Event Elements of Ashura-Driven Organizational Culture Based on Ashura-Driven Conduct}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {19}, number = {1}, pages = {175-200}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2020.293960.1007959}, abstract = {The purpose of this study was to analyze the event elements of Ashura-driven organizational culture based on Ashura-driven conduct. The research method used was exploratory and qualitative thematic analysis method was used to extract the themes from religious sources related to Ashura and Ashura-driven culture. The statistical population of this study involved all authoritative books and articles within the Islamic culture and Ashura-driven conduct, while the statistical sample involved all authoritative books and articles of the foregoing domains available to the researchers. In order to extract the themes, first descriptive coding was done which resulted in the extraction of basic themes. Then, in the interpretive coding stage, the basic themes were categorized so as to achieve the organizing themes. The last step was to determine the universal themes that encompassed all of the above-mentioned themes. All in all, this study identified 28 descriptive themes, 13 organizing themes, and 3 universal themes. The validity of the findings was confirmed using the opinions of five experts. The findings indicated that the main components of the Ashura-driven organizational culture could be classified as stance-related, orientation-related, and act-related. At the end, an analysis of the Ashura-driven organizational culture's event elements is presented using the Ashura-driven culture.}, keywords = {Stance-related elements,Orientation-related elements,Act-related elements,Ashura-driven culture,Organizational Culture}, title_fa = {تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی بر مبنای سیرة عاشورایی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی بر مبنای سیرة عاشورایی انجام شد. روش تحقیق اکتشافی بود که به صورت کیفی از روش تحلیل مضمون، به منظور استخراج مضامین مورد نیاز از منابع دینی مرتبط با عاشورا و فرهنگ عاشورایی، استفاده شد. جامعة آماری تحقیق همة کتب و مقالات معتبر در حوزة فرهنگ اسلامی و سیرة عاشورایی و نمونة آماری نیز همة کتب و مقالات علمی معتبر در دسترس در حوزة یادشده بود. به منظور دستیابی به مفاهیم مورد نظر در مرحلة نخست کدگذاری توصیفی صورت گرفت و کدها به عنوان مضامین پایه‌ای شناخته شدند. در مرحلة کدگذاری تفسیری، مضامین پایه‌ای طبقه‌بندی شدند که آن‌ها را مضامین سازمان‌دهنده گویند. آخرین مرحله تعیین مضمون فراگیر بود که همة مضامین پیش‌گفته را دربرمی‌گیرد. در نهایت، این پژوهش به شناسایی 28 مضمون توصیفی و 13 مضمون سازمان‌دهنده و 3 مضمون فراگیر (مؤلفه‌های اصلی) انجامید و با استفاده از نظرخواهی از پنج نفر از خبرگان روایی پژوهش تأیید شد. مؤلفه‌های اصلی عبارت‌اند از عناصر بینشی فرهنگ سازمانی عاشورایی، عناصر گرایشی فرهنگ سازمانی عاشورایی، عناصر کنشی فرهنگ سازمانی عاشورایی. در پایان، تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی تدوین شد.}, keywords_fa = {عناصر بینشی,عناصر کنشی,عناصر گرایشی,فرهنگ سازمان,فرهنگ عاشورا}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_77472.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_77472_851efd0ba440ee2a0555f7f1a52f2542.pdf} }