@article { author = {Ordoo, Fatemeh and Pourkarimi, Javad and Keramati, Mohammadreza and Zakersalehi, Gholamreza}, title = {A Metasynthesis of University Organizational Culture Components: A Qualitative Approach to Recognizing the Priorities of the Meritocratic Academic Community}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {20}, number = {2}, pages = {257-290}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2020.304402.1008071}, abstract = {The purpose of this study was to provide, recognize, and metasynthesize the components of university organizational culture. To this end, a metasynthesis of the Iranian and international articles published from 2010 to 2020 was carried out. The findings of the study were categorized into three parts, namely assumptions, values, and artifacts. The prioritization of the 88 components derived from 74 articles revealed that in the assumptions construct, the value principles of the organization and physical-spiritual wellbeing in the epistemology component and organizational identity and organizational experiences in the identity-seeking component are of importance. In the value construct, components such as academicians’ competences, participation and teamwork, scientific independence and freedom, organizational learning, and learning methods (as norms) and negative clichés (as anomalies) were identified. Finally, within the artifacts construct, components such as communication platform, interaction among individuals (structure), academic management and the role of leadership (human resources), resource allocation and bargaining over resources, and organizational change and evolution atmosphere (process) were recognized. Finally, the artifacts construct was deemed as the principal priority of the meritocratic academic community, the main part of which is the structure component.}, keywords = {Higher Education,Academic community,university organizational culture,meritocratic,Meta-synthesis}, title_fa = {فراترکیب مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی دانشگاه (رویکردی کیفی جهت بازشناسی اولویت‌های جامعۀ دانشگاهی شایسته‌محور)}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش ارائه و بازشناسی و فراترکیب مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی دانشگاهی بود. پژوهش بر اساس روش فراترکیب مقالات داخلی و خارجی دَه سال اخیر (از سال 2010 تا سال 2020) به انجام رسید. یافته‌های پژوهش نیز در سه بخش مفروضات، ارزش‌ها، و مصنوعات تحلیل و بررسی شد. نتایج 74 مقاله بر اساس 88 مؤلفه به ترتیب اولویت و اهمیت نشان داد در سازة مفروضات مبانی ارزشی سازمان و بهزیستی جسمی‌ـ روحی در مؤلفة معرفت‌شناسی و هویت سازمانی و تجربیات سازمانی در مؤلفة هویت‌یابی دارای اهمیت هستند. در سازة ارزش‌ها مؤلفه‌هایی چون شایستگی‌های دانشگاهیان، مشارکت‌جویی و تیم‌مداری، استقلال و آزادی علمی، یادگیری سازمانی و شیوه‌های یادگیری (به عنوان هنجارها)، و کلیشه‌های منفی (به عنوان ناهنجارها) و در سازة مصنوعات مؤلفه‌هایی مانند بستر ارتباطی، تعامل افراد (ساختار)، مدیریت دانشگاهی و نقش رهبری (منابع انسانی)، تخصیص منابع و چانه‌زنی بر سر منابع، و جوّ تغییر و تحول سازمانی (فرایندها) شناسایی شد. بنابراین، سازة مصنوعات مهم‌ترین اولویت جامعۀ دانشگاهی شایسته‌محور تعیین شد که بخش عمدۀ آن در بخش ساختار قابل تبیین است.}, keywords_fa = {Higher Education,Academic community,university organizational culture,meritocratic,Meta-synthesis}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_78798.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_78798_af44c1196c67d48b26d706f5b74335d2.pdf} }