@article { author = {Zareie Matin, Hassan and Arta, Parisa and Jandaghi, Gholamreza and Yazdani, Hamid Reza}, title = {Providing an effective leadership model to increase job satisfaction of medical staff during the coronavirus (Case study: selected hospitals)}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {22}, number = {1}, pages = {21-32}, year = {2024}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2021.322723.1008273}, abstract = {Job dissatisfaction among medical staff slows down the recovery process, prolongs the patient's stay in the hospital, increases costs, and ultimately dissatisfaction among users of these services. One of the most important factors affecting job satisfaction is effective leadership. Therefore, the purpose of this study is to provide an effective leadership model to increase the job satisfaction of medical staff. The research is developmental in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of the type of method. The research strategy of data foundation theory is based on Glaser's apparent approach. Participants in the study included managers, supervisors, and supervisors of public and private hospitals, which was conducted with semi-structured interviews with 13 people with theoretical saturation logic. The method of data analysis was open, selective, and theoretical coding. Findings indicate that 6 main categories: personal characteristics, interpersonal characteristics, follower growth, proper use of tools, organizational factors, and environmental factors are the components of effective leadership in selected hospitals of Iran University of Medical Sciences and Health Services.}, keywords = {Job satisfaction,Effective Leadership,Medical staff,University of Medical Sciences}, title_fa = {ارائة الگوی رهبری اثربخش به منظور افزایش رضایت شغلی کارکنان درمانی در دوران کرونا (مورد مطالعه: بیمارستان‌های منتخب)}, abstract_fa = {عدم رضایت شغلی کارکنان درمانی باعث کند شدن فرایند بهبود بیماری، طولانی ‌شدن اقامت بیمار در بیمارستان، افزایش هزینه، و در نهایت عدم رضایت استفاده‌کنندگان این خدمات می‌شود. از عوامل مهم اثرگذار بر رضایت شغلی رهبری اثربخش است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائة الگوی رهبری اثربخش به منظور افزایش رضایت شغلی کارکنان درمانی بود. پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای و از نظر نوع روش توصیفی‌ـ اکتشافی است. استراتژی پژوهش نظریة داده‌بنیاد مبتنی بر رهیافت ظاهرشوندة گلیزر بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل مدیران، سرپرستاران، و سوپروایزرهای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بودند که با منطق اشباع نظری با 13 نفر مصاحبة نیمه‌ساختاریافته انجام شد. شیوة تحلیل داده‌ها کدگذاری باز و انتخابی و نظری بود. یافته‌های پژوهش بیان می‌کند که شش مقولة اصلی شامل ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های بین فردی، رشد پیروان، استفادة صحیح از ابزارها، عوامل سازمانی، و عوامل محیطی تشکیل‌دهندة رهبری اثربخش در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ـ درمانی ایران هستند.}, keywords_fa = {دانشگاه علوم پزشکی,رضایت شغلی,رهبری اثربخش,کارکنان درمانی}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_82730.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_82730_60dbfd70204701696dfb3ae58c20d8d4.pdf} }