@article { author = {Jashni Arani, Mojtaba and Mohammadi Elyasi, Ghanbar and Seyed Javadein, Seyed Reza and Rezaei Zadeh, Morteza}, title = {Identify the required competencies of managers for coaching in the power plant industry}, journal = {Organizational Culture Management}, volume = {21}, number = {3}, pages = {267-290}, year = {2023}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6942}, eissn = {2423-6934}, doi = {10.22059/jomc.2022.331730.1008357}, abstract = {Today, coaching is one of the most effective tools for organizational change and improving the performance of managers. Implementing this process in the organization requires identifying managers who have the necessary competencies to play this role. This research, which is based on Grounded Theory and philosophical interpretive-constructivism, has been organized in order to identify the competencies of managers to play the role of coaching. Data collection tools, semi-structured case-based interviews, and research participants were fifteen middle managers selected from two companies of Mapna Group companies. Qualitative data were analyzed using the Charmz theory approach in the context of MaxQDA software. The research findings have presented six competencies: indicators of successful manager performance for coaching (from the student's perspective); Manager's beliefs about coaching in the form of facilitative beliefs such as belief in the ability of individuals and freedom to act and deterrent beliefs such as the fear of losing a position; Required knowledge includes, specialized coaching knowledge, coaching and business prerequisites; Managers' skills required for coaching include: coaching, feedback, apprenticeship, interpersonal, communication and individual; The personality traits required by managers were divided into two categories: positive personality traits and toxic personality traits. In the last section, the personal motivations of the principal related to the student and the anti-motivational factors of the principals in coaching activity were mentioned.}, keywords = {Competency,coaching,manager competencies for coaching,Grounded theory,Mapna Group}, title_fa = {شناسایی شایستگی‌های موردنیاز مدیران برای مربیگری در صنعت نیروگاهی}, abstract_fa = {امروزه مربیگری یکی از مؤثرترین ابزارها برای تغییر سازمانی و بهبود عملکرد مدیران است. جاری‌سازی این فرایند در سازمان مستلزم شناسایی مدیرانی است که شایستگی‌های لازم برای ایفای این نقش را داشته ‌باشند. این پژوهش با روش نظریة داده‌بنیاد و بر مبنای فلسفی تفسیرگرایی‌ـ برساختی با هدف شناسایی شایستگی‌های مدیران جهت ایفای نقش مربیگری ساماندهی شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافتة واقعه‌محور و مشارکت‌کنندگان در تحقیق پانزده نفر از مدیران میانی منتخب دو شرکت از شرکت‌های گروه مپنا بوده‌اند. داده‌های کیفی با استفاده از رویکرد نظریه‌ای چارمز و در بستر نرم‌افزار Max QDA تحلیل شده ‌است. یافته‌های پژوهش شش شایستگی را ارائه داده است: شاخص‌های عملکرد موفق مدیر برای مربیگری (از منظر شاگرد)؛ باورهای مدیر برای مربیگری در قالب باورهای تسهیل‌کننده، مانند باور به توانایی افراد و آزادی عمل دادن، و باورهای بازدارنده، مانند ترس از دست دادن جایگاه؛ دانش مورد نیاز، شامل دانش‌های تخصصی مربیگری، پیش‌نیاز مربیگری، کسب‌وکار؛ مهارت‌های مورد نیاز مدیران برای مربیگری عبارت‌اند از: مربیگری، بازخورد، تشخیص روحیة شاگردی، بین‌فردی، ارتباطی، فردی؛ ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز مدیران در دو دستة ویژگی‌های شخصیتی مثبت و ویژگی‌های شخصیتی سمی[1] تقسیم‌بندی شد. در بخش آخر به انگیزه‌های شخصی مدیر و مرتبط با شاگرد و عوامل ضدانگیزشی مدیران در فعالیت مربیگری اشاره شد.  }, keywords_fa = {شایستگی,مربیگری,شایستگی‌های مدیر برای مربیگری,نظریه داده‌بنیاد,گروه مپنا}, url = {https://jomc.ut.ac.ir/article_85678.html}, eprint = {https://jomc.ut.ac.ir/article_85678_bf838017c5da27e7b5bdf8f7ac8c996f.pdf} }