per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19350
در جستوجوی فنون تعیین روایی
In search for techniques of determining validity in managerial researches
محمد رضا مهرگان
mehregan@ut.ac.ir
1
محمدرضا زالی
78248259
2
یکی از مهمترین مراحل حساس در فرایند پژوهش، طراحی و تدوین ابزارهای اندازهگیری است. ابزار سنجش کارآمد، ابزاری است که هم معتبر و نیز روا باشد. همچنین در بسیاری از پژوهشهای مدیریتی، پژوهشگران مدلهای معین که در تحقیقات پیشین مورد استفاده قرار گرفتهاند، به کار میگیرند، یا با استفاده از دانش نوین، مدل تحقیق جدیدی را طراحی و آزمون مینمایند. مدل تحقیق کارآمد، مدلی است که از روایی کافی برخوردار باشد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری و مدل تحقیق، از فنون متعددی مانند قضاوت متخصصین امر، آزمون همبستگی، ماتریس ویژگی چندگانه- مقیاس چندگانه و تحلیل عاملی استفاده میشود. پیشنهاد عملی این مقاله، به کارگیری تکنیک تحلیل ممیزی برای بررسی و سنجش روایی پیشبین و همزمان مدلهای تحقیق مدیریتی است.
One of the most important sensitive stages in research process is the design and outline of measurement tool. Effective measurement tools are those which are both valid and reliable. Also, in many managerial researches, the researchers utilize the specific models which are used in the previous researches, or design and test new models, using the modern knowledge. It is clear that the effective research model is a model which has enough validity. In order to determine the validity of researches measurement tools and models, numerous techniques are used such as the judgments of the experts, correlation test, multi traits-multi scale matrix, and multi-factor analysis. The practical suggestion of this survey is to utilize discriminate analysis technique in order to study and measure the validity of simultaneous managerial research models
https://jomc.ut.ac.ir/article_19350_2403dffbc4dacf6d0f68bb0f63578ded.pdf
اعتبار
تحلیل عاملی
روایی
ماتریس ویژگی چندگانه
مقیاس چندگانه
مثلث بندی
Multi
Multi traits
reliability
Triangulation
Validity
factor analysis
multi scale matrix
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19351
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی
Survey of the relationship between social capital and inter-organizational entrepreneurship
محمد سعید تسلیمی
32195956
1
عباس منوریان
23835337
2
مصطفی آشنا
16643685
3
امروزه، در عصر دانش، سازمانها با به کار گیری داراییهای نامشهود که منابع ارزشی جدیدی محسوب میشوند، از مزیت رقابتی خاصی بهره میجویند . این وضعیت، با اهمیت فرایند خلق و تسهیم دانش تعریف شده که گویای اهمیت سرمایه اجتماعی به عنوان پدیده مدیریتی جدید میباشد. از سوی دیگر، کارآفرینی درون سازمانی نیز به توسعه محصولات و خدمات جدید، نوآوری در محصولات و خدمات و همچنین ایجاد واحد و شعبات جدید منجر شده و در نهایت مزیت رقابتی خاصی برای سازمان فراهم میآورد. از این رو هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه کارآفرینی دورن سازمانی و سرمایه اجتماعی در یک شرکت صنعتی میباشد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق نیز شامل 151 مدیر از یک شرکت صنعتی میباشد که با توجه به نمونه گیری صورت گرفته، 89 نفر از این تعداد آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی(و ابعاد آن یعنی شناختی و ساختاری) با کار آفرینی درون سازمانی رابطهای مثبت وجود دارد. به عبارتی روشنتر، با افزایش سرمایه اجتماعی کارآفرینی درون سازمانی افزایش مییابد.
Nowadays, in the knowledge era, organizations take advantage of a special competitive advantage utilizing invisible assets which are considered to be the new valuable resources. These circumstances are defined due to the importance of knowledge creation and sharing process, which indicates the importance of the social capitals as a new managerial phenomenon. Also, on the other hand, inter-organizational entrepreneurship can lead to the development of new products and services, product and services innovation, and updated organizational units and it will ultimately brings the competitive advantage to the organization. Therefore, the main aim of this paper is to survey the relationship of inter-organizational entrepreneurship with social capital in an industrial company. The descriptive research methodology is used and correlation method is utilized and the statistical population of the survey includes 151 managers of an industrial company in which 89 numbers of them are selected as the sample. The results indicate that there is a positive relationship between social capital and inter-organizational entrepreneurship (and its dimensions, namely cognitive and structural). To be clearer, with increase of social capital, inter-organizational entrepreneurship will increase
https://jomc.ut.ac.ir/article_19351_f60a1b14dec7197080b4cfff1ae23d88.pdf
بعد ساختاری سرمایه اجتماعی
بعد شناختی
سرمایه اجتماعی
کار آفرینی درون سازمانی
cognitive
inter
Social capital
structural dimensions of social capital
Organizational entrepreneurship
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19352
تبیین عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی در سازمانهای دولتی با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر
Clarification of the effective factors on human resource in public organizations using path analysis method
عباسعلی حاج کریمی
63663146
1
رضا پیرایش
r-pirayesh@yahoo.com
2
در این مطالعه، هدف تحلیل عوامل مؤثر بر ارتقای بهرهوری منابع انسانی در سازمانهای دولتی و تعین اثرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل مذکور در ارتقا و بهبود بهرهوری در سازمانهای موردنظر میباشد. متغیر وابسته در این بررسی بهرهوری، منابع انسانی و متغیرهای مستقل، عواملی چون توسعه منابع انسانی و توانمند سازی آنها، فناوری اطلاعات ، مهندسی مجدد فرآیندها، اصلاح و بازبینی روشهای انجام دادن کار، CRM و میزان توجه سازمان و کارکنان به آن ، تشکلهای گروهی رسمی و غیر رسمی، اعمال نظام مشارکت و انگیزش کارکنان و... میباشند که در قالب مدلی در این مقاله ارایه شدهاند. نتایج اولیه حاصل از تحلیل مسیری اطّلاعات نشان میدهد که برخی متغیرها بر روی ارتقای بهرهوری منابع انسانی در سازمانهای دولتی تأثیر مستقیم دارند؛ در حالی که برخی از متغیرها با تأثیر در عناصر سازمانی به طور غیرمستقیم موجب ارتقای بهرهوری می شوند. در این تحقیق برای بررسی اثرات مذکور از روش تحلیل مسیر بهره گیری شده است. هدف تحلیل مسیری، بیان منطقی همبستگیهای موجود بین مجموعه متغیرهایی است که مشمول روابط علّی و معلولی میباشند. ویژگی برجسته آنالیز مسیری آن است که مدل آنالیز مسیری مشهود بوده و ضرایب آن قابل مقایسه هستند. نتایج حاصل از بررسی نشان میدهند که تاثیرات متغیرهای فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی با ضرایب استاندارد545/0 و 427/0 نسبت به سایر متغیر ها بیشترین تأثیر و متغیرهای تحقیق و توسعه وایجاد تشکّلهای گروهی کارکنان با ضرایب استاندارد 09/0 و 149/0 کمترین تأثیر را بر بهرهوری منابع انسانی در سازمانهای عمومی و دولتی دارند.
The path analysis method uses for describing causal relations that was applied in first time by c. Wright (1992). The purpose of path analysis conveying logical correlation between a set of variable that have causally relations. In this study we analyze the effective factors on increasing of manpower productivity in governmental organization and determining direct and indirect effects in improvement and increasing productivity in the mentioned organizations. Independent variable in this study is productivity and dependent variables are H.R management, empowerment, IT, reengineering of process, participative management, CRM and the measure of attention to costumers, team working and forming informal groups and etc, that presented in schematic and mathematic model. The result of path analysis represents that some of variables have direct effect upon manpower productivity while some of variables with effects in elements organization, affect indirectly productivity. By the way in this assay path analysis model explained direct and indirect effects of variables on independent variable (manpower prod). The results show IT and organization structure with standard coefficients of 0.545 & 0.427 in compare of other variable have much effects and R&D and forming informal groups with standard coefficients 0.09 and 0.149 have low effects upon manpower productivity
https://jomc.ut.ac.ir/article_19352_1a1930ef51579f5afdba43a1c340c7ab.pdf
اثرات مستقیم و غیرمستقیم
اثربخشی
تحلیل مسیری
کیفیت خدمات
مدلهای بهره وری
Direct and indirect effects
Effectiveness
Path analysis
Productivity models
Quality of Services
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19353
رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و رضایت مشتریان
The relationship between TQM and customer satisfaction in service sector
حسین خنیفر
1
زهرا حیدرنیا
83443373
2
با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت کیفیت جامع در فرایند رشد و توسعه سازمانها و رقم زدن مولفههای مختلف بالندگی سازمانی و روانشناختی آن، از جمله مبحث اساسی رضایت مشتریان و توجه ویژه برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه کمی و کیفی به این مقوله مهم, ضرورت تام دارد تا نسبت به بهبود وضعیت سازمانها، بالاخص سازمانهای خدماتی، اقداماتی اساسی صورت گیرد. این مقاله که برگرفته از پژوهشی سازمانی است، تلاش دارد تا ضمن مروری بر ادبیات تحقیق و با توجه به فرضیات پژوهشی, یافتههای پژوهشی را که از واحدهای مورد مطالعه گرد آوری شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج و پیشنهادهای حاصل از این پژوهش میدانی نیز ارائه گردید.
This article examined the relationship between total quality management (TQM) and customer satisfaction in service sector. TQM and customer satisfaction is discussed in this survey. In the other part of the article, the research methodology is described that encompass hypothesis, research methodology, the statistical population and the sample are explained.
This research is a field research. Tools of data collection are closed-ended questionnaire and interview. Statistical population is unlimited and sample size is 120 persons. Statistical technique that is used are spearman correlation coefficient. The data is analyzed by spss software. Based on the results of research, there is a meaningful relationship between TQM and customer satisfaction
https://jomc.ut.ac.ir/article_19353_95e44167581a115996bc9a6cbbe9ee82.pdf
بخش خدمات
رضایت مشتریان
کیفیت
مدیریت کیفیت جامع
Cutomers satisfaction
Quality
Serrive sector
Total quality management
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19354
بررسی رابطه بین سبکهای رهبری تحول آفرین و تبادلی باتعهد سازمانی کارکنان
Surrey of the relationship between transformational leadership and transactional leadership and personnel's organizational commitment
علیرضا امیرکبیری
62665714
1
ابراهیم خدایاری
36425928
2
فرزاد نظری
99771713
3
محمد مرادی
97214931
4
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین سبکهای رهبری تحولآفرین و تبادلی با تعهد سازمانی کارکنان میباشد. بدین منظور 2 پرسشنامه برای تعیین سبک رهبری مدیران و تعیین میزان تعهد سازمانی کارکنان در نظر گرفته شد. جامعه آماری شرکتهای شهرک صنعتی زنجان شامل 86 شرکت میباشد که تمامی مدیران به عنوان نمونه و تعداد 344 نفر از کارکنان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پس از جمعآوری و تحلیل پرسشنامهها به کمک نرمافزار SPSS نتایج تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. این نتایج حاصل نشان داد که بین سبکهای رهبری تحولآفرین و تبادلی و تعهد سازمانی کارکنان رابطهای معنادار وجود دارد و رهبرانی که از سبک رهبری تحولآفرین استفاده میکنند در افزایش میزان تعهد کارکنان نسبت به سازمانم، موفقترند و هر اندازه سبک رهبری مدیران از تبادلی به سمت تحولآفرین حرکت کرده است، در بین کارکنان شاهد وفاداری بیشتری نسبت به سازمان بودهایم.
The main purpose of this research is consideration between transformational and transactional leadership with employee's organizational commitment in the companies of Zanjan Industrial Township. For this purpose tow questionnaire used to determine managers leadership style and employee's organizational commitment for this companies. Whole societies contain eighty-six companies, which all of them managers as a sample and 344 individuals from the staff selected to random method as other sample.
After gathering questionnaire, by helping software (SPSS) the results of the research were established and obtaining conclusion has showed significant relationship between transformational and transactional leadership and personnel's organizational commitment exist and the leaders that utilize transformational leadership are successful to increase the rate of employee's commitment to organization and every measurement of the managers leadership style from transactional leadership to transformational leadership has moved, we have been faithful among employees more and more.
https://jomc.ut.ac.ir/article_19354_211085676a46cf823d18b945d61e15a3.pdf
ابعاد تعهد سازمانی
پرسشنامه چند عاملی
تعهد سازمانی
رهبری تبادلی
رهبری تحول آفرین
Elements of organizational commitment
Multifactor Leadership Questionnaire
Organizational Commitment
Transactional Leadership
Transformational Leadership
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19355
بررسی و شناخت چالشهای استقرار و اجرای نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی ایران(2)
The study of challenges of establishing and implementing suggestions system in public sectors of Iran
ابوالفضل سهرابی
a.sohrabi.@ut.ac.ir
1
بسیاری از سازمانها در بخش دولتی و خصوصی نوعی از نظام پیشنهادها را دارند تا اعضای خود به منظور ارائه طرحهایی جهت بهبود امور تشویق نمایند. این طرحها غالبا ً به کمیتههایی جهت بررسی ارجاع میشوند تا ایدههای خوب برای اجرا به دست اندرکاران پیشنهاد شوند. فرایند تبدیل ایده به پیشنهاد کاری علمی است که میتواند از سوی خود ارائه دهنده، کمیته بررسی کننده، دبیر نظام پیشهادها، مجری استقرار و اجرای نظام و یا با همکاری همه اینها صورت گیرد؛ که البته در آن صورت نتایج مثبتی بر آن پیشنهاد مترتب خواهد بود. اما به دلایلی که در این تحقیق به آنها اشاره میشود، سازمانها و از جمله سازمانهای دولتی که موضوع این تحقیق هستند، بخصوص با توجه به تفاوتی که با سازمانهای بخش خصوصی دارند ـ و در مقدمه به آنها اشاره شده است ـ در استقرار و اجرا و تداوم نظام پیشنهادها با چالشها و ایرادها و موانعی روبهرو هستند. بنابراین، در این پژوهش، نظرات 4 گروه از دست اندرکاران اصلی اجرای این نظام، یعنی مدیران، کارکنان، دبیران و اعضای شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها در رابطه با چالشهایی که این نظام را تحت تاثیر قرار میدهند، بررسی شده و آنان برای از بین بردن یا به حداقل رساندن ایرادها (چالشها)، پیشنهادهای منطقی و عملی ارائه نموده اند. باور این تحقیق بر این است که این پیشنهادها میتوانند مدیران سازمانهای دولتی درگیر در اجرای نظام پیشنهادها و نیز مدیرانی را که هنوز به استقرار این نظام اقدام ننمودهاند، را در استفاده کارآمد از نظام پیشنهادها برای افزایش مشارکت کارکنان و استفاده از نیروی فکری آنها یاری نماید.
Many public and private organizations have some kind of suggestions system in order to motivate and encourage their organization members to suggest proposals and ideas, wherewithal the organization can be improved. These proposals are then referred to committees to be studied, whereby good ideas will be submitted to the authorities. The process of evolution of ideas to workable suggestions is what the individual himself or herself, the study committee, suggestions system secretary, executive who are responsible for establishing and implementing suggestions system, and or all of them can do, which in that case, it is expected that, these suggestions will have positive consequences. But, because of some reasons which will be mentioned in this survey, organizations, and among them public organizations, which are the subject of this study, especially with attention to their differences with private sectors organizations, which is mentioned in the preface section, are confronted with challenges in establishment and implementation of suggestions system. Therefore, the viewpoints of four groups of senior authorities of establishing and implementing suggestions system, namely, managers, employees, secretaries, and members of the council of study and verification of suggestion system, in association with challenges which influences this system, are studied and they had suggested logical and practical solutions to solve, or at least to minimize, these problems. This survey has come to believe that these suggestions can help public organizations managers who are engaged in implementation of suggestions system, as well as those who had not yet engaged, in the efficient utilization of suggestions system in order to increase the employees’ participation and their thinking power
https://jomc.ut.ac.ir/article_19355_d79dd6a57ccaa1cddde2f22a5ba26667.pdf
ایده
پیشنهاد
پیشنهاد اثربخش
طوفان فکری الکترونیک
Effective suggestion
Electronic brain storming
Idea
Suggestion
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2007-01-21
4
4
19356
ارائه و تبیین شاخصهای انتخاب مدل رهبری نوین و نحوه یکپارچه سازی آن در سازمانها (مقایسه تطبیقی رهبری خدمتگزار و رهبری تحول گرا)
Formulating of the indexes of selectiong modern leadership models and its use in the organizations
مرتضی موسی خانی
11345769
1
علی محمدنیا
mohammadnia-ali@yahoo.com
2
این مقاله در ابتدا چیستی رهبری را مورد بررسی قرار داده و به تعاریف معروف در زمینه رهبری میپردازد. سپس با مرور اجمالی بر تئوریهای رهبری، آنها را در تقسیم بندی چهارگانه بررسی مینماید. در بخش چهارم طی معرفی مباحث نوین رهبری به معرفی دو مفهوم رهبری خدمتگزار و رهبری تحول گرا میپردازد، تا ضمن بررسی سبکها و تئوریهای رهبری طی یک قرن اخیر، معین نماید که چه شباهتها و تفاوتهایی میان این دو مفهوم رهبری وجود دارند. در واقع بعضی افراد سؤال میکنند که آیا واقعا میان این مفاهیم تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ این مقاله در بررسی این سؤال به تمرکز رهبران در این دو حیطه اشاره میکند و تفاوتهای مفاهیم را به لحاظ نحوه تمرکز رهبر بیان میکند.
فرض ابتدایی مقاله این است که رهبران تحول گرا تمایل دارند که بیشتر بر روی اهداف سازمانی متمرکز شوند، در حالی که رهبران خدمتگزار بیشتر بر روی پیروانشان متمرکز میشوند. به نظر میرسد که تمایل رهبر خدمتگزار در تمرکز بر پیروانش، اولین عاملی میباشد که رهبری خدمتگزار را از رهبری تحول گرا متمایز میسازد. از طرف دیگر، شباهتهای زیادی هم میان دو مفهوم رهبری وجود دارد که درک روشنی از هر دو قالب کمک مینماید تا شباهتهای زیاد و فرق مذکور را آشکار نماییم. در مرحله بعد به موضوع توسعه رهبری خدمتگزار پرداخته شده است که در آن، چالشهایی که دربرگیرنده رسیدگی و اندازه گیری تجربی، و تغییراتی که در تفکر معاصر در مورد رویکرد رهبری خدمتگزار روی میدهد. در نهایت، برای هر دو رهبری خدمتگزار و رهبری تحول گرا یک قالب مفهومی رهبری پویا پیشنهاد مینماید.
This paper surveys leadership nature at first and then proceeds to common definitions about leadership.
Then, with a glance on leadership theories, it examines them in four categorize in which in the fourth stage it introduces latest issues on leadership and two concepts, servant leadership and transformational leadership. It also examines styles and theories of Leadership during a recent century, to determine what similarities and differences exist between the two leadership concepts. In fact, some individuals question whether there is any real difference between the concepts or not. This paper refers to leaders focus in two domains in examination of this question and distinguishes the differences of the concepts along with the dimension of leader focuses.
The primary premise of the paper is that transformational leaders tend to focus more on organizational objectives while servant leaders focus more on the people who are their followers. This tendency of the servant leader to focus on followers appears to be the primary factor that distinguishes servant leadership from transformational leadership. Otherwise, there are many similarities between the two leadership concepts that a clear understanding of both frameworks helps to reveal the many similarities and the aforementioned distinction. At the next stage of developmental issues in servant leadership, such as the challenges facing empirical investigation and measurement, and the changes that are occurring in current thinking about the servant leadership approach. Ultimately, both servant leadership and transformational leadership offer the conceptual framework for dynamic leadership
https://jomc.ut.ac.ir/article_19356_3f1f7bc0261aac1ebf332b2743813c89.pdf
تئوریهای رهبری
رهبری تحولگرا
رهبری خدمتگزار
رهبری مدیریت
leadership theories
management leadership.
Serrant leadership
Transformational Leadership