per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
5
28
10.22059/jomc.2013.29919
29919
فهم انتقال خط مشی اصلاحات اداری در ایران پژوهشی بر مبنای راهبرد داده بنیاد
Apprehension Policy Transfer of Administrative Reforms in Iran: Grounded Theory’s Strategy-Based Research
حسن دانایی فرد
hdanaee2@modares.ac.ir
1
منصور خیرگو
hdanaee@modares.ac.ir
2
عادل آذر
azar@modares.ac.ir
3
علی فانی
hdanaee3@modares.ac.ir
4
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری دانشگاه تربیت مدرس
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
برای تبیین نوع اصلاحات اداری در هر کشوری دو نحله بزرگ فکری وجود دارد. نحله نخست عوامل موجد اصلاحات اداری را در درون هر کشور جستجو میکند، در حالی که نحله دوم اشاعه بستههای اصلاحات اداری در کشور را به عوامل بینالمللی و جهانی نسبت میدهد. با اتکا به چارچوب نظری دوم، این پژوهش کیفی تلاش دارد فرایند رخداد انتقال بسته اصلاحات اداری از عرصه بینالمللی به ایران را تئوریزه کند. نظریه حاصل نشان میدهد که پدیده محوری چنین فرایندی مضمونی تحت عنوان "درسآموزی مدیریتی ملی" است که در فرایندی از عوامل بستری و مداخلهگر و به اتکای دستهای از عوامل علّی، انتقال اصلاحات اداری را تبیین میکند.
There are two ground approaches for explaining the type of administrative reforms in every country. The first approach searches creating factors of administrative reforms inside every country. But the second approach assigns diffusion of administrative reforms ties in countries to the international and global factors. Relying on the second theoretical framework, this qualitative research tries to theorize transferring process of administrative reforms ties from international arena to Iran. The obtained theory shows that the key phenomenon of this process is the “national management lesson-drawing” which explains the transfer of administrative reforms, in the context of intervening factors and relying on causal factors.
https://jomc.ut.ac.ir/article_29919_54e2449c4baaa29ab8eabbdbf5e758cc.pdf
اصلاحات اداری
انتقال خطمشی
مدیریت دولتی نوین
نظریه داده بنیاد.
Administrative reforms
Grounded theory.
New public management
Policy transfer
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
29
58
10.22059/jomc.2013.29920
29920
رتبهبندی بانکهای دولتی شهر کرمان بر اساس سطح سرمایه اجتماعی با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه
The Ranking of Public Banks of Kerman Based on the Level of Social Capital Using MADM Techniques
صدیقه خورشید
m418473@yahoo.com
1
محمد تسلیمی
m418472@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و امور اداری دانشگاه سمنان
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
با ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات، و حرکت از اقتصاد صنعتی و تولیدی به سمت اقتصاد خدماتی دانش بنیان؛ مبانی رقابتی کسب و کارها از بودجههای سرمایهای و داراییهای ملموس به سمت داراییهای ناملموس و سرمایههای فکری از جمله سرمایههای ارتباطی و اجتماعی تغییرکرده است. از این رو سازمانها بیش از اعصار گذشته بر روی روابط و تعاملات غیررسمی بین کارکنان به منظور تبادل افکار، ایدهها و دانش و اطلاعات خود، و نیز توسعه سرمایه اجتماعی برای ایجاد ارزش برای مشتریان برونی، و در نتیجه مشتریان درونی سازمان تاکید دارند. لذا تولید و توسعه سرمایه اجتماعی مستلزم آگاهی از وجود یا نبود آن در سازمان از طریق سنجش و اندازهگیری آن است. از این رو، این تحقیق بر روی سنجش و اندازهگیری سرمایه اجتماعی در بانکهای دولتی شهر کرمان و در نتیجه رتبهبندی آنها تمرکز نموده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که از میان بانکهای مورد مطالعه، بانک ملت و رفاه به ترتیب رتبههای اول و آخر را کسب نمودهاند، و بانکهای ملی، تجارت و مسکن به ترتیب رتبهها دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
by entering the era of information and communication and moving from manufacturing and industrial economy towards knowledge-based service economy; the competitive bases of businesses have changed from capital budgeting and tangible assets towards intangible assets and intellectual capital, including social and relational capitals. Hence, over the past ages, organizations emphasize more on informal relationships and interactions among employees in order to exchange their own ideas, knowledge and information for creating value for external customers, and organization internal customers as well. Then, creating and developing social capital requires the awareness of its existence or non-existence by measuring it in organization. Hence, this article has focused on measuring and ranking the social capital in public banks of Kerman City. Research findings show that among studied Banks, Refak Bank and Mellat Bank acquired the first and the last rankings respectively. Also, Melli, Tejarat and Maskan Banks acquired the second to the forth ranks.
https://jomc.ut.ac.ir/article_29920_02d35c657053354cc0d0822053422dab.pdf
تکنیک آنتروپی
تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه
سرمایه اجتماعی
صنعت بانکداری.
Banking industry.
Entropy technique
MADM
Social capital
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
59
84
10.22059/jomc.2013.29921
29921
ای.اف.کیو.ام مبنایی برای ارزیابی نظام پیشنهادات
Performance Assessment of the Suggestion System in Agricultural Jihad Organization of Fars Province Using the EFQM Model
سید محمد کمانی
morshedi2@yahoo.com
1
سمیه سادات مرشدی
morshedi@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور شیراز
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور شیراز
نظام پیشنهادات، نظام همکاری فکری و عملی کارکنان یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است. در نظام پیشنهادات، کلیه افراد سازمان، فعالانه در حل مسایل و ارتقای بهره وری سازمان تلاش نموده و در قالب ارایه طرح و پیشنهاد با مدیریت همکاری می نمایند. از راهکارهای بررسی نتایج اجرای نظام پیشنهادات در یک سازمان، ارزیابی عملکرد است. ارزیابی عملکرد، فرایندی جامع و منظم است که در آن فعالیتها، فرآیندها و نتایج حاصله از اجرای نظام پیشنهادات، با اهداف و معیارهای تعیین شده سازمانی مقایسه می شود.
تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی مقایسه ای است که هدف اصلی آن ارزیابی نظام پیشنهادات در جهاد کشاورزی استان فارس است. معیار های نه گانه ای.اف.کیو.ام در دو دسته " توانمند سازها "و" نتایج"، هم چنین آیین نامه نظام پیشنهادات سازمان متبوع مبنای تدوین پرسش نامه ارزیابی عملکرد نظام پیشنهادات قرار گرفت. در این تحقیق کارکنان جهاد استان فارس به پرسش نامه مذکور پاسخ داده اند و پاسخ های جمع آوری شده، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کارگیری آزمون t تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شد که نشان دهنده عملکرد مثبت نظام پیشنهادات در جهاد کشاورزی استان فارس می باشد
Suggestion system is the cerebral and practical cooperation of an organization staff in different managerial levels. In suggestion system, all the organization staff actively attempt to resolve the problems and promote the productivity of the organization, and to collaborate with the managers through proposing plans and suggestions. In this way, a unanimous consultation system is established for reaching the organizational goals. Furthermore, the organization management benefits from this valuable treasure of suggestions and proposals in order to attain the organizational objectives. In modern societies in which numerous challenges are encountered; the necessity is accentuated to implement the suggestion system as a practical procedure in an updated management process of organization. Our country is not exceptional in this case; although suggestion system has been implemented in different organizations including the Agricultural Jihad Organization of Fars Province. Performance assessment is one of the procedures to investigate the results of implementation of suggestion system. Based on the acquired results, the conditions can be improved using a progress EFQM model. The following research is a descriptive-comparative investigation conducted to assess the suggestion system in Agricultural Organization of Fars Province. In this research, the staff of the aforementioned organization answered the questionnaire of performance assessment using the EFQM mode. The gathered answers have been analyzed using the descriptive and deductive statistics and applying the t-test. The results indicate a positive performance for suggestion system in Agricultural Jihad Organization of Fars Province.
https://jomc.ut.ac.ir/article_29921_54f979fa97d15425e8461d6c807542db.pdf
ای.اف.کیو.ام
مدیریت مشارکتی
مشارکت
نظام پیشنهادات
EFQM.
Participant
Participative management
Suggestion System
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
85
108
10.22059/jomc.2013.29922
29922
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکت ها
Investigating the Effect of Social Capital on the Competitive Behavior
عباس صمدی
me_abbasi172@yahoo.com
1
مهرناز عباسی
me_abbasi17@yahoo.com
2
استادیاردانشگاه بوعلی سینا همدان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد ملایر
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکت ها می باشد که از لحاظ ماهیت کاربردی است. روش تحقیق به کار رفته، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در نظرگرفته شده، 60 نفر از مدیران شرکت های صنایع غذایی همدان می باشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از مدیران شرکت های صنایع غذایی را شامل می شود. با استفاده از آزمون رگرسیون خطی، نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و رفتار رقابتی، ارتباط معناداری وجود دارد. و هم چنین بین سرمایه اجتماعی و میل رقابتی، بین سرمایه اجتماعی واندازه رقابتی، و نیز بین سرمایه اجتماعی و پیچیدگی رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد.
The objective of the present research is to study the effect of the social capital on the competitive behavior of the companies with the applied nature. The research method is descriptive-analytic and has a correlational type.The statistical population of the research includes sixty managers of the food industry companies in Hamedan. The statistical sample of the research includes fifty two managers of the food industry companies. The linear regression test was used.
The research findings showed that there is a meaningful relationship between social capital and competitive behavior. Also, there are meaningful relationships between social capital and competitive propensity, social capital and competitive magnitude, as well as social capital and competitive complexity
https://jomc.ut.ac.ir/article_29922_ef0ac1b59dd8d530fc6bce6f605d990b.pdf
اندازه رقابتی
پیچیدگی رقابتی
رفتار رقابتی
سرمایه اجتماعی
میل رقابتی
competitive behavior
Competitive complexity.
Competitive magnitude
Competitive propensity
Social capital
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
155
180
10.22059/jomc.2013.29923
29923
تحلیل میدان نیرو در برنامه ریزی برای جانشین شرکت ایتوک
The Application of Force Field Model in Succession Planning
مهدی سبک رو
msabokro4@ut.ac.ir
1
آرین قلی پور
a@ut.ac.ir
2
علی پور عزت
msabokro3@ut.ac.ir
3
سحر باغبانی
msabokro2@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس قم دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
جانشین پروری از مهم ترین استراتژی های بقا برای فعالیت اثربخش در جهان متلاطم است. صرف نظر از اهمیت استراتژی، در هر سازمان مجموعه متنوعی از عوامل تسهیل گر و بازدارنده در فراگرد توسعه برنامه جانشین پروری ظاهر می شوند که به نوعی میدان نیروی پر چالشی را ایجاد می-نمایند.
پژوهش حاضر ضمن استفاده از روش کیفی؛ تلاش نموده است تا تجارب مدیران عالی را مستند سازد. حاصل، تاکید بر عوامل جدیدی است که به لحاظ فرهنگ سازمانی و رایج در سازمان های ایرانی به ویژه از طریق عدم صداقت در ارایه اطلاعات، عدم اعتماد به یکدیگر و حسادت نسبت به همکاران در کنار عوامل جهان شمولی چون عدم حمایت مدیران عالی، دشواری محاسبه هزینه و منفعت، و فقدان انگیزه عمومی در میان کارکنان در برابر توسعه برنامه جانشین ای را برای جانشین پروری ایجاد میکنند.
Succession planning is one the most important survival strategies for effective operation in today turbulent world. Apart from the importance of this strategy, in any organization, a diverse set of facilitating and preventing factors emerge in successor planning process which create a challenging force field pro or con to it.
In this research, while facilitating and preventing methods in executing succession planning in National Petrochemical Company are analyzed by content analytical methods, the attempt is to document the experiences of top managers. The result of the research is an emphasis on new factors which prevent the development of succession planning procedures in terms of common organizational culture in Iranian organizations via dishonesty in data furnishing, mutual distrust, envy of colleagues as well universal factors such as lack of top managers’ support, non-calculating the costs and benefits and lack of staff’s general motivation. However, one can see remarkable facilitating factors in improving the knowledge level of managers and in developing employees which create a valuable opportunity for succession planning.
https://jomc.ut.ac.ir/article_29923_a947b14307ff05c7beee53b1452ecf96.pdf
برنامه ریزی جانشین پروری
حسادت و عدم اعتماد
غنای دانشی
فرصت های رشد در آینده.
هزینه و منفعت
Cost and benefit
Envy and distrust
Future growth opportunities.
Knowledge richness
succession planning
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
109
128
10.22059/jomc.2013.29924
29924
تحلیل چالش ها و راه کارهای توسعه صادرات غیرنفتی مطالعه موردی: صنایع نساجی استان یزد
Analysis of Challenges and Strategies for Developing the Non-Oil Exports: A Case Study of Yazd Textile Industry
سعید سعیدا اردکانی
h.sayyadi2@modares.ac.ir
1
حسین صیادی تورانلو
h.sayyadi@modares.ac.ir
2
استادیار دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه یزد
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
تلاش برای رسیدن به اهداف چشم انداز ?? ساله و ایجاد ظرفیتهای جدید درجهت توسعه صادرات غیرنفتی همواره از جمله راهبردهای بلند مدت کشور در عرصه اقتصاد در طول سالهای اخیر بوده است. هرچند که در طول برنامههای اول، دوم و سوم توسعه اقتصادی کشور، وضعیت صادرات غیرنفتی ایران از رقم پیش بینی شده کم تر بود، اما در سال نخست چهارمین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور این میزان از رقم پیش بینی شده نیز فراتر رفت. از سوی دیگر، صنعت نساجی ایران با وجود حمایتهای گسترده دولت از جمله اعطای وامهای کم بهره از محل حساب ذخیره ارزی، همچنان درگیر معضلات و مشکلات پرشماری است. گفته میشود استمرار بحرانهای این صنعت، میرود تا یکی از کهنترین رشتههای صنعتی فلات دیرپای ایران را از مدار توجیه اقتصادی و مزیتسنجی خارج کند. هر چند بررسی این موضوع که صنعت نساجی چرا به شرایط فعلی رسیده است، نیازمند گزارشی مفصلتر است، اما تردیدی نیست که در شرایط فعلی نیز راهکارهای مؤثری برای برونرفت پایدار از بحران و رسیدن به ساحل ثبات، برای صنعت نساجی وجود دارد. یکی از این راه کارها که همواره مورد توجه کشورهای توسعه یافته نیز بوده است، راهبرد توسعه صادرات است. در این راستا، این مقاله به تحلیل و اولویت بندی مؤلفه های موثر بر توسعه صادرات محصولات نساجی خواهد پرداخت. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که کیفیت محصولات نساجی و نگرش راهبردی برای حضور در بازارهای جهانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه صادرات این محصولات می باشد.
A diversification of the country’s export structure through the concerted development of its export-oriented manufacturing capacity could offer a viable alternative, as also stipulated in the Country’s Second Socioeconomic and Cultural Development Plan, by increasing the resilience of its economy against external shocks, supporting employment creation and technological innovation, and adding domestic value to its rich natural resource base, thereby enhancing its overall economic performance.
Despite a huge volume of public investment in some industries, Iranian textile industries faced a crisis in production and export that affected on the total non-oil export of the government. So, this study seeks to identify and prioritize the main effective factors on textile industries export. The results show that there are two main factors: Product quality & strategic insight toward global market that can make intensive difference in current textile export.
https://jomc.ut.ac.ir/article_29924_59c6621cc91cc12507308c70b4c2f432.pdf
صادرات
صادرات غیر نفتی
صنایع نساجی
نفت
Non-oil export
Oil
Textile industry
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-02-19
10
26
129
154
10.22059/jomc.2013.29925
29925
شناسایی ارزش های مطلوب مدرسان کارآفرینی برای پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاه ها
Identifying the Optimal Values of Entrepreneurship Trainers for Educating Young Entrepreneurs at Universities
قنبر محمدی الیاسی
sh.farrokh2@gmail.com
1
شیما فرخ
sh.farrokh@gmail.com
2
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
استادان به عنوان یکی از عوامل اساسی تاثیرگذار در تربیت دانشجویان و هم چنین در تحقق اثربخشی آموزش های کارآفرینی محسوب میشوند. یقینا گرایش های ارزشی مدرسان کارآفرینی، نقشی اساسی در شکل دهی به رفتارهای آنها در فرایند آموزشهای کارآفرینی ایفا می کنند. به همین دلیل، مسأله پژوهشی متعاقب مطرح گردیده است: ارزش های مدرسان کارآفرینی جهت پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاهها کدامند؟ با استفاده از روش تحیقیق کیفی (مصاحبه و گروه کانونی) تلاش گردید به دغدغه موصوف پاسخ داده شود. از روش مصاحبه ساختار یافته جهت گردآوری اطلاعات از جامعه اساتید و دانشجویان رشته کارآفرینی استفاده شده است. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، با 24 نفر از اساتید و دانشجویان رشته کارآفرینی مصاحبه ساختاریافته انجام شده و مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد، به بیانی دیگر، مرحله ای که پاسخ ها تکراری شد و از نظر پژوهشگران داده جدیدی اضافه نشد. در مصاحبهها تلاش گردید که با سؤالات ساختاریافته، تجربیات یاددهی و یادگیری اساتید و دانشجویان در فعالیت های آموزشی شناسایی گردد و سپس از طریق فعالیت های کدگذاری کیفی ارزش های مناسب برای مدرسان کارآفرینی احصا و طبقهبندی شود. نتایج کدگذاری ها بر اساس روش گروه کانونی (7 نفر) به عنوان یک روش تحقیق کیفی، مورد بازنگری قرار گرفت. در نهایت یافته تحقیق حاکی از آن است که چارچوب ارزش های مدرسان کارآفرینی دارای دو مقوله ی ارزش های ابزاری و غایی است و مجموعاً هفت دسته ارزشهای ابزاری و دو دسته ارزشهای غایی برای مدرسان آموزش های کارآفرینی شناسایی و پیشنهاد گردیده است.
Professors are one of the most effective factors in educating the students and in the effectiveness of the entrepreneurial education. Undoubtedly, the value biases of the entrepreneurship trainers have a fundamental role in forming their behavior in the process of entrepreneurship education. That is why the following research problem has been raised: What are the values of the entrepreneurship trainers for training young entrepreneurs at universities? Mixed method (interview and focus group) was used to answer the problem. Structured interview was used to gather information from the professors and the students of entrepreneurship. Based on the purposive sampling, twenty four professors and students of entrepreneurship were interviewed. The interviews were continued until theoretical sufficiency was raised, in other words, untill the new responses did not have any new data. In the interviews with structured questions, the attempt was to identify the teaching and learning experiences of students and professors in such activities. Then, the results of the data analysis were reviewed based on the focus group (seven members). Finally, the results show that the framework of the values of the entrepreneurship trainers includes medium and ultimate values. Totally, seven groups af medium values and two groups of ultimate values for the teachers of entrepreneurship were identified.
https://jomc.ut.ac.ir/article_29925_a692ead01729c29db90b1407e44aeb39.pdf
ارزش های ابزاری و غایی.
ارزشهای مدرسان یا مربیان کارآفرینی
کسب وکار نوپا
Medium and ultimate values.
New businesses
The values of entrepreneurship trainers