per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18306
دولت الکترونیک،پویای نهادی و بحران اعتمادسازی
-
علی پیراننژاد
16382951
1
آرین قلیپور
79998746
2
در سایه گسترش تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، مبادلات بین انسانها از راه دور، جایگزین تعاملات چهره به چهره سنتی شده است. در این مبادلات که تکنولوژی بین ملت و دولت فاصله مکانی و زمانی به وجود آورده است، میزان اعتماد ممکن است دچار نوسان شود. از آنجائیکه وجود اعتماد زیربنای وجود دولتهای دموکراتیک می باشد، این مقاله درصدد است تا اثرات دولت الکترونیک بر نهادهای اولیه و تاثیر آن بر میزان اعتماد به دولت را تبیین کند. عدالت در مدل پنج بعدی نیز به عنوان متغیر اثرگذار بر این رابطه مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور نظرات سه گروه اساتید مدیریت دولتی، مدیران اجرایی در دولت و دانشجویان مدیریت دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از وجود رابطه معنیدار بین پویائیهای نهادی دولت الکترونیک و میزان اعتماد در بین مردم است.
As a result of information and communication technology development, traditional face to face transactions is replaced by telecommunication. As well as other basic institutions -familial, educational, religious and economical institutions- governmental institutions have been affected by this type of technology and electronic government has been appeared in recent decades. Penetration of ICT in government may affect the “Trust in Society”. This article tries to explain effects of E-Government on basic institutions and on trust and democracy consequently. Furthermore we noticed Five Dimensional Justice Model (FDJM) as moderator variable that affect this relations. The results of this research shows the significant relationship between institutional dynamic of
E-Government and public trust.
https://jomc.ut.ac.ir/article_18306_dcb865de19441b4a5548705096cf6b13.pdf
اعتماد
دولت الکترنیک
عدالت
نهادهای اولیه
Basic Institutions
Egovernment
Five Dimensional Justice Model
trust
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18307
شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی
-
حسن زارعیمتین
matin@ut.ac.ir
1
غلامرضا جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
2
ناصر توره
88312598
3
این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ایجاد شهروندی سازمانی و همچنین بررسی ارتباط مابین شاخصهای رفتار شهروندی و عملکرد سازمانی بوده است, در این تحقیق برای شناسایی عوامل موثر بر شهروندی سازمانی با کاوش در ادبیات موجود از الگوی به نام البرات مورمن, ارگن, نیهف, اسمیت, وان سکاتر, مارک سی وان, اسمیت ...... و شش عامل را به عنوان عامل مهم تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان و مدیران شناسایی شد که این شش شاخص عبارتند از فداکاری, وظیفهشناسی, وفاداری, توجه, تحملپذیری (جوانمردی) این و شش عامل را در سازمانهای موجود به آزمون گذاشته شد تا وضعیت آنها از لحاظ میزان رفتار شهروندی و بررسی ارتباط این شاخصها با عملکرد سازمان بررسی گردد.
براساس آزمون رتبهای فریدمن در سازمانهای موفق و ناموفق شاخص وظیفهشناسی کارکنان بیشترین میانگین رتبه و تحملپذیری (جوانمردی) کمترین میانگین رتبه بدست آمده است.
آزمون T نشان داد که در این سازمانها از لحاظ شاخصهای انسانی رفتار شهروندی
(O CBI) یعنی شاخصهای فداکاری, مشارکت (مدنی, اجتماعی, وظیفهای و حمایتی) و توجه, تفاوت معناداری وجود ندارد, اما به لحاظ شاخصهای سازمانی (O CBI) بین سازمانهای مذکور از لحاظ وظیفهشناسی, جوانمردی (تحملپذیری) و وفاداری تفاوت معناداری وجود دارد.
This survey seeks to find the influent factors in organizational citizenship creation, and also intends to study the relationship between "citizenship behavior" and "organizational performance" criteria, using the existing literature and models found in albert moorman urgen ,six factors, as the most important ones which influence employees and employers organizational citizenship behavior. are: sacrifice, dutiful loyalty, respect, and endurability. These factors are tested in some organizations in order to examine the citizenship behavior degrees and also to study. The relations of those factors with organizational performance.
According to friedman test, in successful and unsuccessful, (organizations dutiful of employees has the greatest rank and their educability has the lowest score.
The T test shows that in these organizations according to citizenship behavior human factors, participation (civil social , duty and protective) and respect, has no meaningful difference but according to organizational factors, there is a meaningful difference in those organizations dutiful, endurably, and loyalty.
https://jomc.ut.ac.ir/article_18307_edd7cea11f991f42633716b2bf2dc7aa.pdf
انواع رفتاهای برون نقش
عملکرد شغلی
عملکردشهروندی
مدلهای رفتا شهروندی
Citizenship behavioral models
Citizenship performance
Job performance
Out of role different behavior
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18308
نقش گروههای فشار در شکل دهی خط مشی عمومی
-
اسدالله کردنائیج
94543562
1
امروزه شناخت گروههای فشار از مباحث مهم در شکلدهی خطمشی عمومی است. این گروهها به شکلهای مختلف سعی دارند تا سیاستگذاریها و تصمیمگیریها را برای رسیدن به منافع خود تحت تاثیر قرار دهند. این مقاله در پی آن است تا نقش گروههای فشار را در شکلدهی خطمشی عمومی مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، مقاله را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست شامل اهمیت مطالعه گروههای فشار، تعریف گروههای فشار، و طبقه بندیهای آن است. در این بخش سعی شده است بطور مختصر اهمیت مطالعه گروههای فشار مورد بررسی قرار گیرد و سپس مفهوم گروههای فشار و طبقه بندیهای آن از دیدگاه نظریه پردازان ارائه گردد. بخش بعدی مقاله در ارتباط با نحوة اثرگذاری گروههای فشار در شکلدهی خطمشی عمومی است که در آن استراتژیها و روشهای اعمال فشار این گروهها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد
Nowadays, the study of pressure groups is an important issue in the shaping of public policy. These groups in different ways, are trying to influence the policies and decisions, to achieve their goals and interests.
This paper wants to study the role of pressure groups in the shaping of public policy. So, we can divide the article in two sections. The first section includes the importance of the studying groups, the implications of interest groups, and the classifications of it.
https://jomc.ut.ac.ir/article_18308_a5942c2d2b8661da5d319e21e395f292.pdf
خطمشی عمومی
گروههای ذینفع
گروههای فشار
interest groups
pressure groups
Public Policy
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18309
بررسی ابعاد روانی فلات شغلی و ارائه راهکارهای عملی برون رفت
-
حسین خنیفر
1
در دنیای پیچیده و متحول کنونی که شاهد رقابتهای بسیار زیاد جوامع جهت دستیابی به جدیدترین فنآوریها و منابع در عرصه قدرت و تفوق هستیم, منابع انسانی و بالاخص افراد خلاق, ماجراجو, و صاحبان اندیشههای نو و بدیع به مثابه گرانبهاترین سرمایههای سازمانی بوده که از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردارند. ساختارهای سازمانی جدید به سرعت رو به تغییر نهاده است و نردبانهای ترقی کوتاه و تخت شده است و سازمانها و منابع موجود انسانیشان تحت تأثیر عوامل و تهدیدهای مختلفی قرار گرفتهاند که از آن جمله میتوان به «فلات شغلی» اشاره نمود که چه بصورت آشکار و چه بصورت پنهان نمایان میشود, واژه فلات در اصل از مباحث زمینشناسی و جغرافیا است و سکون در مسیر حرفهای و شغلی بیانگر رکود, عدم پیشرفت و کاهش یادگیری است و از طرفی نیز القاء کننده نوعی احساس افسردگی و شکست میباشد. در این مقاله ضمن پیشینهکاوی مقوله فلات شغلی به بررسی ابعاد روانی و نظریات مطرح پرداخته شده و انواع مشهور و مشهود سکون شغلی مورد اشاره قرار گرفته و در نهایت استراتژیهای برون رفت از سکون زدگی نیز ارائه گردیده است که با بهرهگیری از آنها میتوان منابع انسانی ایستا و دچار وقفه و فلات را به حرکت, فعالیت و انگیزه مجدد جهت دخالت مشارکت جویانه و خلاقانه واداشت
In our complex and everchanging world, which all of societies are trying to acquire new technologies and power, human resource, specially innovative curious and with new ideas people are the real capital of organizations . New organization structures are changing very fast and also are facing with a special threat named "job immobility" is derved from geology and geography and immobility in career means lack ot improvement in job.
In this article we had explored the background of the topic and also different aspects and ideas about it, In addition, famous kind of job immobility are disscused and at the end the strategies and solutions to this problem are presented and can be helpful to build a dynamic human resource group which has great motive, innovativenes, and participation in career path
https://jomc.ut.ac.ir/article_18309_548d803a5bb894258e2c5aeb8e42fa97.pdf
آموزش
انگیزش
بیتفاوتیشغلی
خودمختاری
دوگانهنگری
سلسله مراتب سازمانی
فلاتشغلی
فنآوریگرایی
مسیرشغلی
مشاورهشعلی
elfishness
Job Career
job consultant
job indifference
job plateau
Motivation
Organization hierarchy
technologist teaching
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18310
تحلیل روابطه پاسخگویی عمومی وبرونسپاری در سازمان عمومی
-
رحمتاله قلیپور
39894434
1
مجتیی طهماسبی
69331786
2
موضوع خصوصی سازی و کوچک سازی دولت در طول دو دهه گذشته یکی از مهمترین مباحث در برنامه های اصلاح ساختاری کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته بوده است. تجربیات و شواهد علمی نشان می دهند که شرکت های دولتی از عملکرد مالی و مدیریتی خوبی برخوردار نبوده ، به طوری که کالاو یا خدمات تولید شده با وجود هزینه های زیاد از کیفیت خوبی برخوردار نیست و نوعی ناکارآمدی و کم بازدهی در عملکرد این گونه شرکت ها مشاهده می شود. لذاخصوصی سازی به عنوان ابزاری برای کارآتر کردن دولتها مورد استفاده قرارمی گیرد.
هر چند خصوصی سازی به عنوان یکی از مهمترین روشهای معمول برای کارآترکردن دولتها به کارگرفته می شود لیکن هنوز سوالاتی در مورد مسئولیت عمومی دولتها در مقابل عامه و پاسخگویی به ایشان پس از این واگذاری ها باقی می ماند. در کشور ما نیز این روند (خصوصی سازی و به ویژه پیمان سپاری) رو به افزایش است. از این رو این مقاله سعی دارد ضمن بررسی متون علمی در این زمینه، بر اساس تحقیق میدانی انجام شده به این سوال پاسخ دهدکه آیا وضعیت پاسخگویی عمومی بعد از پیمان سپاری در سازمانهای مورد نظر بهتر شده است؟ به منظور پاسخ به این سوال از روش تحقیق توصیفی ومقایسه میانگین دو جامعه آماری با ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است،که نتیجه حاصل از یافته های پژوهشی، اثبات فرضیه ها را نشان می دهد. به این معنا که پس از پیمان سپاری، وضعیت پاسخگویی عمومی بهبود یافته است.
The topic of privatization and downsizing of government has been one of the most important issues in developing countries' structural reform plans, in the last two decades.
Experiences and scientific evident show that public companies had not a good financial and managerial performance, so that their goods or services, with regard to its great cost, hasn’t had the required quality, and some kinds of inefficiency exists in their performance.
Although privatization is utilized as one of the most important methods of building a more efficient government, but there still remains some questions about governments public responsibilities and accountability after that the sectors are privatized.
In our country, also, this process has increased rapidly (specially contracting out). This paper had attempted to review scientific text regarding this issue and according to the field research wants to answer this question that whether or not there has been a progress in public responsibility status after outsourcing in the organizations?
To answer this question, descriptive research method and comparison of the two population means, thru questionnaires and interviews is used the results of the research proves the hypothesis which means that after the outsourcing is done. The public responsibilities status will improved.
https://jomc.ut.ac.ir/article_18310_726a7fe4e2cdb61acb39d9836253e544.pdf
برون سپاری
به پیمان دادن
پاسخگویی
پاسخگویی اخلاقی
پاسخگویی عملکردی
پاسخگویی قانونی
خصوصیسازی
مدیریت دولتی نوین
Accountability
Countractingout
Ethical accountability
Functional accountability
legal accountability
New public management
Outsourcing
Privatization
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18311
روش توسعه تجربی
-
محسن رضایی
59419434
1
نیروهای مسلح ایران در جنگ عراق توانستند یک شکست قطعی را تبدیل به یک پیروزی عظیم نمایند. آنها نه تنها توانستند تمامی سرزمینهای اشغالی را آزاد کنند، بلکه با کسب پیروزی سیاسی جنگ را به پایان رساندند.
موفقیت نیروهای مسلح ایران با روش توسعه تجربی حاصل شد. این روش را که روش توسعه تجربی «شهید باقری» نام گذاری می کنیم، موجب تدوین یک نظام دفاعی شامل اندیشه دفاعی، اصول و قواعد عملیات، دکترین نظامی و اصول و قواعد رزم برای ایران گردید،که با کمک این نظام دفاعی اولاً یک ارتش انقلابی ساخته شد، ثانیاً ارتش کلاسیک و قدیمی ایران متحول شد، ثالثاً تمامی سرزمین های اشغالی آزاد گردید و رابعاً جنگ با یک پیروزی سیاسی (قطعنامه 598) به پایان رسید.
Iran's military forces transformed a crucial failure to a great victory in war between Iran and Iraq .Not only could they free the occupied lands, but also ended the war by achieving a political victory. Iran's military triumph was culminated through the practical development approach. Having entitled this method as " Shahid Bagheri" practical development methodology provided a defending system including defensive strategy, operation rule sand principles, military doctrine and war rules and basics. In which thru the help of this defending system , first a revolutionary army way made. Second the old and classical Iranian army revoltued. Third , the entire occupied lands freed and fourth war ended by a political victory (598 resolution)
https://jomc.ut.ac.ir/article_18311_a9f4958c37085ef374d749da51a093a2.pdf
تعامل چالشی
توسعه تجربی
دانش تجربی
دکترین بهمن
یادگیری عینی
Bahman doctorine
Challenge Interactions
Objective Learning
Practical Development
Practical Knowledge
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2006-05-22
4
2
18312
تحولات استراتژیک فرهنگ و مدیریت در فرایند جهانی شدن
-
محمدصادق ضیایی
55433883
1
محمدمهدی اسماعیلی
87598758
2
فرزاد زیویار
65141799
3
جهانی شدن و جهانی سازی و تحولات استراتژیک در مدیریت فرهنگی از مفاهیم چند بعدی و پیچیدهای است که درباره آن بحثهای گوناگونی صورت گرفته و دیدگاهها و نظریههایی نیز در این زمینه ارائه شده است.
در این مقاله سعی شده است که جهانی شدن و جهانی سازی در حوزه مدیریت و فرهنگ تعریف و از دیدگاههای مختلف بیان شود که مهمترین آن تحولات در قرن بیستم و بالاخص در دهة 1970 میلادی است که وارد مرحله جدیدی شد و در اواسط دهة 1980 تقریباً در تمامی زمینهها نشانههای خود را بر جای گذاشت و حتی نظامهای مدیریت را نیز متأثر ساخت که مدیریت فراصنعتی و فرامدرن یا (پست مدرن) مطرح شد و اوج آن در دهة 1990 میلادی بود که مفهوم جهانی شدن رایج گردید. لذا در این مقاله با توجه به مبانی و تحولات مدیریتی و فرهنگی و تحلیلهای به عمل آمده و شناخت تأثیرات متقابل مقوله جهانی شدن بر تحولات فرهنگی و مدیریتی راهکارهایی پیشنهاد گردیده است.
Globalization and globalism and strategic evolution in cultural management are multidimensional and complex concepts, which there have been a lot of discussions viewpoints, and theories about it.
In this paper we attempted to present different managerial and cultural viewpoints about globalization and globalism, which is the most important evolution of twentieth century. Thus with regard to the managerial and cultural background of the analysis and with respect to the interrelated influences of globalization on cultural and managerial evolution, some solutions are suggested
https://jomc.ut.ac.ir/article_18312_2f5045caff3934c0de7f8c5cac4caccf.pdf
تحولات استراتژیک
جهانی سازی
جهانی شدن
فرهنگ
مدیریت
Culture
Globalism
Globalization
management
Strategic evolution