per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
5
36
22843
ممیزی مدیریت منابع انسانی در صنعت سیمان ایران و نقش آن در بهبود بهرهوری سازمانی
Human resource management audit in Iranian cement industry and its role in organizational productivity improvement
احمد خائفالهی
memarmehdi3@yahoo.com
1
مهدی معمارپور
memarmehdi2@yahoo.com
2
پیمان متقی
peymanmottaghi@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
نتایج ممیزی برای مدیریت، درباره میزان مشارکت مدیریت منابع انسانی در تحقق اهداف استراتژیک سازمان بازخورد ایجاد میکند. ممیزی مدیریت منابع انسانی به طور هدفمند نشان میدهد که عملکرد مدیریت منابع انسانی تا چه حد درجهت بهبود بهرهوری عمل میکند. هدف این مقاله، بررسی تفاوت میزان بهرهوری سازمانی قبل و بعد از ممیزی مدیریت منابع انسانی در صنعت سیمان ایران است. نتایج این تحقیق نشان داد که بهرهوری سازمانی پس از اجرای ممیزی مدیریت منابع انسانی، نسبت به قبل از آن بهبود یافته است. همچنین مشخص شد که میزان شاخص توازن فعالیتهای کاری ـ خانوادگی پرسنل پس از ممیزی، تغییر معناداری نکرده است که در انتها به بررسی دلایل عدم تغییر مناسب این شاخص و راهکارهای ارتقای آن پرداخته شده است.
The results of audit provide feedback about the extent of human resources management participation in the realization of the strategic objectives of organization for management. Human resource management audit indicates to what extent human resources management performance is in the direction of productivity improvement. The aim of this article is study of different amount of organizational productivity, before and after human resources management audit in cement industry of Iran. The results of this research indicated that after human resources management audit, organizational productivity improved in comparison with previous human resources management audit. Also, it was cleared that amount of personnel work (business) and family activities balance index did not meaningfully changed after audit, and in the end, has been dealt with study reasons of proper change lack of this index and procedures of its promotion.
https://jomc.ut.ac.ir/article_22843_b6e4374f1def63220e843c2542cc76a2.pdf
بهرهوری
جایگزینی شغلی
صنعت سیمان ایران.
غیبت شغلی
ممیزی مدیریت منابع انسانی
Absenteeism
Cement industry.
Human resources management audit
productivity
Turnover
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
37
57
22844
بررسی رابطه بین میزان مشارکت کارکنان در تصمیمهای سازمانی و توانمندسازی آنان در شرکت مخابرات استان مازندران1
Investigation of the relation between employees participation in the organizations decisions and their empowerment in telecommunication company of Mazandaran province
سعید امام قلیزاده
gholizadehsaeid2@gmail.com
1
سید رضا برقعی
borgheei@ut.ac.ir
2
حسن زارعی متین
matin@ut.ac.ir
3
عضو هیأت علمی دانشگاه شمال
استادیار دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران
استاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران
توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان یک رویکرد نوین انگیزشی درون شغل به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان و همچنین فراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصتها برای شکوفایی استعدادها، تواناییها و شایستگی افراد میباشد.
تحقیق حاضر سعی دارد تا رابطه بین میزان مشارکت کارکنان در تصمیمات سازمانی را با توانمندسازی آنان در شرکت مخابرات استان مازندران بر طبق مدل توماس ولتهوس، مبنی بر چند وجهی بودن توانمندسازی با چهار بعد احساس شایستگی، احساس معنادار بودن، احساس خودسازماندهی یا انتخاب و احساس مؤثر بودن و همچنین مدل وتن و کمرون با بعد اعتماد بررسی نماید. میزان مشارکت کارکنان نیز با استفاده از مدل ادوارد لاولر با سه بعد میزان نفوذ و کنترل، دسترسی به اطلاعات و تقویت کنندههای سازمانی سنجش شده است.
نتایج تحقیق تمامی فرضیات مبنی بر ارتباط معنادار بین مشارکت کارکنان در تصمیمگیریها و توانمندسازی آنان را تأیید کرد (در این تحقیق p-value مربوط به تمامی آزمون فرضها بالاتر از 5 % به دست آمد)، همچنین ضریب همبستگی بین میزان مشارکت کارکنان و توانمندسازی آنان 71/0 به دست آمده، که نشان دهنده ارتباط قوی بین این دو متغیر میباشد.
Employee empowerment is a new approach of internal motivation of job means to free internal energy of employee and also provides opportunities for them to actualize their talent, abilities and competencies.
Current research implemented within models of Votten and Kamron that implicate multi-dimensions of empowerment have four dimensions of feeling competent, feeling being Meaningful, self-determination and feeling effective and surveys model of Thomas Velthos and increasing dimension trust.
Result has yield level of employee empowerment getting upper of mean in the total dimension psychological empowerment.
The findings of this study have shown that higher levels of PDM are associated with significantly higher competence, meaning, impact and self-determination (p_value>0.05). A significant positive correlation was found between employees’ participation decisions making and total dimension empowerment. Coefficient correlation PDM and empowerment is 0.71 that indicates a strong relation between the two variables.
https://jomc.ut.ac.ir/article_22844_c864eec5f845bf2aa58013a8011031db.pdf
احساس خود سازماندهی.
احساس شایستگی
احساس معنادار بودن
توانمندسازی
مشارکت در تصمیمگیری
Decision making participation
Empowerment
Sense of competence
Sense of meaningfullness
Sense of self determination
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
59
88
22845
بررسی وضعیت توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و جهان
Study of the condition of Information and Communication Technology development in Iran and World
محمد رحمان پور
mohammad_335643@yahoo.com
1
محمد لیاقتدار
mjavad_liaghatdar@yahoo.com
2
ابراهیم افشار
mohammad_33564@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
امروزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری توانمند، امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. فاصله کشورهایی که از این فنآوری به عنوان محور توسعه برنامههای ملی خود استفاده میکنند و کشورهایی که به صورت مناسب از این پدیده استفاده نمیکنند، به شدت روبه افزایش است. بررسی آمارها و اطلاعات موجود کشورها در این زمینه، واقعیت مذکور را تأیید میکند.
بررسی وضعیت توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و جهان هدف پژوهش حاضر است. بدین منظور، با استفاده از روش توصیفی ـ مقایسهای به ارزیابی و بررسی این روند پرداخته شد. از شاخصهای مربوط به زیرساختهای مخابراتی و اینترنتی به عنوان معیار بررسی در این پژوهش استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیلها نشان داد که از جمله قطبهای موفق در زمینه توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، آمریکا، اروپا و آسیای شرقی میباشند. جایگاه ایران نیز در مقایسه با کشورهای همطراز، متوسط پایین ارزیابی شد.
Nowadays Information and Communication Technology(ICT) function as a powerful tool influencing human affairs including social, economical, cultural and political issues. Countries which invoke these technology are seriously developing much faster from those which make weaker steps. In this sense, it is useful to make comparison between the available statistics in Iran with those of other countries. This article, investigates the present day condition of ICT in Iran and the beyond. To survey this issue we had used descriptive – comparative method. Invoking indexes of telecommunication and internet duplicated by ITU and UNESCO. First of all kinds of development in some selected countries was take into account and then comparison was made between Iran and other countries which have the same position as Iran. The results showed that America, Europe, and East Asia are fundamentally more successful in ICT, internet and telecommunication as opposed of developing countries. Iran, too, gained low middle concerning the same countries. Of the factors making barriers, was insufficient knowledge of ICT, lack of comprehensive policy, and shortage of expertise.
https://jomc.ut.ac.ir/article_22845_a0163d3ef054c9cf3f3bc65823d18e74.pdf
ایران
توسعه
جهان.
فنآوری اطلاعات و ارتباطات
Development
Information and communication technology
Iran
World.
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
89
118
22846
طراحی مدل منطقی ابعاد تعامل خرده سیستمهای سیاسی و اداری در حکومت حقمدار بر مبنای نهج البلاغه امام علی (ع)
Designing logical model of dimensions of interaction between political and administrative subsystems in truth-centered government based upon 'nahjolbalgha' of imam ali (peace be upon him)
سکینه بیگدلی
sa.bigdeli2@yahoo.com
1
علی پورعزت
bigdeli@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
¬دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسی نحو? تعامل دو خرده سیستم سیاسی و اداری در نمونة أعلی حکومتداری در طول تاریخ بشر، به طراحی و مدلسازی نمونههای برتر حکومتداری و اداره کمک میکند. مشخصات چنین الگویی را میتوان بهخوبی از سنت و کلام امام علی (ع) بازیابی نمود. سؤال اصلی تحقیق، بر نحو? تعامل دو خردهسیستم سیاسی و اداری در حکومت حقمدار علوی ناظر بوده، پژوهشگران برشناسایی ابعاد اثرگذار بر این تعامل تأکید داشتهاند.
این پژوهش در دو مرحله ابتدا با روش تحلیل محتوای کیفی نهجالبلاغه و سپس طراحی مدل منطقی معرف مختصات خردهسیستمهای سیاسی و اداری منطبق، بر اساس روش تحلیل منطقی انجام گرفته است. حاصل کار تدوین گزارههای بیست و نهگانهای است که در پنج بخش طراحی شدهاند. این گزارهها بر اساس اصل مبنایی توحید و اصول موضوعه برابری مبتنی بر یکسانی در خلقت، آزادی و اختیار ناشی از همانندی در خلقت و قضایای مبنایی تناسب حق و تکلیف و تسهیل سیر کمالگرایی انسان بنیان نهاده شدند. سپس در جریان نظرسنجی از خبرگان حوزههای نظری گوناگون، دیدگاههای آنان نیز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، تأیید شد.
با استناد به نهج البلاغه دو خردهسیستم سیاسی و اداری به گونهای با یکدیگر تلفیق می گردند که هولوگرامی هماهنگ در جهت اهداف اصلی حکومت
The investigation of relationship between political and administrative subsystems in the 'supreme model' of governance during history of humankind contribute to designing and modeling of better models of governance and administration. This model is retrieved in Imam Ali's words and manners. The present study seeks to investigate and describe the appropriate relationship between elected and appointed officials in the truth-centered government. The main question of this study is concerned with the way these two subsystems in Alavian truth-centered government interact with each other and researchers focus on identifying this interaction.
To extract a good model based upon Nahjolbalagha, as the main text of this research, and bring forth the dominant criteria of the truth-centered government, the researchers enjoyed both content analysis and logical analytical methods. These two methods helped to categorize the main points of the text and collect them in a logical construction. The final logical model consists of 29 statements based upon five axioms of truth-centered approach government. Finally, it is concluded from this research that in the truth-centered government all of these interactions are interwoven and harmonized supporting principal goals of government rather than it’s the subsystems or social actors’ goals, while they are sub-optimized.
https://jomc.ut.ac.ir/article_22846_ad6f4bf0358b700a989094dc567eac37.pdf
بازیگران اجتماعی
تنوع ضروری.
حکومت حقمدار
خرده سیستمهای سیاسی و اداری
عدالت رویهای
Political and administrative subsystems
Procedural Justice
Requisite variety
social actors
Truthcentered government
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
141
119
22847
بدبینی سازمانی: علل و پیامدهای آن
Organizational cynicism; causes and effects
اکبر حسن پور
noori_20032@yahoo.com
1
روح الله نوری
noori_20033@yahoo.com
2
مجتبی کیایی
noori_2003@yahoo.com
3
دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دوره دکتری مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات تهران
بدبینی سازمانی، یکی از موضوعات مهم رفتاری است که بر عملکرد کارکنان و در نهایت بر کارآمدی و اثربخشی سازمان مؤثر میباشد. این مقاله به مفاهیم اصلی بدبینی سازمانی و رابطه آنها با دیگر مفاهیم سازمانی میپردازد. در ابتدا، مفهوم بدبینی از نگاه رویکردهای روانشناسی و منابع اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، سپس ضمن تعریف بدبینی سازمانی، به متغیرهای تأثیرپذیر پیامدهای بدبینی در سازمان پرداخته میشود. در ادامه مدلی در مورد عوامل تأثیرگذار و پیامدهای آن ارایه میشود. این مدل از طریق انتخاب مجموعهای از متغیرها میتواند به درک بدبینی سازمانی کمک نماید. در نهایت، نتایج حاکی از آن است، از آن جایی که بدبینی سازمانی ویژگی ذاتی نیست، میتواند به وسیله سازمانها مدیریت شود.
Organizational cynicism is one of the most important behavioral issues that influences the performance of employees and the efficiency and effectiveness of an organization. This article contains the original concepts of organizational cynicism and it's relation to the other organizational concepts. First, the concept of cynicism and its related psychological and Islamic approaches are discussed. Then, along with the organizational cynicism definition, effected variables of cynicism in organizations are investigated. then a model about the influencing factors and the results of cynicism is designed. This model makes it easy to understand the antecedents of organizational cynicism with selecting a set of variables. Finally, it can be claimed that organizational cynicism can be handled by organizations, since it is not a inborn characteristic.
https://jomc.ut.ac.ir/article_22847_3f451aaed151ede3198d80c7438ebe71.pdf
بدبینی از دیدگاه اسلام
بدبینی سازمانی
رویکرد روانشناسی
رویکرد سازمانی.
Islamic viewpoint of cynicism
Organizational approaches
organizational cynicism
Psychological
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
143
162
22848
بررسی گرایش خریداران در فرایند تصمیمگیری در بازار تلویزیون در شهر اصفهان
The study of TV set customer tendencies in decision making process in Isfahan city market
علی عطافر
attafar@yahoo.com
1
سمیه محمودی
smahmoodi63@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
شتاب روزافزون در انجام مطالعات و تحقیقات بازاریابی و اهمیت آن در تولید و مصرف عصر حاضر باعث شده است تا رضایت مشتری و تحقق خواسته او در صدر اهداف شرکتها قرار گیرد. هدف اصلی این تحقیق بررسی گرایش خریداران در فرایند انتخاب و تصمیمگیری در بازار تلویزیون در شهر اصفهان میباشد.
تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی و نوع تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی است. جامعه آماری در تحقیق حاضر، خریداران تلویزیون در شهر اصفهان میباشند و نمونهگیری به شیوه تصادفی ساده انجام گرفته است.
نتایج تحقیق نشان داد که ارزش، کارایی، حجم خرید، مزایا و تنوع در تصمیم خرید مشتریان در هنگام انتخاب تلویزیون مؤثر میباشد و عوامل فوق از عناصر اصلی و تعیین کننده گرایش خریداران در هنگام خرید محصولات میباشد. همچنین عنصر ارزش رتبه اول را از دیدگاه خریداران در تصمیم خرید آنان کسب نمود. با توجه به نتایج حاصل از آزمون همبستگی، وجود رابطه معنادار بین ارزش و تنوع تأیید نگردید.
Understanding customers’ needs and wants, through their view, will help to generate a stronger and more strategic focus on the achievement of marketing objective and customer satisfaction.
This study is an applied research with descriptive analytical methodology. The research was carried out among buyer of Television sets in Isfahan The sample size was 195 which have been selected randomly from the population (customers).
The results of research showed that value, viability, volume, virtue and variety had an influence on customer decision making. These elements are very important at determining buyer tendencies. Results of Freidman Test, about the relative importance of different elements of buyer disposition indicated that value is in the first rank of importance among other elements. Results of correlation test indicate that there isn’t any significant relationship between value and variety
https://jomc.ut.ac.ir/article_22848_9b9959c22dbeb9ea4dfe900dd90039f1.pdf
رضایت مشتری.
فرایند تصمیمگیری
گرایش خریدار
Buyer tendencies
Customer Satisfaction
decision making process
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2009-07-23
7
19
163
187
22849
رویکرد چند سطحی در مطالعات سازمان و مدیریت
Multilevel approach in organization and management studies
حمزه خواستار
khastar@ut.ac.ir
1
دانشجوی دوره دکتری مدیریت ـ سیاستگذاری در بخش عمومی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
طی دهههای اخیر محققان سطح خُرد سازمان برای درک رفتار فردی و گروهی تلاش زیادی کردهاند، در حالی که محققان سطح کلان برای درک رفتار سازمانها و نهادها به تحقیق و مطالعه پرداختهاند. با این وجود، تحقیقات اندکی وجود دارند که در آنها تأثیر سازمان بر رفتار گروهی و فردی، یا تأثیر رفتار فردی و گروهی بر سازمان به عنوان یک کل مورد آزمون قرار گرفته باشد. انجام چنین تحقیقاتی میتواند منجر به ایجاد بینشی جدید در مسایل سازمان و مدیریت شده و راه را برای درک بهتر و صحیحتر سازمان و اجتماعات انسانی هموار سازد. در مقاله کنونی رویکرد چندسطحی که دیدگاههای خُرد و کلان را با هم ترکیب کرده و دانش جامعتری از سازمانها ایجاد میکند، معرفی شده است. بدین منظور، ابتدا مسأله سطح تجزیه و تحلیل در تئوریهای سازمان و مدیریت مطرح شده و سپس با ارایه یک مثال، کاربرد رویکرد چندسطحی نشان داده میشود. در انتهای مقاله نیز مزایا و معایب اتخاذ این رویکرد در فراگرد ایجاد و توسعه تئوریهای سازمان و مدیریت مورد بررسی قرار میگیرد.
During recent decades, researchers have attempted to understand individual and group level behavior, at micro levels while macro level researchers studied organizational and institutional level behavior. Yet few scholars have examined organizational effects on individual and group behavior and the effects of individual and group behavior on organization as a whole. Such a research can lead to a new vision in organization and management studies and make it easy to a better understanding of human organizations and communities. This article introduces multilevel approach which combines micro and macro approaches and establishes a more comprehensive knowledge of organizations. First, it reviews the problem of “level of analysis” in organizational and management theories. Then, the application of multilevel approach is shown by presenting an example. Finally the article discusses the barriers and benefits of this approach in the process of building and developing organization and management theories.
https://jomc.ut.ac.ir/article_22849_5220146b8bc3b91cdb5edac4fac3a2bc.pdf
تئوری خودکارآمدی.
تئوری سازمان
رویکرد چندسطحی
سطوح تجزیه و تحلیل
مدلهای چندسطحی
level of analysis
Multilevel approach
Multilevel models
Organization Theory
Self-efficacy theory