per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
5
27
10.22059/jomc.2013.36079
36079
Research Article
طراحی مدل راهبردی ارزیابی عملکرد در شرکت های ساختمانی با ترکیب روش های BSC و AHP
Designing the Strategic Model of Performance Appraisal in Construction Companies: An Integration of AHP & BSC
علی خاتمی فیروز آبادی
a.khatami@atu.ac.ir
1
محمد مهدی ایزدخواه
izadkhah_mehdi@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری رشته بازاریابی بین المللی دانشگاه سمنان
سازمانهای امروزی در محیطهای بسیار متغیر و پیچیدة داخلی و بینالمللی با چالشهای متعددی مواجهاند. در چنین فضایی، ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد، بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. تا کنون، چندین مدل برای ارزیابی عملکرد سازمانها طراحی شده است. یکی از موفقترین مدلها، کارت امتیازی متوازن (BSC) است. اما همچنان کاستیهایی در این مدل وجود دارد. در مدل اولیة BSC، فرض بر این است که اهمیت منظرها و اهدافی که در این چهار منظر قرار دارند، به صورت مساوی و یا متوازن است. این در حالی است که صحت این فرض مورد سؤال است. در این مقاله، ابتدا با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، به طراحی مدل ارزیابی عملکرد در یک شرکت فعال در صنعت سازه و ساختمان پرداخته شده است. پس از آن، به منظور رفع ایرادِ متوازن بودن منظرها و اهداف، از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) به منظور وزندهی استفاده شده است. روش AHP میزان سلیقهای بودن وزندهی اهداف را کاهش میدهد. همچنین، وزنهایی که در این تحقیق برای منظرهای مالی، بازار، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری استخراج شده، تفاوت قابل ملاحظهای دارند و این موضوع بر لزوم وزندهی در مدل کارت امتیازی متوازن تأکید دارد.
Today's, in the variable and complex domestic and international environments,organizations face with numerous challenges. Performance measurement andperformance management in such a situation will be very complicated and difficult.To date, several models have been proposed to evaluate the performance oforganizations. One of the most successful models, the balanced scorecard (BSC) is.But there are still some gaps in the model. In the first model, BSC, it is assumed thatthe perspective of the four perspectives and goals that are to be equal or balanced.However, the validity of this assumption is questionable. In this paper, using thebalanced scorecard model, a model designed to evaluate the performance of acompany in construction industry. Then, AHP technique was used to weighting.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36079_28b12cd226102a63102689f33f63a9b2.pdf
ارزیابی عملکرد
صنعت سازه و ساختمان
فرایند تحلیل سلسله¬مراتبی (AHP)
کارت امتیازی متوازن (BSC)
AHP
balanced scorecard
Construction Industry
Performance Management
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
29
49
10.22059/jomc.2013.36080
36080
Research Article
تدوین الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت نمازگزاران از مساجد و رابطۀ آن با وفاداری
Formulating a model of determinants for mosque prayers’ satisfaction and its correlation with loyalty
محسن یازرلو
niayeshnoor@yahoo.com
1
عبدالحمید ابراهیمی
2
رسول عباسی
rabbasy@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه
در محیط رقابتی، رضایت مشتری عاملی کلیدی در کسب برتری و موفقیت سازمان است. مساجد نیز که سازمانهای غیر انتفاعی- مذهبی به شمار میروند، باید به ارضای نیازهای مشتریان خود یعنی نمازگزاران، توجه کنند، تا بتوانند در محیط رقابتی عرصۀ فرهنگ مقاومت کنند. بنابراین، این پژوهش در سال 1391 با هدف طراحی الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت مردم از مساجد و وفاداری آنها نسبت به این اماکن، در استان گلستان به روش مطالعۀ توصیفی- تحلیلی انجام شد. برای سنجش ابعاد رضایت مشتری و همچنین، وفاداری نمازگزاران از پرسشنامههای محققساخته، استفاده شد. بدین منظور، یک نمونۀ 380 نفری از نمازگزاران استان گلستان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. مراحل توصیفی این پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS16 و مراحل استنباطی آن، با استفاده از نرمافزار LISREL 8/54، انجام گرفت. در مدل مفهومی تحقیق شامل متغیرهای رضایت مشتری، تصویر درک شده از سازمان، کیفیت درک شده (نرمافزار و سختافزار)، انتظارات مراجعهکنندگان، ارزش درک شده و وفاداری است. نتایج بهدستآمده، تأثیرگذاری کلیۀ متغیرهای پیشنهادی بر رضایت نمازگزاران، همچنین، تأثیرگذاری رضایتمندی نمازگزاران بر وفاداری آنها نسبت به مساجد را در سطح اطمینان 95% تأیید کرد. در انتها، پیشنهادهایی برمبنای نتایج تحقیق و دیدگاه پاسخگویان مطرح شد.
Customer satisfaction is a critical element for excellence and achievement of anyorganization in a competitive environment. Mosques as a nonprofit-religious institutionshould pay attention strongly to satisfying their customers namely prayers, so they cansurvive in a competitive environment of culture. Present study aims to design a modelof determinants of people satisfaction to mosque and their loyalty in Golestan Provinceby a descriptive-analytical study in 2012. For this purpose, a sample of 380 prayers ofGolestan Province has been selected by clustered sampling. Researcher-madequestionnaire was used to assess customer satisfaction and loyalty. 500 questionnaireswere distributed among prayers of Golestan Province. Totally, 371 filledquestionnaires were returned. SPSS 16 LISREL 8/54 softwares were used to analyzethe data. The result of descriptive and inferential statistical show that the Severalfactors of satisfaction index, perceived image of organization, perceived quality(software and hardware), clients’ expectation, perceived value and loyalty are inconceptual model.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36080_aa65c1b6baef27e398f5f652c3606de8.pdf
رضایتمندی نمازگزاران
وفاداری
مسجد
Prayers’ satisfaction
Loyalty
Mosque
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
51
75
10.22059/jomc.2013.36081
36081
Research Article
طراحی مدل عدالت سازمانی با الهام از نهج البلاغه و اعتباربخشی آن با استفاده از نظر خبرگان
Modeling the organizational justice by inspiring of nahjolbalaghe and its validation by experts
ناصر جمشیدی
njamshidi67@gmail.com
1
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
جلال نادری
naderi_64@yahoo.com
3
دانشکده دکتری مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشدمدیریت مالی، دانشگاه تهران
در این مقاله تلاش شدهاست با توجه به پیشینة نظری تحقیق و با استفاده از مدل عدالت سازمانی که شامل ابعاد مراودهای(تعاملی)، توزیعی و رویهای است، حدود ده سازه طراحی و برای سازههای طرح شده، با توجه به مبانی نظری و استنادات نهجالبلاغه و همگنی آنها باهم در مدل عدالت سازمانی، حدود 32 متغیر استخراج شود. سپس، متغیرها با مدل عدالت سازمانی با توجه به منابع و مصادر تطبیق داده شد. بر اساس متغیرهای استخراج شده و تطبیق آنها، مدل پیشنهادی طرح شد. جامعة آماری این تحقیق اساتید مدیریت و علوم قرآنی بودند، که نمونهای به روش تصادفی و با توجه به جدول مورگان از بین آنها انتخاب شد و به ترتیب، برای اعتباربخشی ساختاری و محتوایی به سؤالهای پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از تحلیل آمار استنباطی در نرمافزار SPSSمدل را با درصد بالایی تأیید کرد. در نهایت، پس از انجام اصلاحات لازم، مدل نهایی ایجاد شد.
In this research, to considering the theoretical background of the research andmodel of organizational justice, ten items were designed; then, thirty-two variableswere extracted. Finally, the matching variables with model of organizational justicewere performed. The proposed model was designed according to the extractionvariables and their matching. To structural and conceptual validation, the dimensionsof this model were validated in the form of a questionnaire. Statistic populationconsisted of management experts and Quran science experts that implement forstructural and conceptual validation in turn. SPSS software was used to analyze data.Based on the results, model was strongly confirm. Finally, after revisions, the finalmodel was presented.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36081_d0295e10138c8dc5b80ee19d8599ab06.pdf
الگوی عدالت سازمانی
عدالت سازمانی
مبانی عدالت
نهج¬البلاغه
Organizational Justice
Organizational justice model
Nahjolbalaghe
Principles of justice
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
77
93
10.22059/jomc.2013.36082
36082
Research Article
بررسی کارکردهای سیستم گلستان دانشگاه تهران از دیدگاه کارشناسان آموزش پردیس ها و دانشکده های دانشگاه تهران
Analysis and Evaluating of Quality of Tehran University Cohesive Training Systems
سید محمد محمودی
mahmoudi@ut.ac.ir
1
غلامرضا جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
2
زلفا حق گویان
zolfa.haghgooyan@yahoo.com
3
زهرا کریمی اصل
4
دانشیار دانشکدۀ مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران
استاد دانشکدۀ مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
هدف این تحقیق سنجش کیفیت سیستم گلستان دانشگاه تهران است، که پس از شناسایی ضعفهای آن، در جهت بهبود سیستم اقدام شود. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی است. جامعة آماری را کارشناسان آموزش پردیسها و دانشکدههای دانشگاه تهران تشکیل دادهاند. در این تحقیق پس از شناسایی معیارها و شاخصهای ارزیابی سیستمهای جامع آموزشی، سیستم گلستان دانشگاه تهران را بر اساس این معیارها و شاخصها ارزیابی و تجزیه و تحلیل شد. برای گردآوری اطلاعات در زمینة مبانی نظری، تدوین مبحثهای نظری تحقیق و شناسایی ابعاد و شاخصها از مطالعة کتابخانهای استفاده شد. ابعاد شناساییشده عبارتاند از محتوا، انعطافپذیری، ساختار تشکیلاتی، سهولت کاربری، خدمات کاربری و شکل ظاهری. برای سنجش وضعیت این ابعاد در سیستم گلستان دانشگاه تهران پرسشنامهای تدوین شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی وضعیت ابعاد و شاخصها از آزمون آماری تی استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار تشکیلاتی و سهولت کاربری وضعیت متوسط دارند؛ وضعیت انعطافپذیری، خدمات کاربری و شکل ظاهری نامطلوب است؛ و محتوا وضعیت مطلوب دارد.
The aim of present research is to determine and prioritize criteria and scales ofevaluating cohesive training systems. Present paper attempts to provide a paradigm forbetter devising of universities' cohesive training systems by identifying such scales. Itspopulation includes elite training experts in the colleges and institutes affiliated toUniversity of Tehran. It attempts to study domestic and foreign papers and to identifycriteria and scales for evaluating cohesive training systems. Identified aspects include:content, flexibility, organizational structure, usage convenience, usage services andapparent form. By using the expert’s opinions, importance ratio of each one of scalesand aspects is determined. Also for evaluating the status of these scales in golestansystem of Tehran University a questionnaire is compiled. that its admissibility andpermanence is confirmed. Then the questionnaire in a sample (of our case) isdistributed. In data analysis, T-test: statistical test is used to examine the status ofscales and aspects. The results of this test indicated that the organizational structurescales and usage convenience have middle status, the status of flexibility, usageservices and apparent form is undesirable, and the content have a desirable status.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36082_5339e2bde05a17d20e921d1a07cf6306.pdf
ابعاد ارزیابی
شاخص های ارزیابی
تجزیه و تحلیل
سیستم گلستان
Evaluation scales
Evaluation criteria
Analysis
Golestan system
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
95
120
10.22059/jomc.2013.36083
36083
Research Article
تبیین مؤلفههای رهبر معنوی با استفاده از سیستمهای عصبی فازی انطباق پذیر
Exploring the Traits and Behaviors of Spiritual Leaders by Using Adaptive Neural-Fuzzy Systems
سیدمهدی الوانی
hkazemi1384@gmail.com
1
غلامرضا معمارزاده طهران
gmemar@gmail.com
2
حسین کاظمی
hkazemi1384@yahoo.com
3
استاد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامیt واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان
در دهة اخیر، با ورود معنویت به تحقیقات سازمان و مدیریت، رهبری معنوی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این مطالعه، با رویکردی توسعهای و با بهرهگیری از مبانی نظری و نظرهای خبرگان، مؤلفههای رهبر معنوی استخراج و به روش شبکههای عصبی فازی انطباقپذیر مدلسازی شد. سپس، آثار آنها بر اثربخشی رهبری بررسی شد. دادههای تجربی مؤلفههای رهبر معنوی و اثربخشی رهبری، که از تعدادی از دستگاههای دولتی جمعآوری و تحلیل شد، نشان میدهد ویژگیهای خودآگاهی، انساندوستی، تقوا، هوش معنوی و توانمندسازی کارکنان و همچنین، وجود سطوح پایینتری از ویژگیهای آرمانسازی، مدلسازی نقش و رفتار منصفانه میتواند اثربخشی رهبری را ارتقا دهد. مشارکتدهی شهروندان، تنها، در برخی وضعیتها سازوکار مناسبی برای ارتقای اثربخشی رهبری است.
In last decade, with the entry of spirituality in organizational and managementresearch, Spirituality leadership, also, has attracted a considerable amount of attention.In this study, with a developmental approach and after using experts' opinions andliterature for identifying leaders' spiritual traits and behaviors, we aim to model themusing adaptive neural-fuzzy inference systems. Empirical data collected from somepublic agencies show that leader's self-awareness, altruism, virtue, spiritual intelligenceand employee empowerment, and a lower level of visioning, role modeling andfairness behavior, can increase leadership effectiveness. Citizen participation, only inparticular situations, can be a proper instrument for gaining leadership effectiveness.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36083_bd41bbcf0067a650b141e39dc8202669.pdf
اثربخشی رهبری
رهبری معنوی
سیستمهای عصبی فازی انطباق پذیر
Adaptive neural-fuzzy systems
Leadership effectiveness
Spiritual leader
Spiritual leadership
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
121
139
10.22059/jomc.2013.36084
36084
Research Article
بررسی تأثیر پیاده سازی استراتژی های رقابتی پورتر در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان شرکت پتروشیمی
Investigating the Effect of Porters Competitive Strategies in Response to Customer Market Orientation Needs in
Petrochemical
حسین وظیفه دوست
vazifehdust@yahoo.com
1
محمد حسین حاجلو
hajloo2008@yahoo.com
2
فریده نظرپور
fa.nazarpour@yahoo.com
3
دانشیار گروه مدیریت اجرائی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی
استادیار گروه علوم انسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران
کارشناس ارشد رشته مدیریت اجرائی، گرایش استراتژیک واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی
امروزه، با توجه به خصوصیسازی سازمانها و در شرایط رقابتی روزافزون در زمینة افزایش فروش و اندازة سهم بازار، آنچه بیش از همه در فرآیند برنامهریزی بازار و بازاریابی اهیمت دارد، بهکارگیری استراتژیهای رقابتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی پورتر(رهبری هزینه، تمرکز و تمایز) در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان محصولات پلی اتیلن پتروشیمی است. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی/ پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق، کلیة مدیران فعال در بخش پتروشیمی است که در تولید محصولپلی اتیلنفعالیت دارند. تعداد کل این افراد 70 نفر است. برای دستیابی به اطلاعات و دادهها، از ابزار پرسشنامه و همچنین مصاحبه با گروهی از کارشناسان و متخصصان، استفاده شد. برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد و برای آزمون فرضیهها، آزمونهای تی استیودنت و فریدمن اجرا شد. نتایج حاکی از آن است که هر یک از استراتژیهای پورتردر پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان محصولات پلی اتیلن تأثیر مثبت دارند و تأثیر استراتژی رهبری در هزینه از اولویت بالاتری برخوردار است.
The purpose of this study is to evaluate effect of porter`s competitive strategies tomeet customer market orientation needs in petrochemical firms. Given the numbers ofproducts of this company, this study examine polyethylene products, so the impact of 3porter`s strategies, differentiation strategy, focus strategy, cost leadership strategy,evaluate in response to market orientation needs of this product. porter`s genericstrategy is the method for analysis of the competitive environment. Though theorganization can determine it`s position in the competitive environment of the industry.Differentiation strategy is another method which the company offers distinct productsand services, this make the unique situation in industry. In focus strategy, specialcostumers use the product. In cost leadership strategy, production and implementationof projects is performed in standard procedure with the aim of reducing prices of goodsfor customer. Market orientation also says the products have to shows market demandsand change in taste of customer.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36084_9ab62df3efd4164ad6773b194b3b7628.pdf
استراتژی های رقابتی پورتر
استراتژی تمایز
استراتژی تمرکز
استراتژی رهبری در هزینه
بازارمحوری
صنعت پتروشیمی
Cost leadership
differentiation
focus
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
141
168
10.22059/jomc.2013.36085
36085
Research Article
تبیین نقش عوامل سازمانی در افت تحصیلی دانشجویان و راهکارهای کنترل و کاهش آن (مطالعة موردی: دانشگاه کاشان )
Determining Organizational Factors Affecting Educational Failure of the Students and How to Control and reduce it
(Case Study: University of Kashan)
محسن کوهی نصرآبادی
koohimohsen@yahoo.com
1
میثم نوابی پور
ghoghnoos50@gmail.com
2
محمد گنجی
m545_g@yahoo.com
3
محسن صفوی
safavi1967@yahoo.com
4
استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
کارشناس ارشد جامعه شناسی ؛ مدیر شرکت"تدبیر گستر اقلیم" مستقر در مرکز رشد دانشگاه کاشان
استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
کارشناس ارشد مدیریت، مدیر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه کاشان
هدف از این مطالعه بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان، پیامدهای حاصل از افت تحصیلی و بیان راهکارهایی برای کنترل و کاهش این مشکل است. در این تحقیق از روش کیفی (نظریة داده بنیاد) استفاده شده است. در روش نظریة دادهبنیاد با 15 دانشجو، 10 کارمند و 5 عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان مصاحبه شد و با از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پارادایمی منتج از تحلیل دادهها نشان داد که عوامل سازمانی مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان، که ویژگی ساختاری آموزش در دانشگاه در نظر گرفته شده است، شامل عدم سازگاری با محیط جدید، ادراک ناکارآمدی از رشته، انعطافناپذیری، ویژگی ارزشیابیها و غلبة دروس نظری، است. پدیدههای مورد نظر به شش راهبرد کنش و کنش متقابل منتهی میشد. سه عامل مداخلهگر شامل فراغت و دسترسی به امکانات فراغتی، بافت جامعة محلی دانشگاه و نسبت استاد و دانشجو نیز در این راهبردها تشخیص داده شد. نتایج همچنین، نشان داد فقدان مشارکت در محیط یادگیری، هستة تأثیرگذار بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان است.
The purpose of this study was to studying the affecting organizational factors oneducational failure of Kashan University’ Students, the outcomes of educational failureand providing solutions for overcoming or decreasing it. In the present study, thequalitative grounded theory method has been used. In addition, for more access to thedata, institutional analysis methods and analysis of documents has been used too. Inthe method of grounded theory, 15 students, 10 staff and 5 faculty members inuniversity of Kashan has been interviewed and the data, using open, axial and selectivecoding, were analyzed. The paradigmatic model resulted from data analysis showedthat the effective organizational factors on the educational failure were included:incompatibility with new environment, inefficient perception about the field,inflexibility of learning environment, prevalence of quantity-oriented evaluation andovercoming of theoretical environment on the experimental environment. The desiredphenomena were result 6 action and interaction strategies Three interfering factorswere detected in these solutions which are including: leisure and access to leisurefacilities, university’s local society’s structure and the relationship between professorand student. Finally, the category of the effecting core of the educational failure of thestudents of University of Kashan was lack of participating in learning environment.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36085_95423d1cf994b69dec4ddcab5956727d.pdf
افت تحصیلی
عوامل سازمانی
دانشگاه
دانشجو
Educational failure
organizational factors
Student
University
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2013-09-23
11
3
169
193
10.22059/jomc.2013.36086
36086
Research Article
هوشمندی رقابتی، برساخته ای نوین در توسعه تفکر استراتژیک (مطالعه موردی: مقایسة بانک های خصوصی و دولتی استان مازندران)
Competitive Intelligence Such as a New Construction in Strategic Thinking Development
(The Case of comparing public and private banks of Mazandaran Province)
رحمان غفاری
rghaffari63@gmail.com
1
محسن نظری
mnazari@ut.ac.ir
2
شیما افضلی
shimaafzali@gmail.com
3
میثم عمرانی فر
maysam_emranifar@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، گرایش سیاستگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد، مدیریت اجرایی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، ساری
کارشناس ارشد، مدیریت اجرایی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، ساری
امروزه، توان رقابتی، اساس بقای شرکتها است. هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک و یکی از سریعترین زمینههای رشد کسب و کار دنیا در نپز گرفته می.شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی وضعیت هوشمندی رقابتی و تأثیر آن بر تفکر استراتژیک مدیران است. جامعة أماری تحقیق حاضر، 70 نفر از سرپرستان و مدیران بانکهای دولتی (بانک ملی) و خصوصی (پاسارگارد، سرمایه و اقتصاد نوین) استان مازندران است. برای گردآوری دادههای مربوط به هوشمندی رقابتی و ابعاد چهارگانة آن، یعنی آگاهی از بازار، رقبا، فناوری و راهبرد، پرسشنامهای شامل 25 سؤال بر اساس مؤلفههای حاصل از مرور متون تحقیق تدوین شد و پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. برای طبقهبندی و تفسیر دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی، نظیر آزمون همبستگی و آزمون تی استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد بین هوشمندی رقابتی در تصمیمهای استراتژیک بانکهای خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که بانکهای خصوصی، از نظر هوشمندی رقابتی و توجه به مبانی تفکر استراتژیک، نسبت به بانک دولتی در جایگاه بهتری قرار دارند.
Now days, competitive power, according to the company’s survival. Competitiveintelligence as a strategic management tool and one of the fastest growing areas of thebusiness world is one. The purpose of the present studies, competitive intelligence andinvestigate its impact on managers are thinking strategically. First of intelligenceterminology the competitive aspects of the market, competitors, technology andstrategy was discussed. For this purpose, 70 supervisors and managers of state-ownedbanks (National Bank) and private banks were selected as the target population. This isan example of private banks and public banks, and thus the results can be generalized.For gathering competitive intelligence information, a questionnaire (25 questions)based on the literature review was developed from component and the validity andreliability, most of the banks in the sample analyzed. For the classification andinterpretation of the data, descriptive statistics and inferential statistics for hypothesistesting, such as test and T-test was used to test correlations. Results of statisticalanalysis, competitive intelligence, and strategic decisions Byangrvjvd significantdifference between public and private banks are .Findings is that private banks in termsof competitive intelligence and strategic thinking given the fundamental principles ofthe State Bank of better place.
https://jomc.ut.ac.ir/article_36086_ece1f4ca7a9842e27fb4c44560a7f403.pdf
تفکر راهبردی
هوش سازمانی
هوش کسب و کار
هوشمندی رقابتی
Competitive intelligence
Business Intelligence
organizational intelligence
Strategic thinking