per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
589
612
10.22059/jomc.2014.53082
53082
Research Article
گونهشناسی سخاوت در سازمان
The Typology of Generosity in Organization
سید مهدی الوانی
hamidrezairani@ut.ac.ir
1
غلامرضا جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
2
حسن زارعی متین
matin@ut.ac.ir
3
حمیدرضا ایرانی
hamidrezairani@yahoo.com
4
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
استاد پردیس فارابی، دانشگاه تهران
استاد پردیس فارابی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
سخاوت از ارزشهای اخلاقی پسندیده در همة ادیان و فرهنگها است. ارزشها در زندگی فردی و سازمانی افراد منعکس میشود و فرصتها و تهدیدهایی ایجاد میکند. هدف این مقاله معرفی و بررسی مفهوم سخاوت در سازمان است و به سؤالهای مهم چیستی، چرایی و چگونگی و نتایج آن پرداخته است. علاوه بر این، گونهشناسی سخاوت در سازمان برای اولین بار توسط مؤلفان مطرح شده است. روش این پژوهش مرور نظاممند مبانی نظریة تحقیق است. مباحث با توجه به پاسخ 6 پرسش اساسی (what, why, who,where, when & how) بررسی شد. همچنین، مفاهیم مدیریتی و اسلامی جهت همپوشانی و غنیسازی بحث مطرح شد.
Generosity is one of the most admirable values in the world. Values have significant effects on the individual and organizational life. The aim of this paper is to introduce the concept of generosity in organization and give answer to 6 important questions (what, why, who, where, when & how) plus consequences of generosity in organization. The most important contribution of this paper is the typology of generosity based on different kind of giver/taker of generosity. To enrich the discussion both Islamic and scientific perspective is described. Because this is a pioneer work in Iran we hope those other scholars develop this new area of research in the future.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53082_91cef4943b3c0479a2af46cb6651ab80.pdf
رفتارهای دیگرخواهانه
سخاوت
فعالیتهای داوطلبانه
مسئولیت اجتماعی سازمان
Corporate social responsibility
generosity
Pro-social behavior
Typology of generosity in organization
Voluntary programs
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
613
633
10.22059/jomc.2014.53083
53083
Research Article
تأثیر اخلاق کار اسلامی بر عدالت سازمانی، رضایت شغلی و غیبت از کار کارکنان ادارة برق شهرستان ارومیه
The Effect of Islamic Work Ethics on Organizational Justice, Job Satisfaction and Work Absence of
Power Staff Urmia City
محمد حسنی
mhs_105@yahoo.com
1
مرضیه رحیمی
marziehrahimi82@yahoo.com
2
مریم سامری
m.sameri@iaurmia.ac.ir
3
دانشیار دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
کارشناسارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
استادیار دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اخلاق کار اسلامی بر عدالت سازمانی، رضایت شغلی و غیبت از کار کارکنان ادارة برق شهرستان ارومیه انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة کارکنان ادارة برق شهرستان ارومیه است که از میان آنها 205 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه بهکار گرفته شده است که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد. برای تحلیل دادهها تحلیل آماری استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان متغییر[j1] های اخلاق کار اسلامی کارکنان و عدالت سازمانی، اخلاق کار اسلامی و رضایت شغلی و همچنین بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطة مثبت و معنیدار وجود دارد و بین عدالت سازمانی و غیبت ازکار رابطة معکوس و معنیدار وجود دارد. اما نتایج نشان میدهد بین اخلاق کار اسلامی و غیبت از کار رابطة معکوس و معنیداری وجود ندارد. همچنین، در این تحقیق نقش میانجی عدالت سازمانی در رابطة اخلاق کار اسلامی و رضایت شغلی و نقش میانجی عدالت سازمانی در رابطة اخلاق کار اسلامی و غیبت از کار تأیید شد. [j1]متغیر درست است
This study was conducted with the aim of examining the impact of Islamic work ethics on organizational justice, job satisfaction and absence from work in the staffs of department of Electrical of Urmia. The population consisted of all staffs of department of Electrical of Urmia that among them, 205 people were selected as samples. Research methods is descriptive correlational and three standardized questionnaire to collect data was used. For data analysis, descriptive statistics (includes mean, standard deviation etc) and inferential statistics includes Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling methods were used. Findings from the study show that between employee's Islamic morality and organizational justice variables, Islamic ethics and job satisfaction, and also between organizational justice and job satisfaction there is a significant positive relationship, and between organizational justice and absence from work there is a negative and significant relationship. However, the results suggest that between Islamic ethics and absence from work there was no significant and negative relationship. In this study, the role of mediator of organizational justice in relationship between Islamic ethics and job satisfaction and the role of mediator of organizational in the relationship between Islamic ethics and absence from work is confirmed.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53083_86dfe1be174c765819f5114d65d5222d.pdf
اخلاق کار اسلامی
رضایت شغلی
عدالت سازمانی
غیبت از کار
Aabsence from work
Islamic work ethics
Job satisfaction
Organizational Justice
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
635
653
10.22059/jomc.2014.53085
53085
Research Article
رابطة رضایت شغلی کارکنان، کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی در شرکتهای بیمه
Relationship between Job Satisfaction, Organizational Entrepreneurship and Organizational Growth in Insurance Companies
محمود زمانی
mahmoudzamani51@gmail.com
1
محمد حقیقی
mhaghighi@ut.ac.ir
2
شراره رزمجو
sh.razmjou@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از این تحقیق، بررسی رابطة رضایت شغلی کارکنان، کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این تحقیق شامل مجموعة کارشناسان شرکتهای بیمه در شهر تهران است. برای انتخاب نمونهها روش نمونهگیری تصادفی ساده بهکار گرفته شد. جهت گردآوری دادهها ابزار پرسشنامه بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامه با کسب نظر متخصصان و استادان بیمه بررسی شد و اصلاحات لازم در آن انجام گرفت. پایایی پرشسنامه با محاسبة آلفای کرونباخ بررسی شد. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان مؤلفههای رضایت شغلی و کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی در شرکتهای بیمه وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد یکی از عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانی، کارکنانی با رضایت شغلی بالا است.
The purpose of this study is to examine the relationship among job satisfaction, organizational entrepreneurship and organizational growth. The study was a descriptive-co relational, survey research. Insurance Experts of Tehran province was included in this study. A questionnaire was designed and employed to gather the required data. Instrument was given to the faculty of the department of insurance to test for face validity. The findings revel that there is positive relationship among job satisfaction, organizational entrepreneurship and organizational growth. Likewise, as results display implementing staff with high job satisfaction is an effective factor on developing organizational entrepreneurship.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53085_8c9c1a0a40eb7f842908cc80e7e6f510.pdf
رشد سازمانی
رضایت شغلی
شرکتهای بیمه
کارآفرینی سازمانی
Insurance Co
Job satisfaction
Organizational entrepreneurship
Organizational growth
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
655
679
10.22059/jomc.2014.53088
53088
Research Article
بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری کیفیت زندگی کاری
Investigating the Effect of Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior Mediahe Quality of Work Life
حسین دامغانیان
hdamghanian@semnan.ac.ir
1
سکینه جعفری
sjafari.105@gmail.com
2
حسین ضابط پور
njafari_105@yahoo.com
3
استادیار، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری کیفیت زندگی کاری بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – همبستگی انجام گرفته است. جامعة آماری تحقیق همة کارمندان زن و مرد (419 نفر) دانشگاه مازندران بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 156 نفر از آنان به عنوان شرکتکننده در پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامههای عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی است. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با بهکارگیری روش همسانی درونی محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. یافتهها نشان داد عدالت توزیعی و رویهای تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. عدالت توزیعی و رویهای تأثیر معناداری بر کیفیت زندگی کاری دارد. عدالت توزیعی و رویهای به واسطه کیفیت زندگی کاری تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
The purpose of this study was to investigating the effect of organizational justice and organizational citizenship behavior mediated by the quality of work life. Population of the study was all male and female staffs' Mazandaran University (N=419). Research sample was included 156 persons who were selected with random sampling method across staffs' Mazandaran University. For data gathering, the organizational justice, organizational citizenship behavior and quality of work life scale were used and their validity and reliability were calculated and verified. Data analyzed by spss16 and lisrel8.54 software. Results showed that: there is positive and significant relationship between distributive justice and procedural justice and organizational citizenship behavior. There is positive and significant relationship between distributive justice and procedural justice and quality of work Life. There is positive and significant relationship between distributive justice and procedural justice due to the quality of working life and organizational citizenship behavior.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53088_3a157cf9c287cc1b6c616a328bf12b2d.pdf
رفتار سازمانی
عدالت سازمانی
کارکنان
کیفیت زندگی کاری
Organizational Justice
Organizational Citizenship Behavior
Quality of work life
staff
University
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
681
696
10.22059/jomc.2014.53092
53092
Research Article
بررسی موانع رشد بیمههای انرژی در صنعت بیمة کشور و پیشنهاد راهکارهای مناسب
The Barriers of Energy Insurance Development in Iran Insurance Industry and Providing Proper Solutions
معصومه شامی
shami_masoomeh@yahoo.com
1
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
حمیدرضا حسن زاده
drhasanzadeh@gmail.com
3
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران
استاد گروه مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشیار گروه مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران
صنعت انرژی بهویژه نفت، بزرگترین بخش اقتصادی کشور است. لکن عملکرد صنعت بیمه در حوزة بیمة انرژی در کشور، حاکی از نامتناسببودن سهم صنایع نفت و انرژی از صنعت بیمه است. سهم اندک حق بیمة این رشته نسبت به کل حق بیمة تولیدی صنعت بیمة کشور حاکی از نامتعادلبودن این دو صنعت در زمینة اخذ پوششهای کامل بیمهای است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی موانع رشد پرتفوی بیمههای انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی) در صنعت بیمة کشور و پیشنهاد راهکارهای مناسب است. بدین منظور تأثیر موانع اقتصادی، شناختی و تخصصی (فنی)، و ناتوانی شرکتهای بیمه و تحقیقات و آموزش بررشد بیمههای انرژی بررسی شد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و از نظر روش توصیفی و مبنی بر داده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که درمیان 120 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه توزیع شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد موانع پنجگانه یادشده در ردش بیمه به عنوان مانع عمل میکنند.
Oil industry is the largest economic sector in the country. But despite the insurance role in the Energy Insurance Sector, the insurance industry’s share in the Oil and energy presents an inappropriate combination. Latest analysis and surveys show that during the last three years the premium experience a negative growth in each year with respect to its previous year and it also shows the premium of this field of insurance regarding the aggregate premium of the insurance industry is very low. Therefore the main objective of this research is to observe the reasons for low growth of insurance portfolio in the energy insurance market (oil, gas and petrochemical). To fulfill this goal the effects of some variables such as economic, knowledge, technical, Insurer’s capabilities, research and education as independent variables and low growth of energy insurance as the dependent variable have been taken into account. The research methodology is based on the “data based research” and is descriptive and ex-post facto research and data have been collected by questionnaire with 40 relative questions and population consists of experts and directors in insurance and oil sector.Results regarding the five research questions show the effects of the above factors on energy insurance.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53092_fb671c005f6dad50d0e0bc3abd5a790c.pdf
بیمة انرژی
پرتفو
حق بیمه
حق بیمة تولیدی
Energy insurance
Earned premium
Portfolio
Premium
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
697
718
10.22059/jomc.2014.53095
53095
Research Article
روند تکاملی الگوی راهبردهای منابع انسانی
Evolution of Human Resource Strategies Model
مرتضی غضنفری
mo.gha87@yahoo.com
1
میرعلی سیدنقوی
asnagavi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
یکی از زمینههای اصلی پژوهش در راهبرد منابع انسانی، تطبیق نگرش راهبردی به مدیریت منابع انسانی و تدوین راهبرد منابع انسانی است. مقصود از اقدامات راهبردی آن دسته از برنامهها و فعالیتهای مبتکرانة منابع انسانی است که برای ایجاد رابطة تنگاتنگ بین منابع انسانی با اهداف راهبردی سازمان طراحی شدهاند. مقصود از نگرش راهبردی در مدیریت منابع انسانی، منطقی مدیریتی است که مستلزم بهکارگیری منابع انسانی و فعالیتهایی است که با امور راهبردی یا اهداف سازمانی رابطة تنگاتنگ دارد. باید راهبردهای منابع انسانی با راهبرد سطح شرکت و سطح کسبوکار بهویژه راهبرد و رویکرد ساختاری سازمان هماهنگ باشد. در این پژوهش پس از مرور مفاهیم اولیة منابع انسانی و راهبرد، دربارة راهبرد منابع انسانی و الگوهای تدوین راهبردهای منابع انسانی، بحث شده و کاملترین الگوی راهبردهای منابع انسانی برای سازمانها شناسایی شده است. در نهایت، بررسی شده است که آیا این الگو پاسخگوی نیاز سازمانهای با رویکرد برونسپاری است.
One of the main areas of human resource strategy, implementing strategic approach to human resource management and human resource strategy. The purpose of the strategic actions of those activities for innovative human resources programs is to create a close relationship between human resources with strategic objectives designed. The purpose of the strategic view of human resource management is management logic requires the use of human resources and strategic matters or activities that are closely related to organizational goals. Should HR strategies with business strategy level to corporate level strategy and organizational structure are coordinated approach. In this paper, after an overview of the basic concepts of human resources and strategy, human resource strategy and patterns of human resource strategies, human resource strategies for organizations to discuss and complete the model presented and finally deals with the issue of whether the model meets the needs of organizations outsourcing approach.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53095_d71a185f1da95fb75a496efa997072f7.pdf
برونسپاری
راهبرد منابع انسانی
مدیریت راهبردی منابع انسانی
مدیریت زنجیرة تأمین
مدیریت منابع انسانی
Human resource management
human resource strategy
strategic human resource management
Supply Chain
Outsourcing
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
719
739
10.22059/jomc.2014.53097
53097
Research Article
بررسی تأثیر عوامل انگیزشی (شغلی، سازمانی، فردی) بر کیفیت نظارت مالی ذیحسابان و مدیران مالی دستگاههای اجرایی
The Influence of Motivation Factors (Including Occupational Factors, Organizational Factors and Personal Factors) on Accountant and Financial Managers and Financial Supervisors Improvement Executive System
سید حسین اخوان علوی
akhavan_alavi@ut.ac.ir
1
محمد حسین رحمتی
mhrahmati@ut.ac.ir
2
علی اکبر قنبری
aliakbarghambari@yahoo.com
3
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران
کارشناسارشد مدیریت دولتی، گرایش مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق
تحقیق حاضر تأثیر عوامل انگیزشی بر بهبود نظارت مالی ذیحسابان و مدیران مالی دستگاههای اجرایی استان قم را بررسی کرده است. جامعة آماری شامل ذیحسابان و مدیران مالی به تعداد 95 نفر است. 65 نفر به عنوان نمونة آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس شیوة گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. برای سنجش متغیرهای تحقیق دو پرسشنامه بهکار گرفته شده است، پرسشنامة انگیزش، توسط ذیحسابان و مدیران مالی تکمیل شد و پرسشنامة کیفیت نظارت مالی، توسط حسابرسان دیوان محاسبات که نظارت مالی بعد از خرج را به عهده دارد، پاسخ داده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد ضریب آلفای 944/0 برای پرسشنامة انگیزش و ضریب آلفای 984/0 برای پرسشنامة کیفیت نظارت مالی نشان از پایایی مناسب ابزارهای تحقیق است. برای تعیین روایی پرسشنامهها روش صوری بهکار گرفته شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشاندهندة ارتباط عوامل انگیزشی با کیفیت نظارت مالی با ضریب همبستگی 76/0 است و مؤلفههای عوامل شغلی (ضریب همبستگی 764/0)، عوامل سازمانی (ضریب همبستگی 828/0) و عوامل فردی (ضریب همبستگی 844/0) نیز با کیفیت نظارت مالی ارتباط دارند.
This study is sought to investigate the effects of motivational factors on improving financial monitoring of auditors and financial managers of executive devices in Qom. a statistical population includes 95 auditors and financial managers of Qom executive, and Simple random sampling and statistical sample of research is 65 persons. The aim of the present study is applied research and data gathering practices is descriptive and correlational research. The significant point of this study is to measure the research variables, two questionnaires have been used Motivation Questionnaire (Cronbach's Alpha 0.944 ) was completed by auditors, financial management from managers of executive devices and quality at financial Regulatory questionnaire (Cronbach's alpha 0.984) answered by the court of auditors calculations that After spending are responsible for the financial monitoring. To determine the validity Nominal methods have been used. The results of multiple regression analysis indicated the motivational factors associated with the quality of financial supervision with a correlation coefficient of 0.76. Components of occupational factors (correlation coefficient 0.764) and organizational factors (correlation coefficient 0.828) and personal factors (correlation coefficient 0.844) are related to the quality of financial supervision.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53097_587fb7cd0799a77b1392e47b84703bd8.pdf
ذیحساب
عوامل انگیزشی
مدیر مالی
نظارت مالی
Auditors
Financial managers
Financial monitoring
Motivational factors
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
741
761
10.22059/jomc.2014.53099
53099
Research Article
شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون مورد مطالعه: مجتمع کارخانجات آرد شیراز و دادلی (تینا)
Recognize Organizational Culture based on Denison Model (Case: Mills Complex of Shiraz Flour and Dudley (Tina))
سعید پاکدل
management597151@yahoo.com
1
محسن ابراهیمی
ebrahimim@ripi.ir
2
ایمان ارسطو
imanarastoo@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات تهران
تحقیق حاضر با هدف شاخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون انجام گرفت. این تحقیق، با توجه به مبانی نظری و عملی، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، از انواع تحقیقات توصیفی- علّی مقایسهای است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامة استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون است که متغیرهای چهارگانة درگیرشدن در کار، انطباقپذیری، مأموریت و سازگاری را میسنجد. جامعة آماری تحقیق، شامل 60 نفر از کارکنان شاغل در «مجتمع کارخانجات آرد شیراز و دادلی (تینا)» و نمونة آماری تحقیق، برابر با تعداد کل افراد جامعة آماری (60 نفر) بود. تجزیهوتحلیل دادهها، با آزمون آماری شاخص ضریب تغییرات انجام گرفت. بر اساس، همة ابعاد و مؤلفههای فرهنگ سازمانی در مجتمع کارخانجات آرد شیراز و دادلی (تینا)، کمتر از حد متوسط (عدد 3) ارزیابی شد و این سازمان از نظر فرهنگ سازمانی، وضعیت مناسبی ندارد. همچنین، فرهنگ انطباقپذیری، وضعیت مناسبتر (بهترین وضعیت) و فرهنگ مأموریتی وضعیت نامناسبتری (بدترین وضعیت) نسبت به مؤلفههای دیگر را دارند. همچنین، در بین شاخصهای مطرحشده در مدل، شاخص ایجاد تغییر در بهترین وضعیت و شاخص اهداف و مقاصد در بدترین وضعیت قرار دارند.
The research was done to “recognize organizational culture based on Denison Model”. This is a practical research in theoretical view and has descriptive-comparative method. The main instrument for data collection is the standard questionnaire of organizational culture by Denison (2000) that measure four variables such as involvement in work, adaptability, mission and consistency. The statistical society includes 60 people from TINA factory employees and the samples were them, totally. Data analyzed by SPSS software and coefficient of variation method. Results showed that all dimensions and components for TINA factory were below average and inappropriate. Although the best state belongs to adaptability culture whereas the mission culture has the worst state.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53099_22bae6eaff762f678b5384e388a27beb.pdf
انطباقپذیری
درگیرشدن در کار
سازگاری
مأموریت
مدل فرهنگ سازمانی دنیسون
Adaptability
Consistency
involvement
mission
Organizational Culture of Denison Model (OCDM)
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
763
786
10.22059/jomc.2014.53101
53101
Research Article
تأثیر حسادت بر تمایل بهترک خدمت پرستاران به میانجیگری خوداحترامی و رفتارهای غیرشهروندی
The Impact of Envy on Intention to Leave by Mediation Role of Self- esteem and Uncivil Behaviors
حسن عابدی جعفری
h_abedijafari@yahoo.com
1
الهه شیعه زاده
elahe.shiezade@yahoo.com
2
سیده سمیرا سیدحسینی
samirahosseini90@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش تحول، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش تحول، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
روانشناسان معتقدند حسادت هیجانی منفی است، زیرا میتواند به پیامدهای منفی برای سازمان منجر شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی پیشبینیپذیری تمایل به ترکخدمت پرستاران از طریق حسادت در محیط کار، با میانجیگری خوداحترامی و رفتارهای غیرشهروندی است. بدین منظور، 110 نفر از پرستاران بیمارستان قائم (عج) در شهر مشهد به عنوان جامعة آماری در نظرگرفته شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 70/0، پایایی پرسشنامه را تأیید کرد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری مدلیابی معادلات ساختاری یافتهها نشان داد متغیرهای خوداحترامی و رفتارهای غیرشهروندی نمیتوانند قدرت پیشبینیکنندگی مناسبی برای تمایل به ترک خدمت پرستاران داشته باشد و حسادت بر تمایل به ترک خدمت تأثیر ندارد. با وجود این حسادت بر رفتارهای غیرشهروندی و خوداحترامی پرستاران تأثیر مثبت دارد.
Psychologists suggest that envy is a negative emotion since it can result in negative consequences for the organization. The objective of this research was to determine the effect of envy on intention-to-leave the job via self-esteem and uncivil behaviors. To this End, 110 Ghaem hospital nurses in Mashhad were chosen as the statistical population. A questionnaire made of 26questions was used. Construct validity was investigated by Confirmatory-Factor-Analysis method and Korunbakh-Alpha coefficient certified the reliability. AMOS software based on Structural-Equation-Modelling method was applied to analyze data. The results of the research showed the mediating variables_ self-esteem and uncivil behaviors_ can't predict nurse’s intention-to-leave and also envy doesn't have impact on it. However envy can positively affect uncivil behaviors and self-esteem.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53101_e04c68a1e78ce60e5e2c637cf0acce99.pdf
تمایل به ترک خدمت
خوداحترامی
حسادت
رفتارهای غیرشهروندی
Envy
Intention to Leave
Self- esteem
Uncivil behaviors
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
787
808
10.22059/jomc.2014.53103
53103
Research Article
نگاشت مفهومی و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر بهکارگیری سیاستپژوهی در سیاستگذاری
Concept Mapping and Verifying Model of Factors Affecting Utilization of Policy Research in Policy Making
علی حمیدی زاده
hamidizadeh@ut.ac.ir
1
رحمت اله قلی پور
rgholipor@ut.ac.ir
2
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
هدف اصلی این مقاله، طراحی مدل عوامل مؤثر بر بهکارگیری سیاستپژوهی با فن نگاشت مفهومی و اعتبارسنجی آن است. بدین منظور یک تحقیق در سه مرحله با روش ترکیبی از نوع متوالی- اکتشافی اجرا شده است. در مرحلة اول، عوامل از طریق مرور متون تحقیق، مصاحبه و برگزاری گروه کانونی شناسایی شد. در این مرحله برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل تم بهکار گرفته شد. در مرحلة دوم برای طراحی مدل فن نگاشت مفهومی بهکار گرفته شد. در نهایت، در مرحلة سوم برای اعتبارسنجی مدل طراحیشده روش تحلیل عاملی تأییدی اجرا شد. جامعة آماری در این تحقیق استادان و محقاق [j1] حوزة خطمشیگذاری عمومی و کارشناسان شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. روش نمونهگیری چندسطحی و در سطوح مختلف روش هدفمند- متوالی در دستور کار قرار گرفته است. تعداد اعضای نمونه در مصاحبه 10 نفر، گروه کانونی 7 نفر، طراحی مدل 19 نفر و اعتبارستجی مدل 83 نفر است. نتایج طراحی مدل نشان داد عوامل در قالب 18 مؤلفه و 4 بعد شامل تحقیق، خطمشیگذار، ویژگیهای هویتی محقق و زمینه است. در مرحلة اعتبارسنجی نیز مدل طراحی شده تأیید شد. [j1]منظور محققان است؟؟؟
The main purpose of this research is designing model of factors that affect utilization of policy research with concept mapping technique and verifying it. For this in three stage, Sequential-Exploratory Mixed Methods Design is used. In first stage, literature review, interview and focus group is used for identifying factors. The analysis is used for analyzing data. In second stage for designing model, concept mapping is used and finally in third stage for verifying model, Conformity factor analysis is used.Population is teachers and researchers of public policy making area and policy makers of Supreme Council of the Cultural Revolution. In different level of multi-level sampling, sequential-Purposive way is used. Sample size is in interview 10, focus group 7, and designing model 19 and verifying it 83.As result shown in designing, the model consist of 18 components and 4 dimensions (context, identity features of researcher, researchers, research users). Also in verifying stage, the model that is designed confirms.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53103_ba68bc6a24860712462ec83e547e3752.pdf
تحلیل عاملی تأییدی
خطمشی گذاری
سیاستپژوهی
نگاشت مفهومی
Concept mapping
Conformity factor analysis
Policy making
Policy research
Utilization
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
809
830
10.22059/jomc.2014.53104
53104
Research Article
نقش ابعاد رفتاری شغل بر کارایی و اثربخشی نیروی انسانی
The Role of Job Behavioral Dimensions on Employee Efficiency and Effectiveness
میلاد آقایی
milad.aghaee@ymail.com
1
رضا آقایی
reza.aghaee2006.imi@gmail.com
2
اصغر آقایی
aghaee_1340@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه علوم انتظامی، تهران
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران
استادیار، دانشگاه علوم انتظامی، تهران
کارایی و اثربخشی دو مفهوم بسیار تأثیرگذار در ارزیابی عملکرد هر سازمان جهت دستیابی به اهداف با صرف کمترین منابع است. از جمله عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی نیروی انسانی، ابعاد رفتاری شغل است، از این رو، هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ابعاد رفتاری شغل، از جمله استرس شغلی، رضایت شغلی، دلبستگی (وابستگی) شغلی و جابهجایی شغلی، با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی است. در این تحقیق با بهکارگیری روش ریاضی، روابط متغیرها با در نظر گرفتن تعاملات نظاممند میان آنها مدلسازی شده است. به این منظور با بهکارگیری نظرهای ده نفر از خبرگان علم مدیریت و رفتار در صنعت سلولزی ایران، رابطة متغیرهای استرس شغلی، رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و جابهجایی شغلی، با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد استرس شغلی، رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و جابهجایی شغلیبر کارایی و اثربخشی نیروی انسانی تأثیرگذارند.
Efficiency and Effectiveness are two effective concepts in performance evaluation of each organization toward reaching to goals with minimum resource consumption. So, this research aims consideration of relationships between behavioral dimensions of job or that is called the topic of organizational behavior or psychology including job stress, job satisfaction, and job interest and job rotation with employee’s efficiency and effectiveness by using a mathematical model. The mentioned criteria relationship evaluation is a kind of multi-criteria decision making problem that systematic transactions between criteria causes internal relationship. So, DEMATEL method is a suitable decision technique for excavation of cause-effect relationships between criteria. In addition to, it can uses in determination of relationships between criteria and managing internal dependencies in a set of criteria. Hence, the current research uses ideas of 10 management specialists and experts in Police University for consideration of relationships between employee and customer, satisfaction and organizational learning, culture and commitment. The results showed that job stress, job satisfaction, job interest and job rotation effects on human efficiency and effectiveness. Job stress is the most effective factor and job rotation is the most impressible factor on the employee efficiency and effectiveness.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53104_0de7f325fd14c9095858d987bef5c799.pdf
اثربخشی
استرس شغلی
جابهجایی شغلی
دلبستگی شغلی
رضایت شغلی
کارایی
Effectiveness
Efficiency
Job Interest
Job satisfaction
job stress
Job Rotation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
831
848
10.22059/jomc.2014.53106
53106
Research Article
طراحی مدلی نوین جهت ایجاد چارچوب سناریوهای آیندة سازمان با رویکرد برنامهریزی سناریو مورد مطالعه: مرکز آمار ایران
Designing a New Model for Creating Future Scenarios of the Organization Using Scenario Planning
(Case: Statistical Center of Iran)
عادل آذر
azara@modares.ac.ir
1
مصطفی گوهری فر
goharifar@yahoo.com
2
اصغر مشبکی
moshabak@modares.ac.ir
3
استاد، گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس
استاد، گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس
کارشناسارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
هدف این پژوهش طراحی مدلی ترکیبی (کیفی- کمی) برای ایجاد چارچوب سناریوهای آیندة مرکز آمار ایران است. در این پژوهش با بهکارگیری ترکیب روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و روش دلفی و بر مبنای مدل شوارتز که از پرکاربردترین روشهای برنامهریزی سناریو در حوزة آیندهپژوهی است. مهمترین پیشرانهای اثرگذار بر آینده شناسایی و اولویتبندی شد. در نهایت، چارچوب سناریوهای آیندة مرکز آمار ایران در سال 1400 طراحی شد. با بهکارگیری پرسشنامة باز و مصاحبه نظرهای 13 نفر خبرة پژوهش جمعآوری شد. و با روشهای آمار توصیفی اجماع خبرگان محاسبه شد. 14 پیشران اصلی مورد اجماع خبرگان بوده است که اجرای فن AHP اولویبندی شدو دو پیشران که بیشترین اهمیت و عدم قطعیت را داشتند، شناسایی شد و با قراردادن آنها بر روی طیف چارچوب سناریوها مشخص شد.
This study presents a mixed model (qualitative- quantitative) to create future scenarios of the Statistical Center of Iran. In this study, using the combination of analytic hierarchy process (AHP) and the Delphi method based on Schwartz model, which is one of the most commonly used methods in the field of scenario planning and futures study, identify and prioritize the most important drivers that influencing on future of the Statistical Center of Iran and Finally Future scenarios framework is designed. Using an open questionnaire and interview collected 13 experts of research comments and expert consensus is calculated using descriptive statistics. Consensus has been reached on 14 critical drivers that using AHP prioritized and two drivers that they have the most importance and uncertainty are identified and placing them on the range and framework of scenarios were identified.
https://jomc.ut.ac.ir/article_53106_9260faa210cbcc1c4ea7637a1aea812d.pdf
آینده
برنامهریزی سناریو
سناریو
future
Scenario
scenario planning
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2014-12-22
12
4
1
12
10.22059/jomc.2014.53317
53317
چکیده انگلیسی
Abstracts
https://jomc.ut.ac.ir/article_53317_b0ae39cd12f16dfb4df954dfdc76ad55.pdf