per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
1
26
10.22059/jomc.2016.56504
56504
Research Article
پایبندی مدیران به اخلاق، و مدیریت شایعه در سازمانهای دولتی ایران
Managers‘ Obligation to Ethics and Rumors Management in Public Organizations
سیدمحمد مقیمی
moghimi@ut.ac.ir
1
رحمان غفاری
rghaffari63@gmail.com
2
استاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
دکتری مدیریت کسبوکار و دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش سیاستگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
شایعه با توجه به ماهیت و قدرت تأثیرگذاری آن میتواند اضطراب اجتماعی را افزایش و بهرهوری و تولید را کاهش دهد و حتی اعتبار اجتماعی کارکنان، مدیران، مؤسسات و سازمانها را خدشهدار کند. در این زمینه انتظار میرود افرادی که به اصول اخلاقی پایبندترند، در درک، تجزیهوتحلیل و مدیریت شایعه، رفتاری متمایز داشته باشند. هدف این پژوهش، تشریح مفاهیمی مانند شایعه و بررسی شیوههای مدیریت و کنترل اخلاقی آن در سازمانها است. دو پرسشنامة استاندارد (با آلفای 82/0 برای مدیریت شایعه و 91/0 برای پایبندی به اخلاق) بین مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد چهار وزارتخانه توزیع شد. نتایج نشان میدهد بهطور کلی، بین پایبندی مدیران به اصول اخلاقی و مدیریت شایعه توسط آنها در سازمانها ارتباط معناداری وجود دارد. در ضمن، یافتهها حاکی از آن است که تحصیلات، جنسیت، سابقه و سمت شغلی، بر مدیریت شایعه و پایبندی به اصول اخلاقی تأثیر دارند.
Rumors regarding the nature and influence of social anxiety that can increase productivity and reduce production and social validity Employees, managers, agencies and organizations impair the. In this regard, we expect people who are ethics obligation, understand, analyze and manage rumors, have distinct behaviors. This study aimed to describe concepts such as gossip and review of management practices and control in organizations is moral. Two standard questionnaire (alpha = .82 manage rumors, and .91 to adhere to ethics) among managers, deputies and four senior ministers have been distributed. Results show that the overall correlation between adherence to the Code of Conduct by directors and managing their organizations rumored to exist. Additionally, the findings suggest that education, gender, experience and position in the management and adherence to ethical principles affect rumor.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56504_581811ee1afca0d2e4c151055e683c81.pdf
اصول اخلاقی در سازمان
سخنچینی
شایعه
مدیریت شایعه
Ethics in Organizations
Gossip
Rumors
Rumor management
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
27
46
10.22059/jomc.2016.56505
56505
Research Article
الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس)
The Desired Pattern of Organizational Culture, the Jihadi Approach
Case: Holy Defense
حسین خصاف مفرد
khassaf@gmail.com
1
محسن باقری نصرآبادی
mbagherinasr@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)، تهران، ایران
بهدلیل آنکه جنگ هستی یک ملت را تهدید میکند، در جوامع مختلف همواره باعث بازتولید افقهای دانشی جدید در آن جامعه شده است، از جمله میتوان به دانش مدیریت اشاره کرد. از دیگر سو، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان را میتوان از عوامل اصلی موفقیت یا شکست آن برشمرد. در این نوشتار با مطالعه و بررسی فرهنگ تشکیلاتی حاکم بر رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس و تجزیهوتحلیل آن، به الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب برای سازمانهای ایرانی با الگوگیری از مدل سهسطحی ادگار شاین دست مییابیم. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل مقولههای حاصل از مطالعة کتابخانهای و اسناد و نیز مصاحبههای عمیق انجامگرفته بوده است. نتایج نشان داد الگوی فرهنگ سازمانی جهادی در مبناییترین سطح خود، یعنی سطح باورها، مفروضات و ارزشهای غایی، میتواند در همة دورهها منشأ تحول و پیشرفت سازمانهای کشور باشد، هر چند در سطح نمودها، مصنوعات و ارزشهای ابزاری به اقتضای هدف و نوع سازمان متفاوت است.
The phenomenon of war has always caused redefining new scientific horizons and areas in societies, which next generations can use them too. Because of threatening the entity of a nation, it causes implementing all mental, intellectual and practical strengths of a community, to be used. One of the most used knowledge's in the war, has been management. On the other hand, the dominant organizational culture is the key criteria for success or failure of an organization. In this paper, by studding and analyzing the dominant culture of Iranian forces during the 8 year of imposed war, we try to reach to a desired organizational culture for Iranian institutions. The conceptual framework for this analysis is the three level model of Edgar Shein. The methodology of this research is a thematic analysis of numerous documents and different interviews. Results show that Jihadi organizational culture, in the most basic levels (beliefs, assumptions and intrinsic values) in different times is a driving force toward change and excellence although in the level of artifacts and instrumental values can vary according to the goal and mission of the organization.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56505_e49960636bde55956b24b8ea517eb7dd.pdf
ارزشها
باورها
فرهنگ جهادی
مدل سهسطحی شاین
نمودهای سازمانی
Beliefs and assumptions
Jihadi culture
Organizational artifacts
Three-level model of Shein
Values
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
47
72
10.22059/jomc.2016.56506
56506
Research Article
بررسی نقش فرهنگ در اعتقاد و تعهد مدیران سازمانهای دولتی به مدیریت راهبردی (مطالعة بخش توزیع صنعت برق، مدیران شرکت توزیع نیروی برق استانهای قم، زنجان، یزد وکهگیلویهوبویراحمد)
An Examination of Culture Role in Managers "Belief and Commitment of Governmental Organizations toward Strategic Management (A Study of Distribution Department of Electrical Industry, The Manager of Electrical Distribution Companies: Qom, Zanjan, Yazd, & Kohkiluye va Boyer Ahmad)
یوسف صادقی
youseff.sadeghii@gmail.com
1
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
بیشک سازمانهای ایرانی به روشهای کارآمد علم مدیریت، و بهویژه مدیریت راهبردی جهت تعالی نیازمندند. اما غالب مفاهیم و روشهای علم مدیریت بر پایة ارزشهای فرهنگ غربی استوار است. پیشفرضها و ارزشهای جامعة ایرانی تأثیر زیادی در ذهن و عملکرد مدیرانی خواهد گذاشت که آگاهی، باورمندی و التزام آنها به روشهای علمی مدیریت روشن نیست. در این مقاله با ابزار پرسشنامه سعی شده است ارتباط فرهنگ ملی، فرهنگ صنعت و شایستگیهای مدیریت ارشد (فرهنگ سازمانی در سطح مدیران) با اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد بررسی شود. در این پژوهش دو روش کمی وکیفی بهکار گرفته شده است. نتایج بخش کمی (روش همبستگی) نشان داد فرهنگ صنعت به میزان زیادی در تعهد مدیریت ارشد به راهبرد مؤثر است. همچنین، این دو عامل تأثیر زیادی بر تعهد و تأثیر کمی بر اعتقاد مدیران به راهبرد میگذارند. نتایج بخش کیفی (مطالعة کتابخانهای) نیز عوامل خلقی فرهنگ ملی را که در اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد مؤثرند، مشخص کرده است.
There is no doubt that Iranian organizations need efficient methods of management especially strategic management to gain excellence. However most of management‘s concepts and methods are based on western culture values. Basic assumption and values of Iranian community would have a great effect on the mind and efficiency of those managers whose awareness, belief, and commitment to scientific methods of management is not clear. What is intended in this survey is to examine the relation of national culture ,industry culture ,and senior managers' competence( organizational culture in managers 'level)with managers 'belief and commitment to strategy. In this survey, two quantitative and qualitative methods have been used. Firstly, quantitative out comes (correlate method) show that industry culture has a great effect on senior managers’ commitment toward strategy. Furthermore, both of these factors affect managers' commitment toward strategy greatly. Secondly, qualitative out comes (librarian study) examine cultural and comportment factors which are effective in managers "belief and their commitment toward strategy.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56506_d4dd42b2652c70242d7652eeee30a15b.pdf
اعتقاد و تعهد به راهبرد
رویکرد راهبردی مدیریت ارشد
فرهنگ صنعت
فرهنگ ملی
مدیریت راهبردی
Belief to the strategy
Commitment to the strategy
Culture industry strategic approach of senior management
Strategic Management
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
73
96
10.22059/jomc.2016.56507
56507
Research Article
تحلیل تأثیر شوخطبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی
Effect of Humor on Organizational Culture and Group Cohesion
حسین حیدری
mhm1388@yahoo.com
1
وحید خاشعی
vkhashei@atu.ac.ir
2
مرتضی معروفانی اصل
maroufani@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
این مطالعه تأثیر شوخطبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی را با روش تحلیل عاملی تحلیل کرده است. جامعة آماری این پژوهش را همة کارکنان دانشگاه فنیوحرفهای کرمانشاه تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبی و بهرهگیری از جدول مورگان، 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با بهکارگیری پرسشنامه جمعآوری و با نرمافزار آموس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که بین شوخطبعی و فرهنگ سازمانی (فرهنگ مشارکتی، انعطافپذیر، مأموریتی و سازگاری) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین شوخطبعی و انسجام گروهی (انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی) رابطة معناداری وجود دارد. در نهایت، میتوان گفت مدیران ملزم به پذیرش طنز به عنوان یکی از اشکال ارتباطات هستند، و باید نسبتی منطقی بین هدفهای سازمانی و استانداردهای عمومی- اجتماعی کار برقرار کنند.
It study examined the relationship between Humor on organizational culture and group cohesion Using factor analysis deals. The population of this studies all technical and professional staff, Kermanshah University has established who relative advantage of using random sampling of 181 individuals was selected Morgan and using questionnaire data collected, Amos and software tests. Results indicate that between humor and organizational culture (the culture of collaborative, flexible, mission and consistency) there is a significant positive relationship. Between humor and group cohesion (task cohesion and social cohesion) there is a significant relationship. Finally it can be said that executives accept humor as a form of communication, and should try to make a logical relationship between organizational goals and common standards - to establish social work.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56507_ba2e5ed9fcb4607798dde7744017ad10.pdf
انسجام گروهی
شوخطبعی
فرهنگ سازمانی
طنز
Group cohesion
Humor
Organizational Culture
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
97
116
10.22059/jomc.2016.57462
57462
Research Article
بررسی نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی در رابطة تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی
Examining the Moderator Role of Social support in Relation of Work-family Conflict and Job Satisfaction
مهدی افخمی اردکانی
afkhamim@ripi.ir
1
سید قادر رادمرد
radmardsgh@ripi.ir
2
ابراهیم رجب پور
rajabpoore@ut.ac.ir
3
مربی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
مربی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
دانشجوی دکتری منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
با توجه به هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ترک خدمت کارکنان دانشی، مانند انتقال قابلیتها به شرکتهای رقیب و ازدستدادن مزیت رقابتی، ترک خدمت به دغدغة اصلی مدیران منابع انسانی این سازمانها تبدیل شده است بهطوری که توجه سازمانها را به افزایش رضایت شغلی کارکنان معطوف کرده است. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغل و عاملی است که تلاش و رضایت فردی بیشتر برای کارکنان و کارایی و بهرهوری بالاتری را برای سازمان به ارمغان میآورد. بر اساس مطالعات انجامگرفته، یکی از مهمترین عوامل نارضایتی کارکنان تعارض کار- خانواده است. هدف از انجامدادن تحقیق حاضر، بررسی نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی در رابطة بین تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی کارمندان در پژوهشگاه صنعت نفت است. بدین منظور، این موضوع در قالب مدلی با درنظرگرفتن نظریة تضاد نقش، توسعه و آزمون شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است که با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. دادههای جمعآوریشده با نرمافزارهای SPSS وSmart PLS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد تعارض کار- خانواده زمانمحور، تنشمحور و رفتارمحور ارتباط منفی با رضایت شغلی دارد. همچنین، حمایت اجتماعی، رابطة بین تعارض کار- خانواده با رضایت شغلی را تعدیل میکند.
One of the major concerns of any organization, espically the knowledge based organizations, Is intention to leave. Turnover, in additionnaly, Direct and indirect costs, Causes Transfering Capabilities to Rival Company and finally loss of competitive advantage. Job satisfaction is one of the important factors for career success. It cause to staff more effort and personal satisfaction and higher productivity for the organization. Based on studies work-family conflict is an important factor in employee dissatisfaction. The present study examined the role of social support as a moderator in relationships between work–family conflict and job satisfaction of employees in RIPI. We address this issue by developing and testing a model that integrates role conflict theory. The present study in view of the method of data collection is the descriptive and correlational. The research population is ripi and Methods of data collection is questionnaire. Collected data analysis was performed by using SPSS and Smart PLS software. and the results show that time-, strain- and behavior-based conflict are negatively related to job satisfaction. In addition, social support moderates the relationship between conflict and job satisfaction.
https://jomc.ut.ac.ir/article_57462_bd321f05a8a5122653755451e045e340.pdf
تعارض کار- خانواده
حداقل مربعات جزئی
حمایت اجتماعی
رضایت شغلی
Job satisfaction
Social support
Partial Least squers
Work–family conflict
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
117
136
10.22059/jomc.2016.56509
56509
Research Article
پیشبینی میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی بر اساس ادراک کارکنان از نوع ساختار سازمانی (مورد مطالعه: شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس)
Prediction of Organizational Citizenship Behavior Prevalence Based on the Staff Perception of Type of Organizational Structure (A case Study of Fars Regional Electricity and Power Distribution Companies)
جعفر ترک زاده
djt2891@gmail.com
1
مهدی محمدی
m48r52@gmail.com
2
الهه علاقه بند
alagheband.elahe@gmail.com
3
دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
کارشناسارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
هدف این پژوهش پیشبینی میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی بر اساس ادراک کارکنان از نوع ساختار سازمانی در شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان ستادی شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده 232 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامة ساختار سازمانی ترکزاده و محترم و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (2000) بود که پس از بررسی روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و دادهها با آزمون تی وابسته، آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلة ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد ساختار سازمانی غالب در شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس از نوع بازدارنده بوده و میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی در حد متوسط است. همچنین، رابطة معناداری بین ابعاد ساختار سازمانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد و ساختار سازمانی تواناساز پیشبینیکنندة مثبت و معنادار رفتار شهروندی سازمانی است.
The aim of this study was predict organizational citizenship behavior prevalence based on the staff perception of type of organizational structure in Fars Regional Electric and Power Distribution Companies (FREPDC). Statistical population consisted of the entire staff of Fars regional electric and power distribution Companies amongst 232 participants selected using random classification method. Research instruments consisted of Organizational Structure Scale Torkzadeh and Mohtaram and Organizational Citizenship Behavior scale Podsakov (2000) that reliability and validity of scales was approved. Results showed: 1) the dominant organizational structure type turned to be hindering 2) the prevalence of the organizational citizenship behavior was higher than the medium level 3) there is a positive significant relationship between organizational structure dimensions and organizational citizenship behavior. 4) Hindering and enabling structures are the positive significant predictors of the organizational citizenship behavior but enabling structure is further explanatory.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56509_c5d0be9d3676aadb13962ba12eee863a.pdf
رفتار سازمانی
ساختار سازمانی
شهروندی سازمانی
Organizational behavior
Organizational Citizenship Behavior
Organizational structure
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
137
153
10.22059/jomc.2016.56510
56510
Research Article
بررسی رابطة رهبری اخلاقی با رفتارهای انحرافی در محیط کار: نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی
Investigate of the Relationship between Ethical Leadership and Workplace Deviance Behaviors: Mediating Role of Affective Commitment and Ethical Climate
محمد منتخب یگانه
m_myegane@yahoo.com
1
کیومرث بشلیده
k.beshlideh@scu.ac.ir
2
مرجان شمسی
m_shamsi24@yahoo.com
3
سولماز هزاریان
solmazhazaryan@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد/ دانشگاه شهید چمران اهواز
مدیر گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی / دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناسارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
کارشناسارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة رهبری اخلاقی و رفتارهای انحرافی در محیط کار، همچنین، نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بود که از این تعداد 220 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با بهکارگیری پرسشنامههای رهبری اخلاقی، رفتارهای انحرافی در محیط کار، تعهد عاطفی و جو اخلاقی جمعآوری، و با روش مدلسازی معادلات ساختاری و بوتاسترپ تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری، برازندگی مدل پیشنهادی را با دادهها تأیید کرد. نتایج حاکی از اثر مستقیم رهبری اخلاقی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار و اثر غیرمستقیم رهبری اخلاقی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق تعهد عاطفی و جو اخلاقی بود. بهکارگیری سبک رهبری اخلاقی با انجامدادن رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار ارتباط دارد. بنابراین، سازمانها میتوانند با بهکارگیری این سبک از رهبری از بروز این رفتارها در محیط کار جلوگیری کنند و موجب افزایش بهرهوری سازمان شوند.
The aim of this research was to investigated or the relationship between ethical leadership and workplace deviance behaviors with mediating role of affective commitment and ethical climate. The statistical community was the employees of Jahad Agricultural Organization of Khozestan. The participants of this study included 220 employees who were selected by random sampling method. The instruments used in this study were questionnaires of Ethical Leadership, Workplace Deviance Behaviors, Affective Commitment and Ethical Climate. Structural equation modeling (SEM) through AMOS-18 and SPSS-18 was used for data analysis. Structural equation modeling analyses indicated that the proposed model fit the data properly. The results also supported the direct relationship of ethical leadership and workplace deviance behaviors and indirect relationship of ethical leadership and workplace deviance behaviors through affective commitment and ethical climate. Applying ethical leadership style is in relation with the deviance behaviors of employees in workplace. Therefore, with the use of this kind of leadership, the organization can outbreak this kind of behaviors in their employees and consequently increase the efficiency of their organization.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56510_d7f32a73d7ac11f32a1fd55344c7285e.pdf
تعهد عاطفی
جواخلاقی
رفتارهای انحرافی در محیط کار
رهبری اخلاقی
Affective commitment
Ethical Climate
ethical leadership
Workplace deviance behaviors
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
155
179
10.22059/jomc.2016.56511
56511
Research Article
بررسی رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی از منظر تفاوتهای فردی کارکنان
Counterproductive Work Behavior and Organizational Citizenship Behavior:
An Individual Differences Approach
عسل آغاز
a.aghaz@aut.ac.ir
1
مهیار ضیایی
m.ziayee@aut.ac.ir
2
گلناز فرزاد
g.farzad@aut.ac.ir
3
استادیار دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
کارشناسی ارشد MBA، دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
کارشناسی ارشد MBA، دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
هدف این پژوهش، بررسی تفاوتهای فردی کارکنان (ویژگیهای شخصیتی و عوامل جمعیتشناختی) به عنوان عامل پیشبینیکنندة بروز رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) هستند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه و برای تحلیل دادهها، نرمافزارهای SPSS و Smart PLS بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد ویژگیهای جمعیتشناختی (بهجز تحصیلات) و همچنین، ویژگیهای شخصیتی بر بروز رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی مؤثرند. بر اساس این پژوهش، رفتارهای مخرب کاری با برونگرایی و استقبال از تجربههای جدید رابطه ندارد، اما با روانرنجوری رابطة مثبت و با سازگاری و وظیفهشناسی رابطة منفی دارد. همچنین، رفتارهای شهروندی سازمانی، ارتباط مثبتی با برونگرایی و وظیفهشناسی دارند، اما با سایر ویژگیهای شخصیتی رابطة معناداری ندارند. نتایج این پژوهش نشان داد رفتارهای مخرب سازمانی را میتوان به دو نوع آشکار و پنهان تفکیک کرد و از آنجا که رفتارهای مخرب پنهان و کسانی که مرتکب چنین رفتارهایی میشوند، بهسختی تشخیص داده میشوند، پیشنهاد شده است عوامل مؤثر بر بروز چنین رفتارهایی در قالب پژوهش تجربی جداگانه بررسی شوند.
The purpose of this study was to investigate the individual differences of employees (personality traits and demographic characteristics) as predictors of counterproductive work behavior (CWB) and organizational citizenship behavior (OCB). The population of this study included employees of Tehran Urban and Suburban Railway Operation Co. The research method adopted in this study was survey and the main tool for data collection was questionnaire. Data were analyzed using SPSS and Smart PLS. Results indicated that demographic characteristics (except educational level) as well as Personality traits impact on both CWB and OCB. We also found no relationship between CWB, extraversion and openness to experience but positive relationship between CWB and neuroticism, and negative relationship between CWB and conscientiousness. The results of this study also indicated positive relationship between OCB, extraversion and conscientiousness but no relationship between OCB and other personality traits. According to this study, since the covert CWBs and those who express such behaviors are hard to known, an examination of the antecedents of such behaviors was proposed.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56511_78be52175cf9e5792ff98a5282d46df6.pdf
تفاوتهای فردی
رفتارهای شهروندی سازمانی
رفتارهای مخرب کاری
ویژگیهای شخصیتی
Counterproductive work behavior
individual differences
Organizational Citizenship Behavior
Personality Traits
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
181
201
10.22059/jomc.2016.56512
56512
Research Article
بررسی رابطة آموزههای اسلامی قابل ادراک با متغیرهای اثربخشی پیام تبلیغاتی در حوزة تبلیغ کالاهای مصرفی
Examining the Relationship of Perceived Islamic Teachings with Ad Effectiveness Variables in Advertising of Consumer Pproducts
سیدمحمود حسینی امیری
hoseini_phd@yahoo.com
1
میرزا حسن حسینی
ir_hosseini@yahoo.com
2
اوژن کریمی
seyyed_797@yahoo.com
3
زین العابدین رحمانی رحمانی
pz_rahmani@yahoo.com
4
استادیار بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استاد، بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار، بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار، بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استراتژیهای جذابیت پیام تبلیغاتی منعکسکنندة واکنشهای مشتری و در نهایت اثربخشی پیام تبلیغاتی است که بهطور بالقوه قصد خرید را افزایش میدهد و نگرشهای در حال تغییر مخاطبان آگهی را بهبود میبخشد. از طرفی، قرآن کریم آگهی و تبلیغات را ممنوع نمیکند، در حقیقت باید تبلیغات را برای ترویج باورها و شعائر اسلامی بهکار گرفت. در این تحقیق، بهکارگیری آموزههای اسلامی قابل ادراک در محتوای پیام تبلیغاتی کالاهای مصرفی و تأثیرگذاری آن بر مخاطبان آگهی از دیدگاه رؤسای کانونهای تبلیغاتی بررسی شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه است. برای اجرای تحقیق 305 نفر از رؤسای کانونهای تبلیغاتی سراسر کشور با روش نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد آموزههای اسلامی قابل ادراک تأثیر مثبت و معنادار بر احساس مثبت پاسخگویان ، و تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر قصد خرید آنان میگذارد. ضمن اینکه نگرش نسبت به آگهی به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین متغیر میانجی بر رابطة علی متغیرهای برونزا و درونزای مدل اثربخشی پیام تبلیغاتی حاوی آموزههای اسلامی قابل ادراک محسوب میشود.
The strategies of message attractiveness of Ad reflect the customers' responses and ad effectiveness which in turn, potentially increase the audiences' attitudes and purchase intentions. On the other hand, the holy Quran does not inhibit advertising and indeed ad should be applied in promoting Islamic teachings. In this research, applying perceived Islamic teachings in the content of ad message of consumer products and their effects on ad audiences is examined on the viewpoint of ad experts. A questionnaire is designed and distributed to 305 managers of ad agencies in all over the country by using a random systematic sampling. According to the results of structural education modeling, perceived Islamic teachings have positive and meaningful effect on positive emotions. Also perceived Islamic teachings also have indirect effect on purchase intention. Also attitude to ad has been considered as the most important mediator on the casual relations of exogenous and endogenous variables in the research structural equation modeling.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56512_a774fc5f5d39eb81cf975bebf698ab31.pdf
آموزههای اسلامی قابل ادراک
اثربخشی پیام تبلیغاتی
قصد خرید
Ad message effectiveness
Perceived Islamic teachings
Purchase intention
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
203
226
10.22059/jomc.2016.56513
56513
Research Article
گزینش مدیران و کارکنان از منظر اسلام با رویکرد به مؤلفة عقلانیت الهی به عنوان شاخص کلان شایستهسالاری
Divine Rationality Approach to Selection of Managers and Staff from the Viewpoint of Islam as a Maco Index Meritocracy
ولی الله نقی پورفر
sm.mmoqaddam@gmail.com
1
سید محمد موسوی مقدم
sm.mmoqaddam@ut.ac.ir
2
استادیار، دانشگاه قم، ایران
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
در اسلام، همة شایستگیهای دنیوی و اخروی، بر اساس و محوریتِ عقلانیت الهی، تعریف میشود. «عقل» در جامعیتش، «منشأ علم، قدرت، معنویت، و اعمال اراده به اذن خدا» است که از آن به «عقل رحمانی» یاد میشود. در مقابل، «عقل شیطانی» طغیانگر است. «عقلانیت الهی»، به دو بخش تقسیم میشود: 1. عقلانیت ارزشی و 2. عقلانیت حرفهای و کاربردی. «عقلانیت ارزشی»، شامل سه دسته است: 1. عقل نظری: معرفت به ارزشهای اعتقادی و عملی، 2. عقل گرایشی: گرایش به ارزشهای اعتقادی و عملی، و 3. عقل عملی: التزام به ارزشهای عملی. «عقلانیت حرفهای و کاربردی» نیز، شامل سه محصول است: تخصص، تجربه و قدرت تدبیر. در فرهنگ اسلامی، مبتنی بر قرآن و سنت، اساس شایستگی در سه ویژگی جمع شده است: عقل، حیا و اخلاق، و دین. مبحث عقلانیت عملی، به مراتب دیانت از منظر اسلام ناظر است. در قرآن کریم، سه مرتبه برای الزامات دینی تعریف شده است: 1. دیانت مسلمین: که تلبس به الزامات فقهی- حقوقی را تذکر میدهد، 2. دیانت مؤمنین: که به الزامات اخلاقی، علاوه بر الزامات مسلمین، نظر دارد، و 3. دیانت محسنین: که به الزامات عرفانی، علاوه بر الزامات مسلمین و مؤمنین نظر دارد.
In Islam, all worldly and otherworldly competencies are defined on the basis of Divine Rationality. "Reason" in its universality is the origin of science, power, spirituality, and use of will by permission of God that it is called "Compassionate Reason". In contrast, it is rebellious "Evil Reason".
"Divine Rationality" is divided into two sections: 1. Valuable Rationality, 2. Professional and Practical Rationality. Valuable Rationality consists of three portions: 1. Theoretical Reason; knowledge of religious and practical values, 2. Tendentious Reason: tendency to religious and practical values, 3. Practical Reason: commitment to practical values. Professional and Practical Rationality also includes three products: expertise, experience and wisdom. In Islamic culture, based on Quran and Sunnah, basis of competency is in these three characteristics: reason, ethics, and religion. Subject of Practical Rationality deals with degrees of religiosity from the viewpoint of Islam. In the Holy Quran, three degrees for religious requirements are defined: 1. Religiosity of Muslims, that it remembers commitment to jurisprudential-legal requirements. 2. Religiosity of Believers, that it concerns ethical requirements together with Muslim requirements. 3. Religiosity of Benefactors, that it regards theosophical requirements in addition to Muslim and Believer requirements.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56513_df588fa121891cc109f11e63229161a5.pdf
اسلام
شایستهسالاری
عقلانی
کارکنان
مدیران
Islam
Managers
Meritocracy
Rationality
staff
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
227
248
10.22059/jomc.2016.56514
56514
Research Article
شناسایی و تبیین اصول اسلامی مدیریت شهری بر اساس آموزههای قرآن: اصل امنیت
Identifying and Explaining the Islamic Principles of urban Management based on the Teachings of the Qur'an: Principle of Security
علیرضا سیاف زاده
sayafalireza@yahoo.com
1
محمد میره ای
mirehei@ut.ac.ir
2
سید علی موسوی
mossavi_ali51@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی- مبانی نظری اسلام، دانشگاه پیام نور، ایران
در قرن حاضر بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها ساکناند و هرروزه بر حجم شهرنشینی بالاخص در کشورهای در حال توسعه، و از جمله در کشورهای اسلامی افزوده میشود. در این میان بسیاری از کشورهای اسلامی برای حل مشکلات شهری خویش به نظریهها و الگوهای تقلیدی غرب مراجعه کردهاند و غالباً در حل مسائل خویش ناکام ماندهاند؛ در حالی که با توجه به اعتقادات مسلمانان و فرمانهای خداوند، راه حل بسیاری از مشکلات بشر در قرآن کریم موجود است. با توجه به این موضوع در تحقیق جاری تلاش شده است با سیری در قرآن به راهحلها و الگوهای مدیریت شهری اسلامی پرداخته شود. بر این اساس، تحقیق حاضر به لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ ماهیت، تحقیق اکتشافی- تحلیلی و بر مبنای روش گردآوری اطلاعات، اسنادی است. نتایج بررسیهای این تحقیق نشان داد یکی از صفات مورد تأکید در قرآن کریم برای یک شهر مطلوب امنیت است؛ بهطوری که این واژه 67 بار در قرآن تکرار شده است. همچنین، در این مقاله به انواع و ابعاد امنیت، نتایج ایجاد امنیت در جامعه، علل و عوامل ایجاد امنیت و پیششرطهای تحقق آن اشاره شده است.
More than half of the world population are living in the cities, and the measure of urbanization will been increasing daily, especially in developing countries, including Islamic countries. Many of Islamic countries often referred the West to solve urban problems in theory and imitative patterns, and they have failed to resolve their issues. While, according to the Muslim’s beliefs, God commands in the Holy Quran present solutions for human problems. According to this, the current research efforts to researching the Islamic solutions and patterns of urban management in the Quran. The purpose of this study is theoretical research and its nature is analytical - exploratory research based on data collecting documents. The results of this study show the security is one of the main important properties of the desirable city, so that in the Quran has been repeated this word 67 times. Also in this paper were mentioned types, dimensions, results and reasons of the security in the community, and finally it has presented the fulfillment of its preconditions.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56514_276f98ef54113e651827edc5aa854afe.pdf
امنیت
شهر اسلامی
قرآن کریم
مدیریت شهری
The Islamic city
the Quran
security
Urban Management
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
249
278
10.22059/jomc.2016.56515
56515
Research Article
پردهبرداری از نفاق در سازمان با بهکارگیری پدیدارنگاری: فهمی از دریافتهای متکثر
Hypocrisy in Organization Unveiled Through Phenomenography: An Understanding of Triangulated Understandings
مصطفی هادوی نژاد
hadavi@vru.ac.ir
1
مریم امیرخانلو
maryam_amirkhanlu@yahoo.com
2
دانشیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران
کارشناسارشد، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران
این پژوهش با هدف بررسی و طبقهبندی دریافتهای اعضای یک دانشگاه از پدیدة نفاق در سازمان، بر پایة پدیدارنگاری، برای نیل به درکی عمیقتر از مفهوم این پدیده نزد افراد مورد مطالعه انجام گرفته است. نمونهگیری به روش بیشینة تنوع انجام گرفت و حجم نمونه با درنظرگرفتن قاعدة اشباع نظری تا 30 نفر مشخص شد. با مشارکتکنندگان مصاحبههای نیمهساختاریافتة باز انجام گرفت. سپس، با نرمافزار Maxqda دادهها کدگذاری شد. پس از تحلیل مصاحبهها، پنج دیدگاه به دست آمد که عبارت بودند از مفاهیم مبتنی بر فنون رفتاری مدیریت تصویرپردازی (خودشیرینی و سعایت)، نیت نفعطلبانة مستتر فرد (حفظ مقام، ارتقای مقام و جلب منافع مادی)، ویژگیهای فعال سالوسانة فرد (خودپایشی و یادگیری رفتارهای غیرکارکردی سیاسی)، چاپلوسپروری مدیریتی و فرهنگ سوت و سکوت سیاسی. در ادامه، طبقات روی سلسلهمراتبی با سه سطح فنون رفتاری، فرد و سازمان قرار گرفتند و فضای نتیجهای سلسلهمراتبی را برای شیوههای متفاوت ادراک پدیدة نفاق در سازمان رقم زدند. برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها قابلیتهای اعتبار، انتقال و اعتماد بهکار گرفته شد.
The purpose of this study is to explore and classify the perceptions of the phenomenon of hypocrisy in organization from viewpoint of employees in a university using phenomenography, so that achieving to a deeper understanding of this phenomenon. Sampling was done by maximum variation method and sample size was determined 30 people using theoretical saturation. Some open semi-structural interviews were done among participants; then data was coded using Maxqda. After analyzing interviews, five perspectives were created: concepts based on impression management techniques (ingratiation and blasting), the person’s hidden benefit-seeking continuous intention (protecting post, promoting post, and attracting benefits), person’s active hypocritical properties (self-monitoring and learning dysfunctional political behaviors), managerial flattering-culture, and political voice and silence culture. Thereafter, those mentioned classes were located on a triple-level hierarchy (behavioral techniques, individual and organization). Findings were validated through credibility, transferability, dependability, and conformability indexes.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56515_4e6677bfcd9b54c2870f6b7ad99012e0.pdf
پدیدارنگاری
خودشیرینی
رفتار منافقانه
نفاق در سازمان
نفاق
Hypocritical behaviors
Hypocrisy in organization
Ingratiation
phenomenology
Hypocrisy
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
279
299
10.22059/jomc.2016.56516
56516
Research Article
بررسی جایگاه و اعتبار ارتباطات مکتوب از منظر اسلام
Analysis of the Position and Validity of Written Communication in View of Islam
ابوالحسن سلطانی
morteza.soltanee@gmail.com
1
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران
امروزه رایجترین ابزار ارتباط رسمی در نظامهای اجتماعی مکتوبات است، بهطوری که رسمیت به عنوان یکی از ابعاد اصلی ساختاری سازمان با معیار میزان مقررات مکتوب سنجیده میشود. اعتمادسازی مکتوبات در روابط اداری بهطوری است که امروزه از نظر حقوقدانان یکی از ادلة اثباتکننده در محاکم قضایی اسناد مکتوب است تا جایی که از نظر آنان اعتبار نوشتار و اسناد مکتوب از کلام شفاهی فراتر رفته است. با این حال در فقه شیعه، بر سر اعتبار مکتوبات برای اعلام قصد و نیت و اتخاذ تصمیمها و عقد قراردادهای اداری اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق با رویکرد تحلیل محتوای کیفی متون دینی، جایگاه مکتوبات در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و واکاوی ادلة اعتبار مکتوبات در روابط اداری بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد حداقل پنج دلیل برای اثبات اعتبار مکتوبات در روابط اداری و سازمانی قابل بیان است که عبارتاند از تأکید قرآن کریم بر نوشتن و تنظیم سند مکتوب در روابط تجاری و مالی، سیرة عقلایی متصل به عصر معصومین (ع)، دلیل فحوی و اولویت، نفی احتمال تقلب و در نهایت، اصل اعتماد و اطمینان در ارتباطات. برخی از این ادله حتی اعتبار بالاتر ارتباطات مکتوب بر ارتباطات شفاهی را نشان میدهند.
Today the most common formal communication tool in social systems is writing so that formalization as one of the main structural dimensions of organization is measured in terms of the written rules level. Confidence-building of writing in administrative relationships is so that lawyers consider written documents as one of evidences in courts. As far as the validity of written documents exceeded spoken words. However, in Shiite jurisprudence, there is disagreement on the validity of Writing in making administrative decisions and contracts. In this study, taking a qualitative content analysis approach, we examined the position of writing in the Holy Quran and the traditions of Imams (as), and discussed the reasons for writing validity in administrative relations. Findings show that writing and written communication has juridical validity because of trust and confidence building in interrelationships. Besides, traditions of Imams (as) confirm it. Analysis of contrary evidences shows that writing may not be essentially valid but since it is a means of intention discovery, receive validity. Compared with spoken words, even higher validity of writing can be inferred from some juridical reasons.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56516_7c4dfeec33a892e29d2ed2f8ca169e2c.pdf
ارتباطات مکتوب
اعتبار شرعی کتابت
مکتوبات
نوشتن
نوشتار
Juridical validity
Writing
Written communication
Written documents
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2016-03-20
14
1
301
321
10.22059/jomc.2016.56517
56517
Research Article
شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی ابعاد جذابیتهای برند کارفرما (مورد مطالعه: جویندگان کار در شهر قم)
Identification, Validate and Prioritize "Employer Brand Attractiveness" (Case: Job Seekers in the City of Qom)
علی حمیدی زاده
hamidizadeh@ut.ac.ir
1
جبار باباشاهی
j.babashahi@gmail.com
2
منصوره محمدنژاد فدردی
m.mohamadnezhad@ut.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
کارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
بخش اعظم ارزشهای پیشنهادی کارفرمایان در بازار کار، از طریق نوع خاصی از برند با عنوان «برند کارفرما» به ایجاد تصویری جذاب از کارفرما و درخواست کار از سوی جویندگان کار منجر میشود. پژوهش حاضر با اولویتبندی جذابیتهای برند کارفرما، پیشنهادهایی در زمینة برندسازی کارفرما مطرح کرده است. این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و به روش کمی اجرا شده است. جامعة آماری جویندگان کار در شهر قم هستند که از بین آنها 273 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامة استاندارد برتون است. دادههای جمعآوریشده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد 21 گویه از جذابیتهای برند کارفرما در شش بعد شامل ارزشهای نوآوری، آموزشی، توسعة شخصی، انسانمداری، اجتماعی و اقتصادی قرار میگیرند. ابعاد بهدستآمده با آزمون فریدمن رتبهبندی شد که نتایج تفاوتهای معناداری را بین اهمیت ابعاد مختلف برند کارفرما نشان داد. در این بین ارزشهای اقتصادی در بالاترین سطح اهمیت و ارزشهای انسانمداری در پایینترین سطح قرار میگیرند.
A large part of the proposed values by employers in the labor market are provided through a special kind of brand called "Employer Brand" which leads to the creation of an attractive image of the employer and appliance for a job by job seekers. This research intends to prioritize the employer brand attractiveness to offer suggestions on employer branding. This is a survey descriptive research of which its data has been collected from a random sample of 273 job seekers in the city of Qom. The survey instrument is a questionnaire including the 'employer attractiveness' scale developed by Breton et al. (2005). Data has been analyzed by exploratory factor analysis in SPSS software. The results show that 21 items of the employer brand attractiveness are included six dimensions. These dimensions are innovation values, educational values, personal development values, human-oriented values, social values and economical values. These dimensions are ranked in terms of the Friedman test. Analyses results shows significant differences between the perceived importance levels of employer attractiveness dimensions. Respondents attribute the highest importance to economical values and the least importance to human-oriented values.
https://jomc.ut.ac.ir/article_56517_e4f6d1c27192d85029a34e44f8ca66b8.pdf
برند کارفرما
جذابیتهای برند کارفرما
جویندگان کار
employer brand
Employer Brand Attractiveness
Job Seekers