per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
173
192
10.22059/jomc.2019.233672.1007232
71702
Research Article
طراحی مدل سازمان خادم با استفاده از دیمتل فازی
Designing Servant Organization Model Using Fuzzy DEMATEL
عباس شول
shoul@vru.ac.ir
1
مصطفی هادوینژاد
hadavi@vru.ac.ir
2
علی سیاحپور
alisayahpoor@yahoo.com
3
استادیار دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
دانشیار دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
کارشناسارشد مدیریت دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
هدف این پژوهش طراحی مدل سازمان خادم برآمده از دانش خبرگان دانشگاهی با استفاده از فن دیمتل فازی بود. برای این کار، پس از شناسایی 6 مؤلفة اصلی شکلدهندة سازمان خادم از پیشینة پژوهش (انگیزههای خدمت، نگرش خدمتگرا، کنشهای خادمیتمحور، مطالبهگری محیطی، رهبری خادم، فضای خدمت) و گنجاندن آنها در پرسشنامهای بسته مبتنی بر طیف لیکرت پنجگزینهای، 10 خبره شناسایی و پرسشنامه میان آنها توزیع شد تا نظر آنها دربارة میزان اهمیت این مؤلفهها در خادمیت سازمان احصا شود. پیش از تحلیل دادههای گردآوریشده، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه اطمینان حاصل شد. در ادامه، پرسشنامهای متناسب با فن دیمتل برای کشف روابط علّی میان مؤلفهها تدوین شد و در اختیار خبرگان مزبور قرار گرفت. نتایج تحلیل دیمتل فازی نشان داد اثرگذارترین و بنیادیترین مؤلفة سامانبخش سازمان خادم انگیزههای خدمت است. علاوه بر این مؤلفه، کنشهای خادمیتمحور و مطالبهگری محیطی نیز در مدل به منزلة علت و بقیه معلول شناسایی شدند.
The purpose of this study was to design a model of servant organization based on the knowledge of academic experts using fuzzy DEMATEL technique. To do this, after identifying the six main components of the servant organization from the literature of research (motivation for service, service-oriented approach, service oriented actions, environmental demanding, serving leadership and service environment), and their inclusion in a five-point Likert scale closed questionnaire,we identified 10 experts and distributed questionnaires among them. Their views on the importance of these components in the servant organization are to be taken into account. Before analyzing the collected data, we made sure of content validity and reliability of the questionnaire. Subsequently, a questionnaire adapted to DEMATEL technique was developed to discover the causal relationships among the components. The results of the fuzzy DEMATEL analysis showed that the most effective and fundamental component of the servant organization is the motivation for service. In addition to this component, service oriented actions and environmental demands were also identified in the model as the cause and the rest of the effect.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71702_d4c8d9ad056383351007ba1006f205b4.pdf
دیمتل فازی
سازمان خادم
نظریة خادمیت
نظریة عاملیت
Stewardship Theory
Agency theory
Servant Organization
Fuzzy DEMATEL
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
193
218
10.22059/jomc.2019.273668.1007700
71703
Research Article
تبیین نقش سرمایۀ روانشناختی کارآفرینانه در ایجاد کسبوکارهای مخاطره آمیز جدید: نقش میانجی قصد کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای تجهیزات پزشکی)
Explain the Role of Entrepreneurial Psychological Capital on New Venture Creation: Mediator Role of Entrepreneurial Intention (Case: Medical Equipment Companies)
رضا کهن هوش نژاد
kohanhooshnejad@ut.ac.ir
1
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
کامبیز طالبی
kambeizt@gmail.com
3
علی رضائیان
a-rezaeian@sbu.ac.ir
4
دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
در مطالعات کارآفرینی، برخلاف سرمایههای مالی و انسانی و اجتماعی، به تبیین نقش سرمایة روانشناختی در ایجاد کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید پرداخته نشده است. در واقع، عدمارتباط میان نظریة سرمایة روانشناختی و مطالعة کارآفرینی بیتوجهی به مفهوم سرمایة روانشناختی کارآفرینانه را به دنبال داشته است. بهعلاوه، با توجه به اینکه قصد کارآفرینانه پیشبینیکنندة مناسبی برای رفتار کارآفرینانه (ایجاد کسبوکار مخاطرهآمیز جدید) است، هنوز درک کافی در ارتباط میان قصد ـ رفتار وجود ندارد. بنابراین، هدف این پژوهش تبیین نقش سرمایة روانشناختی کارآفرینانه در ایجاد کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید با میانجیگری قصد کارآفرینانه است. دادههای این پژوهش از نمونهای 204 نفری از بنیانگذاران و همبنیانگذاران کسبوکارها در صنعت تجهیزات پزشکی، که به شیوة تصادفی طبقهای انتخاب شدند، گردآوری و با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل آزمون شد. روابط میانجی مدل نیز با روش بوت استرپ بررسی شد. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه بود. برای بررسی روایی ابزار پژوهش روایی محتوا و روایی سازه و برای ارزیابی پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به کار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد سرمایة روانشناختی کارآفرینانه بر ایجاد کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید تأثیر مستقیم و مثبت میگذارد. همچنین، سرمایة روانشناختی کارآفرینانه از طریق متغیر میانجی قصد کارآفرینانه به طور غیرمستقیم بر ایجاد کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید تأثیر مثبت میگذارد.
In the literature on entrepreneurship, unlike financial, human, and social capital, no attention has been paid to the role of psychological capital in new venture creation. In fact, the lack of a link between the theory of psychological capital and the study of entrepreneurship has led to the lack of attention to the concept of entrepreneurial psychological capital. Moreover, given that entrepreneurial intention is a good predictor of entrepreneurial behavior (NVC), there is still insufficient understanding of the relationship between intent-behavior. Therefore, the purpose of this study is to explain the role of entrepreneurial psychological capital on new venture creation by mediating role of entrepreneurial intent. The data of this research were collected from a sample of 204 founders and cofounders of businesses in the medical equipment industry. Our sampling method was stratified random. Then we used structural equation modeling with the LISREL software to test our data. The main tool used in this research for data collection is a questionnaire. The content validity and validity of the construct were used to investigate the validity of the instrument and to evaluate its reliability; Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were applied. Research findings showed that entrepreneurial psychological capital has a direct and positive impact on new venture creation. In addition, entrepreneurial psychological capital through the mediator variable of entrepreneurial intention indirectly affects the new venture creation.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71703_81bb7997515f81d1450c0c20906bcfe4.pdf
سرمایة روانشناختی کارآفرینانه
قصد کارآفرینانه
کسبوکار مخاطرهآمیز جدید
Entrepreneurial Psychological Capital
Entrepreneurial Intention
New Venture Creation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
219
233
10.22059/jomc.2019.245905.1007385
71704
Research Article
ساخت و اعتباریابی آزمون وظیفهشناسی سازمانی و بررسی رابطۀ آن با ویژگی خدمترسانی
Constructing and Validating Organizational Dutifulness Test and its Relation with Service Orientation
خسرو رشید
khosrorashid@yahoo.com
1
فضلالله حسنوند
fazl.hasanvand@yahoo.com
2
صفدر نبیزاده
nabizadeh.safdar@yahoo.com
3
دانشیار دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کارشناسارشد دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشجوی دکترای دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای اندازهگیری میزان وظیفهشناسی سازمانی کارکنان و کارمندان سازمانها و مراکز گوناگون بر اساس ویژگیهای فرهنگی ایران بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش در زمینة طرحهای غیرتجربی و از نوع ساخت آزمون است. نمونة پژوهش 1176 نفر از کارمندان بانک مسکن در سراسر کشور ایران بودند. برای تحلیل دادههای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای کرویت بارتلت، کفایت نمونهبرداری (KMO)، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس با نرمافزار SPSS به کار برده شد. یافتهها نشان داد آزمون وظیفهشناسی ساختهشده سه عامل مسئولیتپذیری، انتظارات سطح بالا، و ارزیابی شخصی را میسنجد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 81/0 بود. در کنار آن، دادهها نشان داد آزمون وظیفهشناسی همبستگی بالایی با خدمترسانی دارد. با توجه به میزان پایایی و روایی بهدستآمده از پرسشنامه اندازهگیری وظیفهشناسی ابزاری مناسب به شمار میرود.
In this study, the authors report on constructing an organizational dutifulness test and its relation to service-orientation. The authors describe the development of the dutifulness scale and present data on reliability, content, and structural validity of dutifulness test scores in samples of Iranian workers. After confirming the content validity, the final 20-item questionnaire was given to 1176 responders. Service-orientation test was also given to them. The factor analysis findings show that the test measures three factors naming: responsibility, high expectations, and self-evaluation. Besides, the test has a high meaningful correlation with a service-orientation test as an estimate of criterion validity. The dutifulness test reliability was 0.81 by using Cronbach's alpha coefficients. Moreover, the test mean and standard deviation were 87.17 and 14.03. Generally, the results show that dutifulness test is a valid and reliable test for measuring the range of the focus that people have on their duties and responsibilities, especially in working situations.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71704_0d0cc230e96d65226404686f67df82cd.pdf
پایایی
خدمترسانی
روایی
وظیفهشناسی سازمانی
Organizational Dutifulness
Service-Orientation
Validity
reliability
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
235
254
10.22059/jomc.2019.237968.1007294
71705
Research Article
طراحی الگوی رهبری سازمانی با استفاده از آموزه های نهجالبلاغه
Designing a Model of Organizational Leadership Employing Teachings of Nahj al-Balaghah
جواد تاجمیر ریاحی
javad.tajmirriahi@gmail.com
1
علی صفری
a.safari@ase.ui.ac.ir
2
نصرالله شاملی
shameli@fgn.ui.ac.ir
3
دکتری مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
این پژوهش با هدف طراحی الگوی رهبری سازمانی با تأکید بر نهج البلاغه انجام شد. روش تحقیق از نوع ترکیبی و روشهای تحلیل مضمون و دیمتل بود. ابتدا متن نهج البلاغه، اعم از نامهها و خطبهها و حکمتها، از منظر مفاهیم مرتبط با رهبری، بررسی و تحلیل و 525 مضمون اولیه استخراج شد. سپس با استفاده از تلخیص و مقولهبندی به روش کدگذاری با تأکید بر مفاهیم مشترک 79 مضمون پایه تحت عنوان شاخص شناسایی شد. در ادامه، با افزایش محدودة دستهبندی، 10 مضمون سازماندهنده تحت عنوان مؤلفه و نهایتاً با تکرار آن 3 مضمون فراگیر به عنوان ابعاد رهبری سازمانی، شامل ابعاد اعتقادی و اخلاقی و رفتاری، شناسایی و تبیین شد. سپس، جهت رتبهبندی و یافتن ارتباط علّی و معلولی ابعاد استخراجشده، از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 20 نفر از متخصصان مدیریت اسلامی، از روش کمّی دیمتل استفاده شد که طبق یافتههای پژوهش بعد اعتقادی را میتوان متغیر علّی در نظر گرفت. چون بیشترین تأثیرگذاری را بر ابعاد اخلاقی و رفتاری دارد.
The aim of this research is to design an organizational leadership model with an emphasis on Nahj al-Balagha. The research uses a mixed method and, at first, the text of Nahj al-Balagha covering letters, sayings, and sermons relating to leadership concept is reviewed and analyzed. After that, 525 primary themes were extracted, then summarized and categorized using a coding method with a primary emphasis on common concepts. 79 common themes as an indicator and in addition, by increasing the range of categories, 10 organizer themes as components and, finally, by repeating it three great themes as organizational leadership dimensions of faith, morality, and behavior were identified. Then, to rank and find a causal relationship between identified components, we used the DEMATEL quantitative method. In this stage, we interviewed 20 experts in Islamic management and used a questionnaire. According to research findings, faithfulness can be a causal variable because it has the greatest influence on the moral and behavioral dimensions.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71705_78ba99f4ced81aec37fbfacf36222a3e.pdf
بعد اخلاقی
بعد اعتقادی
بعد رفتاری
رهبری سازمانی
نهج البلاغه
Faith Dimension
Morality Dimension
Behavior Dimension
Organizational Leadership
Nahj al-Balagha
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
255
278
10.22059/jomc.2019.233758.1007233
71706
Research Article
پله برقی شیشه ای: واکاوی سیطرۀ جنسیتی انتصابات در آموزشوپرورش استان ایلام
Glass Escalator: The Investigation of Gender Dominance in the Appointments of the Education Department of Ilam
اردشیر شیری
shiri_ardeshir@yahoo.com
1
الهام فرجی
farajielham@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
کارشناس امور زنان و جوانان، اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، ایلام، ایران
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر پدیدة پلهبرقی شیشهای و با روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریة دادهبنیاد انجام شد. جامعة آماری همة خبرگان و کارشناسان آموزشوپرورش استان ایلام بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با استفاده از فن گلولة برفی انجام شد که نتیجة آن 16 مصاحبه با خبرگان و کارشناسان در حوزة انتصاب در آموزشوپرورش ایلام بود. حاصل این مصاحبهها مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند رفتوبرگشتی کدگذاری شد. یافتههای پژوهش بر وجود پلهبرقی شیشهای در این بافت دلالت داشتند. مؤلفههای شناساییشدة اثرگذار بر پلهبرقی شیشهای شامل عوامل سازمانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ویژگیهای زنان، ویژگیهای کار اداری، مردخویی، ساختار سنتی مدیریت، حمایت شبکة مردانه، فرهنگ، آموزههای دینی، باورهای قالبی، مشکلات کار با خانمها، و حاکمیت فرهنگ مردسالار بودند. این پدیده باعث ناکارآمدی زنان میشود و پیامدهای فردی، اجتماعی، و سازمانی به دنبال دارد.
The present study aims at identifying factors affecting glass escalator. In order to do this research, a qualitative method based on grounded theory was adopted. The research population included all experts in the Education office of Ilam. Snowball sampling was used to find the required sample and it continued until the theoretical saturation was achieved. 16 interviews were carried out with experts who were all familiar with the appointment procedure in this context. As a result of the interviews, primary themes were coded. The results confirmed the existence of glass escalator in this context. The causal factors include organizational, social, economic, political factors, women’s characteristics, office work characteristic, masculinity, the traditional structure of management, men’s network support, culture, religious teachings, stereotypical beliefs, difficulties in work with women, the rule of patriarchal culture. This phenomenon leads to women’s inefficiency which in turn results in individual, social, and organizational consequences.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71706_bb4cbd080626c467b29c0269ff1cead7.pdf
پله برقی شیشه ای
تبعیض جنسیتی
شایستهسالاری در انتصابات
نظریة دادهبنیاد
Glass Escalator
Gender Segregation
Meritocracy
Grounded theory
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
279
298
10.22059/jomc.2019.235979.1007263
71707
Research Article
طبقهبندی گونههای پیچیدگی و رتبهبندی سازمانها بر اساس میزان پیچیدگی
Classifying Types of Complexity and Ranking Organizations Based on the Complexity Rate
محمدحسین رحمتی
mhrahmati@ut.ac.ir
1
سیدرضا رضوی سعیدی
s_r_r_s@yahoo.com
2
میثم شهبازی
mesamshahbazi@ut.ac.ir
3
حسن زارعی متین
matin@ut.ac.ir
4
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
دکتری مدیریت و مدرس دانشگاه، تهران، ایران
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
تغییرات سریع محیطی و پیشرفت سریع فناوری در کنار گستردهتر شدن فضای ارتباطی و حجم زیاد اطلاعات موجب شده سازمانها پیچیدهتر از گذشته و نحوة مدیریت آنها بسیار دشوارتر شود. هدف این مقاله در مرحلة اول شناسایی مهمترین گونة پیچیدگیهای سازمانی و در مرحلة دوم مشخص کردن رتبهبندی سازمانها بر پایة میزان پیچیدگی از بین سه نوع سازمان ـ خدماتی و کشاورزی و صنعتی ـ بود. تحقیق حاضر از منظر روش تحقیقْ کمّی و جهت تحلیل دادهها به روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) است. جامعة آماری 16 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که در حوزة صنعت، خدمات، یا کشاورزی فعالیت داشتند. یافتهها نشان داد مهمترین پیچیدگیها به ترتیب اهمیت عبارتاند از: پیچیدگی محیط (491/0)، پیچیدگی ساختاری (201/0)، پیچیدگی فناوری (169/0)، و پیچیدگی اطلاعاتی (140/0). همچنین نتایج نشان داد پیچیدهترین سازمانها به ترتیب عبارتاند از: سازمانهای صنعتی (421/0)، سازمانهای خدماتی (348/0)، سازمانهای کشاورزی (231/0).
Rapid environmental changes and rapid technological advancements, along with wider communication and large volumes of information, have made organizations more complex than ever, and their management has become much more difficult. The purpose of this paper was to identify the most important types of organizational complexity in the first stage and, secondly, to determine the ranking of organizations based on the complexity of the three types of service, agriculture, and industry organiztions. The present study in terms of research methodology is quantitative and to analyze data the hierarchical analysis process (AHP) method has been used. The statistical population consists of 16 academic experts that also work at industry, service, or agriculture field. The results showed that the most important complexities in order of importance include: Environmental complexity (491/0), Structural Complexity (201/0), Technological Complexity (169/0) and information complexity (140/0). Also, the results showed that the most complex organizations are as follows: industrial organizations (421/0), service organizations (348/0) and agricultural organizations (231/0).
https://jomc.ut.ac.ir/article_71707_e3986b40eef8f229d475e7715dcb497d.pdf
پیچیدگی اطلاعاتی
پیچیدگی ساختاری
پیچیدگی سازمانی
پیچیدگی فناوری
پیچیدگی محیط
Organizational Complexity
Environmental Complexity
Structural Complexity
Technological Complexity
information Complexity
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
299
316
10.22059/jomc.2019.238637.1007303
71708
Research Article
فهم رفتار سازمانی مبتنی بر فقه
Understanding Organizational Behavior Based on Jurisprudence
محسن منطقی
manteghi@iki.ac.ir
1
علی آقا پیروز
a.pirooz@iict.ac.ir
2
صمصام الدین قوامی
nakhl_e_shahdad@yahoo.com
3
محمد علی زاده
alizadeh53@chmail.ir
4
استادیار گروه مدیریت مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی، قم، ایران
استاد حوزة علمیه و مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، قم، ایران
دکترای مدیریت رفتاری مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
پژوهش حاضر، با هدف دستیابی به چارچوب مفهومی برای فهم فقهی رفتار سازمانی، درصدد بود، با نگاه تکلیفمدار، عوامل مؤثر بر شکلگیری نگرش و رفتار افراد در سازمان را شناسایی کند. در این پژوهش با بررسی و شناسایی مبانی نظری فقهی، مرتبط با فعالیتهای سازمانی، نصوص و دادههای دینی گردآوری و با روش تحلیل مضمون مضامین و مؤلفههای فقهی رفتار سازمانی استخراج شد و به تأیید 30 نفر از استادان فقه رسید. بر این اساس الگوهای بینشی و گرایشی و کنشی موجود در منابع فقهی، شرایط فقهی تصدی شغل سازمانی، و شرایط و ویژگیهای سازمان به منزلة پنج مؤلفة رفتار سازمانی از یافتههای این پژوهشاند که چگونگی رفتار سازمانی و حکم شرعی آن را تعیین میکنند. نتیجة پژوهش این است که رکن اصلی در فهم رفتار سازمانی و استنباط احکام آن تشخیص دقیق موضوع و سطوح مصالح فردی، سازمانی، نظام اسلامی و انسانی، و در نهایت تقدیم مصلحت اهمّ بر مهم است.
This study aims to achieve a conceptual framework for jurisprudential of organizational behavior. It attempts to determine the factors influencing the attitude and behavior of individuals in the organization with the approach of religious duty. This research, by collecting jurisprudential views, related to organizational activities, and analyzing their foundations, has achieved texts and religious data and uses the method of thematic analysis and extracts jurisprudential content and components of organizational behavior and has been approved by thirty professors of jurisprudence. Accordingly, the patterns of insight, tendency, and action in jurisprudential sources, jurisprudential conditions of the enterprise, and organizational conditions and characteristics are five components of organizational behavior and the findings of this research, which determine people`s way of behaving in the organization and their religious rules. The conclusion is that the main pillar in deducing the rules of organizational behavior is accurately identifying the subject and levels of benefits of the personal, organizational, governmental and human system, and finally prioritizing more important benefits.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71708_b7f2da415c8e7072f669b665aff1d4ad.pdf
بینش سازمانی
رفتار سازمانی
فقه رفتار سازمانی
فهم فقهی
گرایش سازمانی
Jurisprudential Understanding
Organizational behavior
Jurisprudence of Organizational Behavior
Organizational Insight
Organizational Orientation
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
2019-06-22
17
2
317
336
10.22059/jomc.2019.238390.1007301
71709
Research Article
بررسی تأثیر رهبری موثق بر قلدری سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی
The Impact of Authentic Leadership on Organizational Bullying with the Mediating Role of Organizational Culture
ایرج نیک پی
nikpay65@yahoo.com
1
مریم زندکریمی
maryam.zandkarimi@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
کارشناسارشد مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری موثق بر قلدری سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی میان کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش همة کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر بودند. نمونۀ آماری 234 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقهای نسبی با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری موثق والمبوا و همکارانش (2008)، قلدری سازمانی اینارسن و همکارانش (2009)، و فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین (2006) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls 2استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که رهبری موثق به صورت مستقیم (655/0- =β) بر قلدری سازمانی، به صورت مستقیم (599/0=β) بر فرهنگ سازمانی، و به صورت مستقیم (280/0- =β) بر قلدری سازمانی تأثیرگذار است. همچنین، تأثیر رهبری موثق بر قلدری سازمانی به صورت مستقیم (655/0- =β) و غیرمستقیم (167/0- =β) توسط متغیر میانجی و فرهنگ سازمانی (82/0- =β) تبیین شد.
This study aimed to investigate the impact of authentic leadership on organizational bullying with the mediating role of organizational culture. This research is a descriptive correlational study. The statistical population included all the staff that worked in 1396 at Lorestan University which consisted of 575 people. The sample of 234 people was chosen using proportional-stratified sampling method. For data collection questionnaires of authentic leadership by Walumbwa, Avolio, Gardner, Wernsing & Peterson (2008) with alpha (0.91), organizational culture Cameron & Quinn (2006) with alpha (0.92), and organizational bullying Einarsen, Hoel & Notelaers (2009 with alpha (0.95) were used. To analyze the data, we used leas squares structural modeling employing Smartpls 2 software. The results show that authentic leadership has a direct impact (β= -0.655) on organizational bullying. Authentic leadership has a direct impact (β= 0.599) on organizational culture. Organizational culture has a direct impact (β= -0.280) on organizational bullying. Besides, the impact of authentic leadership on organizational bullying directly (β= -0.655), indirectly (β= -0.167) and by mediating role of organizational culture (β=- 0.837) were explained. It can be said that authentic leadership with the mediating role of organizational culture decreases organizational bullying among employee.
https://jomc.ut.ac.ir/article_71709_1ff3bba1155b64876643212be06c72a3.pdf
رهبری موثق
فرهنگ سازمانی
قلدری سازمانی
Organizational bullying
Authentic Leadership
Organizational Culture