%0 Journal Article %T راهبردشناسی مدیریت بحران در سیره زینب کبری(علیهاالسلام) %J مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" %I دانشگاه تهران %Z 2423-6942 %A پوررستمی, حامد %D 2013 %\ 07/23/2013 %V 11 %N 2 %P 55-85 %! راهبردشناسی مدیریت بحران در سیره زینب کبری(علیهاالسلام) %K راهبردشناسی %K مدیریت بحران %K سیره زینب کبری %K بحران %K رویکردهای راهبردی %R 10.22059/jomc.2013.35487 %X اگر بحران را زمان «خطر» یا «نگرانی» تعریف کرده و آن را وضعیتی بدانیم که خارج شدن از آن مشکل است، بدون تردید فضای دهه 60 هجری قمری از بحرانی­ترین برهه­های تاریخ است و مدیریت این بحران، مدل و برنامه جامعی می­طلبید که در آن بهترین بینش­ها و روش­های اداره و کنترل بحران لحاظ می­شد که ما این برنامه را راهبردشناسی مدیریت بحران می­نامیم. بدیهی است در این برنامه ابتدا باید موارد بحران شناسایی و سپس، با ترسیم اهداف مورد نظر، شیوه­ها و رویکردهای مقتضی اتخاذ شود. از مهمترین بحران­های آن عصر می­توان به 1) بحران معرفتی و عقیدتی؛ 2) بحران رفتاری و اخلاقی و 3) بحران روحی و روانی اشاره نمود. از سوی دیگر، در سیره زینب کبری سلام الله علیها، سه رویکرد راهبردی، قابل استنباط و استخراج است که بحران­های پیش گفته را هدف قرار داده است: 1)رویکرد تخریبی و تحقیری با هدف رسوایی یزیدیان و بنی امیه؛ 2) رویکرد تنذیری و تنبیهی با هدف بیداری مردم و تثبیت و تبیین ماهیت قیام حسین(ع)؛ 3)رویکرد تسکینی و دفاعی با هدف کاهش آلام روحی و روانی و حفاظت از قافله حسینی. همچنین، این مقاله به عوامل بنیادین مدیریت بحران در سیره زینب کبری از چهار حیث 1)مبدأ شناختی 2)هستی شناختی 3)راهکار شناختی 4)شخصیت شناختی اشاره نموده است. %U https://jomc.ut.ac.ir/article_35487_0cdb59b0b2fc4ae6e5a49535c4b809bd.pdf