%0 Journal Article %T طراحی مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آیندة تولید %J مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" %I دانشگاه تهران %Z 2423-6942 %A حسن زاده, حمیدرضا %A خزایی, سعید %A مهاجری, آیدا %D 2016 %\ 01/21/2016 %V 13 %N 4 %P 1041-1064 %! طراحی مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آیندة تولید %K آیندة تولید %K عوامل کلیدی %K مدل %R 10.22059/jomc.2016.55427 %X   وجود فشار بر صنایع برای رقابت موفقیت­آمیز، اهمیت وافری به توانایی درک آینده را از می‌دهد. از طرفی، بخش تولید از ارکان مهم اقتصادی هر کشور است. در این راستا، هدف این پژوهش، طراحی مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آیندة تولید در جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گرد­آوری داده­ها، توصیفی از شاخة پیمایشی است. در این پژوهش فیش­های تحقیق، بررسی نظر خبرگان و پرسشنامه برای گردآوری داده­ها به‌کار گرفته شد؛ بدین­گونه که با مطالعات کتابخانه­ای، 31 عامل کلیدی مؤثر بر آیندة تولید شناسایی و بنابر نظرهای هفت نفر از استادان و خبرگانی که توأمان در حوزه­های آینده­نگاری و تولید صاحب­نظر بودند، نه عامل دیگر اضافه و در قالب هشت بعد دسته­بندی شدند. سپس، پرسشنامه­هایی مشتمل بر همة عوامل، پس از تأیید روایی توسط هفت نفر از استادان و خبرگان، میان 121 نفر از جامعة کارشناسان حوزة آینده­نگاری و تولید در تهران بر اساس روش نمونه­گیری گلوله­برفی تا رسیدن به مرحلة اشباع توزیع شد. در مرحلة پایایی­سنجی، چهار عامل و در مرحلة تجزیه‌وتحلیل داده­ها با روش تحلیل عاملی تأییدی چهار عامل دیگر از عوامل حذف شد. در نهایت، مدلی از عوامل کلیدی مؤثر بر آیندة تولید طراحی شد. %U https://jomc.ut.ac.ir/article_55427_476ca8b0cf3fae153820a6e9824f4799.pdf