%0 Journal Article %T نقش تعدیل‌کنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روان‌شناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز (مطالعۀ موردی) %J مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" %I دانشگاه تهران %Z 2423-6942 %A مؤمن‌پور, نیشتمان %A حسنی, محمد %A قاسم‌زاده, ابوالقاسم %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 16 %N 1 %P 219-236 %! نقش تعدیل‌کنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روان‌شناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز (مطالعۀ موردی) %K سرمایۀ روان‌‌شناختی %K رفتارهای شهروندی سازمانی %K رفتارهای انحرافی %K هویت سازمانی %R 10.22059/jomc.2018.132427.1006551 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل‌کنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روان‌‌شناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز انجام شد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش 210 نفر از کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز بودند که با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی ساده، 133 نفر برای نمونه انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌‌ها از چهار پرسش‌نامه از جمله: سرمایۀ روان‌‌شناختی، هویت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی سازمانی استفاده شده است که روایی و پایایی آن‌ها با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نیز از آزمون‌‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیل‌‌کننده استفاده شد. یافته‌‌ها حاکی از آن بودند که بین سرمایۀ روان‌‌شناختی و هویت سازمانی با بروز رفتارهای شهروندی و انحرافی در کارکنان رابطه وجود دارد. سرمایۀ روان‌‌شناختی و هویت سازمانی نیز رابطۀ مثبت و معنا‌‌داری با هم دارند. همچنین، نقش تعدیل‌‌کنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ بین سرمایۀ روان‌‌شناختی و کاهش رفتارهای انحرافی معنا‌‌دار بود، اما نقش تعدیل‌‌کنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ بین سرمایۀ روان‌‌شناختی و افزایش رفتارهای شهروندی تأیید نشد. %U https://jomc.ut.ac.ir/article_65650_1631315194084a15c00d13a19f60addc.pdf