ORIGINAL_ARTICLE
ارزشهای اسلامی در تصمیمات آمیخته بازاریابی
رفتارهای کاری انحرافی، به رفتاری اطلاق میشود که هنجارهای سازمانی را شکسته و سلامت سازمان و کارکنانش یا هر دو را تهدید میکند.بحث کسب و کار و کارکردهای مهم آن از جمله بازاریابی، در اقتصاد اسلامی از ملاحظات و ملازمات ارزشی بخصوصی برخوردار است به طوری که پایبندی به ارزشهای اسلامی به عنوان توانمندی محوری برای بنگاههای اسلامی در نظر گرفته میشود تا تصمیمات کلیدی سازمان را حول این توانمندی اتخاذ نمایند. این پژوهش در صدد است، ارزشهای اسلامی ناظر بر تصمیمات آمیخته بازاریابی که هسته اصلی علم بازاریابی را تشکیل میدهد را مورد بحث و بررسی قرار دهد. جهت دستیابی به این مهم با استفاده از روش کتابخانهای و با مطالعه سیره پیامبر(ص)، ائمه معصومین (ع) و با توجه به آیات قرآن کریم و نظریات اندیشمندان بنام اسلامی ارزشهای مطرح در تصمیمات آمیخته بازاریابی شامل تصمیمات محصول، قیمتگذاری، پیشبرد و توزیع استخراج گردیده است تا با معرفی آنها مساعدتی هر چند اندک برای لحاظ این ارزشهای الهی در سیاستگذاریهای مربوط به آمیخته بازاریابی فراهم گردد. بدین منظور ابتدا سیستم و چارچوب ارزشهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و بعد از آن با تمرکز برمفهوم و طبقهبندی آمیخته بازاریابی، تصمیمات محصول، پیشبرد و بازارگذاری درچارچوب ارزشهای اسلامی بیان شده.
https://jomc.ut.ac.ir/article_24009_e0d3e620af22a8ca7011151a3a51a27b.pdf
2010-07-23
5
32
ارزشهای اسلامی
بازارگذاری.
پیشبرد
قیمتگذاری
محصول
ناصر
صنوبر
sanoubar@tabrizu.ac.ir
1
استادیار گروه اقتصاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز
AUTHOR
محمد
متفکرآزاد
nasico20062@yahoo.com
2
دانشیار گروه اقتصاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز
AUTHOR
نسرین
راضی
nasico2006@yahoo.com
3
عضو هیأت علمی دانشگاه نبی اکرم(ص) تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتقای پارادایم تفسیری در نظریه سازمان: تأمّلی بر رویکرد داستانسرایی سازمانی
یکی از پارادایمهای اصلی در نگاه بورل و مورگان پارادایم تفسیری است. پارادایم تفسیری برعکس پارادایم کارکردگرایی که در پی علت کاوی است به معنا کاوی میاندیشد. این پارادایم سازمان را وبی از معانی (فرهنگ) میداند و هنر مدیر را فهم معانی سازمانی تصور میکند. داستانها یکی از عناصر اصلی وب سازمانی هستند. داستانها معانی را انتقال و مبادلات اجتماعی سازمانی را شکل داده، بازسازی کرده و آن را تسهیل میکنند. در این مقاله رویکرد داستانسرایی به عنوان یکی از رویکردهای تولید دانش در پارادایم تفسیری موشکافی میشود. با بحث از خاستگاه شکلگیری آن، چرایی و اهمیت داستانسرایی، کارکردها و مزایای آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
https://jomc.ut.ac.ir/article_24010_19bfb0540e3ef59e9727d601eb9a9f93.pdf
2010-07-23
33
62
پارادایم تفسیری
داستان سازمانی
داستانسرایی
دانش سازمانی.
حسن
داناییفرد
hdanaee2@modares.ac.ir
1
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حمیده
شکاری
l_shekari60@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تفت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت هولوگرافیکی تحول در سازمانهای عصر اطلاعات
چالش دنیای امروز برنامهریزی برای تغییر نیست، بلکه یادگیری این امر است که چگونه باید با تغییر زندگی کرد و تغییر به یکی از ارکان اصلی زندگی در عصر اطلاعات بدل شده است، اما در این بین مشکل اصلی، فقدان مدل مفهومی منسجمی برای ایجاد تحول در سازمانها میباشد که این موضوع باعث شکست بسیاری از برنامههای تحول سازمانی شده است. البته فقدان مدلی منسجم و در عین حال ساده برای تحول دور از ذهن نیست. از آنجایی که تحول دارای خاصیت هولوگرافیکی میباشد و تغییرات اجزاء بر روی کل و تغییرات کل بر روی اجزاء تاثیر میگذارد و به دلیل ماهیت پیچیده تحول، امکان ارایه مدلی ساده و قابل درک برای همگان وجود ندارد. از اینرو هدف این مقاله ارایه مدل هولوگرافیک تحول سازمانها در عصر اطلاعات است برای تبیین ماهیت هولوگرافیکی تحول از روش مطالعه مبانی نظری تحقیق و تحلیل محتوا استفاده گردیده است . خروجی مطالعه تحقیق مدل هولوگرافیک تحول سازمانها در عصر اطلاعات است که در آن برای ایجاد تحول چهار حوزه وجدان، رفتاری، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده است که در بین این چهار حوزه می بایست تعامل همه جانبه وجود داشته باشد. گام اول ایجاد تغییر در این تعامل ... .
https://jomc.ut.ac.ir/article_24011_14d0cc26dcb7bea35297c98823f96ca3.pdf
2010-07-23
63
85
تحول
سازمان
عصر اطلاعات
هولوگرافیک.
اسدا...
کردناییج
naiej2@modares.ac.ir
1
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فاطمه
طاهری
f_taheri@ut.ac.ir
2
دانشجو دکتری مدیریت دولتی پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
نازیلا
نیاکان لاهیجی
naiej@modares.ac.ir
3
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی
مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای حداکثر سازی سود و کسب درآمد بوده است. سازمانهای اجتماعی نیز بایستی با استفاده از مفهوم کارآفرینی تحولی در ساختار سنتی خود بوجود آورند. بدیهی است روش استفاده از این مفهوم در بخش های غیر اقتصادی ویژگی خاص خود را طلب می کند. نوشته حاضر جهت دستیابی به زمینه های اجتماعی استفاده از این مفهوم و توجه به ابعاد غیر اقتصادی آن، به بررسی مفاهیم کارآفرینی و مقایسه کارآفرینی اقتصادی و اجتماعی پرداخته و با معرفی نوع شناسی و مدل های جدید از کارآفرینی اجتماعی نگاه سنتی به موسسات، نهادها و سازمانهای غیر انتفاعی را مورد نقد قرار می دهد. سپس زمینه های ظهور کارآفرینی اجتماعی، چالشها و مسائل موجود و تئوریها و مدلها آن را جهت ارائه چارچوب مناسب و گسترش مبانی نظری کارآفرینی اجتماعی مورد بحث قرار می دهد. در پایان با توجه به طبقه بندیها و مدلهای مختلف کارآفرینی اجتماعی، نوع شناسی ترکیبی و مدل جامع کارآفرینی اجتماعی استخراج شده و برای استفاده .... .
https://jomc.ut.ac.ir/article_24012_732ca21d1171e2056f296f7fce860670.pdf
2010-07-23
87
110
کارآفرینی
کارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی اقتصادی
مدل مفهومی کارآفرینی اجتماعی.
مدلهای کارآفرینی
سید حسین
ابطحی
haebrahim3@yahoo.com
1
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فتاح
شریفزاده
haebrahim2@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حبیب
ابراهیم پور
haebrahim@yahoo.com
3
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد ترکیبی فنون فرایندتحلیل سلسله مراتبی و تخصیص خطی در اهمیت سنجی شاخصهای شخصیتی کارآفرینان
شاید از واژههای مهمی که امروزه برای توسعه پایدار و همه جانبه برسر زبانها قرار گرفته است، واژه کارآفرینی باشد که هر چند نمیتواند به عنوان داروی تمام دردهای اقتصادی یک کشور قرار گیرد، ولی اذهان را به سوی خود فرا خوانده و توانسته است راه شکفتن و شکوفایی اقتصادی را نشانه گیری نماید. هدف این مقاله آن است که ویژگی هفتگانه شخصیتی کارآفرینان را که اول باربه زعم جنینگز و همکارانش در سال 1994 معرفی شده است وتاکنون نیز مورد استفاده قرار میگیرد، در یک فضای علمی مورد بررسی قرار داده و سعی نماید با فرموله نمودن یک مدل ریاضی مشخص کندکه چگونه میتوان با توجه به ارزشهای (رتبه های) مختلفی که برای شاخصهای هفتگانه شخصیتی از نظر افراد مختلف وجود داشته باشد به یک مدل کمی برای رتبه بندی این شاخصها دست یافت. بدین منظور در این مقاله ابتدا به وزنها واهمیت نظرات ده نفر از صاحب نظران که شش نفر از اساتید دانشگاهی و چهار نفر از کارآفرینان موفق بودهاند که در فرایند ارزیابی به عنوان کارشناس کارآفرینی شناخته شده اند، در ارتباط با شاخصهای هفتگانه که از ادبیات موضوعی استخراج شده است از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مورد رتبه بندی قرار گرفته و ... .
https://jomc.ut.ac.ir/article_24013_95f3205953b050c30c59fad02c3402b4.pdf
2010-07-23
111
131
شاخصهای شخصیتی کارآفرینان
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
فن تخصیص خطی.
حمید
شاهبندرزاده
shahbandarzadeh2@pgu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پدیده اعتیاد به کار در بین پرستاران ایران (تفاوت جنسیتی بین زن و مرد) مطالعه موردی: پرستاران شاغل در بیمارستانهای استان مازندران
اعتیاد به کار، اعتیادی است که برای شخص میتواند لذت بخش و یا مشکل ساز باشد. هدف تحقیق بررسی اعتیاد به کار در بیمارستانهای استان مازندران است. روش اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامهای استاندارد میباشد. جامعه آماری شامل پرستاران زن و مردی است که به صورت شبانه روزی در این بیمارستانها کار میکنند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گردیده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری در جوامع محدود 111 به دست آمده است. نمونه شامل 84 زن و 52 مرد میباشد. نتایج نشان میدهد، میانگین عجین شدن در کار و لذت از کار در مردان مقداری بیش از زنان و اشتیاق به کار زنان مقداری بیش از مردان میباشد. در مجموع اعتیاد به کار در پرستاران مرد بیش از پرستاران زن بوده است. یافتههای دیگر نشان میدهد که حقوق و مزایای بالاتر، بزرگترین عامل برای کار بیشتر میباشد.
https://jomc.ut.ac.ir/article_24014_b8d8c1d74a778ac3f33aea03ff679738.pdf
2010-07-23
133
157
اعتیاد به کار
انگیزش
پرستاران
جنسیت
لذت از کار.
حسن
زارعی متین
matin@ut.ac.ir
1
ا ستاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
حمزه
جمشیدی کهساری
jamshidi5668@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین و ارزیابی استراتژیهای سازمانی با به کارگیری مدلهای SWOT و فرآیند تحلیل شبکهای ANP
تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید ( SWOT) قادر به تعیین اهمیت هر یک از عوامل شناخته شده نیست و راهکاری را برای ارزیابی گزینههای تصمیم با توجه به این عوامل ارایه نمیدهد. اگر چه تجزیه و تحلیل SWOT عوامل مورد نظر را مشخص میکند، اما هر یک از عوامل معمولا به صورت خلاصه و خیلی کلی توصیف میشوند. به همین خاطر، تجزیه و تحلیل SWOT در مراحل ارزیابی و اندازهگیری دارای برخی از نقصها میباشد. روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ( AHP) بعضی از نقاط ضعف تجزیه و تحلیل SWOT را مرتفع میکند، اما وابستگیهای ممکن میان عوامل را در نظر نمیگیرد. به همین دلیل به کارگیری شکل خاصی از تجزیه و تحلیل SWOT که وابستگیهای ممکن میان عوامل را در نظر میگیرد، مناسبتر است. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل کمی SWOT و در نظر گرفتن وابستگیهای ممکن میان عوامل از روش فرآیند تحلیل شبکهای ( ( ANP استفاده نموده است. وابستگیهای ممکن میان عوامل SWOT، وزنهای عوامل استراتژیک، وزنهای عوامل فرعی و اولویتهای استراتژیهای جایگزین را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف این تحقیق، اولویت بندی استراتژی های سازمانی برای اجراست. برای تدوین استراتژی ها از تکنیک SWOT و برای اولویت بندی ... .
https://jomc.ut.ac.ir/article_24015_d9ec39edbae4ee7bc5e2bd15fb2784ab.pdf
2010-07-23
175
159
برنامهریزی استراتژیک
تجزیه و تحلیل swot
محمد
ملکی
maleki_management@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری تحقیق در عملیات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
فاطمه
محقر
maleki_management2@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
داوود
کریمی دستجردی
feizabadi.javad3@gmail.com
3
استاد یار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درگیر شدن در کار و رابطه آن با عدالت سازمانی در چهارچوب نظریه مبادله اجتماعی و فرهنگی
درگیرشدن در کار مفهومی نوین است که در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده وبیش از دو دهه از ظهور آن نمیگذرد. کارکنان درگیر درکار کارکنانی شاداب، پر انرژی و بهرهورند که تمایل زیادی برای صرف تلاش و کوشش فراوان از خود نشان میدهند. نوشتهها و پژوهشها در این زمینه نشان میدهد که درگیرشدن کارکنان در کار تحت تأثیر عوامل مختلف، فردی، شغلی و سازمانی است. جامعه آماری این تحقیق 391 نفر از کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پالایشگاه کرمانشاه میباشد. ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه عدالت سازمانی نیهف و مورمن و درگیر شدن در کار یوترش است. نتایج آزمون همبستگی و رگرسیون خطی نشان میدهد که بین عدالت سازمانی و درگیر شدن در کار همبستگی مثبت و معنادار وجود داشته، و عدالت سازمانی توانایی پیشبینی درگیر شدن در کار را دارد. نتیجه این پژوهش در فرضیه اول نشان میدهد که ادراک کارکنان و عدالت مراودهای بالاترین نسبت را دارد و در فرضیه دوم بین عدالت توزیعی و ادراک کارکنان شاهد کمترین امتیاز هستیم. در فرضیه سوم ادراک کارکنان و عدالت رویهای جایگاه متوسط را در جامعه هدف داشته است.
https://jomc.ut.ac.ir/article_24016_f509d5b4780e66f3cb5a1175c31f6fd5.pdf
2010-07-23
177
200
درگیر شدن در کار
عدالت سازمانی
نظریه مبادله اجتماعی و فرهنگی.
حسین
خنیفر
1
دانشیار دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
علی
امیری
hkhanifa3@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
غلامرضا
جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
3
استاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
هادی
احمدی آزرم
hkhanifa2@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، پردیس قم، دانشگاه تهران
AUTHOR
سید مجتبی
حسینی فرد
hkhanifa@yahoo.com
5
دانشجوی کارشناسی ارشد منابع انسانی دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه با استفاده از مدل پارسونز
هدف این پژوهش بررسی و تحلیل اثربخشی سازمانی مدارس با تکیه بر رویکرد ترکیبی هدف – منبع سیستم و با استفاده از مدل نظری کارکردهای چهارگانه ضروری نظام اجتماعی پارسونز میباشد که در آن مؤلفههای چهارگانه اثربخشی مدرسه در سطح دبیران شامل نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی وسلامت سازمانی (روحیه) مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران دبیرستانهای دخترانه و پسرانه ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی1388-1387 میباشد که از میان آنها 127 دبیر مرد و زن به روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدارس دخترانه اثربخش تر از مدارس پسرانه هستند و بین اثربخشی سازمانی مدارس و مؤلفههای آن (نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و روحیه دبیران) رابطه معنادار وجود دارد. از میان عوامل جمعیت شناختی تنها جنسیت رابطه معناداری با اثربخشی سازمانی مدارس دارد.
https://jomc.ut.ac.ir/article_24017_9630be2953d095137b816522fec02b59.pdf
2010-07-23
201
223
اثربخشی
اثربخشی سازمانی
اثربخشی مدرسه
مدارس متوسطه.
مدل پارسونز
محمد
حسنی
mhs_1053@yahoo.com
1
استاد یاردانشکده ادبیات، گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
AUTHOR
مریم
سامری
m.sameri@iaurmia.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
AUTHOR