ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة الگوی تبادل رهبر-عضو و رفتار شهروندی سازمانی: نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی
پژوهش حاضر با بررسی رابطة الگوی تبادل رهبر-عضو و رفتار شهروندی سازمانی و نیز نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی انجام گرفت. نمونة آماری پژوهش حاضر 250 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تبادل رهبر-عضو، توانمندسازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی است. دادهها از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری و بوتاسترپ تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را تدیید کرد. نتایج حاکی از اثر مثبت مستقیم الگوی تبادل رهبر-عضو بر رفتار شهروندی سازمانی و اثر مثبت غیرمستقیم این متغیر از طریق توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی است. با توجه به نتایج بهدستآمده یکی از روشهای ترغیب کارکنان برای درگیری در رفتارهای فرانقش و انجام رفتار شهروندی سازمانی تقویت کیفیت ارتباطات رهبران و سرپرستان سازمان با کارکنان است.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50180_5bdd4a5534b3073e01be51d0fe624416.pdf
2014-04-21
1
19
10.22059/jomc.2014.50180
الگوی تبادل رهبر - عضو
تعهد سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
رفتار شهروندی سازمانی
مصطفی
بهارلو
mostafa_baharlo@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
LEAD_AUTHOR
کیومرث
بشلیده
k.beshlideh@scu.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سید اسماعیل
هاشمی شیخ شبانی
esmaeil2140@yahoo.com
3
دانشیار گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
عبدالزهرا
نعامی
naami.abdolzahra@yahoo.com
4
دانشیار گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش میانجی ادراک سیاست سازمانی بین رفتار سیاسی کارکنان و عوامل فردی، شغلی و سازمانی
فعالیت سیاسی، به طور ذاتی در همة تعاملات وجود دارد، بنابراین، بهعنوان یکی از عناصر تشکیلدهندة سازمانها محسوب میشود و توجه پژوهشگران مدیریت را به خود جلب کرده است. اگرچه رفتار سیاسی میتواند پیامدهای مثبت یا منفی داشته باشد، بخش عمدة پژوهشها بر جنبة منفی آن تمرکز کرده است. این نوع رفتار محیط کاری تفرقهافکن و زیانباری ایجاد میکند که تهدیدی برای کارایی و اثربخشی کلی سازمانی است، و آثار منفی فزایندهای برای کارکنان دارد. بنابراین، آگاهی از عوامل بهوجودآورنده در پیشگیری و محدودکردن چنین رفتاری نقش مهمی ایفا میکند.
در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تبیین پیشبینیکنندههای رفتار سیاسی با بهکارگیری روش نمونهگیری قشری (سهمیهای) انجام شد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامهها به روش محتوایی و سازهای، و قابلیت اعتماد آن با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از متغیرهای مورد مطالعه تأیید شد. برای تحلیل دادههای پژوهش بهوسیلة مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر نرمافزار Lisrel و SmartPLS بهکار گرفته شد.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50181_35e9c0450c68d18f508e6f09c48d59fa.pdf
2014-04-21
21
39
10.22059/jomc.2014.50181
ادراک سیاست سازمانی
رفتار سیاسی
عوامل سازمانی
عوامل شخصی
عوامل شغلی
علی اصغر
فانی
afani@modares.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
فاطمه
شیخی نژاد
sheikhinejadfatemeh@yahoo.com
2
دکتری مدیریت رفتار، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حسن
دانایی فرد
hdanaee2@modares.ac.ir
3
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علیرضا
حسن زاده
ar_hassanzadeh@modares.ac.ir
4
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة معنویت در محیط کار از دیدگاه میلیمن و درگیرشدن در کار (مورد مطالعه: سازمان جهاد کشاورزی استان قم)
در دنیای امروز که دنیای سازمانها است، با بهوجود آوردن معنویت در محیطهای کاری، کارکنان به تلاش و کوشش تمایل زیادی دارند و بیشتر با اهداف سازمان و مأموریت آن عجین میشوند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطة معنویت در محیط کار با درگیرشدن در کار انجام گرفته است. نمونة پژوهش را 160 نفر از کارمندان سازمان جهاد کشاورزی استان قم تشکیل میدهند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. برای سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامة معنویت در محیط کار میلیمن و پرسشنامة درگیرشدن در کار سالانوا، بهکار گرفته شد. نتایج بهدستآمده از آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن نشاندهندة رابطة مثبت و معنادار ابعاد معنویت در کار با درگیرشدن در کار در سازمان فوق بود و فرضیة اصلی پژوهش تأیید شد. از آنجا که رابطة معنویت در کار با درگیرشدن در کار به خوبی مشخص شده است، کاربرد معنویت در محیط کار و نحوة بهکارگیری آن، برای افزایش درگیرشدن کارکنان در کار، ضروری است. همچنین، در این راستا پیشنهادهایی برای مدیران و مسئولان سازمان بیان شد.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50182_897216011ed99b762398e3b4adc74292.pdf
2014-04-21
41
61
10.22059/jomc.2014.50182
تطابق با ارزشهای سازمانی
حس اجتماعیبودن
درگیرشدن در کار
کار معنادار
معنویت در کار
سید مجید
احدی شعار
majidahadi1365@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه شاهد، تهران
AUTHOR
حمید رضا
ایرانی
hamidrezairani@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
مهدی
گل وردی
golverdi@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سیدمحمدباقر
جعفری
4
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی بر عدالت سازمانی و عملکرد شغلی (بررسی یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران)
امروزه کارکنان در سازمانهای خدماتی نقش بیبدیلی را در تحقق اهداف و کسب مزیت رقابتی بر عهده دارند. در این میان، سرمایههای انسانی درسازمانهای خدماتی، مانند فروشگاههای زنجیرهای، بسیار بااهمیت است. نتایج پژوهشهای پیشین نشان داده است عملکرد شغلی کارکنان تحت تأثیر عواملی همچون رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی قرار میگیرد. بنابراین، پژوهش حاضر قصد دارد بر اساس مطالعات پیشین نقش عدالت سازمانی در رفتارهای شهروندی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی کارکنان را تببین کند. آزمون فرضیههای پژوهشی با بهکارگیری دادههای حاصل از پرسشنامة بومیسازی شده انجامگرفته است. روش تحقیق، از نوع پیمایشی و علی (روش کمترین مجذور مربعات جزیی) است. بدین منظور از 124 نفر کارکنان یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران با روش نمونهگیری نظاممند نظرسنجی شد. نتایج گویای سطح قابل قبولی از سازههای عدالت (بهجز عدالت توزیعی)، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی است. همچنین، فرضیههای علی (تأثیر عدالت بر رفتار شهروندی سازمانی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی) در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شد. در پایان، برای بهبود تأثیرگذاری عوامل مؤثر بر رفتارهای شهروندی و عدالت سازمانی پیشنهادهایی مطرح شد.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50183_72ca61319cad7a50ff45a3afd59f8f92.pdf
2014-04-21
63
82
10.22059/jomc.2014.50183
تحلیل مسیر
رفتارهای شهروندی سازمانی
عدالت سازمانی
عملکرد شغلی
احمد رضا
قاسمی
ghasemiahmad@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر موفقیت سیستمهای اطلاعاتی سازمان
اگرچه در دهة گذشته، تحقیق در زمینة رفتارهای شهروندی سازمانی در حوزههای مختلف، به طور چشمگیری گسترش یافته است، دربارة رفتارهای شهروندی سازمانی در حوزة سیستمهای اطلاعاتی شناخت اندکی وجود دارد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رفتارهای شهروندی سازمانی بر موفقیت سیستمهای اطلاعاتی سازمان است. مدل تحقیق شامل روابط میان سازههای رفتارهای شهروندی سازمانی، یعنی نوعدوستی، وظیفهشناسی، ادب، حسن شهروندی و جوانمردی، و متغیرهای موفقیت سیستمهای اطلاعاتی از جمله کیفیت اطلاعات، بازده کاری و نوآوری در فناوری اطلاعات پیشنهاد شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه است. جامعة آماری تحقیق حاضر کلیة سازمانهای تولیدی و خدماتی است که سیستمهای اطلاعاتی در پیشبرد اهداف سازمان بهکار میگیرند. نمونهای به روش نمونهگیری دردسترس در دو مرحله انتخاب شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی/ همبستگی است. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام گرفت. ابتدا، مدل اندازهگیری بررسی شد. سپس، مدل مفهومی تحقیق در جامعة آماری برازش شد. طبق نتایج تحلیل مسیر در مدل تحقیق، تمامی روابط تأیید شد، بجز تأثیر نوعدوستی و ادب بر بازده سیستم که معنادار تشخیص داده نشد. در نهایت، مدل نهایی تحقیق طراحی شد و پیشنهادهایی بر مبنای نتایج تحقیق مطرح شد.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50184_8d95e2626ac8f4c9e666a84bac41c02c.pdf
2014-04-21
83
104
10.22059/jomc.2014.50184
رفتار شهروندی سازمانی
سیستم اطلاعاتی
نوآوری در فناوری اطلاعات
زینب
مولوی
ze_molavi@yahoo.com
1
پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حسین
خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
2
پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی با میانجیگری ادراک مشتری از شرکت
با افزایش خرید و فروش اینترنتی کالا و خدمات، و گسترش تجارت الکترونیکی، موضوع ایجاد اعتماد بسیار بااهمیت شده است. عوامل متعددی بر اعتماد مشتری مؤثرند. پژوهش حاضر با بهکارگیری مدلیابی معادلات ساختاری، تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی از طریق ادراک مشتری از شرکت را بررسی میکند. این تحقیق با روش پیمایشی در بین دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 دانشگاه فردوسی مشهد با حجم نمونة 384 نفر انجام گرفت. روایی با بهکارگیری تحلیل عاملی، و پایایی با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل آماری دادهها، تکنیک پی.ال.اس بهکار گرفته شد. مردگرایی/ زنگرایی بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی از طریق ادراک مشتری از اعتبار شرکت، تأثیر دارد. ادراک مشتری از اندازه و اعتبار شرکت بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی نیز مؤثر است. این تحقیق شامل همۀ ابعاد فرهنگی هافستد است که برای اولین بار در ایران انجام شده است.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50185_3830004ad153d1959b4b4c656c3e1032.pdf
2014-04-21
105
123
10.22059/jomc.2014.50185
ابعاد فرهنگی هافستد
ادراک مشتری از شرکت
اعتماد مشتری
خرید اینترنت
فاطمه
نژادشکوهی
nejad20042000@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
حبیب الله
دعایی
doaei@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مؤلفههای سرمایة فکری بر کارآفرینی سازمانی شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان
کارآفرینی سازمانی، نقش کلیدی در موفقیت سازمانها و شرکتها دارد. از سویی دیگر، از عوامل متعدد تأثیرگذار بر توسعة کارآفرینی سازمانی، سرمایة فکری است که یکی از ارزشافزاترین منابع سازمانها و عاملی اساسی در نهادینهکردن و توسعة کارآفرینی سازمانی است. از اینرو، هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایة فکری بر کارآفرینی سازمانی شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی است. جامعة آماری تحقیق، تمامی اعضای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در استان زنجان است (301=N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران، 207 نفر به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد است. روایی صوری پرسشنامه با نظر گروهی از متخصصان، و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق از طریق برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحات تأیید شد. طبق نتایج تحقیق، هر سه فرضیة اصلی تحقیق تأیید شد و هر یک از مؤلفههای سرمایة فکری، شامل مؤلفههای انسانی، ساختاری و رابطهای اثر مثبت و معناداری بر متغیر وابسته دارند و در مجموع، 62 درصد از واریانس کارآفرینی سازمانی شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان را تبیین کرد. با توجه به یافتههای پژوهش، افزایش سرمایة فکری در شرکتها به تقویت و توسعة کارآفرینی سازمانی شرکتهای خدمات کشاورزی منجر میشود.
https://jomc.ut.ac.ir/article_50186_b56b9c76b471a6769d46692fe4d17186.pdf
2014-04-21
125
147
10.22059/jomc.2014.50186
سرمایة فکری
شرکتهای خدمات کشاورزی
کارآفرینی سازمانی
روحاله
رضایی
rohollahrezaei@yahoo.com
1
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR