ORIGINAL_ARTICLE
The Effect of Person-Job Fit on Turnover Intention & Job Quality Improvement with Emphasis on the Mediating Role of Job Involvement: Evidence of Brokerage Industry
Employee's turnover intention is one of the main concerns of human resource managers and one of their main purposes is try to job quality improvement. One of the factors that influence these variables is job fit and the aim of this study is to investigate the effect of this variable on employee's turnover intention & job quality improvement according to mediating role of job involvement. This study, in terms of objective is applied and in terms of data collection is descriptive-survey. The Data was collected from brokerage corporations of Tehran exchange and the conceptual model was tested using of structural equation modeling (SEM) and SPSS 20 and Amos 20 software were used to analyze the data. The results of the analysis of 357 questionnaires revealed that person- job fit has a negative and significant effect on employee's turnover intention. But, there is a significant and positive association between person-job fit with job involvement and person-job fit with job quality improvement. Also, job involvement has a negative and significant effect on employee's turnover intention and the effect of job involvement on job quality improvement isn't significant.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62719_3037276978f24206f1cce2bcd408799a.pdf
2017-06-22
249
269
10.22059/jomc.2017.125703.1006427
Job Involvement
Job Fit
Job Quality Improvement
Turnover intention
Sorayya
Taherlou
taherlous@yahoo.com
1
M.Sc., Faculty of Economics, Management and Business, University of Tabriz, Tabriz, Iran
AUTHOR
Alireza
Fazlzadeh
fazlzadeh_acc@yahoo.com
2
Associate Professor, Faculty of Economics, Management and Business, University of Tabriz, Tabriz, Iran
AUTHOR
Nasser
Sanoubar
nsanoubar@yahoo.com
3
Associate Professor, Faculty of Economics, Management and Business, University of Tabriz, Tabriz, Iran
AUTHOR
Mohammad
Faryabi
infofaryab@yahoo.com
4
Assistant Professor, Faculty of Economics, Management and Business, University of Tabriz, Tabriz, Iran
AUTHOR
ابارشی، احمد، و حسینی، سید یعقوب (1391). مدلسازی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
1
اخباری، مریمالسادات، عریضی، حمیدرضا، اسمی، وحید، و نوری، ابوالقاسم (1391). رابطة میان پنج شکل تعهد کاری و میل به ماندن و قصد ترک خدمت در میان کارکنان پالایشگاه نفت. مجلة روانشناسی، شمارة 2، صفحات 192- 176.
2
امامی، مصطفی، قلیپور، رحمتالله، پورابراهیم، سهراب، و دلاوردی، جواد (1389). بررسی و سنجش تناسب شغلی و رابطة آن با تعهد سازمانی کارکنان (مطالعة موردی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران). فصلنامة مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شمارة 10، صفحات 168- 149.
3
جلیلپور، پیمان، اکبری شایه، یحیی، و پیروزفر، معصومه (1392). رابطة کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهشنامة کتابداری و اطلاعرسانی، شمارة 1، صفحات 66-51.
4
خنیفر، حسین، امامی، مصطفی و پورابراهیم، سهراب (1389). بررسی و سنجش تناسب شغلی کارکنان و ارائة راهکارهایی جهت بهبود آن (مطالعة موردی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران). فصلنامة مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شمارة 11، صفحات 58- 41.
5
دهقانی، رضا (1391). بررسی تناسب فرد- سازمان و تأثیر آن بر رضایت شغلی در سازمانهای دوقطبی (شواهدی از دانشگاه). پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت اجرائی، پردیس بینالمللی ارس، دانشگاه تبریز.
6
رابینز، استیفن پی، و جاج، تیموتی ای (1390). مبانی رفتار سازمانی. ترجمة سید محمد اعرابی و محمد تقیزاده مطلق، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
7
رضایی، روحاله، و درینی، روحاله (1392). بررسی نقش مؤلفههای سرمایة اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی. مدیریت دولتی، شمارة 3، صفحات 62-43.
8
طالبپور، مهدی، و امامی، فرشاد (1385). بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسة آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفتگانة مشهد. پژوهش در علوم ورزشی، شمارة 12، صفحات 32-15.
9
10. عظیمی، حسین، گودرزی، غلامرضا، انصاری، محمداسماعیل، پیرایش، رضا، و عبدی زرین، سهراب (1390). طراحی پرسشنامة سنجش نگرش شغلی و سازمانی کارکنان دولت؛ مطالعة موردی: 80 سازمان دولتی در مرکز استان زنجان. اندیشة مدیریت راهبردی، شمارة 1، صفحات 200- 169.
10
علیزاده، ابراهیم (1386). عوامل مؤثر بر تمایل ترک شغل کارکنان. دوماهنامة توسعة انسانی پلیس، شمارة 11، صفحات 89- 73.
11
12. کشتکاران، علی، کاوسی، زهرا، قلیپور، آرین، سهرابیزاده، ساناز، و شرفی، زهرا (1391). دلبستگی شغلی و عوامل مؤثر بر آن در پرستاران بیمارستانهای آموزشی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجلة دانشکدة پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، شمارة 2، صفحات 156-147.
12
13. گلپرور، محسن، و حسینزاده، خیرالله (1390). الگوی ارتباط عدم تناسب فرد- شغل با فرسودگی هیجانی و تمایل به ترک خدمت: شواهدی برای الگوی استرس- نامتعادلی- جبران. فصلنامة روانشناسی کاربردی، شمارة 1، صفحات 56- 41.
13
14. Boon, C., Den Hartog, D. N., Boselie, P., & Paauwe, J. (2011). The relationship between perceptions of HR practices and employee outcomes: examining the role of person–organization and person–job fit. The International Journal of Human Resource Management, 22(01), 138–162.
14
15. Brown, S. P. (1996). A meta-analysis and review of organizational research on job involvement. Psychological Bulletin, 120(2), 235-255.
15
16. Griffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). A meta-analysis of antecedents and correlates of employee turnover: Update, moderator tests, and research implications for the next millennium. Journal of Management, 26(3), 463–488.
16
17. June, S., & Mahmood, R. (2011). The relationship between person-job fit and job performance: A study among the employees of the service sector SMEs in Malaysia. International Journal of Business, Humanities and Technology, 1(2), 95-105.
17
18. Kanungo, R. N. (1982). Measurement of job and work involvement. Journal of Applied Psychology, 67(3), 341-349.
18
19. Lauver, K. J., & Kristof-Brown, A. (2001). Distinguishing between employees’ perceptions of person–job and person–organization fit. Journal of Vocational Behavior, 59(3), 454–470.
19
20. Lodahl, T. M., & Kejnar, M. (1965). The definition and measurement of job involvement. Journal of Applied Psychology, 49(1), 24-33.
20
21. Maden, C. (2014). Impact of fit, involvement, and tenure on job satisfaction and turnover intention. The Service Industries Journal, 34(14), 1113–1133.
21
22. Randall, D. M., Fedor, D. B., & Longenecker, C. O. (1990). The behavioral expression of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 36(2), 210–224.
22
23. Rotundo, M., & Sackett, P. R. (2002). The relative importance of task, citizenship, and counterproductive performance to global ratings of job performance: a policy-capturing approach. Journal of Applied Psychology, 87(1), 66-80.
23
24. Simmons, C., Cochran, J. K., & Blount, W. R. (1997). The effects of job-related stress and job satisfaction on probation officers’ inclinations to quit. American Journal of Criminal Justice, 21(2), 213–229.
24
25. Sjoberg, A., & Sverke, M. (2000). The interactive effect of job involvement and organizational commitment on job turnover revisited: A note on the mediating role of turnover intention. Scandinavian Journal of Psychology, 41(3), 247-252.
25
26. Takeuchi, N., & Takeuchi, T. (2013). Committed to the organization or the job? Effects of perceived HRM practices on employees’ behavioral outcomes in the Japanese healthcare industry. The International Journal of Human Resource Management, 24(11), 2089–2106.
26
27. Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention, and turnover: path analyses based on meta-analytic findings. Personnel Psychology, 46(2), 259–293.
27
ORIGINAL_ARTICLE
The Relationship between Transformational Leadership and Organizational Excellency in the High Schools of Khorramabad with Emphasis on Organizational Wellbeing
The purpose of this study is to determine the relationship between transformational leadership and school organizational Excellency with the mediation of organizational wellbeing. The study method is descriptive. The sample consisted of 302 people from high school teachers of Khorramabad city who were selected using stratified sampling. Measuring Tools consists of three questionnaires measuring transformational leadership developed by bass and Olive (1997), Performance evaluation questionnaire based on the EFQM Excellence Model and organizational well-being Questionnaire. To analyze data the structural equation modeling was used. The result showed that transformational leadership has a significant relationship with organizational excellence.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62699_6d8144a1a58d8358539c10ecf9a0cdd6.pdf
2017-06-22
271
288
10.22059/jomc.2017.62699
leadership style
Organizational Excellency
Organizational Wellbeing
Transformational Leadership
Saeed
Farahbakhsh
farahbakhsh.s@lu.ac.ir
1
Associate Professor, Faculty of Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
AUTHOR
Tahereh
Mohammadi
mohammadi.12834@gmail.com
2
M.Sc.Student, Faculty of Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
LEAD_AUTHOR
اکلند، جان اس. (1386). تعالی سازمانی فراگیر، دستیابی به عملکرد کلاس جهانی. ترجمة محسن الوندی، تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
1
رعنایی کردشولی، حبیبالله، و سقاپور، آسیه (1390). طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر الگوهای عملکرد سازمانی. فصلنامة چشمانداز مدیریت دولتی، دورة 2، شمارة 6، صفحات 114- 95.
2
روشندل اربطانی، طاهر، جانبازی، شهریار و ملکپور، مجید (1392). سبک رهبری و تعالی سازمانهای چندوظیفهای. مجلة پژوهش در پزشکی، دورة 37، شمارة 3، صفحات 210-203.
3
فریبرزی، الهام (1382). نقش رهبری تحولی بر مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی و غیردولتی مشهد. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
4
لشکر بلوکی، غلامرضا (1392). دانشآموز در آینة تیمز. رشد دانشآموز راهنمایی، سال 8، شمارة 18، صفحات 15-12.
5
محمداسماعیل، الهه (1385). مقایسة عملکرد دانشآموزان مدارس استانهای کشور در دروس ریاضیات و علوم تیمز 2003 پایة سوم راهنمایی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
6
مظلومی، پریسا، و شاهطالبی، بدوی (1389). رابطة بین سبک رهبری تحولی مدیران و سلامت سازمانی مدارس ابتدایی دخترانة شهر اصفهان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، برنامهریزی درسی، شمارة 25، صفحات 68-53.
7
ملکی، صادق، طالبی، بهنام، و بابازاده، حسین (1391).ارزیابی عملکرد مدیریت آموزشوپرورش شهرستان میاندوآب بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM در سال 1389.آموزش و ارزشیابی، سال 5، شمارة 17، صفحات 25-13.
8
میرفخرالدینی، حیدر، فرید، داریوش، و صیادی تورانلو، حسین (1388). بهکارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی (مطالعة موردی: بیمارستانهای یزد). مجلة دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید صدوقی یزد، دورة 17، شمارة 2، صفحات 42-30.
9
نجمی، منوچهر، و حسینی، سیروس (1389). مدل سرآمدی EFQM، از ایده تا عمل. تهران: نشر سرآمد.
10
نجمی، منوچهر (1389). مدل جایزة EFQM. تهران: نشر سرآمد.
11
Akimoto, T., Tanabe. Sh., Yanai, T., & Sasaki. M. (2010). Thermal comfort and productivity: Evaluation of work place environment in a task conditioned office. Building and Environment, 45, 45- 50.
12
Bannon, K. C. (2000). A study principals and teachers perceptions of extends to which principals exercise transformational leadership in school and the relationship of these leadership perceptions to teachers perception of the shard school goals and teacher commitment in three schools. Ed D. There. ST. John University.
13
Biard, R. P. (2000). The role of a new leadership team in transforming a school district. Ph.D. Thesis, University of Texas.
14
Bienstock, C. (2003). Organizational citizenship behavior and service quality. Journal of Service Marketing, 17(4), 357-378.
15
Boenke, K. B. N., Distefano, J. J., & Distefano, A. C. (2003). Transformational leadership. Leadership and Organizational Journal, 1(24), 5-6.
16
Bowie, D., & Buttle, F. )2004(. Hospitality marketing, an introduction. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
17
Brown, A. (2013). How do excellent companies stay excellent?. Total Quality Management & Business Excellence, 24(2), 108-118.
18
Catherine, T., & Jas G. )2009(. Managing the HR function: the role of social capital. Personnel Review, 38(6), 674-695.
19
Chen, J. C., Silverthorne, C., & Hung, J. Y. (2006). Organization communication, job stress, organizational commitment, and job performance of accounting professionals in Taiwan and America. Leadership & Organization Development Journal, 27(4), 242-249.
20
Dahlgaard, P., & Dahlgaard, J. J. (2007). Excellence, 25 years evolution. Journal of Management History, 13(4), 371-393.
21
Dewettinck, K., & Ameijde, M. V. (2008). Linking leadership empowerment. Journal of Behavior to Employee Attitudes and Behavioral Intentions, 40(3), 284-305.
22
Dubas, K. M., & Nijhawan, I. P. (2004). A test of the EFQM excellence model of TQM. Proceeding of the Academy of Marketing Studies, 10(2), 8-11.
23
Hamwi, G. A. (2008). Reducing emotional exhaustion and increasing organizational support. Journal of Business and Industrial Marketing, 26(1), 4-13.
24
Jahncke, H., Hygge, S., Halin, N., Green, A. M., & Dimberg, K. (2011). Open – plan office noise: Cognitive performance and restoration. Journal of Environmental Psychology, 31, 373-382.
25
Koberg, C. S., Boss, R., Wayme, S., Janson, C., & Goodman, E. A. (1999). Antecedents & outcomes of empowerment. Group & Organization Management, 24(1), 71-91.
26
Landrum, N. E., Howell, J. P., & Paris, L. (2000). Leadership for strategic change. Leadership & Organization Development Journal, 21(3), 150- 156.
27
Miller. G. E., & Rowney, J. I. A. (1999). Workplace diversity management in a multicultural society. Woman in Management Review, 14(8), 307-315.
28
Miralles. J. D. (2007). Comparison of Quality Management Model: EFQM/ISO/JCAHO (Comparative de 3 Models de Gestion de Calidad: EFQM/ISO/JCAHO). Formacion Medica Continuadaen, 14(6), 328-332.
29
Peggy, E. (2005). Self- esteem, sport and physical activity. Columbus, OH, USA: Department of psychology, The Ohio State University.
30
Sadeh, E., & Arumugam, V. C. )2010(. Interrelationships among EFQM Excellence Criteria in Iranian Industrial SMEs. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 19, 155-67.
31
Spector, P., Borman, W., & Cimino, C. (2004). Emotional intelligence and leadership styles, Department of Psychology College of Arts and Sciences, available at Shannon Webb.
32
Ston, A. G., Russell F. R., & Patterson, K. )2004(. Transformational versus. Servant leadership – a difference in leader focus. Leadership and Organization development Journal, 25(4), 349 – 361.
33
Twigg, N. W., Fuller, J. B., & Hester, K. (2007). Transformational leadership in labor organizations: the effects on union citizenship behaviors. Journal of Labor Research, 29(1), 27-41.
34
Vilen, R. )2011(. Managing employee wellbeing why do Finnish organizations provide wellness services?. Master Thesis. Aalto University School of Economics.
35
Wiengarten, F., Fynes, B., Cheng, E. & Chavez, R. (2013). Taking an Innovative Approach to Quality Practices: Exploring the Importance of a Company’s Innovativeness on the Success of TQM Practices. International Journal of Production Research, 51(10), 3055–3074.
36
ORIGINAL_ARTICLE
Designing Model of the Formation of Financial Violations of Public Managers with the Intention of Achieving Organizational Goals
The current research has analyzed the financial violations of public managers to intention of achieving organizational goals with the purpose of designing their formation pattern. Relying on qualitative methodology, this research has been done via Grounded Theory (GT). A semi-structured questionnaire has been made to gather data and using snowball sampling method, sixteen of experts familiar with financial and administrative problems of public organizations were selected and interviewed. Data were analyzed in three stages of open coding, axial coding and selective coding and the pattern was built upon their results. This pattern includes causal conditions (constructive cause in two levels of governing system and executive sector and perspective cause in two levels among powers and executive sector), strategic category (law -oriented, consequential and passive), environmental conditions (Subjective factors and objective factors), intervening conditions (Internal factors and external factors) and outcome categories (Outputs and outcomes).
https://jomc.ut.ac.ir/article_62518_c7b1aaf3020ba789496481d49cc4eeca.pdf
2017-06-22
289
308
10.22059/jomc.2017.62518
Consequential-oriented approach
Financial violations
Law-oriented approach
Violation
Gholamhossein
Moharampour
moharrampour@ut.ac.ir
1
Ph.D. of Policy Making Management, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Seyed Hossein
Akhavan Alavi
akhavan_alavi@ut.ac.ir
2
Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
Ghodratollah
Bagheri
ghbagheri@ut.ac.ir
3
Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
Ali
Hamidizadeh
hamidizadeh@ut.ac.ir
4
Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
دهخدا، علیاکبر (1372). لغتنامة دهخدا. جلد 13، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
1
داناییفرد، حسن (1384). تئوریپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهومسازی تئوری بنیادی. دوماهنامةدانشوررفتار، سال 12، شمارة 11، صفحات 70-57.
2
داناییفرد، حسن، و امامی، سیدمجتبی (1386). استراتژی پژوهش کیفی، تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد. اندیشةمدیریت، سال 1، شمارة 2، صفحات 97-69.
3
داناییفرد، حسن (1377). مبارزه با کاغذبازی در بخش دولتی. تحول اداری، شمارة 19،
4
داناییفرد، حسن (1392). مدیریت دولتی شبکهای در ایران: خردمایة نظری و عملی، استلزامات. فصلنامة پژوهشهای مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، دورة 17، شمارة 2
5
داناییفرد، حسن (1390). دفاعیهای از بیدفاعی بوروکراسی ملی. دوماهنامة سورة اندیشه، شمارههای 54 و 55،
6
داناییفرد، حسن، و علیزاده ثانی، محسن (1389). مدیریت دولتی نوین (پژوهش انتقادی). تهران: مهرباننشر.
7
فرتوکزاده، حمیدرضا، و وزیری، جواد (1388). شایستگی دستیابی به سامانههای دفاعی؛ یک نظریة دادهبنیان، فصلنامةسیاستعلموفناوری، سال 2، شمارة 2، صفحات 96-77.
8
کوایمان. جان وجل (1370). مدیریت سازمانهای دولتی. ترجمة عباس منوریان، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
9
میرسپاسی، ناصر، و اعتباریان، اکبر (1387). اصلاح و تحول در نظام اداری ایران براساس مدل توازن قدرت. تهران: انتشارات میر.
10
وارث، سید حامد (1380). نگرش فراپارادایمی به مدیریت دولتی. فصلنامة دانش مدیریت، سال 14، شمارة 55،
11
Donaldson, L., & Davis, J. H. (1991). Steward ship theory or Agency. Australian Journal of Management, 49.
12
Straus, A., Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research:Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Third Edition, LosAngeles: Sage Publications.
13
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. London: Sage.
14
ORIGINAL_ARTICLE
Investigating the Effect of Organizational Culture on Trust Making Among the Staff of Sirjan Executive Departments
This research implemented to investigate the effect of organizational culture on trust making among the staff of Sirjan executive departments. This inquiry is an applied-base objective, a correlation-base nature/methodology. The statistical population entails the employees of the preceding organizations; the number of them added up to 1403 individuals in 2015. The sample includes 302 subjects based upon Kerjcie & Morgan table (1970) which appointed in proportionate stratified random sampling regarding each department portion and the connected personnel. The data gathering tools have been two standard questionnaires. To test the hypotheses, first, the probe measurement models evaluated and estimated in Amos Graphic Software via confirmatory factor analysis. Then, they fitted via structural equation modeling. Also, the investigation models studied and assessed through six indices (Chi Square; Normalized Chi Square; Incremental Fitness; Comparative Fitness; Tucker- Lewis; and Root Mean Square Error of Approximation). The findings show that organizational culture and two components (task oriented/support oriented) do not have significant effect on trust making. But, the component success oriented has significant and inverse effect on trust making.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62532_40bfd40d4f654ac1b459442822be6ee3.pdf
2017-06-22
309
329
10.22059/jomc.2017.62532
Organizational Culture
Power oriented
Success oriented
Task oriented
Trust making
Neda
Pasandipour
neda192156@yahoo.com
1
M.Sc. Public Administration, Vali-e- Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
LEAD_AUTHOR
Iqbal
Paktinat
epaktinat@iausirjan.ac.ir
2
Assistant Professor, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sirjan, Iran
AUTHOR
Mahdieh
Kharazmi
ladan790@yahoo.com
3
Ph.D. Student, Industries and Mines University, Alborz, Iran
AUTHOR
Tahereh
Razavi Karamoz
tahereh_rk@yahoo.com
4
Instructor, Payam-e Noor University, Sirjan, Iran
AUTHOR
ارشدی، نسرین، و پیریابی، صالحه (1391). اعتمادپذیری کارکنان، قابلیت اعتماد سرپرست و اعتماد بینفردی بهعنوان پیشایندهای رفتارهای انحرافی محیط کار. مجلة علمی و پژوهشی مشاورة شغلی و سازمانی، شمارة 13، صفحات 100-83.
1
الوانی، سید مهدی، عصار، محمدتقی، و عابدینی، لیلا (1390). بررسی رابطة بین اعتماد با تسهیم دانش در معاونت آموزش ناجا و مراکز تابعه. فصلنامة مطالعات مدیریت انتظامی، شمارة 6، صفحات 400-389.
2
3. بودلایی، حسن، کوشکی جهرمی، علیرضا، و ستارینسب، رضا (1389). یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقة میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی. فرایند مدیریت توسعه، شمارة 75، صفحات 93-67.
3
4. پناهی، بلال (1389). اعتماد و اعتمادسازی در سازمان. پیک نور، سال 7، شمارة 4، صفحات 103-88.
4
5. خیراندیش، مهدی، و ابطحی، سید حسین (1390). تبیین عوامل فرهنگی در راستای موفقیت مدیریت دانش در سازمان (مطالعة موردی در شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران). مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 9، شمارة 2، صفحات 28-8.
5
6. درویش، حسن، کولیوند، پیرحسن، و کرمانی، بهناز (1393). بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی با درگیری شغلی در بیمارستان خاتمالانبیای تهران. فصلنامة علمی و پژوهشی شفای خاتم، دورة 2، شمارة 3، ضمیمة دوم، صفحات 27-19.
6
7. راشدی، وحید، شمس والا، صفر، و حیدری، علی (1391). فرهنگ سازمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان براساس مدل هافستد: دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجلة علمی و پژوهشی پژوهان، دورة 11، شمارة 2، صفحات 19-15.
7
8. زارعیمتین، حسن، طهماسبی، رضا، و موسوی، سید محمدمهدی (1388). نقش مؤلفههای فرهنگ سازمانی در اعتمادسازی: بررسی روابط بین ابعاد فرهنگی گلوب و اعتماد. فصلنامة علوم مدیریت ایران، سال 4، شمارة 15، صفحات 176-145.
8
9. زمینی، سهیلا، حسینینسب، داوود، زمینی، سمیرا، و زارعی، پروین (1389). بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز. فصلنامة سلامت کار ایران، دورة 8، شمارة 1، صفحات 40-30.
9
10. سالاری، سعادت، پیلهورزاده، مطهره، رفعتی، فوزیه، و قادری، معصب (1392). بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی در کارکنان بیمارستان: مطالعة موردی. فصلنامة مدیریت پرستاری، دورة 2، شمارة 3، صفحات 43-51.
10
11. سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ نهم، تهران: نشر آگاه.
11
12. صادقی، مهدی، عماد ملکینیا، و قرونه، داود (1390). تبیین ارتباط و تأثیر فرهنگ سازمانی بر اعتماد سازمانی. نهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی صنعتی آریانا، http://www.civilica.com/Paper-IRIMC09-IRIMC09_027.html
12
13. صالحی امیری، سیدرضا، کاوسی، و اسماعیل (1387). فرهنگ و مدیریت سازمانهای فرهنگی. پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک، گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول،
13
14. علی اکبری، فاطمه (1389). فرهنگ سازمانی. فصلنامة کیسون، دورة جدید، شمارة 45، صفحات 3-1.
14
15- علیپور، پروین، زاهدی، محمدجواد، و شیانی، ملیحه (1388). اعتماد و مشارکت (بررسی رابطة بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در شهر تهران). جامعهشناسی ایران، دورة 10، شمارة 2، صفحات 135-109.
15
16. فیزی دیانا، سی (1384). مدیریت اقتضایی متناسب با فرهنگ سازمانی انواع و تغییر فرهنگ. میرسپاسی، چاپ اول، تهران: انتشارات میر.
16
17. قهرمانی، محمد، پرداختچی، محمدحسن، و حسینزاده، طاهره (1389). فرهنگ سازمانی و رابطة آن با کارآفرینی سازمانی. چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 1، صفحات 39-25.
17
18. هندیانی، عبدالله، درویشی، صیاد، و میرزاخانی، عبدالرحمن (1393). بررسی رابطة بین اعتماد سازمانی و اثربخشی کارکنان کلانتریها و پاسگاههای انتظامی. فصلنامة منابع انسانی ناجا، سال 9، شمارة 37، صفحات 97-77.
18
19. Alharabi, M. A., & Alyahya, M. S. (2013). Impact of organizational culture on employee performance. International Review of Management and Business Research, 2(1), 168-175.
19
20. Arbuckle, J. L., & Worthke, W. )1999(. Amos4.0 user's guide. Chicago: Small Waters Corporation.
20
21. Belias, D., & Koustelios, A. (2014). Organizational culture and job satisfaction: a review. International Review of Management and Marketing, 4(2), pp.132-149
21
22. Byrne, B. M. )2001(. Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Erlbaum.
22
23. Ellonen, R., Blomqvist, K., & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organizational innovativeness. European Journal of Innovation Management, 11(2), 160-181.
23
24. Erturk, A. (2008), A trust-based approach to promote employees’ openness to organizational change in Turkey. International Journal of Manpower, 29(5), 462-483.
24
25. Fukuyama, F. (1995). Trust: The social virtues & the creation ofprosperity. New York: The Free Press.
25
26. Harman, D. )1967(. A single factor test of common method variance. Journal of Psychology, 35, 359-378
26
27. Harris, R. B., & Harris, K. J. (2007). A Test of competing models of the relationships among perceptions of organizational politics, perceived organizational support, and individual outcomes. The Journal of Social Psychology, 147, 631-655.
27
28. Kaneshiro, P. (2008). Analyzing the organizational justice, trust, andcommitment relationship in a public organization. Doctoral dissertation, North central University.
28
29. Kim, S. )2006(. Public service motivation and organizational citizenship behavior in Korea. International Journal of Manpower, 27, 722-740.
29
30. Krejcie, R., & Morgan, D. )1970(.Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
30
31. Magner, N., Welker, R. B., & Campbell, T. L. (1996). Testing a model of cognitive budgetary participation-processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research, 27(1), 41-50.
31
32. Salo, J., & Karjaluoto, H. (2007). A conceptual model of trust in the online environment. Online Information Review, 31(5), 604-621.
32
33. Seleim, A. & Bontis, N. (2009) the relationship between culture & corruption: a cross-national study. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 165-184
33
34. Shomaker, R., & Lomax, R. E. (2004). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling, UK, Second Edition, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey
34
35. Tinsley, H. E. A., & Brown, S. D. (2000). Handbook of applied multivariate statistics andmathematical modeling. Academic Press
35
36. Tyler, T.R. (2003). Trust within organization. Personal Review, 32(5), 556-568.
36
38. Velez, L., Sanchez, M., & Alvarez-Dardet, A. (2008). Management control systems as inter-organizational trust builders in evolving relationships: Evidence from a longitudinal case study. Accounting, Organizations & Society, 33- 968–999.
37
ORIGINAL_ARTICLE
An Approach on Role State in Enforcement Citizen Culture Participation
By assuming state obligation in citizen participation, present paper attempts to address the role of government in fostering public participation culture. According to authors, state real will plays a vital and undeniable role in attracting public participation path. Hence, states’ resistance and unwillingness to public participation in power exertion would pose a serious threat against public section. According to present paper, public participation is a radical factor on considering political regime as democratic which cannot be realized except than participation culture development and enhancement. Hence, the main concern of present study is on creating participation cultural grounds and emphasis on needed steps including citizen training, reintegration, orienting the participation, organizing effective groups in power, free media and deregulation to which the state should be obliged. Utilized methodology in present study is a combination of descriptive, analytical and causal techniques due to problem – orientation nature of the research.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62519_95b51daf42d010ce5f8f9507d517998f.pdf
2017-06-22
331
351
10.22059/jomc.2017.62519
Cultural building
Enforcement culture participation
Practicability of citizen
Role of state
Hossien
Rahmatollahi
hrahmat@ut.ac.ir
1
Associate Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Ehsan
Aghamohammad Aghaee
aghaei@edalat.ac.ir
2
Researcher and Lecturer in Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
AUTHOR
Mahdi
Balavi
mahdibalavi@ut.ac.ir
3
Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
Manouchehr
Tavassoli Naeni
tavassoli2000@hotmail.com
4
Assistant Professor, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
AUTHOR
. ازکیا، مصطفی، و غفاری، غلامرضا (1383). توسعة روستایی با تأکید بر جامعة روستایی ایران. تهران: نشر نی.
1
2. الوانی، سید مهدی، و شریفزاده، سید فتاح (1383). فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
2
3.بال، آلن ر.، و گای، پیترز ب. (1384). سیاست و حکومت جدید. ترجمة عبدالرحمن عالم، تهران: قومس.
3
4. بشیریه، حسین (1376). جامعهشناسی سیاسی. تهران: نشر نی.
4
5. بشیریه،حسین (1382). آموزش دانش سیاسی. تهران: نگاه معاصر.
5
6. بیتام، دیوید (1383). دموکراسی و حقوق بشر. ترجمة محمدتقی دلفروز، تهران: طرح نو.
6
7. پای، لوسین دبلیو، کلمن، جیمز، اس، بایندر، لئونارد، لاپالومبارا، بایندر، وربا، سیدنی، و واینر، مایرون (1380). توالیها و بحرانها در توسعة سیاسی. ترجمة غلامرضا خواجه سروری، تهران: پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
7
8. توحیدفام، محمد (1381). دولت و دموکراسی در عصر جهانیشدن. تهران: روزنه.
8
9. جانسون، لزلی (1378). منتقدان فرهنگ (از ماتیو آرنولدز تا برنارد ویلیامز). ترجمة ضیا موحد، تهران: طرح نو.
9
10. خانیکی، هادی (1381). قدرت، جامعه مدنی و مطبوعات. تهران: طرح نو.
10
11. خنیفر، حسین، و مقیمی، سید محمد (1388). درآمدی به فلسفة اخلاقی در سازمان (مطالعة موردی: منشورهای اخلاقی). فصلنامة علمی-پژوهشی پژوهشهای فلسفی- کلامی، دانشگاه قم، سال 11، شمارة 1، صفحات 260-235.
11
12. خوبروی پاک، محمدرضا (1384). تمرکززدایی و خودمدیری. تهران: چشمه.
12
13. دال، رابرت (1378). دربارة دموکراسی. ترجمة حسن فشارکی، تهران: شیرازه.
13
14. دایموند، لری، فوکویاما، فرانسیس، هاروویتز، دانلد، و پلنتر، مارک اف. (1393). بازنگری پارادایم گذار به دموکراسی. مجلة اندیشة پویا، سال 2، شمارة 14، صفحات 63-58.
14
15.دوورژه، موریس (1358). جامعهشناسی سیاسی. ترجمة ابوالفضل قاضی شریعتپناهی، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
15
16. رحیمی، مصطفی (1357). قانون اساسی ایران و اصول دموکراسی. تهران: امیرکبیر.
16
17. رستمی، ولی (1387). مشارکت مردم در قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران. فصلنامة حقوق دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دورة 38، شمارة 1، صفحات 204-179.
17
17. فاضلی، محمد (1389). بنیانهای ساختاری تحکیم دموکراسی. تهران: کندوکاو.
18
18. لوفانبومر، فرانکلین (1385). جریانهای بزرگ در تاریخ اندیشة غرب. ترجمة حسین بشیریه، تهران: مرکز بازشناسی ایران و اسلام.
19
19. لیپست، سیمور مارتین (1383). دایرهالمعارف دموکراسی. ترجمة کامران فانی و نوراله مرادی، تهران: وزارت امور خارجه.
20
20. مسعودنیا، حسین، و مهدیپور، آسیه (1390). فرهنگ سیاسی قبیلهای و مشارکت سیاسی در استان ایلام. مجلة رهیافتهای سیاسی- بینالمللی، شمارة 26، صفحات 90-61.
21
21. مقیمی، سید محمد (1380). سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
22
22. میل، جان استوارت (1369). تأملاتی در حکومت انتخابی. ترجمة علی رامین، تهران: نشر نی.
23
23. میلبرث، لستر، و گوئل، لیل (1386). مشارکت سیاسی. ترجمة سیدرحیم ابوالحسنی، تهران: نشر میزان.
24
24. نقیبزاده، احمد (1381). درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی. تهران: سمت.
25
25. Dahl, R. (1989). Democracy and its Critics. New Haven Conn: Yale University Press.
26
26. Held, D. (1996). Models of democracy. 2d Ed, Stanford: Stanford University Press.
27
27. Linz, J., and Stephan, A. (1996). Problems of Democratic transition and consolidation: Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.
28
28. Rahmatollahi, H., Ahmadi sajadi, S. A., & Agha Mohammad aghaee, E. (2015). The role of state in the process changing public order to legalorde (considering Parsons Structural Functional Theory, Journal of Applied Environmental and Biological Sciences (JAEBS), 5(2), 113-119.
29
ORIGINAL_ARTICLE
Investigating to Relationship between Quality of Work Life and Organizational Identity of Faculty Members
The purpose of this study was to investigate the relationship between quality of work life and organizational identity of faculty members in Islamic Azad University of Zanjan Branch. For this purpose, in addition to theoretical and literature studies, data were collected through Walton (quality of work life) and Mael & Ashforth (organizational identity) questionnaires that the reliability was% 91 and %87 respectively. The statistical population consisted of 280 full-time faculty members of Islamic Azad University of Zanjan Branch, which 98 were selected through stratified random sampling. The research method was «applied research» in term of purpose and so it was «correlation research» in term of data collecting method. Analyzing data using descriptive and inferential statistical, findings showed that the mean of quality of work life among faculty members was equal to the assumed mean and organizational identity are higher than assumed mean. So there are the positive and significant relationship between quality of work life and organizational identity. Therefore it can be concluded that the higher the quality of work life of faculty members are more the organizational identity and vice versa.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62700_1e8bb98c8e5f58f5e92c49f8d9386b61.pdf
2017-06-22
353
371
10.22059/jomc.2017.62700
Faculty Members
organizational identity
Quality of work life
Rasol
Davoudi
rasolrd@yahoo.com
1
Assistant Professor, Department of Educational Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
LEAD_AUTHOR
آراسته، حمیدرضا (1382). رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشآموختة خارج از کشور در ایران.فصلنامةپژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 9،شمارة 1، پیاپی 27، صفحات 126-97.
1
پرداختچی، محمدحسن، قهرمانی، محمد، و گلدوست جویباری، یاسر (1394).کیفیت زندگی کاری (ضرورت بالندگی کارکنان در سازمانها).تهران: نشر یاد عارف.
2
خورشید، صدیقه (1388). مطالعة رابطة بین هویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بانکهای دولتی شهر کرمان. پژوهشهای مدیریت.سال 2، شمارة 6، صفحات 158-125.
3
دولان، شیمون ال.، و شولر، راندال اس. (1390). مدیریتامورکارکنانومنابعانسانی.ترجمة محمدعلی طوسی و محمد صایبی، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
4
رﺣﻴﻢنیا، ﻓﺮﻳﺒﺮز، و ﻧﻴﻜﺨﻮاه ﻓﺮﺧﺎﻧﻲ، زﻫﺮا (1390). ﺗأﺛﻴﺮ ﺟﻮ اﺧﻼﻗﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮ ﻫﻮﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺗﺮک ﺧﺪﻣﺖ ﻓﺮوﺷﻨﺪﮔﺎن. فصلنامة اﺧﻼق در ﻋﻠﻮم و فناوری، ﺳﺎل 6، شمارة 4، صفحات 81-71.
5
رستگار، عباسعلی، جانقلی، محمود، حیدری، فائزه، و حیدری، حامد (1391). بررسی نقش رهبری معنوی در هویتیابی سازمانی. فصلنامة پژوهشهای مدیریت عمومی، سال 5، شمارة 16، صفحات 63-39.
6
ﻗﻠﻲﭘﻮر، آرﻳﻦ (1390). ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ درونﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺑﺮونﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮﻳﺖ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﻲ. فصلنامة مدیریت دولتی، دورة 3، شمارة 7، صفحات 166- 149.
7
کامینگز، توماس جی.، و ورلی، کریستوفر جی. (1385). تحول و توسعةسازمان. ترجمة عباس محمدزاده، تهران: انتشارات فرازاندیش سبز.
8
محمدزاده، زهرا، رحمانسرشت، حسین، و کوشازاده، علی (1392). اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان. فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 4، شمارة 3، پیاپی 15، صفحات20-1.
9
مورهد، گریگوری، و گریفین، ریکی (1393). رفتار سازمانی. ترجمة سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران: انتشارات مروارید.
10
نصر اصفهانی، علی، و آقاباباپور دهکردی، طاهره (1392). بررسی رابطة هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان: مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان. مجلة جامعهشناسی کاربردی، سال 24، شمارة 4، پیاپی 52، صفحات 162-139.
11
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1996). Organizational Identity And Strategies a Context for the Individual. Advances in Strategic Management, 13, 19-64.
12
Cornelissen, J. P. (2002). On the organizational identity metaphor. BritishJournal of Management, 13, 259-268.
13
Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239-263.
14
Hatch, M. J., & Shultz, M. (2004). Organizational identity. Oxford: Oxford University.
15
Mael, F. A., & Ashforth, B. E. (1992). A Partial Test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
16
Moingeon, B., & Soenen, G. B. (2003). Corporate and organizational identities, integrating strategy, marketing, communication and organizational perspectives. Taylor & Francis e-Library.
17
Schermerhorn, J., Hunt, J., & Osborn. R. N. (1998). Basic organizational behavior. Second Edition, New York: John Wiley & Sons Inc,
18
Witting, M. (2006). Relations betweenorganizational identity, identification andorganizational objectives: An empirical study in municipalities. Student Thesis, University of Twente.
19
ORIGINAL_ARTICLE
The Study of the Effect of Emotional Intelligence Dimension on the Employee Performance (Case: Sport Channel of Islamic Republic of Iran)
The ability to comprehend and analyze one’s emotional experiences leads to the ability of knowing one’s self in communicating better with the environment and that controlling the emotions and developing the amplification of being good would be its outcome. Professional functionality is influenced by the ability of the staffs in utilization of emotions for facilitating the functionality and Staffs may take benefit of negative and positive emotions as an advantage in improvement of their own functionality. Objective of this research is studying the effects of emotional intelligence of the staffs of the Sports Channel on their functionality and its dimensions. Therefore, such differences apparently have meaningful influence on our life style, such as physical and mental health, functionality, occupation and social behavior. This research is accomplished using both questionnaire and quantitative methods and examined on 140 staffs of Sports Channel. Emotional intelligence and its four dimensions have a direct connection to the functionality of staffs and any increase in self-awareness, management of relations, social awareness and self-control will increase the functionality of the staffs. Concluding, emotional intelligence as an intermediate and organizer factor can improve the functionality of a group.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62701_911409341770c0fe4bcd5da0e26996e1.pdf
2017-06-22
373
392
10.22059/jomc.2017.62701
Emotional intelligence
Function
Management of relations
Self-awareness
Social- awareness and self-control
Seyed Mahdi
Sharifi
sharifee@ut.ac.ir
1
Assistant Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Mohammad Hosain
Zarifian Yeganeh
mhzarifian@ut.ac.ir
2
Ph.D. in Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Ali Mohammad
Saberi
saberiam121@yahoo.com
3
M.Sc. of Public Administration, Faculty of Management, Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
1) Bhatt, G. (2002). Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge. Journal of Knowledge Management, 5, 31-39.
1
2) Armstrong, M. (2006). Handbook of human resource management practice. Kogan Page Business Books.
2
3) Goleman, D. (1995) Human resource management trends and issues (in U.S.A weekend) and time magazine (October 2).
3
1) Bapna, IRA., Shrivastava, G., & Chitnis, E. (2011) Role of emotional intelligence on the performance of employee working in service sector. International Journal of Multidisciplinary Research, 1(8), 62-72.
4
2) Kierstead, J. (1999). Emotional intelligence in the workplace. Available at www.emerald fulltext.com.
5
3) Millmore, M., Saunders, M., Lewis, P., Thornhill, A., & Morrow, T. (2007). Strategic human resource management: contemporary issues. First edition, London: Financial Times Press.
6
4) Marr, B. (2008). Managing and delivering performance. Oxford: Butterworth- Heinemann/Elsevier.
7
5) Shahzad, K., Rehman, K. U., & Abbas, M. (2010). HR practices and leadership styles as predictors of employee attitude and behavior: evidence from Pakistan. European Journal of Social Science, 14(3), 417-426.
8
6) Suliman, A. M., & Al-Shaikh, F. N. (2007). Emotional intelligence at work: links to conflict and innovation. Employee Relations, 29, 208-220.
9
7) Tony, M. (2006). Emotional intelligence, emotion and social work: context, characteristics, complications and contribution. British Journal of Social Work Advance Access, 37(2), 245–263.
10
8) Wannamaker, C. M. (2005). A study of the need for emotional intelligence in university judicial officers. Doctoral Dissertation, Drexel University.
11
9) Yang, F. H., & Chang, C. C. (2008). Emotional labor, job satisfaction and organizational commitment amongst clinical nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45(6), 879-887.
12
10) برادبری، تراویس، و گریوز، جین (1392). هوش هیجانی (مهارتها و آزمونها). ترجمه مهدی گنجی، تهران: انتشارات ساوالان.
13
11) سیاروچی، ژوزف، فورگاس، ژوزف، و مایر، جان (1383). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمة اصغر نوری امامزادهای و حبیب ا... نصیری، اصفهان: انتشارات نوشته.
14
12) گلمن، دانیل (1382). هوش هیجانی. ترجمة نسرین پارسا، چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد.
15
13) منصوری، بهزاد (1381). هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیبر یاشرینگ برای دانشجویان دورة کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی مستقر در تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدة روانشناسی.
16
ORIGINAL_ARTICLE
Ranking Organizational Justice Dimensions Using TOPSIS Technique (Case: Imam Khomeini Relief Committee (RH) of Khorasan)
This study aims to rank the indicators and dimensions of the organizational justice. It is a cross-sectional study with a survey approach. The population of the research consists of the entire staff of the Imam Khomeini Relief Committee (RA) in Khorasan. A sample of 280 participants who are selected by cluster random sampling method, were instructed to use the Cochran formula. The Standard questionnaire of justice, "NyhvfandMoorman" has been taken as the main tool for gathering needed information which has reported acceptable reliability and validity coefficients. The results of the data analysis were determined based on the TOPSIS technique. It is found that the ratio of the caring and respect of the heads toward the clerks is on the top with an outstanding difference with the others. Rating of the staff’s hours of working with a ratio of 0.2633 has been taken as the topest. Rating of the organizational justice in the study includes communication justice, procedural justice and distributive justice. Another finding of the study was that there is no meaningful difference between the components of the age, work experience and education level of the staff and the perception of being fair in their organization.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62520_5b59941b28bf26f0c8988aa44be76cda.pdf
2017-06-22
393
417
10.22059/jomc.2017.62520
Multi-Criteria Decision Making
Organizational Justice
Ranking
TOPSIS
Seyed Ali
Hosseini
hkhademiz@yazduni.ac.ir
1
M.Sc., Department of Industrial Engineering, University, Yazd, Iran
AUTHOR
Hassan
Khademi Zare
hkhademiz@yazd.ac.ir
2
Professor, Department of Industrial Engineering, University, Yazd, Iran
LEAD_AUTHOR
Ahmad
Sadeghieh
asadeghieh@yazd.ac.ir
3
Professor, Department of Industrial Engineering, University, Yazd, Iran
AUTHOR
Mohammad Bagher
Fakhrzad
mfakhrzad@yazd.ac.ir
4
Associate Professor, Department of Industrial Engineering, University, Yazd, Iran
AUTHOR
1. اخوان کاظمی، بهرام (1386). عدالت در اندیشههای سیاسی اسلام. قم: انتشارات بوستان.
1
2.امیرخانی، طیبه، و پورعزت، علیاصغر (1387). تأملی بر امکان توسعة سرمایة اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی. نشریة مدیریت دولتی، دورة 1، صفحات 32-19.
2
3.احمدی، فریدون، مرتضی، ضیایی، و شیخی، زینب (1390). بررسی رابطهای عدالت سازمانی با بهرهوری نیروی انسانی در سطح سازمانهای دولتی استان کردستان. گزارش عملکرد استانداری کردستان.
3
4.الوانی، سید مهدی، و پورعزت، علیاصغر (1382). عدالت اجتماعی، شالودة توسعة پایدار. مجلة کمال مدیریت، شمارههای 2 و 3، صفحات 28-17.
4
5. حسینزاده، علی، و ناصری، محسن (1386). عدالت سازمانی. ماهنامة تدبیر، شمارة 190، صفحات 46-45.
5
6. دوستار، محمد، و اسماعیلزاده، محمد (1392). عدالت سازمانی و تأثیر آن بر آوا و عملکرد کارکنان. فصلنامة مطالعات مدیریت، شمارة 72، صفحات 163-143.
6
7. رعنایی، محمد (1388). بررسی مقایسهای عدالت سازمانی و رویکرد آن در ورزش دانشگاهی کشور. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة تربیت بدنی، مؤسسة غیرانتفاعی آمل.
7
8. رضائیان، علی، و میرزاده، لیلا (1389). تأثیر برداشت کارکنان از عدالت سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی آنان. فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال 5، شمارههای 1 و 2، صفحات 102-94.
8
9. رضائیان، علی (1391). انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
9
10. سالنامة آماری کمیتة امداد امام خمینی (ره)، (بهمن 1389). مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات.
10
11. شاهحیدریپور، رضوان، و کمالیان، امینرضا (1391). بررسی رابطة عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی. مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 10، شمارة 1، صفحات 201-175.
11
12. طالبزاده، سهیل (1390). بررسی رابطة بین عدالت سازمانی ادراکشدة کارکنان و اجرای اثربخش استراتژی سازمان کارخانهجات صنایع غذایی استان آذربایجان غربی. پایاننامة کارشناسیارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد سنندج.
12
13. قاسمی، احمدرضا (1393).بررسی تقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی بر عدالت سازمانی و عملکرد شغلی (بررسی یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران). مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 12، شمارة 1، صفحات 82-63.
13
14. کمانی، اعظمالسادات (1387). پارادایم مدیریت اسلامی و بررسی آن در نامهها و خطب حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه. راهکار مدیریت، سال 7، شمارة 34، صفحات 108-95.
14
15. مؤمنی، منصور (1392). مباحث نوین تحقیق در عملیات. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15
16. محمودیکیا، مریم، راشدی، نسرین، احمدی چنگی، سحر، و بهارلو، مصطفی (1394). رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی. مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 13، شمارة 1، صفحات 287-267.
16
17. ملکی گلندوز، مصطفی، تاج دینی، آژنگ، پورموسی، شادمان، و آقارفیعی، ابراهیم. (1392). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از صنعت مبلمان چوبی خانگی با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعة موردی مبلمان منزل). فصلنامة تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران، دورة 28، شمارة 4، صفحات 708-691.
17
18. مشیری، کیوان، آقایی، نجف، و پورسلطانی زرندی، حسین (1392). بررسی و اولویتبندی ابعاد عدالت سازمانی در ادارة کل ورزش و جوانان استان تهران. فصلنامة مدیریت ورزش و رفتار حرکتی، سال 3، شمارة 6، صفحات 188-177.
18
19. مطهری، مرتضی (1384). مجموعة آثار. جلد 14، تهران: انتشارات صدرا.
19
20. یادگاری، منصوره (1388). بررسی رابطة عدالت سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان مدارس راهنمایی دخترانة نواحی هفتگانة مشهد. پژوهش و آموزش و اطلاعرسانی، شمارة 7، صفحات 102-96.
20
21. Ambrose, M. L., Seabright, M. A., & Schminke, M. (2002). Sabotage in the workplace: The role of organizational injustice. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89, 947–965.
21
22. Al-Zubi, H. (2010). A study of relationship between organizational justice and job Satisfaction. International Journal of Business and Management, 5(12), 102-109.
22
23. Bos, K. V. (2001). Fundamental research by means of laboratory experiments is essential for a better understanding of organizational justice. Journal of Vocational Behavior, 58, 254-259.
23
24. Cropanzano, R., Byrne, Z. S., Bobocel, D. R., & Rupp, D. E. (2002). Moral virtues, fairness heuristics, social entities, and other denizens of organizational justice. Journal of Vocational Behavior, 58(2), 164-209.
24
25. Lambert, E. (2003). The impact of organizational justice on correctional stalf. Journal of Criminal Justice, 31(2), 155-168.
25
26. Malik, M., & Naeem, B. (2011). Impact of Perceived organizational justice on organizational commitment of faculty: empirical evidence from Pakistan. Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(9), 92-98.
26
27. Mcdowall, A., & Fletcher, C. (2004). Empoloyee development: An organizational justice perspective. Ersonal Review, 33(20), 8-29.
27
28. Greenberg, J. (2004). Tress fairness to fare no stress: managing workplace stress by promoting organizational justice. Organizational Dynamics, 33, 322-365.
28
29. Patterson, M., War, P., & West, M. (2004). Organizational justice andcompany productivity. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77 -89.
29
30. Saunders, M., & Thornhill, A. (2003). Organizational justice, trust and the management of change an exploration. The Emerald Research Register for This Journal, 32, 114-126.
30
31. Scandura, T. A. (1999). Rethinking leader-member exchange: an organizational justice perspective.Leadership Quarterly, 10, 25-40.
31
32. Yufan, L. (2005). Investigating turnover intention among emergency communication sepecialist. Doctoral Dissertation, University of South Florida.
32
33. Warokka, A., Cristina, G., & Gallato, M. (2012). Organizational justice in performance appraisal system and work performance: evidence from an emerging market. Journal of Human Resources Management Research, 2(2), 1-18.
33
ORIGINAL_ARTICLE
Organizational-Professional Conflict among Nurses and Healthcare Workers and Effect on Human Resource Performance
Today’s, the organizational and professional commitment plays an important role in the success of organizations that can show a variety of forms. This paper seeks to investigate the organizational – professional conflict and their effect on and quitting intention (QI) and job satisfaction (JS), in through the nurses and healthcare workers. The research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, is a descriptive survey that has been used by path analysis model. Data were collected through a survey questionnaire for a sample of 169 nurses and healthcare workers. In order to test the hypothesis in the end, LISREL software and Path Analysis Model (PAM) is used. Findings indicate that there is a negative significant impact of OC and PC on OPC. Also, OC and PC had a negative significant impact on QI and positive significant impact on JS.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62529_4019f7e33c74dca5ddb128c4ed4caa03.pdf
2017-06-22
419
443
10.22059/jomc.2017.62529
Organizational-Professional Conflict
Organizational Commitment
Professional Commitment
Job satisfaction
Quitting Intention
Morteza
Moradi
morteza_moradi@pnu.ac.ir
1
Assistant Professor, Faculty of Management, Payam-e Noor University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Marjan
Khalili
m.zand653@yahoo.com
2
M.Sc., Islamic Azad University, Malayer Branch, Malayer, Iran
AUTHOR
قرآن کریم.
1
نهجالبلاغه (1381). مترجم کاظم عابدینی مطلق، چاپ چهارم، تهران: انتشارات پیام پویا.
2
ابطحی، سید حسین، و مولایی، ناصر (1385). رابطة میان تعهد حرفهای و سازمانی. تدبیر، شمارة 177، صفحات 61-56.
3
تهرانی، رضا، قاضی طباطبایی، محمود، و خلیفه سلطانی، سید احمد (1384). بررسی تضاد حرفهای-سازمانی در حسابداری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال 12، شمارة 41، صفحات 27-3.
4
حبیبی، محمد (1386). اخلاق و تعهد کاری اخلاق در ایران. قابل دسترس در سایت: http://www.imi.ir
5
نجبریان، بهرام (1375). تعهد سازمانی. مجلة دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، شمارههای 1و2، صفحات 19-11.
6
ساداتاخباری مریم، عریضی حمیدرضا، و علوی سید کمال (1389). رابطة تعهد سازمانی و ابعاد آن با تعهد حرفهای در بین کارکنان پالایشگاه استان اصفهان. فصلنامة مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 4، شمارة 12، صفحات 157-129.
7
صادقیفر، جعفر (1386). ارزش فردی و تعهد سازمانی. چاپ اول، شیراز: نوید شیراز.
8
مرادی، محمد، خاتونی، مرضیه، ضیغمی، رضا، جهانی هاشمی، حسن، و شیخی، محمدرضا (1392). بررسی رابطة تعهد حرفهای و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی- آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین. فصلنامة اخلاق پزشکی، دورة 7، شمارة 24، صفحات 78-55.
9
مطهری، مرتضی (1370). مدیریت و رهبری در اسلام. تهران: انتشارات صدرا.
10
نحریر، بتول، عبادی، عباس، توفیقی، شهرام، کریمیزارچی، علیاکبر، و هنرور، حسن (1389). ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانها. مجلة طب نظامی، دورة 12، شمارة 1، صفحات 26-23.
11
Aranya, N., & Ferris, K. (1984). A reexamination of accountants' organizational-professional conflict. The Accounting Review, 69(1), 1-15.
12
Aranya, N., Pollock, J., & Amernic, J. (1981). An examination of professional commitment in public accounting. Accounting. Organization and Society, 6(4), 271-280.
13
Babin, B. J., & Boles, J. B. (1998). Employee behavior in a service environment: a model and test of potential differences between men and women. Journal of Marketing, 62, 77-79.
14
Baugh, S. G., & Roberts, R. M. (1994). Professional & organizational commitment among engineers conflicting or complementing?. Transactions on Engineers Management, 41(2), 108-114.
15
Brierley, J. A. (1999). Accountant’s job satisfaction: a meta-analysis. British Accounting Review, 31(1), 63-84.
16
Brierley, J. A., & Turley, S. (1995). The organizational turnover intention intentions of chartered accountants: a test of a casual model. Accounting and Business Review, 2, 27-54.
17
Brito, M. D. (2015). Organizational and professional commitments: The influence in nurses’ organizational citizenship behaviour. TÉKHNE - Review of Applied Management Studies, 13(1), 2-11.
18
El-Rajabi, M.T. A. (2007). Organizational-professional conflict and cultural differences among auditors in emerging markets; the case of Jordan and Kuwait. Managerial Auditing Journal, 22(5), 485-502.
19
Gunlu, E. & Aksarayli, M. & Sahin, P. N. (2010). Job satisfaction and organizational commitment of hotel managers in turkey. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22, 693-717.
20
Jeffery, C. & Weatherholt, N. (1996). Ethical development, professional commitment, and rule observance attitude: a study of CPAs and corporate accountants. Bahavioral Research in Accounting, 8, 8-32.
21
Kalbers, L. P., & Fogarty, T. J. (1995). Professionalism and its consequences: a study of internal auditors. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 14, 64-86.
22
Kwon, I. W. G., & Banks, D. W. (2004). Factors related to the organizational and professional commitment of internal auditors. Managerial Auditing Journal, 19(5), 606-622.
23
Lachman, R., & Aranya, N. (1986). Job attitudes and turnover intention among professionals in different work setting. Organization Studies, 1, 279-293.
24
Leong, L., Huang, S. Y., & Hsu, J. (2003). An empirical study on professional commitment, organizational commitment and job involvement in Canadian accounting firm. Journal of American Academy of Business, 2(2), 360-370.
25
Mathieu, J . E., & zajac, D. M. (1995). A review and meta- analysis of the antecedents, correlates and consciences of organizational commitment. Psychologicd Balletin, 108(2), 171 -194.
26
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1984). Testing the side-bet theory of organizational commitment: some methodological consideration. Journal of Applied Psychology, 69, 372-378.
27
Meyer, J. P., & Allen, N. T. (1991). A three – component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-67.
28
Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609.
29
Rahman, N. M., & Hanafiah, M. H. (2002). Commitment to organization versus commitment to profession: conflict or compatibility?. Journal Pengurusan, 21, 77-92.
30
Santos, S., & Emmalou, N. L. (1998). Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic. Journal of Agricultural Education, 35(3),57-61.
31
Sorensen, J. E., & Sorensen, T. L. (1974). The Conflict of professionals in bureaucratic organizations. Administrative Science Quarterly, (March), 98-106.
32
Shafer, W. E., Park, L. J., & Woody, L. (2002). Professionalism, organizational professional conflict and work outcomes: A study of certified management accountants. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15, 46- 68.
33
Shafer, W. E. (2009). Ethical climate, organizational-professional conflict and organizational commitment: A study of Chinese auditors. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 22(7), 1087-1110.
34
Tuma, B. N., & Grimes, A. J. (1976). A comparison of models of role orientations of professionals in a research-oriented university. Administrative Science Quarterly, (June), 187-206.
35
Wallace, J. E. (1995). Organizational and professional commitment in professional and nonprofessional organizations. Administrative Science Quartery, 40(2), 333-349.
36
Wang, Z. (2008). Effects of ethical context on earnings management, organizational-professional conflict and organizational commitment in Chinese enterprises. Master Thesis, Business (Accountancy), Lingnan University.
37
ORIGINAL_ARTICLE
Study of Barriers for the Successful Implementation of Knowledge Management in Universities and Providing Guidelines
As universities are at the top of the institutions producing Knowledge, and the Knowledge, similar to other resources of an organization, must to be managed, it is expected that the universities make their initiative role to achieve the competitive privilege of the Knowledge management and establish its mechanisms. For this aim, the prerequisite is to assess the level of the university capability to establish the Knowledge management. This research by 38 Items, based on survey method, using questionnaire measure, has examined restrictions (elements) preventing the implementation of Knowledge management in the selected universities (Tehran-Qom paradise, holy Masoomeh (S), Qom university) of Qom county. The sample volume contains 261 individuals selected within the faculty and expertise of the universities by the stratified random sampling method. The validity of the research has assessed to be up to 95% by using content validation methods, as well as the research Justifiability by using Cronbach's alpha coefficient. The findings suggest that these universities’ factors of Infrastructures of IT (all of the elements), structure (decentralization and informality elements), and the factor of human resources (the element of IT staff) for implementing the Knowledge management have a pleasant condition now. All elements of the management factors, other staff's element of the human resources factor, Team structure element of the structure factor, however, have an unpleasant conditions and appear as an obstacle in front of implementing the Knowledge management. By regarding to the results, eventually, some proposals are made to improve the conditions of these factors and elements in the universities.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62527_176e0d525352c11cbb9ed76e469c15b0.pdf
2017-06-22
445
464
10.22059/jomc.2017.62527
human resources
Infrastructure of IT
Knowledge
Knowledge Management
Management Factors
Organizational structure
Seyed Mohammad
Roknijo
roknijo.mohammad@yahoo.com
1
M.Sc. College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
Seyed Mohammad Bagher
Jafari
m_bagher@gmail.com
2
Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Hamid Reza
Yazdani
h_yazdani@gmail.com
3
Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
Seyed Mehdi
Alvani
s_alvani@ut.ac.ir
4
Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i, University, Tehran, Iran
AUTHOR
1.الوانی، سید مهدی، و داناییفرد، حسن (1380). گفتارهایی در فلسفة تئوری سازمانهای دولتی. چاپ اول، تهران: انتشارات صفار.
1
2.بابازاده، علی (1386). امکانسنجی کاربرد مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
2
3.جهانگیر فیضآبادی، مصطفی (1387)، مطالعه و بررسی مدیریت دانش در دانشگاهها و ارائة پیشنهادات مناسب. طرح پژوهشی، دانشگاه فردوسی مشهد
3
4.درَی، بهروز و طالبنژاد، احمد (1387). بررسی وضعیت عوامل راهبردی دانشآفرینی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دورة 14، شمارة 49، صفحات 21-1.
4
5.ربیعی، علی، و معالی، مهناز (1391). بررسی موانع زیرساختی اعمال مدیریت دانش و ارائة الگوی بهبود در مراکز آموزش عالی. فصلنامة علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال 5، شمارة 1، صفحات 16-1.
5
6.عباسی، مریم (1388). ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه تهران جهت پیادهسازی مدیریت دانش. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
6
7. عسگری، ناصر، خیراندیش، مهدی، غلامی، مهرداد، و خلعتبری معظم، مریم (1392)، تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعة ظرفیت خلق دانش در سازمان. مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 5، شمارة 1، صفحات 126-107.
7
8.فضلالهی، سیفالله، و کریمیان، حسین (1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 5، شمارة 17، صفحات 96-77.
8
9.قاید، محمد (1390). مطالعه و بررسی چگونگی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت گاز استان بوشهر و ارائة راهکارها. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه تهران – پردیس قم.
9
قربانیزاده، فرجالله، و خالقینیا، شیرین (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال 1، شمارة 2، صفحات 105-85.
10
قلیزاده، حسن، و هاشمی، سیده سوده (1392). شناسایی موانع پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه (مطالعة موردی دانشگاه مشهد). نامة آموزش عالی، دورة جدید، سال 6، شمارة 21، صفحات 51-49.
11
محمدی فاتح، اصغر، امیری، ایوب، شرفینژاد، نورالدین، و نظری، مرتضی (1393). شناسایی موانع پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه امام علی (ع) یک پژوهش آمیختة تحلیل اکتشافی متوالی. فصلنامة مدیریت انتظامی، سال 14، شمارة 56، صفحات 142-114.
12
مشبکی، اصغر، و زارعی، عظیم (1384). مدیریت دانش با محوریت نوآوری. فصلنامة مدیریت و توسعه، شمارة 16، صفحات 53-16.
13
Bloodgood, J. M., & Salisbury, W. D. (2001). Understanding the influence of organizational change strategies on information technology and knowledge management strategies. Decision Support Systems, 31, 55–69.
14
Brand, A. (1998). Knowledge management and innovation. Journal of Knowledge Management, 2(1), 17–22.
15
Brand, A. (1998). Knowledge management and innovation at 3M. Journal of Knowledge Management, 2(1), 17-22.
16
Chung, J. Ch., & Jing, W. H. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management—the social interaction perspective. International Journal of Information Management, 27, 104–118.
17
Farzin, M. R., Safari, K. M., Hesan, M., & Khalouei, A. (2014). A survey of critical success factors for strategic knowledge management implementation: applications for service sector. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 595 – 599.
18
Finn, Olav Bjrnson & Torgeir, Dingsoyr (2008), Knowledge management in software engineering: A systematic review of studied concepts. Information and Software Technology, 50(11), 1055–1068. Bahrami, H. R., Esfahani, M. J., & Arani, Z. M. (2012). Feasibility of implementing knowledge management based on the basic model of knowledge building: A case study in Payam-e Noor University, Iran. Innovations Development,1(7), 11506-11511.
19
Gaffoor, S. (2008). Assessing readiness for the implementation of knowledge management in local government: The case of Stellenbosch Municipality. Master Thesis, Commerce at Stellenbosch University, School of Public Management and Planning, Faculty of Economic and Management Sciences.
20
Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. N. (2007). The development of an instrument to measure readiness of knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 75-92, Available at: www.palgrave-journals.com/kmrp.
21
Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. R. (2007). The development of an instrument to measure readiness for knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 5(2), 75-92.
22
Jafari, M., & Maleki, M. (2013), Organization structural dimensions effects on knowledge management: a review. International Journal of Information, Business and Management, 5(2), 249-262.
23
Mohamed Jalaldeen, M. R., Abdul Karim, N., & Mohamed, N. (2009). Organizational readiness and its contributing factors to adopt KM processes: a conceptual model. Communications of the IBIMA, 8(17), 128-136.
24
Kant, K. R., & Sing, M. D. (2008). Knowledge management implementation: modeling the barriers. Journal of Information & Knowledge Management, 7(4), 141–150.
25
Rowley, J. (2000). Is higher education ready for knowledge management?. The International Journal of Educational Management Bradford, 14(1), 325-333.
26
Rusli, A., Selamat, M. H., Azmi, J., & Salfarina, A. (2008). An empirical study of knowledge management system: Implementation in public Higher Learning Institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 8(1), 281-290.
27
DeTienne, K. B., Dyer, G., Hoopes, Ch., & Harris, S. (2004). Toward a model of effective knowledge management and directions for future research: culture, leadership, and CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(4), 26-43.
28
Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes , and organizational performance : an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
29
Rossi, R. (2010). The governance of university-industry knowledge transfer. Innovation Management, 13(2), 155-171.
30
Siemieniuch, C. E., & Sinclair, M. A. (2004). A framework for organizational readiness for knowledge management. Interactional Journal of Operations & Production Management, 24(1), 79-98.
31
Taleghani, M., & Talebian, Z. (2013). Investigation of relationship between knowledge management and organizational culture in the National Bank Branches of Mazandaran province. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(3), 532-536.
32
Taylor, W. A., & Wright, G. H. (2004). Organizational readiness for successful knowledge shairing: challenges for public sector managers. Information Resources Management Journal (IRMJ), 17(2), 22-37
33
Trivella, L., & Dimitriosb, N. K. (2015). Knowledge management strategy within the higher education the case of Greece. International Conference on Strategic Innovative Marketing, IC-SIM 2014, September 1-4, 2014, Madrid, Spain, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 488 – 495.
34
Wetherbe, J. C., Turban, E., Leidner, D. E., & McLean, E. R. (2007). Information technology for management: Transforming organizations in the digital economy. New York: Wiley.
35
Tian, J., Nakamori. Y., & Wierzbicki, A. P. (2009). Knowledge management and knowledge creation in academia: A study based on surveys in a Japanese, research university. Knowledge Management, 13(2), 76-92.
36
Yeh, Y. J., Lai, S. Q., & Ho, C. T. (2006). Knowledge management enablers: a case study. , Industrial Management & Data Systems, 106(6), 793-810.
37
31. Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge. Boston: Harvard Business School Press.
38
ORIGINAL_ARTICLE
An Investigation on Relationship between Organizational Silence and Agility Organization from Higher Education Employees View
(Case: Yazd University)
This study has done for surveying the effects of organizational silence on organizational agility from higher education employee’s view in Yazd University. The researches method is descriptive – correlation. Statistical Society of this research was included all the Yazd University employees (425 people) in 1393 that 100 people were selected randomly based on Cochran's formula. To assessing the main concepts in this research, were used two questionnaires (organizational silence and agility). The collected data were analyzed by structural equation modeling. The results showed that organizational silence have positive and significant relationship with organizational agility.
https://jomc.ut.ac.ir/article_62530_96924493ae8f82935a842ddbfbb48a53.pdf
2017-06-22
465
482
10.22059/jomc.2017.62530
Obedient Silence
Defensive silence
Organization agility
Organizational Silence
Type friendly silence
Maryam
Amani
amani.maryam@ut.ac.ir
1
Ph.D. Student in Industrial Management, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Ali
Morovati Sharifabadi
alimorovati@yazd.ac.ir
2
Associate Professor, Faculty of Management & Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
AUTHOR
Mohamad
Mirzaei Aliabadi
mohamad.hoseiin@yahoo.com
3
M.Sc., Faculty of Management & Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
AUTHOR
اسماعیلی، مهدی، ربیعه، مسعود، و حیدری، علی (1392). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر چابکی منابع انسانی در صنعت خودرو ایران. چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 15، صفحات 117- 95.
1
داناییفرد، حسن، و پناهی، بلال (1389). تحلیل نگرشهای شغلی کارکنان سازمانهای دولتی، تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی. پژوهشنامة مدیریت تحول، سال 2، شمارة 3، صفحات 19- 1.
2
دلوی، محمدرضا، و سفیددشتی، فرزانه (1392). تأثیر بازاریابی داخلی بر سکوت سازمانی: مطالعة موردی ادارة امور مالیاتی شهر اصفهان. فرایند مدیریت و توسعه، دورة 26، شمارة 1، صفحات 161- 139.
3
زارعی متین، حسن، طاهری، فاطمه، سیار، ابوالقاسم (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و مفاهیم. فصلنامة مدیریت عمومی ایران، دورة 6، شمارة 21، صفحات 77- 104.
4
شریفی، اصغر، و اسلامیه، فاطمه (1392). تحلیل روابط بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان با فرهنگ و سکوت سازمانی. فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، سال 7، شمارة 2، صفحات 85- 71.
5
کاظمیان، صادق (1392). سکوت سازمانی مانعی برای تغییر و توسعه در جهان کثرتگرا. ماهنامة صنعت و کارآفرینی، شمارة 74، صفحات 45- 42.
6
کراچی، امین، عباسپور، عباس، آقازاده، احمد، رحیمیان، حمید، و مهرگان، محمد (1393). میزان کاربست مؤلفههای چابکی سازمانی در دانشگاهها. دوماهنامة راهبردهای آموزش علوم پزشکی، دورة 7، شمارة 1، صفحات 34- 26.
7
صادقیفر، نیلوفر، غنوی، راضیه، و هویدا، رضا (1392). بررسی نقش ابعاد چابکی سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی و دانشگاه کارآفرین. اولین همایش مجازی رهآوران آموزش، اردیبهشتماه 1392، صفحات 8- 1.
8
محقر، علی، مولائی، منیژه، و افضلیان، مهدی (1392). رتبهبندی فاکتورهای اصلی موفقیت زنجیرة تأمین چابک در طراحی و تولید محصولات فرهنگی. مدیریت زنجیرة تأمین، سال 16، شمارة 43، صفحات 62- 54.
9
مولوی، بهنام، اسماعیلیان، مجید، و انصاری، رضا (1391). شناسایی و رتبهبندی محرکهای چابکی سازمان با استفاده از تکنیک FTOPSISو برنامهریزی کسری. چشمانداز مدیریت صنعتی، شمارة 5، صفحات 114- 91.
10
نصر اصفهانی، علی، و دهکردی، طاهره (1392). بررسی رابطة هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان، مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان. جامعهشناسی کاربردی، سال 24، شمارة 52، صفحات 162- 139.
11
نیکپور، اسماعیل، و سلاجقه، سنجر (1389). بررسی رابطة بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان. فصلنامةپژوهشهایمدیریت، سال 3، شمارة 7، صفحات 184-169.
12
Cinar, O., Karcioglu, F., & Aliogullari, Z. D. (2013). The relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: a survey study in the province of Erzurum, Turke. Prosidia Social and Behavioral Sciences, 99, 314 – 321.
13
Chen, X. (2012). Impact of business intelligence and it infrastructure flexibility on competitive advantage: An organizational agility perspective. Doctoral Dissertation, University of Nebrask.
14
Chung, S., Young Lee, K., & Kim, K. (2014). Job performance through mobile enterprise systems: The role of organizational agility, location independence, and task characteristics. Information & Management ,51, 605–617.
15
Crant, J. M. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management, 26(1), 435–462.
16
Deniz, N., Noyan, A., & Ertousan, O., (2013). The relationship between employee silence and organizational commitment in a private healthcare company. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 691- 700.
17
Dimitris, B., & Vokala, M. (2007). Organizational Silence: A New Challenge for Human Resource Management. Athens University of Economics and Business, 1-19.
18
Ehtiyar, R., & Yanardag, M. (2008). Organizational Silence: a survey on employees working in a Chain Hotel. Tourism and Hospitality Management, 14(1), 51-68.
19
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: a barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25, 706–25.
20
Morrison, E., & Milliken, F. (2003). Guest editors introduction: Speaking up, remaining silent. The dynamics of voice and silence in organizations. Journal of Management Studies, 40(1), 1353-1358.
21
Pinder, C. C., & Harlos, K. P. (2001). Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived Injustice. In Rowland, K. M. And Ferris, G. R. (Eds), Research in Personnel and Human Resources Management, 20(4). 331-369.
22
Richter J., & Godbey, G. (2009). Toward the agile common wealth: Communions policy for the future worth having. New York: Doubleday Currency.
23